Jump to content

MASSOR med frågor ang Mustang! (import, teknik, problem osv)


Recommended Posts

Jag funderar på att köpa min allra första bil, och det lutar åt en Stang -05 eller nyare. Är 28 år, så försäkringen skulle ligga på ca 10000 kr för mig i Malmö hos Dina Försäkringar första året. Andra året skulle kosta drygt 8000 kr hos Vesta.

Tänkte börja med att be om ursäkt! Jag antar att de flesta av de här frågorna säkerligen är redan besvarade i forumet, men jag (och andra) skulle uppskatta om man kunde få dem sammanställda på ett ställe. Får jag inga svar får jag gräva själv, inte mer med det, men ni Mustang-ägare verkar så trevliga ;)

1. Ni som har kört både V6 och GT, är det stor skillnad vad gällande

a) bensinförbrukning?

B) motorljud?

c) prestanda?

2. Är det HELT fel att köpa en V6 ist för en GT?

3. Går det att fälla baksätet? Är det standard eller kostar det extra?

4. Har -05 eller -06 några barnsjukdomar, dvs är det mkt bättre att ta en -06 ist för en -05?

5. Har någon erfarenhet av dealster.se och chriscarl.se iform av import-resor?

6. Godkänd i Sverige

a) Vad behövs göras för att få den godkänd i Sverige? Bromsljus, blinkers etc?

B) Vad kostar delarna?

c) Finns det ngn firma som kan installera dem?

d) Vad kostar det?

e) Finns det ngn som både säljer grejer och installerar dem? Pris?

7. Känner ni till ngn firma som tar hem en bil man sett ut på nätet, gör den godkänd i Sverige samt fixar pappersarbete? Ca pris?

8. Vad kostar service etc? Går bilarna mkt sönder? Var gör ni service?

9. Annat att tänka på?

Jag ska provköra både en V6 och en GT om några veckor så då får jag nog svar på en del frågor också.

Tack på förhand!

mvh Anders

Hejsan, kul med fler entusiaster. Jag kan iaf svara på en del av dina frågor...

1) Har själv en V6a och kan rekommendera den. Den går ju självklart en del billigare än V8an, den är ganska rapp och med rätt ljuddämpare låter den skitbra också. Men de e klart en V8 är ju en V8! ;) V6 drar ca 1,2 l/mil blandad men man kan få ner den en bit under litern när man kör behärskat och relativt långt.

2) Om de är rätt eller fel att köpa V6 eller inte kanske är svårt att ge ett riktigt bra svar på, men det verkar som om sexan är relativt svårsåld, och ganska ointressant på det viset. Men å andra sidan, har du inget krav på att det bara måste vara V8 så är sexan en bra motor. Finns mycket grejjor till dom också.

3) Baksätet går att fälla i alla bilar. Delbart 50/50. Angående utrymmet i bagaget så är det förhållandevis bra. Jag har vart på campingsemester i den. Likaså ölresa i Tyskland. Går i ca 20 flak med uppfällt baksäte.

4) Det finns ju en del barnsjukdomar så 06 eller 07 är ju en fördel. En stor sjukdom är tankarmaturen som i vissa fall omöjliggör tankning på vissa pumpar. Men å andra sidan är det den enda barnsjukdomen som jag har råkat ut för med min 05a.

8 ) Service: Jag har servat hos Von Brauns i Skene eftersom det var där vi köpte den, kostar runt 5000. Men jag har sett billigare på annat håll...

Hållbarheten är väl på det hela taget mycket bra, inte haft några problem alls än så länge. Dock så kan interiören kännas lite plastig och knaka lite men inget allvarligt.

Hoppas du hittar nåt som du trivs med. Hör gärna av dig om du har specifika V6 frågor, det verkar nämligen inte som om det är så många fler än jag som kör v6 här inne.

/Simon

1,

Jag har en V8 och den drar inte mer än 1.2 l/mil till och från jobbet (3,8 mil kallkörning). Men då är det lugn och fina accelrationer som gäller. Vid buskörning drar den ca 1.5-1.7 liter.

Motorljudet är helt ok. Mycket lägre än min Fiesta ST.

Prestanda, vad är det dem påstår 0-100kmh på 5.9 sek om jag inte mins fel? Betyldigt rappare än Fiestan är den i alla fall :D

7,

jag var inne på samma spår som dig, att importera från USA. Fick tipps på ett par namn och har gjorde en rejäl efterforskning på en som heter Pierre Frodener för att säkerställa att han verkade vara en just kille. Har plockat hem bilar till folk här på forumet samt för Viper klubben och en del Ferarris. Kände mig tillräckligt säker för att anlita honom. Vilket jag nu iofs inte gjorde eftersom jag fick tag i en Musse i Sverige för hyfsat pris.

Kostnader enligt Pierre:

Bilens inköp

Frakt från säljaren till hamnen

Frakt till Tyskland $1400

Försäkring 1,5% (täcker skador på bilen samt om den försvinner, $1000 i självrisk).

Lossning och tullning: ca 400 euro

Tullavgift 10% av bilens inköpspris + båtfrakt

19% moms på bilens inköp + tullavgift

Transport från Tyskland till Märsta 5500 kr

Fixa bilen så att den går igenom besiktningen: 3000 kr

Bullerintyg 2500 kr

Besiktning 2170 kr

Arvode 20000 kr

1) Har själv en V6a och kan rekommendera den. Den går ju självklart en del billigare än V8an, den är ganska rapp och med rätt ljuddämpare låter den skitbra också. Men de e klart en V8 är ju en V8! ;) V6 drar ca 1,2 l/mil blandad men man kan få ner den en bit under litern när man kör behärskat och relativt långt.

2) Om de är rätt eller fel att köpa V6 eller inte kanske är svårt att ge ett riktigt bra svar på, men det verkar som om sexan är relativt svårsåld, och ganska ointressant på det viset. Men å andra sidan, har du inget krav på att det bara måste vara V8 så är sexan en bra motor. Finns mycket grejjor till dom också.

Tack för synpunkterna! Ska försöka få tag i en GT tror jag, men för rätt pris tar jag en V6:a. Mest för att lättare kunna sälja den sen.

3) Baksätet går att fälla i alla bilar. Delbart 50/50. Angående utrymmet i bagaget så är det förhållandevis bra. Jag har vart på campingsemester i den. Likaså ölresa i Tyskland. Går i ca 20 flak med uppfällt baksäte.

Finfint!

4) Det finns ju en del barnsjukdomar så 06 eller 07 är ju en fördel. En stor sjukdom är tankarmaturen som i vissa fall omöjliggör tankning på vissa pumpar. Men å andra sidan är det den enda barnsjukdomen som jag har råkat ut för med min 05a.

Finns inte det problemet på nyare modeller? Är det ett stort problem?

8 ) Service: Jag har servat hos Von Brauns i Skene eftersom det var där vi köpte den, kostar runt 5000. Men jag har sett billigare på annat håll...

Hållbarheten är väl på det hela taget mycket bra, inte haft några problem alls än så länge. Dock så kan interiören kännas lite plastig och knaka lite men inget allvarligt.

Låter bra!

Hoppas du hittar nåt som du trivs med. Hör gärna av dig om du har specifika V6 frågor, det verkar nämligen inte som om det är så många fler än jag som kör v6 här inne.

Återkommer ;) Stort tack!

1. Jag har en V8 och den drar inte mer än 1.2 l/mil till och från jobbet (3,8 mil kallkörning). Men då är det lugn och fina accelrationer som gäller. Vid buskörning drar den ca 1.5-1.7 liter.

Motorljudet är helt ok. Mycket lägre än min Fiesta ST.

Prestanda, vad är det dem påstår 0-100kmh på 5.9 sek om jag inte mins fel? Betyldigt rappare än Fiestan är den i alla fall :D

Ok, känns inte så lönt att välja bort GT pga hög bränsleförbrukning iaf.

