Jump to content

nytt garage


Svedis

Recommended Posts

Nu är första spadtaget klart. Träden borta, sprängning om några veckor, betongplatta i april och färdigt garage under sommaren... 8,8 x 7,5 x 3,25 m dubbelgarage med dröm om billyft när man blir gammal och inte orkar ligga under längre. Snart ska man kunna jobba med mussen på ålderns höst. Snacka om dyrt intresse!! Utan Mustang hade jag nog inte funderat på att bygga??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ett tips när du funderar på golv är att det ENDA som håller i garagegolv är klinker. Glöm färg, även om det är med 16 komponenter, flakes och 100 lager klarlack. Klinker är överlägset. Tänk också på att man gärna vill ha ungefär 2 meter runt bilen, vilket innebär att om man har en bil vill man gärna ha en yta som är ca 9x6 meter MINST. Detta är för att man skall kunna få upp dörrarna och ändå kunna gå förbi. Skall du ha dubbelgarage skulle jag satsa på 10-11m djup och ca 12-13 meter brett, inte smalare än så.

Link to comment
Share on other sites

Något man ska tänka på innan gjutning? Ser framför mig en 2-pelarlyft. eller någon med erfarenhet som har ett annat förslag? :--

Har precis köpt en 2-pelarlyft. :--:--

Det behövs 300 mm betong i golvet där denna skall stå. :twisted:

Tänk på det vid gjutningen.Vattenburen golvvärme skall du ha :lol:

tänk på att se till att dra inte för långa slingor så att du får värme.

Behöver du hjälp med det så pm:a mig gärna.

:--:--

Link to comment
Share on other sites

Ett tips när du funderar på golv är att det ENDA som håller i garagegolv är klinker. Glöm färg, även om det är med 16 komponenter, flakes och 100 lager klarlack. Klinker är överlägset. Tänk också på att man gärna vill ha ungefär 2 meter runt bilen, vilket innebär att om man har en bil vill man gärna ha en yta som är ca 9x6 meter MINST. Detta är för att man skall kunna få upp dörrarna och ändå kunna gå förbi. Skall du ha dubbelgarage skulle jag satsa på 10-11m djup och ca 12-13 meter brett, inte smalare än så.

Klinker? Funkar det verkligen? Vad ska man då ha för sort för att den ska kunna klara av domkrafter, dubbdäck, tappande av verktyg?

Har själv ett dubbelgarage med obehandlad grovfräst yta i garaget... och funderar mig GRÖN på vad fasen jag ska ha på golvet !!

Link to comment
Share on other sites

Fundering. Det finns billyft ( 2- eller 1-pelare) med armar som lyfter i karossen. Fungerar detta på en gammal cab eller viker den sig... Alternativet är den typ bilprovning ( 4-pelare) där man kör upp på en ramp. Stadigare men svårare att komma åt samt tar mer plats. Tips och råd tack.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips när du funderar på golv är att det ENDA som håller i garagegolv är klinker. Glöm färg, även om det är med 16 komponenter, flakes och 100 lager klarlack. Klinker är överlägset. Tänk också på att man gärna vill ha ungefär 2 meter runt bilen, vilket innebär att om man har en bil vill man gärna ha en yta som är ca 9x6 meter MINST. Detta är för att man skall kunna få upp dörrarna och ändå kunna gå förbi. Skall du ha dubbelgarage skulle jag satsa på 10-11m djup och ca 12-13 meter brett, inte smalare än så.

Klinker? Funkar det verkligen? Vad ska man då ha för sort för att den ska kunna klara av domkrafter, dubbdäck, tappande av verktyg?

Har själv ett dubbelgarage med obehandlad grovfräst yta i garaget... och funderar mig GRÖN på vad fasen jag ska ha på golvet !!

Använd granit keramik, det finns i plattor såsom klinkers men tål rejält tuffa tag, såsom domkrafter, dubbdäck etc. Har haft detta i mitt garage i snart 8 år och det är lika fint som den dagen det lades in. Jag har även vattenburen golvvärme, denna skötte jag med en liten elpanna och kan bara konstatera att det blir en tämligen hög värmekostnad, så inför denna vintern så monterades det in en luftvärmepump och det gjorde minst sagt gott på elmätaren.

Link to comment
Share on other sites

Något man ska tänka på innan gjutning? Ser framför mig en 2-pelarlyft. eller någon med erfarenhet som har ett annat förslag? :--

Har precis köpt en 2-pelarlyft. :--:--

Det behövs 300 mm betong i golvet där denna skall stå. :twisted:

Tänk på det vid gjutningen.Vattenburen golvvärme skall du ha :lol:

tänk på att se till att dra inte för långa slingor så att du får värme.

