January 27, 200817 yr comment_48285 Jag spammar i princip forumet nu men jag hoppas att man inte blir utslängd för alla korkade frågor ... Det jag undrar är hur mycket jobb det är att riva instrumentbrädan och all el som går dä bakom. Min vision är att det är bra att komma åt att blästra och lacka även bakom denna för att få en helfräsch kupé. Frågan är ju dock om det är värt jobbet.Någon som gjort detta och kan på en ovetenskaplig skala på 1-10 säga om det är en "ren pain in the ass" eller om det faktiskt är genomförbart på ett par dagar att plocka isär och ihop.All annan inredning i bilen är bortplockad men just instrumentbrädan med tillbehör har fått sitta kvar än så länge .. "fear of the unknown"Tack på föhand!
January 27, 200817 yr comment_48288 själva instrumentbrädan sitter med ett 10-tal skruv och är ganska enkel att plocka loss men att riva hela elsystemet är lite mer tidsödande....
January 27, 200817 yr comment_48289 Att riva och montera är ju nästan roligt om du jämför med akrobatiken du får utföra vid blästring och målning
January 27, 200817 yr comment_48322 HejDin dashpad sitter med 13 stycken skruvar, tre uppe vid defroster utsläppen och fyra i nederkant varav två under plastkåporna ute vid dörrarna och två vid radio/värmereglage under liknande kåpor.Tre skruvar ovanför mätarhuset och tre ovanför höger "klockpanel"Sitter höger klockpanel som den ska så är den skruvad från insidan med två skruvar, men fästöronen till dessa skruvar brukar vara knäckta. Annars sitter den panelen även med tre skruvar precis ovanför handskfacket. Gör så att du bara släpper skruvarna nederst vid handskfacket och låt panelen följa med dashpaden av. Glöm inte att lossa på kontaktstycket till klockan om du har den. Det kan du nog göra på vägen av.Du kan ju kolla om öronen är käckta genom att lossa de tre i ovankant och de tre undre och se om du får den lös. Det ska med lite lirkande gå att få ut den före du tar av dashpaden. När du väl fått av detta så ser du hur resten sitter, typ mätarhus och vart kabelstockarna ligger.Fördelen på 69/70 mustang är att du kan bulta av hela nederdelan på panelen, den är inte svetsad dit utan sitter med några bultar och stag. Du hittar säkert allt med lite tålamod.Om jag hade varit som du och ändå håller på att renovera och rostlaga i den utsträckningen som du gör, så hade jag tagit ner hela panelen.Om inget annat så för att komma åt friskluftsintaget ute till höger som går in till värmepaketet, det brukar vara rostangripet.Använd digitalkamera och dokumentera noga så du vet hur det ska sitta när du monterar ihopa, speciellt eftersom du har fabriks AC, det är ganska tjockt bakom panelen kan jag berätta Passa på och byt alla vacuum slangar till ditt AC paket.Sammanfattningsvis så är det ju ingen "walk in the park" precis, men jag tror du tjänar på det i längden. Du lär ju dig dessutom hur det ser ut bakom panelen och ser om något annat än plåten är dåligt.Tålamod och dokumentation känns som nyckelord...Lycka till/Andreas
January 29, 200817 yr Author comment_48400 Såja ... handledningen stämde precis ... inne på nästa sektion nu. Blir nog att komma fram med en bra plan för resten.Slänger in en bild på ett av flera rått-bon (inte el-härvor!) som hittades i taket bland annat.
January 30, 200817 yr comment_48443 HejKul att det gick så bra. Synd på rått-bona, men det är ju bättre att få bort dem nu än att köra omkring med dem.Det ser ut som om allt är intakt bakom panelen, kul! Ser även att du har map light i din klockpanel, tycker att den oftast är borta så det är roligt att den är kvar i din bil./Andreas
January 31, 200817 yr Author comment_48484 Ja, det ser ganska oskruvat ut totalt sett i bilen. Ska ta bort resten av brädan imorgon och på lördag blir det högtryck med hetvatten på hela karossen. In och utvändigt.Jag har inte bestämt mig för om motorn ska lyftas. Inget fel där och större delen av motorutrymmet kan nog målas om ändå.En annan sak som jag upptäckte var att det sitter original sätesvärmare i bilen. Är det vanligt på ? Vet dock inte om jag behåller dom.
January 31, 200817 yr comment_48485 Original sätesvärmare har jag aldrig hört talas om på en så gammal mustang. Kollade i optionlistan i min "Red Book" för -70 mustang och det enda som jag kan hitta med kablar som borde gå till stolen är "De Luxe seatbelts with reminder light". Borde ju isåfall ha en kontakt i sätet för att tala om ifall det sitter någon där eller inte.Har du de luxe bälten? De har låsanordningen i mattpolerat rostfritt istället för plast som std bältena har.Finns det knappar för av/på till sätesvärmen ?/Andreas
January 31, 200817 yr comment_48489 En annan sak som jag upptäckte var att det sitter original sätesvärmare i bilen.Har du några bilder på sätena?
January 31, 200817 yr comment_48493 En annan sak som jag upptäckte var att det sitter original sätesvärmare i bilen. Är det vanligt på ? Vet dock inte om jag behåller dom.Er du sikker på att det ikke er elektrisk framfelling av setet Har sett det på några få bilar.John
February 1, 200817 yr Author comment_48499 Jag kan ha dragit förhastade slutsatser. Ska kolla ikväll.
February 1, 200817 yr Author comment_48536 Inte mycket till bild då kamerabatteriet tog slut precis så jag hann bara skjuta en bild på själva kontakten. Jag tycker att ledarna verkar onödigt tjocka för att vara signal för bälten. Dessutom finns ingen el till själva bältena.Kan det vara till sätesvärmare ?
February 1, 200817 yr comment_48541 Jag har inga fler förslag på vad det kan vara tyvärr. Du får helt enkelt följa kablarna och se hur/var de är kopplade och avgöra om det är original eller eftermonterat.Något som dock slår mig är att kontaktstycket inte ser ut till att vara Ford original.Någon kan ju ha lossat på klädseln någon gång och lagt in stolvärmar matta från eftermarknaden./Andreas
February 1, 200817 yr comment_48547 Se John Bakke´s svar.Han har rätt !Elektrisk spärr för ryggstödet,då du öppnar dörren.Sitter sollenoider i ryggstöden.
February 2, 200817 yr comment_48575 Du har inget kort på hur elkablarna är dragna hela vägen?Jag ska montera dit mina kablar när jag har fått tillbaka bilen från lack.Det är ju inte jag som har rivit birt dom, så det vore fint om man slapp gissa.
February 2, 200817 yr Author comment_48594 Jag sprang ut och tog några bilder. Hoppas de hjälper.Kablaget går från vänster stol till kontakt under sätet och sedan vidare över kardantunneln vidare till en Y-delning in under höger stol på samma sätt som vänstern. Andra Y-änden framför höger säte går vidare åt höger och viker av 90 grader framåt utefter tröskeln och smiter sedan upp genom främre stolpen och försvinner upp in i instrumentbrädan (vad jag kan se).Bilderna är från vänster till höger.
February 2, 200817 yr comment_48603 Tackar Tackar!Detta blir till stor hjälp när jag ska montera mina kablar.Nu behöver jag inte fundera.
March 23, 200817 yr Author comment_51436 Jag rev den undre delen av instrumentpanelen idag. Fick ta bort kablaget och vacuum-slangar en efter en innan jag kunde lossa hela rasket.Gör jag detta rätt eller är det så att man ska kunna lyfta panelen med all el monterad ?Det jag inte kunnat följs är den ganska grova härvar som går ut i motorutrymmet. Går den att peta in i Kupén i sin helhet ?En annan fråga gäller ett rosthål som är under höger sida. Har det börjat som ett fabricerat hål med ett syfte som på vänster kant eller är det ett rent rosthål ?Tack på förhand!
March 24, 200817 yr Author comment_51471 Tack!Jag misstänkte det så jag lappade i det högra idag. Nu är bilen färdigsvetsad. Det var sista rosten som jag hittat.När du ändå nämner AC så har min bil en sådan. Funktion okänd men man får anta att den inte är tät och ofylld.Nu ska jag fira att jag kan parkera svetsen med en riktigt fin middag - makaroner och korv *lyx*Tack igen!
March 24, 200817 yr comment_51479 Tack hör underhållningen. Ät och vila. Nu väntar vi på nästa fas, vi tror att det kommer att blimins lika spännande.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.