7. jag var inne på samma spår som dig, att importera från USA. Fick tipps på ett par namn och har gjorde en rejäl efterforskning på en som heter Pierre Frodener för att säkerställa att han verkade vara en just kille. Har plockat hem bilar till folk här på forumet samt för Viper klubben och en del Ferarris. Kände mig tillräckligt säker för att anlita honom. Vilket jag nu iofs inte gjorde eftersom jag fick tag i en Musse i Sverige för hyfsat pris.

Kostnader enligt Pierre:

Bilens inköp

Frakt från säljaren till hamnen

Frakt till Tyskland $1400

Försäkring 1,5% (täcker skador på bilen samt om den försvinner, $1000 i självrisk).

Lossning och tullning: ca 400 euro

Tullavgift 10% av bilens inköpspris + båtfrakt

19% moms på bilens inköp + tullavgift

Transport från Tyskland till Märsta 5500 kr

Fixa bilen så att den går igenom besiktningen: 3000 kr

Bullerintyg 2500 kr

Besiktning 2170 kr

Arvode 20000 kr

Tack för tipset! Har fortfarande inte riktigt bestämt hur jag ska göra ang import och sånt. Är rätt bekväm av mig. Dock är jag inte intresserad av att betala 200000 för en GT -05.

du glöm inte att prova manuell å automat...

va inne på automat först men sen när man kört manuell så va man såld mycket roligare bil... ;)

Just på den frågan är det nog mest smak som avgör tror jag, har inte bestämt läger än, men är generellt positiv till automat. Men ska helt klart testa, hade nog glömt bort att det var en sak att tänka på det med!

200 000:- för en 05a GT är väl inget konstigt? Det är ju rent utav billigt.

Tankningsproblemet skulle jag vilja säga är ett "väldigt" litet problem att bry sig om. Jag ser vissa tendenser till detta på min. Men jag tankar bilen hur bra som helst endå. Bara att vrida lite på munstycket.

Bensinförbrukningen för mig ligger vid långkörning runt: 0,8-1.0L/mil o blandad på ca 1,2L/mil. Normal lugn körning.

Grufman Bil i Järfälla fixar delar och gör service.

För att få bilen godkänd i sverige vid import. Så behövs vad jag kan komma på.

* Bullerintyg

* Alla papper från "export" landet

* Sidoblinkers

* Blinkers i bak av något slag, finns nya bakljus som fungerar i sverige. Annars kan man sätta in blinkers i backljuset.(Fungerar inte jämnt dock, bilprovingen gör lite olika här)

Kan vara nått mera.

Lycka Till!

200 000:- för en 05a GT är väl inget konstigt? Det är ju rent utav billigt.

Jag tycker det är lite i överkant, runt 160000 låter mer rimligt pga av dollarkursen och hur pass billiga de är i USA. Kanske jag som är snål ;) Finns en -05 GT på Blocket såg jag: http://www.blocket.se/vi/14860526.htm?ca=23_11_s

Har hittat en V6 för 11500 euro inkl frakt till Sverige, så det plus ca 13000 kr för att få den körklar låter rätt billigt i mina öron, eller?

Tankningsproblemet skulle jag vilja säga är ett "väldigt" litet problem att bry sig om. Jag ser vissa tendenser till detta på min. Men jag tankar bilen hur bra som helst endå. Bara att vrida lite på munstycket.

Bensinförbrukningen för mig ligger vid långkörning runt: 0,8-1.0L/mil o blandad på ca 1,2L/mil. Normal lugn körning.

Ok, bra att det inte är så stort. Är det bara vissa pumpar som krånglar? I så fall är det ju bara att köra till en annan mack.

Grufman Bil i Järfälla fixar delar och gör service.

Ja sett dem här på forumet och de verkar schyssta.

För att få bilen godkänd i sverige vid import. Så behövs vad jag kan komma på.

