Jump to content

Frågor om Mach 1 från 68-70 + Ljudfetish...


LAnders

Recommended Posts

Tack rtm det är det jag menar. Head bang utan rock artister. Fick nästan stå päls. Vad gör dom så egna? Men vissa ford kan låte gött med.

Berra

Då får jag ståpäls av det här ljudet!

http://www.youtube.com/watch?v=-WCZXHNt ... re=related

Trist att han hade så bråttom iväg, för det är ovanligt med så dödsskönt ljud från dessa (även det en av mina favoriter (69 till 70).

Link to comment
Share on other sites

Den här är nästan 100%:

Den här kunde få en liten modifiering på tändkurvan för att låta, allt är inte helt där det borde vara:

Här låter motorn okej, men avgasrören förstör mycket:

Det finns inget som låter värre än en sloppy V8 med hela 7.9:1 i komp, tändningen 3 grader fel, töjd kamkedja som lägger ventiltiderna fel, igentäppt luftfilter och "billigt" avgassystem från Hansen Racing utan H-pipa. Urk.

Om man har stake, skall man ha potens också....

Vad gör dom så egna?

Använd sökord som:

426 Hemi, 440 sixpack, 340 T/A, 440 Magnum, 340 six pack, Ramcharger(s), Max wedge, Cross ram, Tom Hoover, A/FX, Scat Pack, Rapid Transit System, SS/AA, SS/AM, etc. etc.

Ju mera du sätter dej in, desto större fanatiker blir du.

Till sist måste du ha åtminstone en eller två..:--

Link to comment
Share on other sites

Tack rtm. Men fanatiker. Det blir svårt. men medger Chrysler har ett skönt gung i ljudet. Vi har en polare i garaget som har en Chalenger 440 six pack. Hans bil den hörs när den kommer det börjar vibrera överallt. Det hörs när jag kommer med. men var är vibbarna. Det blir inte som hans i allafall. Det rasslar i skåpen papper som inte ligger rätt på bordet. Börjar jumpa. Men inte för min bil. Det ända som är bättre i ljud det är när vi går upp registren. Då förlorar han. Men där vill man inte ligga hela tiden.

Inte så kul när man måste spöa honom vi 5500-6800. Vem kan köra på dom varven på 50 vägar. Skit ballt och lägga i friläge och varv på rullen på femtio. Nä inget för mig. Vill inte bli kallad fånen som varvar på friläget. Tror att alla pök springer för en sån nörd. Det skulle jag göra.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Fanatiker eller inte, tokig är man då man lägger ut pengar på en sådan hobby. :--

Lite trivia:

Original Sixpack insug (Edelbrock aluminium, Chrysler: gjutjärn) och förgasare är gjorda för bästa funktion på ca 1000- 5800 rpm. Efter 6000 börjar insuget för 440 tappa terräng.

Original 440 Sixpack är inte heller gjord för höga varv, den har tyngre stakar och kolvar än i t.ex 440 Magnum, och betydligt tyngre än smallblockare.

440 Magnum uppgavs ha 375 Hp, medan Sixpack uppgavs till 390 Hp vid 4700 rpm.

Sixpacken hade mera vrid tack vare sitt bättre insug: 490 fotpund vid 3200 rpm. Dessa data kan man förhålla sej lite skeptisk till, rätta siffror för en frisk motor har uppskattats till ca 420-430 Hp, baserat på dåtida prestandatester. Faktum är, att en "dålig" Hemi inte har en chans mot en bra Sixpack.

Sixpacken är mycket bättre än en Hemi i gatbruk och att cruisa omkring med på gatan, den äter inte tändstift, behöver inte ventiljusteringar, och dricker ca 1 liter mindre bränsle / mil än Hemin. Okej, Hemins "wow- faktor" är högre, men det är inte allt. Jag har haft förmånen att äga Sixpacks, och gillar dem, medan en annan kan ställa sej negativt till att man har 3 st. Holley på samma motor. Det blir en del pulande innan allt funkar som det skall, men t.ex insugsljudet vid pådrag är helt i en klass för sej. (för den som gillar sådana detaljer). Knuffen i ryggen då plattan åker i mattan är det heller inget fel på.

