bjornpersson February 4, 2008 Report February 4, 2008 Jag har precis kapat bort yttre skärmkanten och inser att även den innre är i ganska dåligt skick. Hjulhusen som sådana är OK men yttre delen av den inre skämkanten är mycket skadad.Någon som har erfarenhet av att byta hela yttre halvan av hjulhuset och byta hela "quarter panel" kontra laga upp innerskärmkanten och endast byta skärmkanten ?Det går åt två separata "patchar" om jag inte går på hel quarter panel.Jag måste säga att jag inte känner mig 100% tillfreds med att behöva ta bort hela quarterpanelen men det kanske sparar tid ?Tack på förhand! Citera
JanneJ February 4, 2008 Report February 4, 2008 Min skärmkant var inte alls så rostig som din så jag klarade mig med att göra några små bitar till innerskärmen. Den yttre kanten lagade jag med delar som du ser på fotot.Jag hade försökt byta en så stor del som möjligt av det yttre hjulhuset om mina rostskador hade sett ut som dina. Profilen är krånglig att forma till om man inte är proffs.Du har ett bra tempo, lycka till. Citera
Per Berglund February 4, 2008 Report February 4, 2008 Utan tvekan enklast att byta hela "quarter panel" om rosten gått så långt som det verkar.Då är det lättare komma åt att göra shysst jobb på inner skärmarna.Det där hjulhuset ser väldigt "rötet" ut så det måste bytasAtt lappa med bitar kräver större skicklighet Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 5, 2008 Report February 5, 2008 Håller med alla när det gäller byte av hel bakskärm och innerskärm,jag har gjort det på tre Mustanger, det går garanterat fortare dessutomkommer man till att laga rost som inte syns annars. Hittade en bild till på en av de andra Mustangerna som fick nya bakskärmar. Citera
bjornpersson February 5, 2008 Author Report February 5, 2008 Vilket är ditt fasta pris på detta jobb ? :) Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 5, 2008 Report February 5, 2008 Pris Jag kommer inte ihåg men att det kostade ca: 3000.- för ytterskärmar och innerskärmar plus några kvällars arbete för plåt jobbet, sedan tillkommer ju lack, tyvärr är det lack som kostar oavsett lite plåtjobb eller mycket plåtjobb. Just detta med lack är det till stor hjälp om man kan få ner kostnaden mycket, som tur är har jag vänner som kan lackering. Jag tror att kostnaden idag för att göra ett grundligare plåtjobb d.v.s om man gör det själv kanske stannar på 5000.- för båda sidor i reproplåt. kolla alltid upp bagagegolv och sidofackens kondition, dessa delar brukar oftast också behöva en översyn och kanske en grundlig reparation om man har otur. En fördel är givetvis att köpa plåten direkt från någon stor leverantör på andra sidan, risken finns dock att delarna kan vara skadade vid leverans, men leverantörerna är betydligt bättre på att packa nu än för några år sedan. Citera
Roger February 5, 2008 Report February 5, 2008 Helt klart byt hela bakskärmen och hela innerskärmen det är ingen diskution utan det blir bäst resultat.Jag är själv bilplåtslagare och har lagat en hel del under åren och skarva och lusa blir aldrig bra.Och hur kul är det med massa spackel som sjunker med tiden när man lagt ner mycket jobb och pengar Citera
Janne Holm CMC1740 February 5, 2008 Report February 5, 2008 Roger du som har sett min bil i real life så är det så att höger bak är helabakstycket bytt i USA innan den kom till sverige men slarvigt gjortså vänster sida är ca 2cm bredare än höger (miss i samanfogningren)eller "amerikansk passform" kan man chansa på att kapa bort bitenigen och minska innerskärmen och sedan tillbaks igen Ähh vi får ta det i vårkanten då vi förhoppningsvis ses igen Citera
