Jump to content

Motorolja

Recommended Posts

Någon som kan rekommendera motorolja till en 351W -72?

Nån som vet någon som säljer den rekommenderade oljan till bra pris i stockholmsområdet. Kommer ju behöva 8 liter eller så för att få till det. Kommer att kosta. Varje sparad krona hjälper till en bättre mustang. :)

Men man ska inte tumma på kvalitén.

Har alltid gillat Castrol och andvänt den oljan i många år. men jag har testa lite olika innom Castrol. Tex. Gtx Racing 30 Racing 40. Har inga klagomål på dessa oljor men om man kör racing oljorna så måste man byta ofta. Eftersom dom är vegitabiliska och har ingen renings efekt. Men smörjande efekt är dom överlägsna. Och dom har ruggig klisterförmåga.

Alltså fastnar på lagren så smörjningen är guld. Men för vanligt bruk så Gtx oljan mycket bra. Har provat B353 Det är Castrol med och veg den med. Den togs speciellt fram till Bmws formel 2 motorer. En super olja på smörjning. Men ingen Rening. Så den behöver täta olje byten den med. Plus att den härsknar. Och när man kör med dessa oljor så får man en racing känsla. det luktar som man är på speedvay. Hur racit är inte det?

Berra

En lumparkompis fick i 56 liter i en volvolastbil! sedan var det fullt upp till påfyllningshålet :shock:

I instruktionsboken ( original ) till min bil står det att 302 och 351 rymmer 5 us quart. Det är den informationen jag vidarebefodrar till er.

haha... kul lumparkompis du har. :)

4,7 liter it is!! Då kan man säga följande för att avrunda tråden:

Castrol GTX High Milage is the shit och det är 4,7 liter som gäller för en 351 motor.

Tackar alla för intressant och spännande läsning. :D

Det blev verkligen bra.

Skruvade hela kvällen igår och skulle starta bilen. Vred på nyckeln och start motorn började snurra.... men inget mer.

Kollade allt igen och kom på att det inte fanns någon bensin i pumpen. Fixade det genom att suga lite i slangen som går till förgasaren.

Provade igen.. den startade men lät inte alls som den skulle. Ojämt och jävligt. Kollade tändkablarna och la dom rätt. (:x på kompisen)

Nu kickade den igång på första försöket. HURRA tänkte jag i knappt en sekund tills den lät klånk :shock: på varannan cykel. Av med motorn och om det är något fel så MÅSTE det vara ventilen på en cylinder som är fel. Jag hoppas och ber att det inte blev någon större skada på ventilen.

Men men... öppnar väl en ny tråd med hjälp om detta när det väl gäller.

Önska mig lycka till :!::!::!::!:

Jag fixar oljan via jobbet.

Misoil Classic 20W50 är perfekt, överträffar API SF/CC kraven så det duger utmärkt till en V8.

Kör mina övriga bilar på Misoli ULTRA 10W-40 och det funkar med utan problem. Varför betala svindyrt för oljor med snygga dunkar när det är innehållet som räknas. ;)

Ni som bor på västkusten kan kika in i Speedparts butik i Uddevalla och köpa Misoils produkter.

Varför krångla till det?? Syntetolja är överlägsen. Kör ju inte med 40 år gamla produkter vare sig det ör olja, bensin osv

För att syntetoljor löser gamla avlagringar i motorn och kan vara styggt mot gamla packboxar? Är väl inte det minsta krångligt att köpa mineralolja? Kör du syntet dextron III i lådan med? ;)

Varför krångla till det?? Syntetolja är överlägsen. Kör ju inte med 40 år gamla produkter vare sig det ör olja, bensin osv

Läs en gammal artikel skrivet av en kille som jobade med oljor.

Jaa..Vad ska man tro. I min volvo har jag Mobil 1 (syntet) går utmärkt.

I mussen som alltid har haft mineralolja (okänt märke men 76 är troligt)

Hällde jag i Valvoline 20/50 efter vinterförvaringen i våras. Motorn är underbart tyst men verkar "svettas lite genom ventilkåpspackningarna".

Har inte haft någon märkbar oljeförbrukning hittills...Tja 200 mil men i allafall. Däremot så har jag blivit "idiotförklarad" av reservdelspöjkarna på Volvo. "Klart du ska ha syntet ,,tåligare och bättre film .osv"...

:roll: