Jump to content

Bilprovningen


Stig

Recommended Posts

Har varit på bilprovningen idag med min mustang. Det är fantastiskt vilken skillnad det är att besikta nu än på 70 talet. Då ville dom bara sätta dit en så mycket dom bara kunde. Två, tre man slet och slog och försökte få så många 2:or som möjligt. Jag kommer ihåg en gång då jag backade ut bilen igen och bad dom dra åt he---te.

Nu ser man bara glada miner. Flera blev besvikna över att inte just dom fick besikta (läs provköra) bilen. En öppnade dörren till kontoret och sa att han var tvungen att höra ljudet. Han sa också att det är just såna här bilar som gör jobbet roligt. Bara glada miner idag och alla som var inne i hallen kom fram och tittade och beundrade bilen.

Förr var det med fjärilar i magen man åkte till bilprovningen men nu är det bara kul.

Hur det gick på besiktningen...... inga anmärkningar naturligt vis. Han berömde till och med bromsarna och frågade om jag tävlade med bilen.

Det är härligt att vara mustangägare!

Stig

Link to comment
Share on other sites

Ja Stig skillnaden är som natt och dag. Sen så har dom på Vinsta station i Maj en besiktnings dag för endast enteuast bilar på en lördag. Och vad jag vet så är det nästan slagsmål om att få jobba den helgen. Så visst har det gått framåt till det posetiva hållet. Kan bara gratulera att dom har tagit sitt förnuft tillfånga och ändrat attityd.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej Robert. Du ska vara glad att du har blivit bra bemött. Kan berätta för dig. För länge sedan. Då när jag köpte min Mustang. Första besiktningen. Hade blivit lovad inga problem inte. Så jag åkte dit. Besiktnings mannen började direkt. Jaha en sådan här bil. Fy fan sa han. Känd att det här inte kommer att gå så bra. Två direkt på fel ljus bild. framåt till bromsprovaren. Tvåa på handbromsen. I hans tycke så tog den inte tillräkligt snabbt. Sedan började han klaga vanliga bromsarna. Allt var nytt på den. Så han ställde sig på bromsen drog sig ner med ratten så pedalen kroknade´, fick tvåa direkt på brisfällig monterad bromspedal. Sedan vidare upp på lyften, kolla bateriet som var fast skruvat ordentligt, han skakade så kraftigt så lådan gav vika. Tvåa direkt för att det inte satt fast. I det läget så avbröt jag besiktningen. Åkte till Inge Ellburg och var jätte ledsen. Han blev tok förbannad och fixade till en ny besiktining. Plus han tillkallade stations chefen och den första besiktnings mannen. Och han fick be om ursäkr för sitt uppförande. Så var glad att sådanna inte existerar nu förtiden. Det fanns gott om dom förr.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Man kan slita bort vilket batteri som helst med våld. Kunde lika bra ha gett honom en kofot att bryta med. Han hade till och med gjort sprickor i batteriet med sitt ryckande. Så jag tycker du inte riktigt vet vad du talar om Robert. Om du vill ska visa dig hur det gick till på din bil. Jag tror din är frisk nog att förstöra som han gjorde med min. Jag vet att man känner om det sitter ordentligt. Men inte att man använder brutalt våld för att rycka loss batteriet. Inget batteri i världen hade suttit fast efter sådann behandling.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Nej som du skrev berra, är de bara dumma så är det bara att be dem fara o flyga o åka till nästa station! Man kan även passa på att växla ett par ord med chefen även om man backar ut innan de hinner förstöra något..

Link to comment
Share on other sites

Man kan slita bort vilket batteri som helst med våld. Kunde lika bra ha gett honom en kofot att bryta med. Han hade till och med gjort sprickor i batteriet med sitt ryckande. Så jag tycker du inte riktigt vet vad du talar om Robert. Om du vill ska visa dig hur det gick till på din bil. Jag tror din är frisk nog att förstöra som han gjorde med min. Jag vet att man känner om det sitter ordentligt. Men inte att man använder brutalt våld för att rycka loss batteriet. Inget batteri i världen hade suttit fast efter sådann behandling.

Berra

Men snälla, lugna dig. Om du hade berättat det du skrev nyss så hade jag ju inte ifrågasatt. Men du skrev bara "kolla bateriet som var fast skruvat ordentligt, han skakade så kraftigt så lådan gav vika". Jag kan då inte se något om ett sprucket batteri eller så i den meningen?

Förövrigt har jag ändå svårt att se hur batterilådan lossnar med enbart handkraft eller att batteriet spricker. Kanske var besiktningsmannen lika stor som Magnus Samuelsson?

Faktum är att ett batteri SKA sitta fast vid en ordentlig kollission och en sådan innebär oftast "lite" mer kraft än vad en människa orkar med.

Men vad vet jag, jag har bara skruvat volvo tidigare och där brukar batterierna sitta fast ordentligt. Ford kanske har en annan åsikt om hur batterier ska fästas.

Link to comment
Share on other sites

Bli inte ledsen för att jag skrev lite hårt. Nä han var inte lika stor som han. Men man får mycket kraft om man tar tag upp till på batteriet och börjar ruska kraftigt så bultar går av i infästningen. Och för övrigt så tycker jaG FORD HAR ETT DÅLIGT FASTSÄTTNINGSÄTT ORGINAL. Skulle vara bättre som´Chevrolet har. En bygel som man skruvar i båda ändar. Det pressar batertiet ner mot plattan där det står och inte i ena kort ändan. Ruskar man ordentligt så får man svung på batteriet, när man väl fått svung så är det inte mycket som håller. Jag tycker det är nog pratat om detta syndrom. Iallafall så var dom förjävliga förr. Och det är posetivt att en sådan stor förändring har hänt. Jag är glad om dom hittar fel som är rätt. För vem vill åka omkring med ett fel som man inte har upptäckt i tid. Så det är bra att dom finns. Förut var det så mycket avundsjuka eller något annat. Det finns inte längre. Ibland får dom en kaffe krans, för jag tycker dom i Vinsta värda det. Tycker dom är bra där.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Nog är det stor skillnad på "gubbarna" på besiktningen idag mot förr.. 1882 när jag köpte min min Musse och besiktade för första gången så fick jag 2:a på original 7x14 fälgar, sedan slog "gubben" med kulhammare på det vitlackerade underredet så flagorna flög för att få hål någonstans och när inte det gick så sänkte han lyften, öppnade dörren och tog tag i ryggstödet med båda händerna ställde sig på sparklådan och rykte så mycket han kunde i stolen för att den skulle lossna samtidigt som han skrek att SÅNA HÄR DJÄVLA BILAR ÄR ALLTID ROSTIGA.... Avslutningen var otrolig, han startade bilen och varvade flera gånger för att sedan lägga i växeln innan motorn varvat ner på tomgång vilket fick till följd att bilen hoppade ner från lyften med ett däckskrik.........

Jag fick nog 23 "poäng" och fick t.ex. byta allt i framvagnen utan att det blev någon som helst märkbar skillnad efteråt.

Det komiska är att hans son sedan köpte en 63:a Nova med bur, alu.inredning, 24x32 däck, 5,14 utv. 4 pet manuell och 302 motor :--:--

"Gubben" pratade inte med grabben på 6 månader fast han fortfarande bodde kvar hemma.

Idag HÄLSAR :shock: killarna på mig när man kommer in i hallen, de är trevliga och svarar på tilltal, tycker till och med om min orenoverade Galaxie 63 1/2 som faktiskt ser för dj-g ut :--

Så nog har det hänt lite sedan 1982 ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag var på bilprovningen igår. Tyvärr blev det par anmärkningar vilket det leder till ombesiktning. Vilka fel det var, går jag inte ut offentligt.

Hursomhelst, killen (kort sådan) var inte nån Mustang-fantast som jag kom fram till snabbt. Han kollade nedvärderat på bilen, visste inte hur man startade en förgasarmotor, kollade framvagnen TVÅ gånger. :shock: Han ursäktade sig att han inte kollade ordentligt första gången. Sen hittade han inte brytaren till vindrutetorkarna.

Ingen på stationen kom fram och ville titta på bilen samt ge komplimanger som ni övriga har varit med om med era bilar. Kanske man ska besiktiga bilen annanstans i fortsättningen....

Dessutom var en komisk grej mitt i det hela. Eftersom han var kort i rocken, såg han knappt över ratten. Har aldrig sett nån sträcka på sig som han gjorde förut. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, Robban jag skulle gärna känna igen det där. Så var det alltid förut. Jag har inte haft det lätt på bilprovningen. Kanske är det för man alltid haft "konstiga" bilar. Bytte man till en kromad luftrenare så påstod dom att bilen var trimmad osv. osv. Jag tror jag hört det mesta där.

Jag reg besiktigade Shelbyn där på 70 talet och stationchefen utförde besiktningen och godkände däck och fälgar. Nästa gång jag kom dit så godkände han inte hjulen för han tycket dom var för breda.

Jamen du har ju själv godkänt dom och skrivit in däcksstorlek i regpappren , sa jag.

Ja , däcken men du har ju bytt fälgarna, sa han. Vilket jag inte hade gjort.

