Jump to content

Ryckningar vid belastning! "FIXAT"


Kompressor
 Share

Recommended Posts

Jag har en kompressorkonverterad (vortech) GT-02 som rycker satan vid gaspådrag. Funkar bra om man torrgasar stillastående.

Ingen felkodslampa lyser.

Det satt fortfarande orginal stfit i så jag bytte tändstiften till NGK tr-6 och då gick den kalasbra i några minuter. Verkar som nåt händer med stiften.

Jag tycker mig se på stiften att bilen går magert.

Bilen har stått stilla i ca 2 år innan jag köpte den för några månader sen. Men nu mår den alltså inte riktigt bra.

Tacksam för inputs i ämnet!

Link to comment
Share on other sites

Den har gått bra enligt förrförra ägaren samt allt gjordes på EAV i sthlm.

Det sitter alltså 38 spridare samt en vortech bränslepump i nu.

Det sitter även ett vortech instickschip i boxen.

Bränsletrycket ligger på ca 3,1 bar (45psi) konstant.

Det konstiga som sagt är ju att den går bra precis efter att jag bytt stiften...

Link to comment
Share on other sites

Utan att veta närmare. Det skulle vara intressant och se om lambdasensorerna jobbar som dom skall - vilket dom normalt sett inte skall göra när man gasar (då är dom bortkopplade)

Det enda som kan påverka insprutet, såvida man har bra tryck i soppasystemet är om luftmassen bottnar, eller om knacksensorn säger ifrån (vilket den kan göra om den går lean).

Mitt tips är att installera en bredbandslambda och mappa upp sprutet korrekt. Eller lämna den till någon som har tillgång till rullande landsväg.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för svaren..

Konstigt om det vore fel på mappningen då det är orginal vortech prylar rakt genom förutom tändstiften dårå.

Ännu konstigare som sagt är att ingen felkod kommer, kanske måste köra längre har ju knappt vågat att köra bilen varm med risk för att bränna motor... Bilen slutar ju tom helt att gå på tomgång efter att jag gasat fullt och ryckningarna kommit, startar jag sen så går den hur bra som helst på tomgång...

Nån som kan bekräfta att det är normalt med ca 3 bars soppa tryck ävenvid överladdning?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mig se på stiften att bilen går magert.

Kan du konsten att läsa stift? Ta inte det som nåt personligt, men det är verkligen inget som man gör hursomhelst.

Jag tycker för övrigt att det verkar vara lite mycket med 45psi. Hur ser det övriga bränslesystemet ut? FMU, regulator osv?

Förresten, bilen hade stått i 2 år, har du kollat bränslefiltret? Bytt bensin?

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Ja konsten att läsa stift kan jag ju inte men det finns andra som visat på dessa varför dem tror den går magert...

Mustanger från 99 och framåt har ingen bränsletryckregulatur utan den skickar bara ut mer eller mindre spänning/ström ut till pumpen för att ändra tryck/flöde. Returfritt system.

Det sitter en liten misstänkt svart låda som heter FUEL PUMP DRIVER MODULE i skuffen kanske är den som krånglar?

Just det ja bränslefiltret är bytt samt att det var ganska lite kvar i tanken när jag köpte den så jag har tankat i ny fräsh sås...

Mycket med 45 psi? Jag som tror det är för lite, nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

94-04 är lite för nytt för min vetskap men Du har ändå en EEC-IV styrning i bilen antar jag då man inte gick över till nyare förrän under 2005.

När bilen börjar gå dåligt, har Du testat och stanna upp - lägga av batteriet och tömma datorn på all spänning (de rekomenderar att hålla på bromsen i 30 sek för att få loss all kvarvarande spänning i datorn snabbt.) Sen starta om och se om allt var som tidigare.

Det finns en del klurigheter bla med "Adaptive Fuel" i datorns "Open Loop" läge som skulle kunna ge dig ett sånt här problem då man får på fel på lambdor och datorn tex tror att det går riktigt fett. Adaptive Fuel Control ger datorn möjlighet att kompensera och trimma bränslet själv upp till ca 25% mer eller mindre och här kommer snacket med bränsletryck in. Skruvar man upp det för högt kanske bortåt 50-55psi har man passerat spänvidden som datorn kan jobba med. 45psi borde dock inte vara några problem. Men om vi leker med tanken att Din pump höjer trycket förbi gränsen för att kompensera och ge säkra blandningar med ökat laddtryck - lamdorna säger att det går fett och datorn magrar ut. Sen släpper Du av och kör normalt fortfarande på openloop-läge och då går det snålt när pumpen jobbar på normaltryck igen. Skulle kunna ge Dig de ryckningar Du beskriver och säkert inga svårigheter att bränna sönder stiften.