Roger February 6, 2008 Report February 6, 2008 Janne ses gör vi garanterat .Inte konstigt att det inte stämmer om den är bytt i Usa,jag har aldrig sett ett bra plåtjobb därifrån .Men det finns bättre och sämre reproplåt.Jag bytte nyligen bakskärmar på en 64½ och av dom skärmarna eller skinns som kunden köpt var en 2cm för lång och den andra var ca 1,5 cm för hög vid dörren så det finns både bra och mycket dålig reproplåt.Köpte sedan nya hela bakskärmar av Rolans Mustang och dom var av bra kvalitet. Citera
bjornpersson February 6, 2008 Author Report February 6, 2008 Jag köpte två quarter panel skins samt yttre delen av hjulhusen till min HT 70 hos Roland idag. Totalt knappt 6000 SEK. Bra att du kan verifiera att hans plåt är bra.Fanns i lager och visst kan man kanske hitta billigare om man har tid men ska det vara klart till maj så är det bara att köra på! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 6, 2008 Report February 6, 2008 Samma svar ger jag, bra val, hoppas det går bra med bytet, frågor besvaras här. Citera
bjornpersson February 7, 2008 Author Report February 7, 2008 Jag dök på patrull direkt igår kväll när jag avemballerade. Tydligen så är det samma artikelnummer på HT som Cab hos Roland och linjerna stämmer inte riktigt. Cabben har ju en extra linje efter hjulöppningen som HT inte ska ha. Dessutom är linjen efter dörren lite annorlunda.Väntar på att Roland ska höra av sig med en lösning.Dumt att jag inte insisterade på att packa upp plåten på plats i Filipstad. det är ju drygt 20 mil att åka tur och retur Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 7, 2008 Report February 7, 2008 Tråkigt.69 HT-CAB har samma bakskärm med press, 1970 var HT skärmen av samma utseende som sporsroof, däremot så behöll man 69 stuket på baksärm CAB 70. Som alla vet så har ju också 69an kvar den omtalade höften på baksärm som försvann på 1970. Citera
bjornpersson February 7, 2008 Author Report February 7, 2008 Enligt Roland så finns inga hela quarter panels till HT 70 men jag har fått info att det finns på andra ställen men med leveranstid.Ett alternativ är att endast nyttja nederdelen som är samma. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 7, 2008 Report February 7, 2008 Hej.Ja du om du tycker att det är ok så kan du göra så, försök då attta så stor bit som möjligt för att ersätta med den nya, du bör komma ganska högt upp, inre yttre hjulhus som har en förstärkning från takstolpen vilande på översidan som man bör komma nära. Antingen kapar du bort runt denna förstärkning eller så rensar du helt, jag skulle skippa att rensa och istället kapa runt denna,du ser platsen på innerskärmen undersida i hjulhuset, det är en yta som är ca:30X20cm där förstärkningen sitter från takstolpens insida. Citera
bjornpersson February 7, 2008 Author Report February 7, 2008 Hej.Ja du om du tycker att det är ok så kan du göra så, försök då attta så stor bit som möjligt för att ersätta med den nya, du bör komma ganska högt upp, inre yttre hjulhus som har en förstärkning från takstolpen vilande på översidan som man bör komma nära. Antingen kapar du bort runt denna förstärkning eller så rensar du helt, jag skulle skippa att rensa och istället kapa runt denna,du ser platsen på innerskärmen undersida i hjulhuset, det är en yta som är ca:30X20cm där förstärkningen sitter från takstolpens insida. OK tack! Jag väntar på att Ullman (Rlands mustangparts kunde inte få fram rätt) ska återkomma med besked om han kan har rätt plåt annars blir det väl till att lappa ....Känns inte helt OK att ha spenderat över 20 mil i bil på en arbetsdag för att hämta fel plåt men vad ska man göra ... gilla läget.Att lägga ytterligare 20 mil för att få pengarna tillbaka känns också lite tungt då man helst vill arbeta aktivt med bilen ..Tack igen för tipsen! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 7, 2008 Report February 7, 2008 Hej.Förstår dig, lämna tillbaka och invänta rätt grejor, en sak är säker och kanske också en tröst, det går ganska lätt och fort att byta hela bitar. Citera