Jag tror jag kan skriva en mindre novell om bilprovningen men det är historia nu. Men nog var det mycket jävelskap då. Och dom kände igen en så det var nog det som bidrog för då kunde man ju inte hålla käften. Man har nog blivit gammal.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har varit och besiktigat i dag. I Skellefteå. Tyvärr blev det en 2:a på dålig broms

vänster bak. Inget större problem tror jag.

När jag klev ur bilen efter att ha kört in, sa killen:

-Oj, vilken tjusig bil jag får, (att besiktiga). Vilken årsmodell?

-68:a sa jag.

-Fyller 40 i år då?

-Ja, 1:a april blev den 40.

Sen kollade han bromsarna, och eftersom det var dålig bromsverkan i vänster

bak så bromsade han om och om igen för att få det till att gå till sig.

-Nej, det går inte, det var synd.

-Det var bara fyra år sen jag plockade sönder bromsarna bak, måste va nåt

som kärvar.

-Ja, förmodligen.

Sen gick allt annat som på räls, inga problem alls. När han öppnade huven

sa han, oj, va' snyggt, sånt här är roligt och se. Han bara tittade under huven,

kollade aldrig om batteriet satt fast eller nåt annat.

Sen blev det provkörning,

-Det är nåt specieltt med dom här bilarna i alla fall.

-Ja, visst är det. Mycket omodern bil, men ack så rolig.

-Hur många hästar?

-330, ungefär.

-Oj, det räcker en hel del va?

-Jo'rå.

När han räckte över protokollet sa han, ja, det är ju inget roligt att lämna

över det här papper när det är sen så snygg bil.

-Nu ska du inte gråta över det. Det här fixar jag snabbt.

-Tack ska du ha, sa han, och tog mej i hand. -Lycka till!

Så ska det låta. :D:D

Link to comment
Share on other sites

När jag besiktigade Mussen efter renoveringen var en härlig känsla, inte utan att man blev lite stolt eftersom jag fick beröm inte bara av den som besiktigade min bil utan flera andra banor fick ett kort brake, de bild.

Så jag såg nästan fram emot nästa besiktning, då fick jag en ganska ung kille som nog inte blev lika imponerad av bilen. Jag försökte skoja om att han inte skulle slå för hårt med rosthammaren, och fick till svar att den använder vi bara när det ser rostigt ut, men här ser det bra ju ut!

Förra veckan var jag inne med Amazonen och fick för första gången en tjej som besiktigade bilen. Halvljuset slog lite högt så hon undrade om det var svårt att justera på en sån här bil eller om jag kunde göra det där, så kunde jag åka därifrån med "rent papper". När hon provkörde bilen sa hon att det inte var något man ville åka långt i annars var det lite coolt!

Link to comment
Share on other sites

Besiktigade 02:an i höstas, tiden passade inte riktigt så jag spanade lite på Bilprovningens hemsida, fick se att det fanns två Bilprovningar i Västerås och den ena kunde ta emot mkt snarare. Bokat!

Vid framkomsten hostar man till, det är en skola för bilprovare..

Killen (runt 30) förklarar att det är hans första dag och andra bil,den första var en äldre Morgan cab.

Fick en fin folksamling runt 500 hästars megabrölåket, som eg bara har ett annat avgas, inget mer.

Leende gav han mig papperet som jag trodde skulle vara rent, då häver han ur sig det som jag glömt fixa. Antennstumpen på huven, farligt för fotgängare ju :cry:

Så besvärlig som man är, ber om en skifta och pillar ner den avbrutna stumpen i skärmen. tog 1 min, besiktningen tog 45 minuter.... suck..

Får ett nytt papper, denna gången rent, tack o hej! :--

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag var på bilprovningen igår. Tyvärr blev det par anmärkningar vilket det leder till ombesiktning. Vilka fel det var, går jag inte ut offentligt.

Hursomhelst, killen (kort sådan) var inte nån Mustang-fantast som jag kom fram till snabbt. Han kollade nedvärderat på bilen, visste inte hur man startade en förgasarmotor, kollade framvagnen TVÅ gånger. :shock: Han ursäktade sig att han inte kollade ordentligt första gången. Sen hittade han inte brytaren till vindrutetorkarna.

Ingen på stationen kom fram och ville titta på bilen samt ge komplimanger som ni övriga har varit med om med era bilar. Kanske man ska besiktiga bilen annanstans i fortsättningen....

Dessutom var en komisk grej mitt i det hela. Eftersom han var kort i rocken, såg han knappt över ratten. Har aldrig sett nån sträcka på sig som han gjorde förut. :D

Bilen klarade ombesiktningen!! YES!! :D Jag gjorde ombesiktningen på annan station, slapp "dvärgen" och fick blankt papper eftersom anmärkningarna var åtgärdade. Kommentaren från bilprovningen blev: "Guldstjärna i protokollet för ett fint exemplar" Så nu slipper man det par år framåt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...