Behöver du hjälp med det så pm:a mig gärna.

:--:--

vad kostar det att gjuta betong, per kubikmeter ?

Link to comment
Share on other sites

Fundering. Det finns billyft ( 2- eller 1-pelare) med armar som lyfter i karossen. Fungerar detta på en gammal cab eller viker den sig... Alternativet är den typ bilprovning ( 4-pelare) där man kör upp på en ramp. Stadigare men svårare att komma åt samt tar mer plats. Tips och råd tack.

Vågar du använda domkraft till bilen? Om inte så bör du laga rost. :P

Link to comment
Share on other sites

Ett tips när du funderar på golv är att det ENDA som håller i garagegolv är klinker. Glöm färg, även om det är med 16 komponenter, flakes och 100 lager klarlack. Klinker är överlägset. Tänk också på att man gärna vill ha ungefär 2 meter runt bilen, vilket innebär att om man har en bil vill man gärna ha en yta som är ca 9x6 meter MINST. Detta är för att man skall kunna få upp dörrarna och ändå kunna gå förbi. Skall du ha dubbelgarage skulle jag satsa på 10-11m djup och ca 12-13 meter brett, inte smalare än så.

Klinker? Funkar det verkligen? Vad ska man då ha för sort för att den ska kunna klara av domkrafter, dubbdäck, tappande av verktyg?

Har själv ett dubbelgarage med obehandlad grovfräst yta i garaget... och funderar mig GRÖN på vad fasen jag ska ha på golvet !!

Använd granit keramik, det finns i plattor såsom klinkers men tål rejält tuffa tag, såsom domkrafter, dubbdäck etc. Har haft detta i mitt garage i snart 8 år och det är lika fint som den dagen det lades in. Jag har även vattenburen golvvärme, denna skötte jag med en liten elpanna och kan bara konstatera att det blir en tämligen hög värmekostnad, så inför denna vintern så monterades det in en luftvärmepump och det gjorde minst sagt gott på elmätaren.

Jag kan bara hålla med här. När vi gjorde garaget så la vi in 12mm italiensk granit keramik precis som 429 säger. Det är inte det billigaste, men det är det enda som håller. Glöm färg, glöm klarlack, glöm epoxy, glöm allt annat. Det enda som håller är keramiken. Lägger man underlaget bra kan du lätt tappa ner en stor avdragare, hjulspindel eller något annat tungt utan att det spricker.

Efter man städat golvet blir det så rent att man med lätthet kan äta sin mat där... En annan del av golvet har vi målat med 2-komponent, och även om det är längst in i verkstan där bilar sällan rullar så är det redan förstört.

Link to comment
Share on other sites

Använd granit keramik, det finns i plattor såsom klinkers men tål rejält tuffa tag, såsom domkrafter, dubbdäck etc. Har haft detta i mitt garage i snart 8 år och det är lika fint som den dagen det lades in. Jag har även vattenburen golvvärme, denna skötte jag med en liten elpanna och kan bara konstatera att det blir en tämligen hög värmekostnad, så inför denna vintern så monterades det in en luftvärmepump och det gjorde minst sagt gott på elmätaren.

Berätta mera om värmekostnaden- hur mycket mindre med luftvärmepump?

Hur många kubikmeter värmer du?

Kommer du ihåg vilka plattor du använde till golvet?

Håller på att uppdatera ett 3 bilars garage....därför intresserad

Link to comment
Share on other sites

Använd granit keramik, det finns i plattor såsom klinkers men tål rejält tuffa tag, såsom domkrafter, dubbdäck etc. Har haft detta i mitt garage i snart 8 år och det är lika fint som den dagen det lades in. Jag har även vattenburen golvvärme, denna skötte jag med en liten elpanna och kan bara konstatera att det blir en tämligen hög värmekostnad, så inför denna vintern så monterades det in en luftvärmepump och det gjorde minst sagt gott på elmätaren.

Berätta mera om värmekostnaden- hur mycket mindre med luftvärmepump?

Hur många kubikmeter värmer du?

Kommer du ihåg vilka plattor du använde till golvet?

Håller på att uppdatera ett 3 bilars garage....därför intresserad

Utan att vara 100% vetenskaplig då jag endast har betalnotor ifrån nätet kvar (inga kW alltså) så kan man säga att normal hushållsel ligger på va 400:-/månad om jag inte värmer garaget (sommartid) med vattenburen garagevärme så börjar ökningen av elkostnaden med 400:- och har fortsatt upp till 1500:-/månad alltså en total måndaskost för all el på ca 1900:-/månad när det har varit som kallast.