Men först och främst, kolla så allt mekaniskt är okej - bränslestystem, pump tryck och sånt - tändsystem, spolar och den biten.

Hör Du om det spikar, menar magrar bilen ut bränslet för Dig så borde det spika på rätt bra med överladdet.

Hade varit enkelt för Dig om någon kopplade upp datorn så Ni såg vad som händer under gång.

Tex säker på att bilen verkligen går på Chippet? så det inte hänt nåt där och Du är tillbax på vad som finns standard i datorn... om det nu var ett instickschip Du hade.

Är som sagt massor som styr när man väl börjar misstänka motorstyrningen så spara det till sist ;)

Bredbandslambdan ger Dig en möjlighet att direkt se vart det barkar hän och är en bra billig försäkring i det här läget.

Hoppas det löser sig!

Link to comment
Share on other sites

Oj det var mycket information på en gång, tackar så mycket.

Har INTE provat att lägga av batteriet å trycka broms, ska testa det.

Batteriet har varit frånkopllat en längre tid (2 år) innan (självklart laddat oxå) efter det har jag alltid haft batteriet frånkopplat mellan varje testtillfälle.

Hmm du tycker jag ska kolla allt mekaniskt först, visst men jag vet ju inte riktigt vad som är rätt och fel. Soppatryck har jag kollat och det ligger stabilt, men sen om det ska göra det eller ej vet jag ju inte. Tycker ju själv att den borde höja trycket. Men den kanske bara öker flödet ju mer du gasar?

Och hur jag till 100% kan veta om chipet jobbar kan ju inte heller. Hur kollar jag det?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menar med att kolla allt mekaniskt, alltså att grejerna runt motorn är fullt fungerande. Tex att tändspolar är riktiga så det inte är nåt som gör att gnistan sticker för Dig.

En liten dum fråga men hur går bilen på mer eller mindre fullgas? Förutsatt nu att det absolut inte spikar... Nånstans på vägen upp i varvet eller läget på pedalen rättare sagt så går datorn över till WOT-läge - Wide Open Throttle och då har man inte med några yttre näsor som Grufman tidigare nämnde.

På min bil iof en 93a men i stort sett samma dator och någon borde kunna ge Dig värdet på just Din modell så är läget då det slår över till fullgasprogram i nuläget satt till 2.5 Volt. Alltså TPS (spjällägesgivaren) ska uppnå 2.5 V i spänning för att datorn får indikation om fullgas.

Utifrån lite kända värden där kan man ju ganska enkelt ta reda på i vilket läge datorn befinner sig när felet inträffar...

Alternativet är ett TwEECerRT för $550 sen ser Du allt och har möjlighet att ändra Dina värden.

Har Du ingen i närheten som kan läsa Ford datorer via dator - skulle underlätta i ett sånt här läge?

Kan man inte gå förbi kompressorn och se om bilen rycker som sugmotor på ett smidigt sätt, kanske för lite bränsle iaf?

Måste väl finnas fler folk som åker överladdade 4.6or här inne som sitter på lite matnyttig information kanske?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat TPS:en oxå och den riktiga värden oxå!

Bilen rycker även med 2/4 gas, endast stillastående som den går jämnt.

Ska nog faktiskt ta å byta pumpen då jag idag har provat att sätta i orginalpumpen och då gick den något bättre. Märkligt då denna pump är mindre.....

Sen ska jag kolla om det finns nån här i k-holm som kan rätt grejer för att läsa värdena!

Tack så mycket för hjälpen så länge.

Link to comment
Share on other sites

Har du en bränsletrycksmätare så ser Du ju direkt om trycket sjunker när Du kliver på.

En annan sak att tänka på angående värdena i datorn är just varvstoppet, vet inte hur det ser ut på Din bil med de äldre med 5.0 stoppar vid 6250 och stryper då bränslet - ej att rekomendera vid all form av överladd.

Men det var en parentes....

Link to comment
Share on other sites

Den har gått bra enligt förrförra ägaren samt allt gjordes på EAV i sthlm.

Det sitter alltså 38 spridare samt en vortech bränslepump i nu.

Det sitter även ett vortech instickschip i boxen.

Bränsletrycket ligger på ca 3,1 bar (45psi) konstant.

Det konstiga som sagt är ju att den går bra precis efter att jag bytt stiften...

Satt och läste allt du skrivit i den här tråden.

Du skulle försöka kopla in en OBDII data i den här och titta vad du får fram där.

