PonyPower May 18, 2008 Report May 18, 2008 Jag är en aning överaskad över upplägget på min gamla 302'a?På de bilarna jag normalt arbetar med så har man ett expansionskärl med en ingång och en utgång. Dvs liten slang från toppen på kylaren och sedan en större slang som ansluter till kylsystemet längre ned. Man ser helt enkelt till att nivån är rätt hela tiden.På min gamla 302'a så är expansionskärlet bara en uppsamlingsbehållare.Dvs, när kylarlocket öppnar så pyser glycolen ut till uppsamlingskärlet.Detta tycker jag verkar helskumt? Är det normalt för Jänke V8'or? Citera
Nenne May 18, 2008 Report May 18, 2008 Fullt normalt, åtminstone på bilar från 10-40 år tillbaka i tiden som t.ex. min Volvo 850 Turbo och den Renault 5 jag hade innan dess.Ett expansionskärl behöver bara en anslutning mot kylaren men det finns varianter som Du beskriver där fyller kärlet fler funktioner än bara att ta upp expanderande kylvätska.Edit: Jag kanske skulle läsa ordentligt innan jag svarar, i ditt fall är det bara ett kärl som ska ta hand om kylvätska som trycks ut, dvs det är en miljögrej snarare än något som behövs i kylsystemet. Citera
PonyPower May 19, 2008 Author Report May 19, 2008 Du har helt rätt, det är bara en miljögrej. Bättre att glycolen hamnar i kärlet än på vägen...Det som gör mig konfunderad är att kylsytemet borde fungera sämre när det inte är helt fullt? Som att friviligt skapa luckor med luft? Vansinne...T.o.m. gamla 240 har ju ett expansionskärl som reglerar nivån i systemet.Eller är det bara jag som gör livet svårt för mig sjäv? Är det bara att vara noggran när man fyller på? Citera
Laslo May 19, 2008 Report May 19, 2008 Hur mår en gammal 302 om man bygger om till kylsystem med expansionskärl och kylare utan lock istället för "gammeldags" med catchtank? Citera
Nenne May 19, 2008 Report May 19, 2008 Det som gör mig konfunderad är att kylsytemet borde fungera sämre när det inte är helt fullt? Som att friviligt skapa luckor med luft? Vansinne...Det blir fullt när motorn är varm och vattnet expanderar, men ett expansionskärl är en bättre lösning. Citera
PonyPower May 19, 2008 Author Report May 19, 2008 Hittat ett par intressanta exansionskärl på Summit... Citera
Peter /Cobra May 21, 2008 Report May 21, 2008 Det är inte så att slangen går in under vatten nivån? Då trycks vattnet dit när det blir varmt o sugs väl tillbaka när motorn kallnar. Citera
Ingo May 21, 2008 Report May 21, 2008 Du har helt rätt, det är bara en miljögrej. Bättre att glycolen hamnar i kärlet än på vägen...Det som gör mig konfunderad är att kylsytemet borde fungera sämre när det inte är helt fullt? Som att friviligt skapa luckor med luft? Vansinne...T.o.m. gamla 240 har ju ett expansionskärl som reglerar nivån i systemet.Eller är det bara jag som gör livet svårt för mig sjäv? Är det bara att vara noggran när man fyller på?Det är inte bara för miljön,den tar tillbaks vatten också,fast inte på samma sätt riktigt som volvo.men exempelvis corvetten har ju en liknande kagga,med trycklock på kylaren.man måste fylla på lite annars sätt för att lufta ur systemet bara..På vetten brukar jag ha igång motorn när jag fyller,och varvar upp när jag fyller id et sista,och håller varvet tills jag fått på locket.Då är systemet fullt och trycker ut den mängd som är överskott i kärlet. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.