Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Jag har länge funderat på en Mustang och attraheras mest av Mach 1 från 68 till 70! Jag tror att en 69:a är min favorit. Nu finns det ju en hel del motorer och lådor och vad skall man egentligen välja? För mig är det viktigaste ljudet, det ska ryta aggressivt och mullrande. Självklart är effekten, accelerationen också kul men är det värt priset?

Vi kollar då alla tre årsmodeller 68-70! På Mach 1-orna har jag funnit 302:an, den ovanliga 315 (om det även var W?), en ovanlig Boss 342 och så 351 C eller W, samt fantasiernas 428 och 429. Lådorna då? Vilken låda? Jag gillar automat, skall det vara c6 och kort sagt, vad skall man kolla totalt dessa modeller och motorer? Är 302:an mycket slöare (mycket bränslesnålare? hållbarare?)än en 351 C?

Ljudet då? Ja, det är ju det viktigaste för mig! Vad vill jag ha för ljud? Det ska vara ett tungt rytande på tomgång och det grymma aggressiva muller som tyvärr endast en del V8-ägare lyckas få till! Visst, en V8 mullrar fint men jag råkar vara analytiskt noga här och kan liknas vid en konstkännare som direkt uppfattar minsta detalj.

Tyvärr, brukar inte mustanger ha det här ljudet jag efterlyser, troligen därför att ägarna i allmänhet är nöjda med original eller inte bryr sig, det viktigare är skicket, lacken, hästkrafterna osv... men för mig är ljudet det viktigaste och jag myser så in i benmärgen då någon lyckats få till det rätta soundet, original saknar helt betydelse för mig.

Nåväl, då skall jag avslöja vilken V8 och vilken bil som hittills imponerat mest på mig. Det är en Pontiac Skylark från 1970 med en sliten 350-motor. Jag trodde motorn var i toppskick då man så tydligt hörde de grymma och djupa rytandet och det aggressiva mullret när man lägger i driven och gasar lite. Nix, då jag frågade förra ägaren så var motorn helt slut och slö, men tusan vilket skönt sound som omöjligt kan lämna någon oberörd. Jag vet inte vad och hur han gjort men ljudet är... närmast fulländat för en V8!!

En 351 måste kunna låta lika ljuvligt, det handlar nog mest om teknik och intressen. Det värsta jag vet är de här dubbla avgasrören med två mindre pipor på varje sida. Ljudet är helt förstört (men jag respekterar självklart andra). Vi kan inte alla älska Profokievs Toccata i D-Moll, en del är nöjd med Vikingarna, vi är olika (så ta inte illa upp). En del människor kan och tål inte höra på Black Sabbath:s The Dark + Zero the Hero, medan jag njuter av båda med kraftig bas!!

Jag misstänker att den här Skylarken har ganska raka rör men det är inte helt säkert, för det är inte något överdrivet smattrande vid rejält gaspådrag. Jag vet helt enkelt inte vad eller hur man kan få en cheva 350 att ljuda så underbart och han gav ingen vägledning heller för jag tror det är förra ägaren som fixade detta.

Här är en Mach 1 från 69 med skapligt ljud, men jag tror att man kan få bättre ljud (och varför böja piporna nedåt???) Så jobbigt är det väl inte att tvätta lite oljestänk några ggr/år från stötfångaren? Nåväl, fin var den och exakt vad jag söker efter (rätt färg också)! Kan det vara en 351 månne?

http://www.youtube.com/watch?v=qw49cqq4o5k

Posted

Om du är ute efter det häftigaste ljudet så är det Chyrsler som har det finns inget annat märke som plockar dom i toner. när en Chyrsler kommer står allt och vibrerar. har alldrig hört att någonannan bil kommer i närhet av dessa bilar. Sen spelar det ingen roll om man har kopplat avgasýstem eller inte. Dom låter värst. sen går det att förändra ljuden genom olika hårdeheter på stålet i avgassystem. Även ljuddämparna har stor inverkan storlek på rör javisst. Men få en ford att låta lika aggrssivt. det finns inte. Så om det är bara ljudet du är ute efter. Sorry tänk ett annat märke. Men letar du efter Snygghet så är Mustang bland det bästa.

Det ljud som Ford är ensam om är rapphet. svårt att beskriva men är snabbt upp i ton på något sätt. Clevland som Windsor. Clevland kan ha ett lite mera slaskande ljud än Windsor. Cheva tycker jag har ett mer trumpetande ljud för sig. Vilket jag alldrig har gillat. Cheva kan ha schysst song på tomgång. Men förändras til trumpet ljud vid gaspådraag.

Men det finns jätte många faktorer på detta område till förändringar det är inte bara det jag har skrivit om det mycket mer. Trimmning förändrar ljud med. Med eller utan heders typ (extraktor rör vid topparna när man snackar europa) Lycka till i ditt sökande. Berra

Posted

Utseendet är också viktigt förståss. Jasså, har aldrig tänkt på att Chrysler har ett sånt ljud. Såg att jag skrev fel också. Pontiac Skylark är samma som Ford Kadett!

Buick Skylark med 350 motor från 70, skall det förståss vara (och det är väl knappast cheva som gör Buicks motorer)!

Det där mustangen jag bifogade youtube-länken till har ju helt OK-ljud!

Posted

vad gäller 351C/W så står C för Cleveland och W för Windsor om jag inte har läst på mig helt fel så är detta i princip två helt olika motorer den ena skapad i Cleveland den andra i Windsor, lite annan onödig fakta var BOSS 351 som använde block ifrån Windsor och toppar ifrån Cleveland, men straffa mig inte allt för hår om jag med stor risk nu skulle ha fel :lol:

Posted

1968 fanns MachI bara som showcar, första modellen som kom ut var 69an. Modellen med sluttande tak (fastback) heter from 69 Sportsroof, och den fanns med 6a och 302 (utan MachI utrustning).

Ska du ha MachI så levererades den med 351W 2v som minsta motor, och fanns ej med 302.

MachI med 4v-motor (351 4v, 390 4v, 428 4v eller 428 4v Ram Air) har just de fyra piporna du inte gillar, så det får bli en 351 2v med 250 "kameler" i så fall ;-)

Tips, köp en bra bok där du kan läsa om alla detaljerna som gäller för de olika modellerna. Oftast hänger ju en viss växellåda ihop med en speciell motor. Det är inte "bara" att välja en C6 till vilken motor som helst.

Boken har du dessutom en enorm nytta av när du väl ska köpa en bil - för att kolla koder, för att kolla om rätt options är med, kolla originalskick etc.

Lycka till!

Posted
1968 fanns MachI bara som showcar, första modellen som kom ut var 69an. Modellen med sluttande tak (fastback) heter from 69 Sportsroof, och den fanns med 6a och 302 (utan MachI utrustning).

Ska du ha MachI så levererades den med 351W 2v som minsta motor, och fanns ej med 302.

MachI med 4v-motor (351 4v, 390 4v, 428 4v eller 428 4v Ram Air) har just de fyra piporna du inte gillar, så det får bli en 351 2v med 250 "kameler" i så fall ;-)

Tips, köp en bra bok där du kan läsa om alla detaljerna som gäller för de olika modellerna. Oftast hänger ju en viss växellåda ihop med en speciell motor. Det är inte "bara" att välja en C6 till vilken motor som helst.

Boken har du dessutom en enorm nytta av när du väl ska köpa en bil - för att kolla koder, för att kolla om rätt options är med, kolla originalskick etc.

Lycka till!

Vart hittar man dessa böcker?

Posted

Margie Bookshop eller LAFRI - tror båda finns på nätet. Det är ju också bra att ha en grundkunskap när man kollar in bilar. Forumet kan ju ibland ta ngn dag på sig att besvara ;-)

Du kan ju också beställa via Amazon eller de amerikanska firmorna tex Mustangs unlimited eller National Parts Depot - länkar finns här op klubbsidan. Mindre avgifter på böcker än på reservdelar.

ps Ullman i Uppsala ligger ju bra till förstås, + att Ullman är en hedersknyffel som bör gynnas! ds

