Jump to content

Renovering HT 70 (var Byta skärmkanter / Quarter panels)


bjornpersson

Recommended Posts

Hej.

Ratten brukar släppa med milt våld, vicka och dra, ta inte

bort centrumuttern helt om du vill klara dig från skador

om den släpper. :shock:

Kul att se din framfart, det är nu moment 2 börjar, förjobb

inför lack. :?8);)

En fråga var i landet bor du, fattig profil du lagt ut,

jag börjar bli lite nyficken. :roll:

Som 2e reporter för CMCs klubbtidning så skulle din

framfart behöva dockumenteras. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja jag börjar också fundera på var i landet du finns?

Följer din framfart med beundran.

Du skriver att du har planer på att lacka bilen i Grabber Orange med svarta fält på huven.

Det är precis som min -70:a cab blir lackad i. (Är på lack nu).

Skulle vara kul att se dom tillsammans.

Fast det är klart, med din framfart blir din bil "klar" långt före min.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hansen Racing har en avdragare som passar, kostar någon hundring och är värd varenda spänn. Har en sådan själv och har tagit av flera rattar på gamla mustanger.

Den använder de gängade hålen som finns vid muttern på ratten och sedan pressar den på rattaxeln.

Att använda milt våld och ricka kan givetvis funka men kan även skada lagringarna i rattstången.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen alla. Jag ska nog få bort ratten på ett eller annat sätt men det är märkligt att man stöter på problem med de saker som kan tyckas självklara mitt i allt hehe :lol:

Bilen och jag finns i Kumla (strax utanför muren) - 2 mil söder om Örebro för er som undrar. "Overhaulin" på gång ?! *hoppas*

Kul att det blir Grabber Orange på en din Cab också Johan! Är din bil på lack nu så ser jag inga hinder att den är klar om fyra veckor och du tar den och åker till mig arbetsklädd och hjälper till att montera inredning ? 8)

Jag köpte 2 liter färg och hoppas det räcker. Det är ju en del "insidor" att måla nu när man rivit allt och ska byta färg. PPG hade rätt recept för Grabber-färgerna.

Idag blev det bara en liten stund i garaget på grund av sen hemkomst. Lite slipning hanns med i alla fall. Jag gör reparationsplåtarna plåtrena innan syragrunden.

I övrigt så tänkte jag lämna original-lagret av färg kvar på tak och bakstam och endast slipa bort den svarta färgen med grundfärg som någon lagt på ovanpå. Vi får hoppas att den nya lacken tål den gamla - det visar sig snart. Om någon har dålig erfarenhet av detta så är kommentarer välkomna!

Igår fick jag lite feedback från NDP. I deras quote-formulär får var det bara plats för 10 orderrader och jag har nästan 80 rader som måste hem inom några veckor. Det gick dock bra att maila in en excelfil. Ska finputsa listan nu i veckan och skicka en beställning därefter. Måste banta listan något och rannsaka vad jag verkligen måste byta. En del saker tar jag från Ullman också.

Link to comment
Share on other sites

Nej Oskarsson ,du är inte ensam om att aldrig använda rattavdragare jag har heller aldrig behövt någon,ta tag i ratten "kvart i tre" och vicka fram och tillbaka som Oskar skrev dvs tryck med ena näven och dra med den andra du kommer att bli förvånad hur lätt den lossar

Link to comment
Share on other sites

Fyra veckor!! Jag får vara glad om jag får ihop den på fyra år.

Nej, ärligt talat har jag ingen aning om när jag blir klar.

Jag har kanske en liten annan utgångspunkt.

Se min hemsida om du inte gjort det förut.

Den är inte uppdaterad sen 04.

www.hydlev.se/Johans

Renoveringen stannade upp 04 pga flytt.

Tanken var att jag skulle få bättre plats i nya huset, det fick jag också.

Men det visade sig att huset hade möggel i taket så renovering och ombyggnad tar mest av min tid.

Link to comment
Share on other sites

Jävlar i mej vilket tempo du håller!!!! ;)

Jag har lite småpill som behöver fixas, men har samma problem som Johan T5 dvs. renovering av hus.

Men eftersom du bor ganska när o e klar om ca. 1 månad så kanske vi kan göra det ihop under en helg? :lol::lol:

Närå...tänk inte på mej, utan se till att vi får se din pärla i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kikade in på din sida Johan. Din T5:a blir en häftig bil! Ovanlig. Hoppas möglet ger upp snart så du kan fortsätta.

Punkan - om vi säger att bilen är åkbar om fem veckor knappt så ska jag överväga att åka till Götene ;)

--

Idag blev det syragrund på alla de ytor som är lagade och behöver spacklas. Jag vet inte om man är petig om man vill ha ordentlig grund mot all plåt innan man spacklar men jag har fått för mig att det blir bäst så.

På lördag ska alla lösa delar så som huvar, dörrar och skärmar mm grundas på in och utsida så det är bra om första spacklingen är gjord då.

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

En liten varning bara. Vissa syragrundfärger (etsande primers) går inte att spackla med plastspackel direkt ovanpå. Spacklet härdar inte. I så fall måste man lägga en "vanlig" primer ovanpå syragrunden, så att inte spacklet får direktkontakt med syragrunden. Tyvärr fick jag lära mig detta den hårda vägen en gång.

