Yderman May 1, 2008 Report May 1, 2008 Hejsan Tänkte höra om nån vet va det kan va för fel om tankmätaren har slutat funka ja har jorda kabel till tankmätare för att se om den slår fullt ut och det gör den så den funkar ju då.Kan det va flotören då eller kanske givaren nån som vet hur ja går till väga???? Tacksam för svar mvhjohan Citera
pools May 1, 2008 Report May 1, 2008 Hej!Du får nog tömma tanken, ta ur givaren och kolla den på "bänken" Är väl ganskavanligt att dom lägger av. Jag bytte min när jag bytte tanken. Tyckte det varlika bra. Men som tur var kollade jag funktionen innan jag satt i tanken. Vilkentur det var då! Den funkade ju inte, en tåt från motståndstråden var dåligt nitad.Ibland ska man ha tur. Vet inte riktigt varför jag kollade den, ville väl bara kollahur den funkade.Mvh. Citera
JanneJ May 2, 2008 Report May 2, 2008 Har du ett universalinstrument som kan mäta ohm?Gör så här då: Mät mellan tankgivarens utgång och jord ( plåten på tanken) beroende på hur mycket bensin det finns bör du få ett värde på 0- 200 ohm. Om du inte får något värde alls, dvs oändligt motstånd, är givaren trasig.Om du inte har en ohmmätare kan du med en vanlig spänningsmätare kolla att du har spänning på ledningen som kommer från instumentet när kabeln inte är ansluten till givaren. När du ansluter kabeln på givaren ska spänningen sjunka om givaren är hel ( när motståndet från givaren kopplas in sluts strömkretsen ). Sjunker inte spänningen är förmodligen givaren trasig.Att tanken är ordentligt jordad förutsätter jag, med så många skruvar är det nog svårt att den inte jordar. Citera
Yderman May 2, 2008 Author Report May 2, 2008 okey man tackar hur sitter givaren fast då? ja har inte kollat så noga en,och det finns väl nån dränerig på tanken också så man kan tappa ur bensinen eller?´Mvh johan Citera
CMC 1061 Berra May 2, 2008 Report May 2, 2008 Finns på endel men inte på alla. Men kolla under på någan sidan på undre delen av tanken skall den sitta isfall. Berra Citera
JanneJ May 2, 2008 Report May 2, 2008 Givaren sitter fast med en spännring som man försiktigt knackar loss.Om du inte har dränering så köp en billig pump som du sätter på borrmaskinen och en bit slang ner i tankpåfyllningen, sen är det bara att köra! Citera
Yderman May 2, 2008 Author Report May 2, 2008 Sitter givaren skruvad utifrån då eller? hur går ja tillväga?? Citera
JanneJ May 3, 2008 Report May 3, 2008 Allt är åtkomligt utifrån ( gudskelov! )Titta på bilden så ser du hur spännringen trycker fast givaren mot tanken. Citera
Laslo May 4, 2008 Report May 4, 2008 O tröttnar man helt på den gamla typen givare så finns det såna här "ultimate fuel sender" att köpa hos isspro.com :-)Sitter en flottör i röret och ett gäng tungelementrelän som aktiveras av flottören. Citera
Freddy berg July 16, 2008 Report July 16, 2008 Hej!Värdet på tankamaturen skall ligga på 8-12 ohm vid fulltank och 60-68 ohm vid tom tank. enligt ford verkstads handbok. man kan även kolla så att mätaren fungerar som den ska genom att koppla bort amaturen och koppla ett 10 ohms motstånd där amaturen skall sitta. då ska mätaren visa full tank. och sen testar man att koppla in ett 73 ohm motstånd och då skall mätaren visa tom tank. Citera
Recommended Posts