Posted

det ljudet är så gott som klassiskt Ford. Tycker i det närmaste dom flesta Fordar har det soundet. Trodde du pratade djupare och hårgare. Som känns in i magen och uppåt. Då är det Chyrsler som gäller. Det ljud som kommer från tråden. Är för mig ett runt ljud med liten rapphet i gaspådraget. Fast jag tycker inte att ljudet är fel. Men snackar man ljud så snackar man. Ta och snoka reda på en Chrysler så kommer du att höra en märkbar skillnad. Som är svår att beskriva. Det bara känns i kroppen. Och tycker det gäller från small block till big block Gäller hela Chrysler familjen. Undrar om RTM håller med mig när det ljud potens.

Skulle vara kul att få veta.

Berra

Posted

Okej, ja men om det är klassiskt Ford så är nog Mustangen vad jag söker ändå (undrar vilken av motorerna just den har?). Jag hade varit helnöjd med den bilen, egentligen exakt vad jag söker. Den går ju så rent och jämt också och jag har inte ofta hört en Mustang med detta mysiga ljud.

Här är vad jag brukar höra på de träffar jag besökt:

Det är inte vad jag söker ljudmässigt...

Posted

Förstår inte vad Berra "surrar" om! :--

Finns inget skönare och brutalare sound än "Ford V8"

Chrysler har verkligen inget skönt sound i mina öron trots att själva bilen faller i min smak.

Är det nått som Ford gjort bra så är det ljudet.

Sätt på Bullit med Steve Mc Queen och njut!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=OAtb2KbY_zM

Spola fram till 06:40 min in i filmen så får ni 390BB sound.

Ford skulle kunna göra som Harley Davisson och ta patent på sitt ljud.

Övriga får ligga ett fack för sig! :--

Posted

Nu fick jag veta vilken motor det är! En 351W med runt 400-450 hp edelbrock heads and intake, 11:1 pistons, va nu det betyder? Trimmad måste den ju vara med den kraften.

Posted
..., lite annan onödig fakta var BOSS 351 som använde block ifrån Windsor och toppar ifrån Cleveland, men straffa mig inte allt för hår om jag med stor risk nu skulle ha fel :lol:

Boss 351 motorn är en Cleveland till 100%, det var Boss 302 motorn som var ett hopplock av 302 Tunnel port motorns underdel (4 bultade överfall) och en speciell version av de toppar som skulle användas på 351C året efter.

Straffet blir att inte dricka en enda pilsner i helgen ;)

Posted

Hej Per. Det var inte roligt att trampa på dina tår. Men jag står för det jag säger. Har du någon gång Lyssnat på vår svenska racer som körde en Cuda i super stock. Hans namn är Magnus Tannfelt. Har alldrig hört en Ford eller en cheva eller något annat märke i den kalibern. Har en kompis som hade en Duster,och Cuda. Samma sak där och ingen av dessa två var big blockare somTannfelts var. Men oj vilket ljud dom hade i sig. Själv tycker jag Ford har en skön sång. Men det bultar inte i kroppen som Chrysler. Och visst det är inte mycket som plockar en Ford som varvar i sången. Visst det är musik för öronen. Men det jag pratar om är inte sången som Ford har. Det är det hårda bultande slående ljudet som får din kropp att vibrera. Det är det ljud jag pratar om. Hoppas att du förstår. Killen som frågade sa att han ljud fetichsich eller nåt sådant. Ville inte stöta mig med folk här på forumet för detta. Jag själv är en sådan inbiten Mustan fantast så det är synd och skam. Och själv vill jag inte ha Chrysler ljud i min bil. Jag älskar mitt rytande med förhöjd tonart uppe i registren. Älskar att ösa på i alla tunnlar med mycket resonans. Brukar till och med veva ner rutan för att hör sången från min bil.

Berra

Posted

Hahaha!! Nä du jag har stålhätta så det finns inga tår att trampa på. :--

Det var bara min smak jag presenterade precis som din..

Var inte orolig att skriva din mening här!

Smaken är som baken även när det gäller ljud och bilar.

Bor granne med en toprenoverad Cuda men ljudet från den låter fånig jämfört med Mussen i mina öron.