I övrigt tycker jag det är fantastiskt vilken energi du har. Jag har för mig att många på forumet avrådde dig från att köpa den här bilen från början, men då visste vi ju inte hur energisk du var och att du kunde detta med att laga plåt.

Link to comment
Share on other sites

OK Tack!

Så du kanske tycker att det är bättre att spackla direkt på plåten ?

Jag har nog gjort både och tidigare men det är ganska många år sedan jag gjorde några plåt och lackjobb innan detta så man glömmer lite. Dessutom så har det då rört sig om vanliga bruksbilar som man inte är speciellt rädd om.

Link to comment
Share on other sites

Som amatör tycker jag också det känns bäst att ha primer på plåten innan man spacklar, fast jag vet att många säger tvärtom.

Jag vet att jag åkte till en firma som säljer billack och frågade då jag inte fick spacklet att härda, och dom visste direkt att det berodde på syragrunden. Dom sålde då någon en-komponents primer (av fabrikat Plastic Padding) till mig som jag skulle använda mellan syragrunden och spacklet.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag spacklar själv alltid direkt på plåten, brukar slipa

grovt innan för att det skall bita fast, jag har inte

heller ännu råkat ut för något negativt. :roll:

Viktigt är att man har en lockal som är något mer

än 99% torr, eftersom en redan slipad plåt eller

blästrad plåt börjar att rosta direkt p.g.a. luftfuktighet. :?

Varmt och tort är det bästa för att få en bra grund

att börja rostskydda och lackera. ;)

Jag måste också ge dig ett stort beröm för ditt

tålamod, detta är också ta mig F-N det bästa på

hela forumet när det gäller RENOVERING på

gräsrotsnivå. 8);)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste också ge dig ett stort beröm för ditt

tålamod, detta är också ta mig F-N det bästa på

hela forumet när det gäller RENOVERING på

gräsrotsnivå. 8);)

Man tackar! Det gäller ju att ligga i och jag är lite så som person att när ett projekt drar ut på tiden så riskerar det att bli väldigt tråkigt. Högt tempo en kortare tid är rätt takt för mig.

Tack till er alla för positiv respons!

Jag gjorde några små test-spacklingar nyss för att se hur det reagerar. Vi får se om några timmar om det härdat.

Någon som vet eller har åsikt om huruvida jag borde lägga igen hålen på framskärmarna (med svetsen) ?

Jag har tänkt att köpa kromlisterna som passar i hjulhusen (hål 2) men jag är osäker på om det samma hålbild på de nya listerna. Samma gäller den list som ska täcka trösklarna och gå ut över framskärmen. Jag har ett gammalt hål för detta på framskärmarna (hål 1). Jag är också osäker på om listerna du lars tipsade om (67-68 tröskellister) passar i de gamla hålen i trösklarna.

Tips emottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tröskelisten är i stort samma typ som används senare, klipps

monteras på samma sätt, hjulhuslisterna är också stort som

original Ford, minna hjulhuslister är s.k. repro och dom passar

till 99.9% direkt i de gammla hålen på skärmkanter. 8)

Med spackel är det inte alltid så att du upptäcker något nu, tyvärr

kan problemet med s.k. spackelblåssor dycka upp efter det att

topplacken är lagd, det är därför det är vicktigt att göra som

Ronnie S cmc 1090 skriver, ta det säkra före det osäkra. :?

Detta för att du inte skall bli besviken senare, eller gör som

jag spackla direkt på plåten. ;)

Link to comment
Share on other sites

På tal om fukt då... finns det någon enkel relativt billig och funktionell luftfuktighetsmätare att ha till hands i lokalen då man spacklar osv. ?

Köp en hygrometer. Brukar finnas brevid termometrar i större varuhus. Kostar runt 100:- och uppåt

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet eller har åsikt om huruvida jag borde lägga igen hålen på framskärmarna (med svetsen) ?

Tips emottages tacksamt!

Lägg igen med svetsen, annars kommer plastfyllningen småningom att "sjunka ihop", och du börjar se "hålen".

Fyll försiktigt med svetsen, klappa sen till fogen med hammare och mothåll och slipa.

Lägg aldrig spackel direkt på syragrund.

Link to comment
Share on other sites

Jag har forskat lite och efter noggrann genomgång så har jag kommit fram till att jag farit med osanning. Grunden jag felaktigt benämnde syragrund är egentligen en 2 komp. epoxi-primer.

Denna ska gå bra att ha direkt under spackel enligt Hagmans rekommendationer (http://www.hagmans.se/html/plat.html). Dock så är detta inte Hagmans men samma komponenter ingår. Dvs epoxi i grunden och polyester i spacklet.

Link to comment
Share on other sites

Idag blev det grundmålning av dörrar, baklucka och frontplåten mellan framruta och huv invändigt. Det var en del "gegga" att ta bort invändigt på dörrarna som bästringen inte kunnat få bort. Efter det och några timmars avbrott blev det en del spackling på karossen.

Är det någon som kan svara på vad det original är för material inuti drop-listerna utefter taket (se bild) ? På min bil så ser det ut som om det är en mjuk massa typ karosserikit innerst. Kan det stämma ? Hur har ni andra som renoverat gjort där ?

Tacksam för input.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...