* Bullerintyg

* Alla papper från "export" landet

* Sidoblinkers

* Blinkers i bak av något slag, finns nya bakljus som fungerar i sverige. Annars kan man sätta in blinkers i backljuset.(Fungerar inte jämnt dock, bilprovingen gör lite olika här)

Kan vara nått mera.

Såg en firma http://www.beckab.se/ som jag tror fixade allt sånt för ca 13000. Låter som bra pris.

Lycka Till!

Tack ;) Och tack för dina kommentarer!

du glöm inte att prova manuell å automat...

va inne på automat först men sen när man kört manuell så va man såld mycket roligare bil... ;)

Just på den frågan är det nog mest smak som avgör tror jag, har inte bestämt läger än, men är generellt positiv till automat. Men ska helt klart testa, hade nog glömt bort att det var en sak att tänka på det med!

nej det är känslan när du kör dem som kommer avgöra... tråkig automat eller rolig manuell... :twisted:

fast ok när de e cruising suger ju manuell... fast å andra sidan får man ett vältränat vänster ben då... :--

Tack för tipset! Har fortfarande inte riktigt bestämt hur jag ska göra ang import och sånt. Är rätt bekväm av mig. Dock är jag inte intresserad av att betala 200000 för en GT -05.

Tvivlar på att du kommer undan mycket billigare än 200 000 kr. Jag har kollat runt lite och ska du ha en fräsch -05 får du betala runt $18000-$19000, det är bara att kolla på:

http://www.automotive.com/2005/12/ford/ ... index.html

http://www.autotrader.com

http://www.motors.ebay.com

Zip code 10001 (NY)

$18 000 x 6,60 sek = 118 800 kr

Frakt till Tyskland (egen container) ca $1400 = 9240 kr

Fraktförsäkring $270 = 1780 kr

Lossning och tullning = 400 euro = 3800 kr

Tull 129 820 kr x 10% = 12982 kr

Moms 131 728 kr x 19% = 25028 kr

Transport från tyskland till SV = 5500 kr

Fixa bilen så att den går igenom besiktningen: 3000 kr

Bullerintyg 2500 kr

Besiktning 2170 kr

Arvode 20 000 kr

Summa: ca 195 000 kr + eventuell frakt från köparen till hamnen där frakten går ifrån.

Så du kan nog lugnt räkna med MINST 200 000 kr om du importerar själv. Den enda kostnaden du kan spara in på är arvodet...

Hittade fina GT på www.cars.com i LA för ca $15000.

Enligt http://www.nordtrafik.se så skulle det kosta 57000 kr för att frakta en bil för $15000, det var inkl en massa pappersarbete. Totalt blir det ca 155000 för en GT då, ja och plus några tusen (ca 10?) för att få den godkänd i Sverige.

Jag har släkt i LA som kan köpa en bil åt mig och köra den till fraktfirman. Sen så bör man nog lägga undan en del pengar för diverse saker som går fel.

Mmm kanske inte sparar så mkt trots allt. En V6 blir betydligt billigare i så fall.. hmm fundera fundera..

Ehm var lite förhastad där! 57000 kr där ovan var inkl moms.

Frakt 11400

Hamnkostnader 2000

Spedition 600

Försäkring 1250

Tull 11000

Ja och sen moms på ca 26000 kr. Så kostnaden för att få hit den är då ca 26000 kr.

Vem anlitade du Evert? Har du ngn tråd om dina erfarenheter, händelseförlopp etc?

Det ju smidigt att ta hem en själv från Usa och spara några 10 tusenlappar men hur kul är det sedan och kanske stå där med skägget i brevlådan när det visar sej att bilen har varit krockad eller dyligt bara för att spara några kronor då det idag finns ett stort utbud här i Sverige och bara att sätta sig i bilen och åka och titta.Det gäller att man har en bra gubbe i Usa som kan se om bilen är 100% Ok.Jag har själv köpt många gammla Mustanger från Usa och den enda som var som det var sagt var den som köptes som ett repobjekt och jag hade en duktig kontakt som hjälpte mej och kunde bilar.

