Jump to content

Godkänd sidoblinkers


Daniel Strand

Recommended Posts

Har införskaffat en uppsättning sidoblinkers som ska användas vid reg. bes. Tyvärr verkar det lite svårt att få reda på hur man ska tolka märkningen som finns på glasen.

Vad jag har hört måste blinkersen vara E-märkt i kategori 5 för att godkännas som sidoblinkers.

Märkningen på mina glas ser ut som på bilden. Om jag har fattat rätt så står E11 för vilket land som utfärdat godkännandet. Borde inte 5:an då stå för kategori 5 :?:

Någon som vet om detta stämmer :?::?:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Åkte idag förbi bilprovningen här i Växjö och pratade men någon som heter Patrik, tror jag... Han undersökte vad som gäller och kom fram till följande.

-Pilen ska vara framåt

-01 visste han inte vad den betyder

-5 är kategori 5

-E11 är vilket land som godkänt glaset

-1240 är typgodkännendenummer

-12V matningsspänning

-0.22W effekten

Alltså är denna OK att använda :D

Dessvärre stod det att infästningen inte får vara av tillfällig typ.Detta innebär att den inte får fästas med dubbelhäftande tejp (vilket denna typen är avsedd för). Med andra ord får jag dra ett par små skruv igenom glaset för att vara på den säkra sidan. :(

Man lär sig något nytt så länge man lever.....

Link to comment
Share on other sites

Åkte idag förbi bilprovningen här i Växjö och pratade men någon som heter Patrik, tror jag... Han undersökte vad som gäller och kom fram till följande.

-Pilen ska vara framåt

-01 visste han inte vad den betyder

-5 är kategori 5

-E11 är vilket land som godkänt glaset

-1240 är typgodkännendenummer

-12V matningsspänning

-0.22W effekten

Alltså är denna OK att använda :D

Dessvärre stod det att infästningen inte får vara av tillfällig typ.Detta innebär att den inte får fästas med dubbelhäftande tejp (vilket denna typen är avsedd för). Med andra ord får jag dra ett par små skruv igenom glaset för att vara på den säkra sidan. :(

Man lär sig något nytt så länge man lever.....

Säg att den sitter med sättlim eller nåt. Det skulle göras ont in i ryggmärgen att borra i en helt ny skärm...

Link to comment
Share on other sites

Åkte idag förbi bilprovningen här i Växjö och pratade men någon som heter Patrik, tror jag... Han undersökte vad som gäller och kom fram till följande.

-Pilen ska vara framåt

-01 visste han inte vad den betyder

-5 är kategori 5

-E11 är vilket land som godkänt glaset

-1240 är typgodkännendenummer

-12V matningsspänning

-0.22W effekten

Alltså är denna OK att använda :D

Dessvärre stod det att infästningen inte får vara av tillfällig typ.Detta innebär att den inte får fästas med dubbelhäftande tejp (vilket denna typen är avsedd för). Med andra ord får jag dra ett par små skruv igenom glaset för att vara på den säkra sidan. :(

Man lär sig något nytt så länge man lever.....

Säg att den sitter med sättlim eller nåt. Det skulle göras ont in i ryggmärgen att borra i en helt ny skärm...

Jag kommer inte att borra sönder en splitter ny skärm....beställde hem en uppsättning nya speglar och monterar blinkersen i dessa.

Link to comment
Share on other sites

Hej Danel

Jag vet att det finns backspeglar med sidoblinkers i typ som MB eller volvo.

Har sett dom på nätet någonstan men kommer inte ihåg var, då slipper man borra i skärmen. Skall söka lite ock se om jag kan hitta dom igen.

Mvh

Musse99

Link to comment
Share on other sites

Haj Daniel

Detta gick snabbt, dom fans på Mustangsunlimited.

http://www.mustangsunlimited.com/Cat_Ke ... rds=mirror

Hoppas att länken blev rätt. Annars gå in hos dem och sök på årsmodel

74-08 och sök på mirror, finns fyra sidor och dom fans på sidan 4.

Mvh

Musse99

Jag har redan kollat dessa. Enligt Mustangunlimited är dessa inte E-märkta utan DOT-märkta. Alltså kommer dessa inte att klara av en regestreringsbesiktning.

Den linsen som jag har skaffat är inköpt på Biltema :oops: . (Art. nr. 42-104) En plastig sak som ser ganska B ut. Min tanke är att reg.bes med dessa, och sedan byta mot mustangunl. spegel, alt. byta tillbaks till orginal, utan blinkers, och se hur länge det går att åka innan nån hittar "misstaget".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ni som har monterat och besiktat bilen, vilken sidoblinkers har ni köpt ?

(från vilken bil modell kommer den i från)

Har köpt Audi A4 -95/99 modell. små vita men man lär borra

stora hål :evil: närmare 30mm :shock:

Någon som har någon bättre modell att rekomondera :o

// Micke.

Link to comment
Share on other sites

Jag har monterat vita/svarta Audi blinkers.

Blev kanon gött. Hålen fanns redan från de orange blinkerserna som redan satt där. Så behövde inte fundera på det här med borrningen.

Jag modifierade blinkersen lite så den blev mindre i diameter o då passade det. Hur jag fick den o sitta fast i hålet, 2x krympslang som jag värmde till. Sitter stenhårt nu :) Finns säkert bättre lösningar men jag tyckte den va enkel o bra.

1-TAMXW-KDDS06ZA.jpg

Här hittade jag dom: http://tillbilen.com/?artnr=122314

Jag har förresten ett par sådana ligger här. Då jag trodde jag hade fått fel först o ringde till dom. De skickade då ett par till. Men det va samma. Trodde dom skulle vara svartare :) Bjud ett pris så kan jag skicka dom om det är intressant.

//Danne

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ursäkta, men har ni importerat bilarna själva? Isåfall undrar jag hur det ser

ut på svensksålda bilar? Kan ni inte köpa dom sidoblinkers som sitter på

svensksålda bilar, då skulle ju alla se likadana ut?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Alla från Exclusive Cars i Sthlm har SAAB-blinkers 9-5 el 9-3 vet jag iaf, de monterar dessa på alla sina importbilar, alltså inte bara mustanger.

Stackars de saabhatare som tvingas leva med det. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...