July 12, 200816 yr comment_57416 Tips på lämpligt medel för tätning av läckande vindruta, mottages tacksamt! Vad är det för gegga glsmästarn använder?
July 12, 200816 yr comment_57419 Bäst är det väl att gå till glasmästaren. Men det finns att köpa hos detaljister för bildelar. biltema har någo sörja som funkar bra och inte hårdnar. det viktigaste är att läsa innehållsförteckningen.Berra
July 12, 200816 yr comment_57421 Detta har jag använt både till Mussen och Amazonen, klibbigt men tätt blir det, köpt hos dom som säljer vindrutor!
July 14, 200816 yr Author comment_57520 Tack för tipsen. Sannolikast är väl att det läcker mellan gummilist och rutan? Men det kan väl också möjligen tänkas att det läcker mellan gummilist och karossen? Det finns väl en viss möjlighet, eller? Då får ju blanklisterna sprättas loss i så fall och hur får man av de breda listerna på sidorna av vindrutan på en cab?
July 15, 200816 yr comment_57553 På min 67a läcker det när man kör med torkarna (blir extra mycket vatten då) och då kommer det in mellan glas och gummi i vänstra övre hörnet på rutan... alltså läcker det i mellan glas och list, inte kaross och list som man tydligen tätat tidigare... jag antar att hela min gummilist saknar klet i botten på rutspåret och förmodligen även i spåret för karossen... varför gör man det inte redigt med en gång... Men jag körde i följande på ett par ställen iaf... där jag vet att det läcker... Bostik Autoseal..... har nåt nummer med men ligger så gott i soffan nu med en kall öl (semester) men köpt hos bilglasmästarn iaf... kletigt som aldrig torkar... löses med ladknafta så lätt att forma ett snyggt resultat om det skulle behövas... Bostik Autoseal "930" hette det visst, Google är bra...
July 16, 200816 yr comment_57623 Rätta mig om jag glömt lite Pelle..Ta bort kromdelarna på insidan + solskydden. Tror att cab-låsen även tas bort. Allt skruvat på innerramen. Den yttre liggande rostfria listen är dels skruvad i kortsidorna + en i mitten på ramen (genomgående). De 2 stående rostfria på A-stolpen sitter dels med clips, dels hålls de i överkant av den övre liggande listen. Mina satt även fast med fönsterkletet som beskrivs ovan. Lätta lite på listerna och använd en tunn mejsel eller typ spackel. Bäst är ett speciellt listverktyg med en hake på. Återmonteringen av sidolisterna ger dig huvudvärk och trötta fingrar då man trycker tillbaka grejerna. Fönsterkittet räcker långt för att hålla dom på plats.
July 17, 200816 yr comment_57635 Regnlisterna med gummitätning på A-stolpens insida måste lossas. Dom stående "blanklisterna" är skruvade med 2 skruv i A-stolpens baksida. Ytterligare en bild. //Svedis
July 18, 200816 yr comment_57676 jippie...nu kan även jag göra sällskap i tråden. Åkte iregn igår och kan inte mer än konstatera att det regnar in i bagageutrymet. Läckan ligger i underkant av rutan på höger och vänster sida, blir ett besök till glasmästaren på måndag....
July 19, 200816 yr Author comment_57716 Hade också en svart HT 65:a som din och den läckte precis som du beskriver från bakrutan och ner i bagaget.Nästan alla gör det! Pröva att göra en tätning med gegga -vindrutetätning, som beskrivs i tråden här ovan, men det kan även vara rost i skruvhålen och då blir det lite mera komplicerat. Då måste det blästras och tennas. Men pröva först med att lägga ordentligt med gegga under gummilisten och se om det hjälper. Annars tusen tack för alla tips och engagemang i fönstertätnings frågan. På vägen hem från Wheels and Wings i Varberg i dag, regnade det ordentligt, utan att jag fick in något vatten. Så kanske hjälpte det ändå..... hälsn Berne
July 21, 200816 yr comment_57837 Står säkert nån stans, men jag hittar det inte. Hur får jag bort kromlisten till bakrutan på min -65 HT?
July 21, 200816 yr Author comment_57853 Du behöver ju inte ta bort listen för att täta mellan ruta och gummilist -vilket ju kan vara lämpligt att börja med och testa om det hjälper. Behöver du fortsätta och täta mellan list o kaross får du ju ha bort listen. Den sitter med clips av nägot slag och får "sprättas" upp.
July 22, 200816 yr comment_57888 Så, rutan tätad. Va lite lat och svängde in hos lokala glasmästaren vid sommarstugan. Han fixade en omtätning på 30min för ynka 200:- i ersättning. Det var det värt!
July 23, 200816 yr Author comment_57918 Ja det är gott att slippa kladda med det. Det är ett förfärligt klet, som är svårt att få bort sedan från lack ruta och nävar. Då får vi hoppas att det är tätt då i nästa regnskur.
August 2, 200816 yr comment_58355 Happ, det var tätt...trodde jag....i morse när jag skulle åka hem mot Stockholm var det pool i bagageluckan efter nattens ösregn. Tur man har båt, fram med öskaret bara, nästan en liter blev det Det mesta hade samlats på den tjocka gummimattan så ingen större skada skedd, men fasen så irriterande. Slutsats....det läcker INTE mellan gummit och rutan...Det här "sprättandet" av clipsen, hur går det lite mer exakt till?
August 2, 200816 yr comment_58360 Här är en enkel instruktionsvideo över hur du får bort listerna och kommer åt mellan kaross/gummi:
August 4, 200816 yr comment_58469 Superbra video! Vad gjorde man innan Internet fanns ??! Dags att köpa ett verktyg för detta så man har ett ...Lycka till med tätningen!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.