Med tanke på hur mycket strul det blev med min 06:a så är jag glad att jag har lite garanti (12 mån) att falla tebaks på vid nödfall.

Jag sneglade lite på detta med import i jämförelse till min 06:a som en Bilhandlaren i Malmö hade i annons och, visst 20 papp kunde jag kaaaanske spara, men helt utan garantier då förstås och sen tillkommer pappersexercisen här hemma.

En firma här lokalt som var riktigt bra på detta att snåra ut regler och importhinder var Pontus och Rolf på Svensk Bilimport (040-214070, 0707-714070). Detta är en relativt nyetablerad firma, men har ganska lång erfarenhet sedan tidigare.

De räddade slutligen hela situationen för mig och det ska de ha STOOOR eloge för (det var inte de som sålde bilen till mig ska tilläggas).

Trevliga att ha och göra med och de har en seriös mekaniker som inte tar enkla dåliga genvägar.

BTW. de gör allt det där elektriska med belysning m.m. också.

De har mycket av liknande pyssel dagligen så de vet vad de sysslar med och jag tror att de tar sig på beställningsuppdrag vad det gäller det administrativa.

Lycka till!

Vill bara tillägga ett per saker angående V6 eller V8...

Jag var först skeptisk till den mindre motorn, men efter att ha kört en V6 och imponerats slog jag till. Det är en fin motor med härligt ljud. Förbrukning har för min del hamnat på 1,05 liter per mil under de senaste sex månaderna. Då är det ganska mycket stadskörning och relativt korta sträckor, men plattan i mattan långtifrån hela tiden... Törstigaste tanken innebar 1,15 liter milen, snålaste 0,88 (långkörning på landsväg).

Dock: Har du pengarna och vill slippa (avundsjuka) "vänners" fnysningar åt en V6 så slå till på en GT... Men du blir mer unik med en V6 ;)

Jo den här frågan om bensinförbrukning.... är intressant.

Om det skiljer 0.2 l per mil och du kör 500 mil per år så blir det 1200 kr vid ett bensinpris på 12 kr/litern.

Vid en investering på 200 000 och vi säger att du lånar rubbet - så motsvarar det en lägre ränta på - 0.6 %. (år 1 om du amorterar)

Jag menar att besinförbrukningen - om man använder sin Musse på sommaren - är försumbar och kan hanteras genom att pruta på ränta och se till att man väljer rätt försäkringsbolag.

Min bil drar 1.2 i snitt under en säsong och jag kör inte mer än 400 mil.

Skulle den dra 0.8 så blir det 1920 kr/ säsong. Det är det värt att få gasa lite.

Vad är det jag försöker säga? Jo - sila inte mygg när det finns elefanter att skjuta.....ööööö var det någon som förstod?

:D

Underhållande diskussion och jag känner igen diskussionen från bl.a. Jeepträsket.

Jag hade en Jeep med lilla motorn och de andra ansåg givetvis de andra motorvalen var bättre och bränsleförbrukningen hade ju aldrig nån betydelse (men ändå laborerade man med etanol o.s.v).

Hot Rod sfären har nästan samma diskussion, sidventilsvinkel (som jag kör) eller modern drivlina.....?

Det är väl ett val var och en kan göra med det intresse personen har, inget är varken rätt eller fel, men ur bränslesynpunkt var skillnaden större på en ombyggd Jeep kan jag berätta.

Ingen vet vad framtiden har att bjuda på här lyckligtvis vad det gäller priser och intresse..... ;)

Det ju smidigt att ta hem en själv från Usa och spara några 10 tusenlappar men hur kul är det sedan och kanske stå där med skägget i brevlådan när det visar sej att bilen har varit krockad eller dyligt bara för att spara några kronor då det idag finns ett stort utbud här i Sverige och bara att sätta sig i bilen och åka och titta.Det gäller att man har en bra gubbe i Usa som kan se om bilen är 100% Ok.Jag har själv köpt många gammla Mustanger från Usa och den enda som var som det var sagt var den som köptes som ett repobjekt och jag hade en duktig kontakt som hjälpte mej och kunde bilar.