bjornpersson February 7, 2008 Author Report February 7, 2008 Ja, vi får se om någon kan garantera att det går att få hem rätt.Att modifiera de bitarna som jag köpt bedömer jag som svårt. Den fina extra kanten ser elak ut att knacka in. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 7, 2008 Report February 7, 2008 Hej igen.Knacka inte in, om man skall göra det måste man kunna plåt,ett vansinig variant kommer från mig, skära upp och knacka plåtkanter mot varandra, i vilket fall blir det några pungtsvetsar och en del spackel. Gör det inte för att jag säger det, men ett allternativ är det iall bedrövelse. Citera
bjornpersson February 7, 2008 Author Report February 7, 2008 Jag tänkte samma sak som du men kom fram till att den sammanlagda längden på skarven blir lika lång som om jag endast byter den dåliga plåten enligt tidigare bild plus att jag får ännu en skarv längre upp sedan ... allt går om man vill Citera
Janne Holm CMC1740 February 7, 2008 Report February 7, 2008 Försök att få tag på rätt ekonomiplåt även om det tar lite tidmärkligt att det var lättare att få tag på cabbens plåt än HT då det gjordes betyligt färre -70 ca 6000st men 69ans var visst lika Jag själv måste kanske byta vänster bakskärm vad det lider inte för att den är rostig utan felmonterad i USA innan den kom till svedalakanske går att modifiera den jag har men jag tror inte det Lycka till oavsett hur du gör Citera
JohnB February 9, 2008 Report February 9, 2008 ....då det gjordes betyligt färre -70 ca 6000st ....7820 John Citera
bjornpersson February 10, 2008 Author Report February 10, 2008 En fråga inför bytet av yttre hjulhusen. Jag tänkte skippa att byta innersta biten av yttre hjulhus då det bara var ca 5cm längst ut som var dåligt.Min fråga är egentligen om någon har en åsikt/refarenhet av detta att skarva i med en ny bit men inte ända in mot den inre halvan.Hur bra passform är det på reproplåten igentligen ? Spelar det någon roll om jag låter den nya plåten överlappa den gamla ca 3cm och punkta inåt samt helsvetsa utåt ? Kanten kommer ju en plåttjocklek längre ner/upp men frågan är om passformen ändå från fabrik var så precis ?Tänkte kapa den nya biten 3-4 cm ovanför den gamla linjen ... Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 10, 2008 Report February 10, 2008 Hej.Det är först så att du bör sätta ytterskärm (Skinn) något så när förstför att få rätt avstånd och för att du skall veta hur mycket av inner-skärmen du behöver. Jag brukar alltid skruva fast plåtbitarna med plåtskruv, även om dukanske ska svetsa kant i kant, att skruva först är för att kunna få delarna att passa mot varandra och för att man skall veta vad somskall tas bort. Jag kör alltid pungtsvets där det är samanfogat med pungtsvetsskall man göra pungktsvets på andra platser bör man falsa först,det är nästan lättare att loppa fast plåt kant i kant, tycker JAG. Att pungta plåt omlott är bra, problemet är att man kan få renbrända plåtytor mellan plåtar som kan vara svåra att rostbehandla. Att rostskyddsmåla först kan också ställa till problem med svetsningen även om man skall eller bör rostskyddsmåla innan. Passformen som du undrar över har det alltid varit si och så med, litejusteringar får man stå ut med. Försök också att ta skära ut så fyrkantigt (kvadratiskt) som möjligt när du skall bytta ytterskärmplåt, det är lättare att göra montering med egentillverkade ekonomibitar, det är också lättare att skära eller klippa till bitar som passar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.