Med värmepump så har den nya max månadskostnaden varit ca 1000:-

Så jag är mycket nöjd med min nuvarande energikostnad, jag har dessutom alltid 18 grader i garaget.

Att tänka på med vattenburen värme är att man kör med en cirkulationspump 100% dygnet runt, den drar 0.25kW vilket kostar dig ca 180:- månad bara för att pumpa runt vattnet.

Jag har ca 130 kubik i mitt garage.

Här kan du köpa plattor, dom kostar pengar, men är som sagt en investering då dom håller. Vi har även använt detta i mitt företag och vid lite kalkylerande så kan man konstatera att när man har fått måla om sitt dyra industrigolv för andra gången så är kostnaden uppe i vad granitkeramiken kostade första gången.

http://www.golvimporten.se

Link to comment
Share on other sites

Har precis själv installerat golvvärme 4 slingor och den pumpen har 3 läge 0.030kw 0.045kw 0.060kw har du inte fått ditt komma ett snäpp för långt till höger låter mycke med 0.25kw?

Sven

Link to comment
Share on other sites

Fundering. Det finns billyft ( 2- eller 1-pelare) med armar som lyfter i karossen. Fungerar detta på en gammal cab eller viker den sig... Alternativet är den typ bilprovning ( 4-pelare) där man kör upp på en ramp. Stadigare men svårare att komma åt samt tar mer plats. Tips och råd tack.

Har också löst hängande planer på ett garagebygge och har haft lite funderingar på 4 pelarlyft mest pga att det kan vara svårt att hitta ställen att lyfta på med en 2 pelarlyft. Lite bökigt man ska ju ändå ner på golvet och kika. Då kanske det blir domkraften ändå vid mindre arbeten typ bromsar? Har du gjort någon kalkyl Svedis!

Link to comment
Share on other sites

jag slutade kalkylera vid 200´....

Gräv+ spräng + dränering: 30 000:-

65 m2 betonggolv med värme : 40 000

Garagebygge, ej byggsats. isolerat, dörrar, fönster: 160-180 000

Port 5,5 m bred, 2,5 m hög, eldrift: 30 000

belysning, el/va. ?

Så det blir nog en domkraft till slut..

(Är på en ö med 2 färjor...)

Visar kommande utsikt från mekarbänken

Link to comment
Share on other sites

Fundering. Det finns billyft ( 2- eller 1-pelare) med armar som lyfter i karossen. Fungerar detta på en gammal cab eller viker den sig... Alternativet är den typ bilprovning ( 4-pelare) där man kör upp på en ramp. Stadigare men svårare att komma åt samt tar mer plats. Tips och råd tack.

Min personliga åsikt om lyftarna.

2 pelarlyften är oslagbar specielt när du håller på med bakhjulsdrivna bilar, du får hela underredet fritt, 1 pelare tycker jag är ok om man bara skruvar framhjulsdrivet.. Sen 4 pelare är ok, men lite bökig när man måste ha extra domkraft för att få hjulen fria, fördelen är dock att det oftast går att öppna dörrar utan bekymmer när bilen står på lyften (ingen pelare i vägen)

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju låta slipa betongen också. Med rätt sorts slipteknik så blir det kanon samtidigt som man slipper skarvar som klinkers medför.

http://www.htc-sweden.com/concepts/superfloor/

Problemet med betong är att det suger i sig olja som en tvättsvamp. Har oljan en gång nått ner i betongen blir man ALDRIG av med den, oavsett hur mycket du slipar. Då är det enda som gäller att gjuta en ny sula ovanpå den gamla med plastisolering emellan. Nej epoxifärg tätar inte mot olja, det kryper igenom hålen.

Det finns vissa plastbeläggningar som man kan gjuta på betong, men jag känner inte till riktigt hållfastheten där. Klinkers är återigen överlägset.

Link to comment
Share on other sites

Självklart måste man ha en frilyft på 4 pelaren, jag är bara lite orolig att ramperna är lite i vägen!

Har du erfarenhet Pelle?? Börjar nu luta år att leta 4-pelare i stället för 2-pelare. Ramperna i vägen! Man kan ju flytta bilen lite i längsled. :--

/Svedis

Link to comment
Share on other sites

Det är väl som det alltid är, för och nackdelar med allt. När man väl fått upp bilen på en 2 pelare är det ju klart bästa alternativet, men ju äldre man blir så syter man ju mer och mer för att krypa ner och passa in armarna, tänk vad smidigt att bara rulla upp på ramperna och upp med pärlan, fast då har man ju inte fritt spelrum det blir ju lite som gamla smörjgropen!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...