Jump to content

Kylsystemet på min 302'a?


PonyPower

Recommended Posts

Jag är en aning överaskad över upplägget på min gamla 302'a?

På de bilarna jag normalt arbetar med så har man ett expansionskärl med en ingång och en utgång. Dvs liten slang från toppen på kylaren och sedan en större slang som ansluter till kylsystemet längre ned. Man ser helt enkelt till att nivån är rätt hela tiden.

På min gamla 302'a så är expansionskärlet bara en uppsamlingsbehållare.

Dvs, när kylarlocket öppnar så pyser glycolen ut till uppsamlingskärlet.

Detta tycker jag verkar helskumt? Är det normalt för Jänke V8'or?

Link to comment
Share on other sites

Fullt normalt, åtminstone på bilar från 10-40 år tillbaka i tiden som t.ex. min Volvo 850 Turbo och den Renault 5 jag hade innan dess.

Ett expansionskärl behöver bara en anslutning mot kylaren men det finns varianter som Du beskriver där fyller kärlet fler funktioner än bara att ta upp expanderande kylvätska.

Edit: Jag kanske skulle läsa ordentligt innan jag svarar, i ditt fall är det bara ett kärl som ska ta hand om kylvätska som trycks ut, dvs det är en miljögrej snarare än något som behövs i kylsystemet.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt, det är bara en miljögrej. Bättre att glycolen hamnar i kärlet än på vägen...

Det som gör mig konfunderad är att kylsytemet borde fungera sämre när det inte är helt fullt? Som att friviligt skapa luckor med luft? Vansinne...

T.o.m. gamla 240 har ju ett expansionskärl som reglerar nivån i systemet.

Eller är det bara jag som gör livet svårt för mig sjäv? Är det bara att vara noggran när man fyller på?

Link to comment
Share on other sites

Det som gör mig konfunderad är att kylsytemet borde fungera sämre när det inte är helt fullt? Som att friviligt skapa luckor med luft? Vansinne...

Det blir fullt när motorn är varm och vattnet expanderar, men ett expansionskärl är en bättre lösning.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt, det är bara en miljögrej. Bättre att glycolen hamnar i kärlet än på vägen...

Det som gör mig konfunderad är att kylsytemet borde fungera sämre när det inte är helt fullt? Som att friviligt skapa luckor med luft? Vansinne...

T.o.m. gamla 240 har ju ett expansionskärl som reglerar nivån i systemet.

Eller är det bara jag som gör livet svårt för mig sjäv? Är det bara att vara noggran när man fyller på?

Det är inte bara för miljön,den tar tillbaks vatten också,fast inte på samma sätt riktigt som volvo.

men exempelvis corvetten har ju en liknande kagga,med trycklock på kylaren.

man måste fylla på lite annars sätt för att lufta ur systemet bara..

På vetten brukar jag ha igång motorn när jag fyller,och varvar upp när jag fyller id et sista,och håller varvet tills jag fått på locket.

Då är systemet fullt och trycker ut den mängd som är överskott i kärlet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...