+1 på det.

Kan man inte själv åka äver eller ha någon man litar på som synar bilen så är inte risken värd att tas.

Många ser chansen att tjäna några tusen på import. Oftast kikar man och ser att dom ligger mellan 15.000-20.000 dollar och räknar sedan med 15.000. Och är det nåt man få i usa så är det vad man betalar för.

Har min Cobra ute till försäljning nu och det ringer folk hela tiden och påpekar att dom kan få hem Cobror ifrån USA 20-30K billigare. Då räknar dom påd en billigaste bilen dom hittar på autotrader och fattar inte att fint skick kostar. Dom tror att alla bilar i USA är i toppskick. En sak folk glömmer är att Mustanger i Sverige körs 4-5 månader per år medans dom i USA körs året om i dom sydligare staterna. Så en 05:a GT i L.A eller Florida är oftast körd dubbelt så mycket som en Svensk GT. Dvs inte mycket tid äver för rekonditionering, helservice etc. Sånt glömmer jänkarna ibland.

Så slipper du problem.

Jonas J

www.worldwidemotors.se

QUE,

vad menas? Att overlake har rätt eller......

Skulle aldrig köpa en bil utan att ha sett den - själv eller någon som man litar på. Mycket skrot kommer hem och köps utan att man sett bilen.

Är det värt - över huvudtaget - att importera själv? Ställer mig skeptisk till det. Flera importörer - har inte kontroll på objekten de säljer. De står i USA - och du kan hitta på olika sajter. Hur seriöst är det.

25 - 30 tusen hit eller dit - gladeligen betalar jag det å får något som jag själv kan bedömma.

Hej.. Jag skriver snabbt o det blir fel. Ursäkta.

Jag håller med dig att det kan vara bäst att kontrollera bilen själv, men näst bäst är nog vi. Eftersom du genom oss själv kan vara med o leta upp den bilen du vill ha på olika bilanonnser m.m så är chansen mindre att du blir besviken. Vi gör sedan en CARFAX, tar bilder på bilen till dig m.m. Dessa nyare bilar har ju garantier med. Innan vi skeppar till europa kämnar vi in bilen på service o finns det då fel så fixar de sakerna på garantierna oftast.

Det är som allt annat här i livet vill man spara pengar måste man chansa lite. Det är inte ett alternativ för många att hala upp en halvmille på Excl*** Cars etc.

Mvh

Jonas Johansson

www.worldwidemotors.se

En firma här lokalt som var riktigt bra på detta att snåra ut regler och importhinder var Pontus och Rolf på Svensk Bilimport (040-214070, 0707-714070). Detta är en relativt nyetablerad firma, men har ganska lång erfarenhet sedan tidigare.

De räddade slutligen hela situationen för mig och det ska de ha STOOOR eloge för (det var inte de som sålde bilen till mig ska tilläggas).

Trevliga att ha och göra med och de har en seriös mekaniker som inte tar enkla dåliga genvägar.

BTW. de gör allt det där elektriska med belysning m.m. också.

De har mycket av liknande pyssel dagligen så de vet vad de sysslar med och jag tror att de tar sig på beställningsuppdrag vad det gäller det administrativa.

Lycka till!

Var faktiskt och snackade med Pontus idag och provkörde en GT -06 med sportfjädring och 20". Jag blev helt såld, det är en GT jag ska ha, helt klart. Jag provkörde en V6:a i förmiddags också och det går inte ens att jämföra, det måste vara en V8:a!

Den var dock jäkligt stel och och styv, men det kanske man vänjer sig vid. Dock inte så förtjust i 20" blingbling.. Hade säkert blivit lite mjukare med 18".

Han ville ha 260' för den. Ska snacka med honom på mån om att kanske låta honom importera en annan bil ist.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...