Jump to content

Oljebyte bakaxel


Recommended Posts

Har bytt alla oljor i helgen, meck gick på pumpen när jag kom till bakaxeln. Påfyllningspluggen sitter med en invändig fyrkantsnycken på 9,5-10mm. Vart får man tag i en sådan eller vet ni nåt annat trick? Då det inte finns nån tappplugg gissar jag att det bara är att släppa på locket baktill och släppa ut det? Står inget i den reparationshandboken jag har. (Chilton)

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej. Om det är en 8" - 9" axel du har så kan du använda ett 3/8" spärrskaft eller kraft handtag är säkert bättre. För påfyllningen. som fungerar även som nivå plugg. Det finns ingen bakre kåpa att ta bort. Så för uttappning så är det sugning eller öppna främre deln där pionen sitte men lossa inte på d3en stora muttern där yoken sitter då måste du skaffa en ny knäckhylsa. Plus dra rätt moment som är skit jobbigt att dra. Det smakar närpå blod i käften efter en sådan opration. Den främre delen har en stor o ring kolla noga om den behöver bytas efter losstagning.

Good luck Berra

Link to comment
Share on other sites

Har bytt alla oljor i helgen, meck gick på pumpen när jag kom till bakaxeln. Påfyllningspluggen sitter med en invändig fyrkantsnycken på 9,5-10mm. Vart får man tag i en sådan eller vet ni nåt annat trick? Då det inte finns nån tappplugg gissar jag att det bara är att släppa på locket baktill och släppa ut det? Står inget i den reparationshandboken jag har. (Chilton)

Hmm

locket på baksidan?

vad har du då för axel egentligen?

8

o 9" har ju en banjo där diffklumpen är bultad framifrån...

brukar ju finnas pluggar för avtappning ,men ford är lite luriga.

På de äldre axlarna sitter pluggarna i banjon och på de nyare sitter pluggarna i diffklumpen.

Så har man en ny klump o en äldre benjo finns dubbla uppsättningar av pluggar.

men har man en nyare banjo och äldre diffklump finns ingen plugg alls,men man kan ju fylla genom ventilationen,men då gäller att veta mängden.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag behöver bara skruva loss en bult i axeln så rinner oljan ut. Den är tätad

med en kopparbricka. Jag vet inte om det ska vara så eller inte. Men så har

jag det.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra fråga Ingo... Jag är ingen expert på området så jag har inget bra svar. Det enda jag vet är att bilen i stort sett skall vara helt orörd. Men blir ju lite fundersam... Tar lite bilder och lägger upp nästa gång jag är i garaget! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Stämmer! Har en sexa i bilen. Göteborgsgubben som var över i USA och köpte den 1964 i USA var så snål så han tog det billigaste som fanns...inga options alltså förutom 14" hjul och metalliclack. Så då kan det ju stämma :D

Misstänkte det.. :D

men seaxabilarna är inte att förakta.

Betydligt lättare,därmed även lägre ofjädrad vikt=bättre väghållning.

Drar soppa som en volvo och accar ifrån chevor o pontiacs i varje fall med 283 or eller 326 o poverglide.. :D

Med dagens soppapriser så är det en riktig åkbil.

Åker du med kapslar ser nästan ingen någon skillnad mot v8 modellerna,på min 66,a så hade någon tidigare ägare tom satt dit 289 emblem på framskärmarna :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...