r_karlepalm June 24, 2008 Report Share June 24, 2008 Någon som kan rekommendera motorolja till en 351W -72?Nån som vet någon som säljer den rekommenderade oljan till bra pris i stockholmsområdet. Kommer ju behöva 8 liter eller så för att få till det. Kommer att kosta. Varje sparad krona hjälper till en bättre mustang. Men man ska inte tumma på kvalitén. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 June 24, 2008 Report Share June 24, 2008 Mekonomen har Castrol 15/40 mineral olja som är bra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ June 24, 2008 Report Share June 24, 2008 Castrol GTX innehåller additiv som påstås motverka läckage och hålla packboxar mjuka, så varför inte prova? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 24, 2008 Report Share June 24, 2008 Har alltid gillat Castrol och andvänt den oljan i många år. men jag har testa lite olika innom Castrol. Tex. Gtx Racing 30 Racing 40. Har inga klagomål på dessa oljor men om man kör racing oljorna så måste man byta ofta. Eftersom dom är vegitabiliska och har ingen renings efekt. Men smörjande efekt är dom överlägsna. Och dom har ruggig klisterförmåga.Alltså fastnar på lagren så smörjningen är guld. Men för vanligt bruk så Gtx oljan mycket bra. Har provat B353 Det är Castrol med och veg den med. Den togs speciellt fram till Bmws formel 2 motorer. En super olja på smörjning. Men ingen Rening. Så den behöver täta olje byten den med. Plus att den härsknar. Och när man kör med dessa oljor så får man en racing känsla. det luktar som man är på speedvay. Hur racit är inte det? Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg June 25, 2008 Report Share June 25, 2008 Jag har använt Castrol GTX 15/40 sen jag köpte min Mustang och det funkar finfint så köp den oljan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
r_karlepalm June 25, 2008 Author Report Share June 25, 2008 Fick tipsat om att "Castrol GTX High Milage" är en bra olja.Någon som kan säta bu eller bä om detta val? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ June 25, 2008 Report Share June 25, 2008 Det var precis den jag menade i mitt inlägg Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 June 25, 2008 Report Share June 25, 2008 Vet ni vad Castrol GTX High Milage kostar om man köper 125L?Billigare än villaolja var det iaf! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ June 25, 2008 Report Share June 25, 2008 125 liter ...ford smallblock = 5 us quarts = ca 4.7 liter125/4,7=26 oljebyten Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 June 25, 2008 Report Share June 25, 2008 Tror oljan blir gammal innan jag hunnit med så många byten. Men ska jag erkänna så delar jag oljan med några stycken, så slipper känna pressen attbyta olja så ofta. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
r_karlepalm June 26, 2008 Author Report Share June 26, 2008 Det var precis den jag menade i mitt inlägg Ahh... så klart.. nu ser jag ju det. Nu till det mest intressanta... Hur mycket olja ska det vara i en 351W? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 Jag skrev det i mitt förra inlägg 5 quarts = ca 4,7 liter Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
r_karlepalm June 26, 2008 Author Report Share June 26, 2008 Hm.. I see.... 4,7 liter it is. 351 räknas alltså in som small block med andra ord och det är alltid 4,7 liter på small blocks? Även mindre än 351? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 Jag skrev det i mitt förra inlägg 5 quarts = ca 4,7 literTror jag fick i närmare 6liter... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
r_karlepalm June 26, 2008 Author Report Share June 26, 2008 hahaha... nu blev det jobbigt.Flera bud är aldrig kul att höra. Vilket av dom gäller? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 En lumparkompis fick i 56 liter i en volvolastbil! sedan var det fullt upp till påfyllningshålet I instruktionsboken ( original ) till min bil står det att 302 och 351 rymmer 5 us quart. Det är den informationen jag vidarebefodrar till er. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 he he!Jag tömde ur 6 och fyllde i 6... men jag vet ju knappt vad jag har för motor så... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
r_karlepalm June 26, 2008 Author Report Share June 26, 2008 haha... kul lumparkompis du har. 4,7 liter it is!! Då kan man säga följande för att avrunda tråden:Castrol GTX High Milage is the shit och det är 4,7 liter som gäller för en 351 motor.Tackar alla för intressant och spännande läsning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 ...Då kan man säga följande för att avrunda tråden:Castrol GTX High Milage is the shit och det är 4,7 liter som gäller för en 351 motor.Det tog en stund att komma dit men jäklarns så bra det blev. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
r_karlepalm June 27, 2008 Author Report Share June 27, 2008 Det blev verkligen bra.Skruvade hela kvällen igår och skulle starta bilen. Vred på nyckeln och start motorn började snurra.... men inget mer. Kollade allt igen och kom på att det inte fanns någon bensin i pumpen. Fixade det genom att suga lite i slangen som går till förgasaren.Provade igen.. den startade men lät inte alls som den skulle. Ojämt och jävligt. Kollade tändkablarna och la dom rätt. ( på kompisen)Nu kickade den igång på första försöket. HURRA tänkte jag i knappt en sekund tills den lät klånk på varannan cykel. Av med motorn och om det är något fel så MÅSTE det vara ventilen på en cylinder som är fel. Jag hoppas och ber att det inte blev någon större skada på ventilen. Men men... öppnar väl en ny tråd med hjälp om detta när det väl gäller.Önska mig lycka till Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm June 27, 2008 Report Share June 27, 2008 Mmmmm lycka till.. Låter som de lät i min motor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 June 29, 2008 Report Share June 29, 2008 Jag fixar oljan via jobbet. Misoil Classic 20W50 är perfekt, överträffar API SF/CC kraven så det duger utmärkt till en V8.Kör mina övriga bilar på Misoli ULTRA 10W-40 och det funkar med utan problem. Varför betala svindyrt för oljor med snygga dunkar när det är innehållet som räknas. Ni som bor på västkusten kan kika in i Speedparts butik i Uddevalla och köpa Misoils produkter. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis July 2, 2008 Report Share July 2, 2008 Varför krångla till det?? Syntetolja är överlägsen. Kör ju inte med 40 år gamla produkter vare sig det ör olja, bensin osvLäs en gammal artikel skrivet av en kille som jobade med oljor.http://www.cadillacclub.se/service/olja.html Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 July 2, 2008 Report Share July 2, 2008 Varför krångla till det?? Syntetolja är överlägsen. Kör ju inte med 40 år gamla produkter vare sig det ör olja, bensin osvFör att syntetoljor löser gamla avlagringar i motorn och kan vara styggt mot gamla packboxar? Är väl inte det minsta krångligt att köpa mineralolja? Kör du syntet dextron III i lådan med? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
awikst July 2, 2008 Report Share July 2, 2008 Varför krångla till det?? Syntetolja är överlägsen. Kör ju inte med 40 år gamla produkter vare sig det ör olja, bensin osvLäs en gammal artikel skrivet av en kille som jobade med oljor.Jaa..Vad ska man tro. I min volvo har jag Mobil 1 (syntet) går utmärkt.I mussen som alltid har haft mineralolja (okänt märke men 76 är troligt) Hällde jag i Valvoline 20/50 efter vinterförvaringen i våras. Motorn är underbart tyst men verkar "svettas lite genom ventilkåpspackningarna".Har inte haft någon märkbar oljeförbrukning hittills...Tja 200 mil men i allafall. Däremot så har jag blivit "idiotförklarad" av reservdelspöjkarna på Volvo. "Klart du ska ha syntet ,,tåligare och bättre film .osv"... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts