Jump to content

351 cleveland vilka aluminiumtoppar?


Ingo

Recommended Posts

Jag har ju inne mina toppar för genomgång och lite portning.

Tyvärr så har tidigare ägare förvarat dom i taskig miljö så att sätesringarna är rostangripna.

Att byta avgasringarna ger ju fördelen blyfritt,men det är även flera insugsringar som är dåliga.

Ett alternativ är ju att hitta bättre stommar,eftersom det rör sig om open chamber är det ju ingen hemmansaffär,

men jobbigt eftersom man ju oftast måste köpa grisen i säcken.

Så med dagens dollarkurs så kanske aluminiumtoppar är överkomligt,om man jämför.

men vad ska man satsa på?

edelbrock verkar dyrt?

http://store.summitracing.com/partdetai ... 4908331+42

australiensarna?

http://www.ausfordparts.com/index.html

eftersom jag har nya ventilerfjädrar o annat krafs,så vore det ju bäst med tomma toppar

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-351 ... otohosting

http://www.chiheads.com/4v_228cc.php

kanske finns annat också?.

har någon erfarenhet?,och eventuellt handlat med någon av firmorna?

Link to comment
Share on other sites

Toppar fran Airflow research ar ju aldrig fel, deras afr185 borde val vara ett bra alternativ till en i ovrigt standard 351cui,

det verkar som dom mest uppdaterar "truckmotorer" också. :D

http://www.airflowresearch.com/sbf.php

ser inget till cleveland,tyvärr.

Och motorn blir ju inte standard ...

Om jag nu får någon motorfirma att göra jobbet färdigt.,min motorbyggare klarade tyvärr inte sjukdomen och avled för ett par veckor sedan..

Link to comment
Share on other sites

Innan du bestämmer dig vilka toppar du skall ha kolla så att dom passar mot dina grenrör/hedders alla alluminiumtoppar till cleveland gör inte det.men det kanske du har tagit med i beräkningarna.Det går ju att bygga om.

Link to comment
Share on other sites

Innan du bestämmer dig vilka toppar du skall ha kolla så att dom passar mot dina grenrör/hedders alla alluminiumtoppar till cleveland gör inte det.men det kanske du har tagit med i beräkningarna.Det går ju att bygga om.

Jo därför vill jag ju helst ha 4V modellen så man slipper alltför mycke ttjafs.

Ska ju på med 180 graders headers och dom är lite veka i anslutningen.så eventuellt blir det byta av flänsar ändå,men hoppas jag slipper.

Link to comment
Share on other sites

det jag kommer ihåg från vad andra har gjort. Är att man har fräst i topparna och ändrat med avgasplattor som passar för hedders. Tänkt bara höra om du har kollat noga över Nitroz motorsport. Och ser där om det är någon som söljer något som kan passa till dig. Det verkar som man nästan kan fåtag på vadsomhelst där. Hoppas att du kommer till rätta med dina problem önskar dig verkligen lycka till.

Berra

Link to comment
Share on other sites

det jag kommer ihåg från vad andra har gjort. Är att man har fräst i topparna och ändrat med avgasplattor som passar för hedders. Tänkt bara höra om du har kollat noga över Nitroz motorsport. Och ser där om det är någon som söljer något som kan passa till dig. Det verkar som man nästan kan fåtag på vadsomhelst där. Hoppas att du kommer till rätta med dina problem önskar dig verkligen lycka till.

Berra

Jo jag brukar bena av annonserna där åtminstone någon gång i veckan.

men tyvärr så alutoppar till cleveland har jag aldrig sett.

hittat några motorer till salu ,och någorlunda intressnat har jag kollat upp.

Förr rätade man ut avgaskanalerna på cleveland motorer,men med nytt tänk och stroking så är det inte lika nödvändigt.

Aluminiumtopparna brukar vara en kompromiss mellan 4v och 2v,så totala flödet är sällan bättre än 4V closed chamber,fast tillräckligt och så vinne rman vikt.

(vet av ett set med uträtade kanaler,men det är sista utvägen)

Link to comment
Share on other sites

Ja jjag var själv inne och kollade. Som sagt inte fanns det några inte.

Och tyvär har jag inte kommit i kontakt med en kille som troligtvis skulle kunna ligga på ett par. Som haninte har någon andvädning för. Han har börjat köra Cheva. Enbart för att priset på clevland är skit dyrt att hålla på med. Och jag kan inte svara på när jag kommer i kontakt med honom. Men skulle jag innom ensnar framtid. Så kommer jag att höra av mig om han kan tänkas sälja. Hoppas på tur.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det där forumet är bra fast det tar tid att vada igenom trådarna. Alla Cleveland renoverare känner till det. Fast Ingo har inte surfat tillräckligt :)

Ta det som en komplimang Ingo, för bättre garage aktivitet :D Man kan faktiskt inte surfa igång renoveringar, även om de kan bidra med fakta.

Link to comment
Share on other sites

Det där forumet är bra fast det tar tid att vada igenom trådarna. Alla Cleveland renoverare känner till det. Fast Ingo har inte surfat tillräckligt :)

Ta det som en komplimang Ingo, för bättre garage aktivitet :D Man kan faktiskt inte surfa igång renoveringar, även om de kan bidra med fakta.

ska jag vara ärlig så har jag nog varit in där för något år sedan.

Men efter ett byte av webläsare så tappade jag bort det mesta i länkväg om 351 o dyl.

har ju sysslat med annat sista året och "lejt" bort topprenovering och borrning slipning av blocket,och tacket för att man litar på folk och tror att dom är självgående är som vanligt ,en total besvikelse.

Blocket förstår jag ju i efterhand varför det strulade,så där är det bara tragik.

Topparna däremot är väl lite otur ,att man tidigare förvarat dom i så taskig miljö,men då är det väl lika bra att utveckla med aluminium.

Men allvarligt är det ingen som själv åker cleveland med alutoppar här på forumet?

SVT toppar vet jag en pantera som har,det var väl Fords egna eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag avundas dig lite Ingo.

Att gå och fundera på alu toppar till sin Cleveland är ju bara roligt. Hoppas du hittar något bra och slår till på en egenimport. Nu när dollarn är låg.

Om du gör det skall det bli spännande att höra om resultatet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är tämligen övertygad om alutoppar.

Problemet är att jag måste hitta en ny motorbyggare som kan fullfölja konceptet vi planerade .

Och eftersom jag inte riktigt vet vad kompförhållandet blir är jag lite skraj för toppar med alltför små förbränningsrum..

Link to comment
Share on other sites

Kompförhållandet måste du naturligtvis veta innan du köper topparna men det går ju lätt att räkna ut. Uppgifter om toppens cc utrymme finns ju att få och sedan vet du dina kolvar och slag.

Sedan spelar kammen in men uppemot 9,5-10:1 är du väl säker om kammmen inte är en lastbilskam för "towing". Har du en vass kam bör gå lite högre ytterligare. Kamfabrikanten brukar uppge ett område för det statiska kompförhållandet som passar med vanlig soppa på macken, annan soppa osv.

Bara roliga saker. Sånt skall du väl inte lämna bort till någon annan i alla fall?

Att skruva ihop sakerna hade jag nog heller inte viljat lämna bort om jag inte var fysiskt handikappad. Men, jag vet, tiden är knapp. Det där arbetet som man varje dag måste utföra för att varje månad få en tvåveckorslön, tar väldigt mycket tid och kraft i anspråk.

Link to comment
Share on other sites

Kompförhållandet måste du naturligtvis veta innan du köper topparna men det går ju lätt att räkna ut. Uppgifter om toppens cc utrymme finns ju att få och sedan vet du dina kolvar och slag.

Sedan spelar kammen in men uppemot 9,5-10:1 är du väl säker om kammmen inte är en lastbilskam för "towing". Har du en vass kam bör gå lite högre ytterligare. Kamfabrikanten brukar uppge ett område för det statiska kompförhållandet som passar med vanlig soppa på macken, annan soppa osv.

Bara roliga saker. Sånt skall du väl inte lämna bort till någon annan i alla fall?

Att skruva ihop sakerna hade jag nog heller inte viljat lämna bort om jag inte var fysiskt handikappad. Men, jag vet, tiden är knapp. Det där arbetet som man varje dag måste utföra för att varje månad få en tvåveckorslön, tar väldigt mycket tid och kraft i anspråk.

Jag hade planerat komp kring 10,5 kanske lite högre.fast från början planerade vi ju använda openchambertoppar.

Men eftersom han som skulle sköta strokingen är död så svävar jag lite i luften..

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kompis som har köpt hem ett par CHI toppar till sin pantera.

Om du vill så kan jag PM:a hans nummer så kan du alltid ringa och snacka med honom.

Gärna det men har ju en liknande tråd på panteraforumet,och där fått en del tips om chi ,så han kanske redan svarat?

Men ju mer man kollar verkar ju fördelen med att man får välja hur stort förbränningsrum man ska ha,väga över mot det fabrikatet av toppar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...