Har testat en sån på min och då ser man massor av värden medans man kör som tändkurvan och alla möjliga värden på allt. Riktigt kul och spännade att kunna se allt så på en gång under körning.

Men du har inte funderat på att lämna den till EAV i Stockholm som gjort instalationen och se om dom kan få ordning på den.

Behöver ju inte var något stort fel, men kan vara riktigt kneppigt att hitta utan dator till hjälp, då man får gissa så mycket.

Kanske till och med i längden blir biligare än att laborera själv med det, (du spr tiden allt mekande och felsökande tar) samt du slipper en massa iritation när du bytt soppa pump eller liknade och den går lika dant.

Samt var försiktig så du inte pajar den på grund av något mindre fel, skulle ju vara lite trist.

Tänk även på att kompressormatade motorerna av den här motortypen tydligen ska vara lite kännsliga för hur hårt man drar stiften och helst ska dras med momentnyckel efter vad som upgess av fabriken för moment.

För att slippa sätt i nya gängor i alu topparna.

Lycka till hoppas det löser sig lite enkelt.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara en sak som Grufman sa!

Införskaffa en Bredbandslambda och mät ut vad du får.

Det är livsfarligt att köra en kompressormatad bil där det är klydd med bränsletillförseln. Du kan skjuta hela motorn.

Men skaffa en bredbandslambda och läs ut värdena.

Jag har själv en Paxton kompressormatad 00GT.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag fick jag en felkod som jag direkt åkte iväg för att läsa av...

Koden var:

P0190 - Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Malfunction (FRP)

Som förklaring står följande:

The comprehensive component monitor (CCM) monitors the FRP sensor to the PCM for VREF voltage. The test fails when the VREF voltage from the PCM drops to a voltage less than a minimum calibrated value.

VREF open in harness.

VREF open in sensor.

VREF open in PCM.

Verify VREF voltage between 4.0 and 6.0V.

Enligt loggen så hade soppatrycket sjunket till 0,9bar vid 3850 rpm

Vad är troligaste felorsaken sensorn eller soppapump?

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag en felkod som jag direkt åkte iväg för att läsa av...

Koden var:

P0190 - Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Malfunction (FRP)

Som förklaring står följande:

The comprehensive component monitor (CCM) monitors the FRP sensor to the PCM for VREF voltage. The test fails when the VREF voltage from the PCM drops to a voltage less than a minimum calibrated value.

VREF open in harness.

VREF open in sensor.

VREF open in PCM.

Verify VREF voltage between 4.0 and 6.0V.

Enligt loggen så hade soppatrycket sjunket till 0,9bar vid 3850 rpm

Vad är troligaste felorsaken sensorn eller soppapump?

Eller regulatorn?

jag skulle koppla in en andra tryckmätare och mäta trycket samtidigt som jag läser av den digitala tryckmätaren med diagnossystemet som vi har. Då ser man direkt om det finns någon "skillnad". Sannolikt regulatorfel i min bok, men man kan ju aldrig vara säker.

Link to comment
Share on other sites

Regulator? Menar du tryckgivaren då? För nån bränsletrycksregulator finns det ju inte...

Eller menar du FPDM (fuel pump driver module)?

Rackarns modernt det där. Då är det givaren som ballar ur isåfall. Skulle dock dubbelchecka det med en vanlig manometer först dock.

Det finns dessutom ett inbyggt diagnostikverktyg i diagnosverktyget som kan testa hela spridarsystemet automatiskt om du har digital tryckgivare. SKulle köra det testet också

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Var inte tryckgivaren heller, fick låna en. Nu åker jag nog på att byta FPDM burken iaf.

Usch fy å blä.

Vi hade en F150 lightning som vi hade liknande problem med i verkstan häromdagen.

Den gav risigt soppatryck på tomgång och vid normal körning. den har den gamla systemet med återcirkulerande soppa, och vi provade att byta regulator, vilket inte gav ngt resultat.

Vad vi gjorde då var att kolla att pumpen hade rätt drivspänning, och det visade sig tillslut att orsaken till att trycket var för lågt var att det hade blivit korrosion i ett kontaktstycke som är kopplat till ett avlastningsmotstånd...

Det är nämligen så att lightning-bilarna har två effektlägen på pumpen. Ett högeffekt och ett lågeffekt. Ett relä styr omkopplingen mellan antingen ren jord, eller ett effektmotstånd. Det motståndet sitter längst fram på bilen och tar en del stryk...

Så om du får risigt tryck KAN det vara elfel också, bara så du vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...