Dock är de rysligt läckra ändå så valet är svårt om jag var tvungen att välja. 8)

Posted

Är det nått som Ford gjort bra så är det ljudet.

Sätt på Bullit med Steve Mc Queen och njut!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=OAtb2KbY_zM

Spola fram till 06:40 min in i filmen så får ni 390BB sound.

Eh, jag kanske är ute och cyklar nu men, var inte ljudet i den filmen pålagt

från en GT40? Men den har ju en BB den också. Fast en 428:a.

Mvh.

Posted

Oj oj.. nå går det att få ljud ur en Mustang..!! Ni kanske har sett den här men jag bifogar...

Det var en aggressiv Musse på grymt humör 8)

Den bräckte Skylarken t.o.m, efter han varvat ur o lade i driven o drog iväg...

Tänk då o fått höra den i verkligheten!

Undrar om det också är en 351:a?

Är den här modellen svårare att få tag i och dyrare? Jag tycker de är lika fina/snygga.

Posted

i mitt tycke så var det fesigt. men smaken är som baken. Trodde det skulle låta stort och tungt. Tycker att min låter femtio gånger grymmare. Och Chryslrer låter tio gånger grymmare än min. Ska det vara ljud så ska det låta. Det ska dunka så pannbenet skrynklar sig i plågor. Det kallar jag för ljud.

Berra

Posted
i mitt tycke så var det fesigt. men smaken är som baken. Trodde det skulle låta stort och tungt. Tycker att min låter femtio gånger grymmare. Och Chryslrer låter tio gånger grymmare än min. Ska det vara ljud så ska det låta. Det ska dunka så pannbenet skrynklar sig i plågor. Det kallar jag för ljud.

Berra

Njä, det är väl inte vad jag menar med ljudfetish. Jag är kräsen och hatar när en vässad V8 går ojämt på tomgång och låga varv. Det ska vara en stabil, jämn och tung gång. Det tycker jag de båda 69:orna jag bifogade gjorde. Jag gillar de små detaljerna i ljudet och det är fetishen!

Jag hade själv en Ford 17m RS från 70 med 2-liters V6:an som jag fick att låta väldigt grymt och rått. När jag träffade folk på stan, obekanta som bekanta så sa de "visst är det du som har den där forden som låter så tufft"! Det var väl ett bra betyg och bevis att jag har öron för sånt.

Jag har jobbat med Caterpillars stora motorer, bla.a 3408, (18-liters V8, 3412 (27-liters V12) samt mest med 3516-motorerna. Det är en 69-liters stor V16 och jag hör direkt när motorn missar på en enda cylinder och sånt retar gallfeber på mig!

Är det nån som vet om den här sedanmodellen på Mach 1 från 69 är svårare att få tag på än fastback?

Innan nästa sommar ska jag ha som målsättning att äga någon av dessa två modeller, såvida man inte får höra/läsa allt för mycket tråkigheter.

Posted

http://www.youtube.com/watch?v=OAtb2KbY_zM

Spola fram till 06:40 min in i filmen så får ni 390BB sound.

med risk för att göra dig besviken, men det är inte ljudet från en 390 man hör i filmen, utan ljudet från en ford GT40..

detta är ju visserligen något jag bara hört och läst på diverse forum, men håll med om att det låter lite annorlunda än en 390.

GT40 historien finns men inget som riktigt är bekräftat.

Vad man vet till 100% är att i de scener där det gick så användes det riktiga ljudet från bilen.

Framgår tydligt i många delar av filmen

I tex högfartsscener dubbades däremot allt ljud.

Själv är jag ytterst tveksam att det skulle vara från en GT40.

En GT40 har mer ett ferrari ljud än ett V8 muller.

Det går ju trots allt trolla med allt ljud i ett mixerbord.

Men det lär de väll de lärda tvista om. :--

Posted

Njä, det är väl inte vad jag menar med ljudfetish. Jag är kräsen och hatar när en vässad V8 går ojämt på tomgång och låga varv. Det ska vara en stabil, jämn och tung gång. Det tycker jag de båda 69:orna jag bifogade gjorde. Jag gillar de små detaljerna i ljudet och det är fetishen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...