Jump to content

FORD ÅTERKALLAR 450 000 MUSTANG VIKTIGT


grufman

Recommended Posts

Ford återkallar större delen av Mustang årsmodell 05-08 i USA. 434593st bilar omfattas av återkallningen.

Bilar byggda mellan följande datum:

2005-Apr-22 -> 2008-Jan-31

omfattas av återtaget. Anledningen till återtaget är att airbagsystemet inte löser ut med rätt effekt under vissa omständigheter. En omprogrammering av airbagsystemets styrdator är nödvändig.

Ford Sverige kommer inte ta på sig återtagandet eftersom bilen inte är såld i Sverige. Ford USA kommer heller inte ta på sig något ansvar.

Vi på Grufman Bil uppdaterar styrboxen med den nya programvaran till självkostnadspris av 300kr inkl moms. Ingen tidsbokning behöver göras. Arbetet görs medan du som kund väntar.

Vi finns i Järfälla/Sthlm och nås på 08-58018250. Öppettider Mån-Fre 07-18

Link to comment
Share on other sites

Fanemig inte klokt, jag tror Ford är unika i sitt gedigna ointresse för bilar som exporteras/importeras. :evil:

Har till och med sett svenska registrerade Ford ÅF som säljer Mustangen (då importerade).

Vad är detta? :evil:

Har, som ni kanske märkt i mina inlägg, pysslat med Jeep rätt mycket innan och Svenska Daimler Chrysler har under denna perioden skickat ut recalls till mina importerade bilar oxå :shock:

Gratis åtgärdande bl.a. på utbyte av bromsskivor minns jag mycket väl.

Grufmans ska ha stor eloge för att de tar en del av ansvaret utan att ha tvingats till det, synd att jag har så långt att köra då 300 spänn är snuspengar.....

Link to comment
Share on other sites

DETROIT -- Ford Motor Co. says it is recalling 470,000 Ford Mustangs from the 2005-2008 model years to update passenger side front-air bag software.

Ford spokesman Wesley Sherwood says internal testing showed the air bag could injure a small, unbelted passenger. The recall was posted today on the Web site of the National Highway Traffic Safety Administration.

Sherwood says there were no reports of injuries or accidents tied to the recall.

The Dearborn automaker will notify customers by mail in early March. Owners can take their vehicle to a dealer to have the air bag recalibrated to deploy at a lower force.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser man när ens bil är tillverkad? Min borde vara lugn då det är en 05:a, i regbeviset står det: I trafik första gången i utlandet: 2004-12-01 Så om det ligger någon gnutta sanning i det så borde det ju vara ok.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser man när ens bil är tillverkad? Min borde vara lugn då det är en 05:a, i regbeviset står det: I trafik första gången i utlandet: 2004-12-01 Så om det ligger någon gnutta sanning i det så borde det ju vara ok.

På vita klisterlappen på förardörren "This vehicle conforms to all... bla bla bla"-lappen.

Där står det byggmånad och år (i ena hörnet). Typ 01/05 eller 05/08. Vill du ha exakt byggdatum får du PM'a ditt chassienummer till mig så får du det tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Jag lär kontakta dig, men å andra sidan ska jag köra in i bergväggen och dö så vore det nog bra om kuddarna krånglade, annars blir man väl sittandes i stol.

Jag hör av mig i vår så får du kirra min, ska bara kolla tillverkningsmånad på min -05 :a.

Link to comment
Share on other sites

Är detta en uppdatering som vilken Ford återförsäljare som helst kan göra, eller är det bara du Grufman som fixar detta? Nån som vet?

:?

Jag ringde Modins bil på skoj och fick höra "Jag har ingen aning om vi kan koppla upp oss till en sån bil, men du kan ju komma in så kan vi försöka!" Så risken att jag lämnar min bil där = noll. ;)

Min bil är tillverkad 04-11 så den är tillräckligt gammal. :D

Link to comment
Share on other sites

Är detta en uppdatering som vilken Ford återförsäljare som helst kan göra, eller är det bara du Grufman som fixar detta? Nån som vet?