Motorn var försedd med hydrauliska lyftare, tung roterande massa och lång (3,75 tum) slaglängd. Den var aldrig menad för högvarv.

Detta gäller också i S/SS, man bygger inte en Sixpack för maxvarv, utan man utnyttjar motorns andra egenskaper. En Sixpack i SS kan inte tävla lika bra som en Hemi, medan en Sixpack i S är bättre, (klassindelning- chassival).

Problemet är att det finns en del vrid, som är besvärligt att få ned i marken. Speciellt på dåliga banor och flygfält med smala slicks kan det vara svårt att konkurrera med en högvarvad smallblockare.

Nog, var inte detta ett Fordforum ? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte skämmas för all fakta som du sitter på. Spelar ingen roll att det är en Chrysler vi talar om. Men man ska tänka efter så det inte går till överdrift. Hoppas du förstod att det inte var han som försökte komma upp i dom varvtalen. Det jag menade var att när min kommer upp i varv så får mitt sound en sån kraftig ton färändring. Så hela kroppen ryser. när hans motor kommer upp till 4000-4500 rpm så ryter den. Men visst han har ett grymt insugs ljud när man är ute och plattar på. Han hade problem i början med inställningarna på öppningstiderna. Men efter lite mek så fungerar det bra. Och en stor skillnad på knuff. det är grymt när den börjar råma som tio frustande tjurar. Nack håret vill krulla sig på en. Vet inte om du känner till en kille här i Stockholm som både har 2st Charger och 1st Cuda alla har Hemis. En av dom är org.

Vill inte skriva namn. Pga hans försäkrings bolag. dom andra är helt skrämmande motorer. Med sjukt mycket häst. Det stora felet i mitt tycke sä bör han köra stripp. Och inte gata. Sådanna bilar har inte på gatan att göra. Men Men man ska inte lägga sig i för mycket. Det är hans liv.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att det är dåligt "tryck" i ljudet från Fordmotorer :? Med min "otrimmade" Cleveland motor fick jag skäll varje gång jag smög in på min parkeringsplats på gatan nattetid, vibrationerna gjorde grannarna smått galna :-- , därimot så gasade jag på några gånger av olika orsaker, och då sa ingen nåt, men det levde som helv. i kupe`n :)

Kompisen hade en -70 chevelle SS med 402 och sixpack som tydligen hade mer tryck på låga varv enligt kompisarna som satt och fikade när vi körde förbi stamfiket. När jag körde förbi så vibrerade fönstren, fönsterbrädorna och kaffekopparna på borden och när Chevellen körde förbi vibrerade även serveringsbordet mitt i fiket... :D.

Berra, du som varit med ett tag, vet du var den oranga Stockholms Chargern med hembyggd strokermotor som gick på 80 talet tagit vägen??

Gick som f-n Mantorp och sen körde han hem för egen maskin, tror att han hette Thorsen eller nåt liknande.. Det är nog den enda "mopar" som jag blivit riktigt imponerad av :)

Och självklart så är det väl ingen som kör med trimmade motorer på gatan , det kan ju vara farligt och olagligt till och med :shock:

Link to comment
Share on other sites

Låter bra det där och låter säkert ännu mer på 6500 rpm.. :twisted:

Det kanske är dags för ett ljudbibliotek :idea: så att det går att lyssna av lite olika kombinationer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå måste det vara rena genier ändå som konstruerat Ford Mustang!!

Ljudet från min fick till och med min ointresserade bror att höja på ögonbrynen, ruggiga saker. Chargern med 440 Magnum blir långt efter (trots att de även är genier fram till 1970!)

På mitt avgassystem finns inga H eller X-pipe och visst blir det lite fiskebåtsljud vid landsvägskörning, men vilket supergrymt och djupt rytande muller.

Aldrig X eller H-pipe.

Frågan är: Kan man få så härligt ljud ur en nyare 05-09 om man separerar X och H-systemen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...