:?

Det verkar som om Ford Sverige inte vill ha med Mustang att göra ;););)

Kan tyckas mycket märkligt, så det jobb Grufman lägger ner på att

fixa och grejja med de nyare mussarna är all heder värt :D

Link to comment
Share on other sites

Är detta en uppdatering som vilken Ford återförsäljare som helst kan göra, eller är det bara du Grufman som fixar detta? Nån som vet?

:?

Det verkar som om Ford Sverige inte vill ha med Mustang att göra ;););)

Kan tyckas mycket märkligt, så det jobb Grufman lägger ner på att

fixa och grejja med de nyare mussarna är all heder värt :D

Du måste skilja på "Ford Sverige" och de enskilda Ford-återförsäljarna runt om i landet. Ford-ÅF är fristående företag som har support från generalagenten Ford Motor Company Sverige när det gäller de bilar som tas in i Sverige via FMC. Detta gäller alltså inte Mustang!

Beträffande det aktuella återkallandet med passagerar-airbag så finns det nu med i OASIS, men ytterligare info saknas än så länge om vad som gäller. Det kan ju möjligen klassas som en säkerhetsfråga och då brukar Ford ta garantiansvar även globalt för "privatimporterade"bilar, men det är för tidigt att säga hur det blir i detta fall...

Svante

Link to comment
Share on other sites

Är detta en uppdatering som vilken Ford återförsäljare som helst kan göra, eller är det bara du Grufman som fixar detta? Nån som vet?

:?

Det verkar som om Ford Sverige inte vill ha med Mustang att göra ;););)

Kan tyckas mycket märkligt, så det jobb Grufman lägger ner på att

fixa och grejja med de nyare mussarna är all heder värt :D

Du måste skilja på "Ford Sverige" och de enskilda Ford-återförsäljarna runt om i landet. Ford-ÅF är fristående företag som har support från generalagenten Ford Motor Company Sverige när det gäller de bilar som tas in i Sverige via FMC. Detta gäller alltså inte Mustang!

Beträffande det aktuella återkallandet med passagerar-airbag så finns det nu med i OASIS, men ytterligare info saknas än så länge om vad som gäller. Det kan ju möjligen klassas som en säkerhetsfråga och då brukar Ford ta garantiansvar även globalt för "privatimporterade"bilar, men det är för tidigt att säga hur det blir i detta fall...

Svante

:oops::oops:

Okey menade inget illa men tror jag förstår hur det fungerar

Men det är tråkigt i alla fall att Mustangen inte finns med hos Ford

Link to comment
Share on other sites

Jag var i kontakt med Ford Sverige också för att få svar på ett par frågor, och deras intresse för Mustangen är inte värst mycket större, så det stämmer ändå delvis som Janne menar tyvärr :?

I alla fall för mig som privatperson.

Link to comment
Share on other sites

Men vad är detta för skit, jag har haft många olika bilar av många olika

märken några köpta i Sverige andra köpta i i andra länder.

Dom flesta seriösa biltillverkare har jorden runt garantier altså

DET SPELAR INGEN ROLL I VILKET LAND MAN KÖPT BILEN. :--:--

Garantin skall gälla, om den inte gör det så sälger man ju skit produkter :evil:

som man inte vill ta ansvar för.

Mercedes försökte med detta för några år sedan men fick stryk av EU :--:--

som sade att om Mercedes imte ville ta ansvar för exporterade bilar

så sålde man troligtvis bilar man inte trodde höll kvalitetskraven.

Mercedes backade blixtsnabbt och sade att alla Mercedes var lika bra

byggda. och tog på sig alla garanti kraven. :P

OBS jag vet att Mustang görs i USA inte i Europa.DS :shock::shock:

Hoppas att Ford gör samma sak :lol::lol:

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hmm kan de va så att jag har de felet på min bil, min Airbags lampa brukar lysa till o från ibland? nån mer som har råkat ut för detta fenomen?

Sannolikt ngt annat fel. Kom förbi så kör vi en diagnos

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...