Micke Jarhl August 8, 2008 Report August 8, 2008 Håller på att bli tokig! Min Musse en 68 har fått ett eget liv? Deb bara tvär dör när den har gått så den är varm sen hoppar den igång igen om man väntar en stund sen vet man aldrig hur länge den går börjar missa slutar gå på alla cylindrar så stannar den igen ::bytat brytare kondensator(kondensatorn har jag bytat 2ggr) ny tändspole ..gått igenom förgasaren då gick den länge väl 2 dagar sen började den i veckan igen frustrerande.. när den har stannat så ibland när man försöker starta den så baktänder den med en våldsam smäll ..måste väl vara tändnigs fel någonstans ..den har aldrig stannat när den är kall då bara går den hur bra som helst!! Förstår att försöka svara på detta är kanske svårt men några tips eller synpunkter vore välkommet Citera
Bobbe cmc 2103 August 8, 2008 Report August 8, 2008 Kommer det fram soppa när den har tjuvstannat? Citera
JanneJ August 8, 2008 Report August 8, 2008 Det är inte ovanligt att värmen från motorn förångar bensinen i förgasaren.Har du en tjock packning/distans mellan förgasare och insug eller är det bara en liten tunn?Jag sågade till en 13 mm marinplywood som mellanlägg för att hindra att värmen påverkade förgasaren när jag körde 2-port och gjutjärnsinsug.Förmodligen räcker 6 mm bra. Citera
Per Berglund August 8, 2008 Report August 8, 2008 Som Janne skriver tror jag också din bil har problem med "ånglås" i förgasaren.Viktigt om du använder plywood som spacer!Ytor på plywood som är i kontakt med insugsluften bör förseglas med exempelvis en lack.Annars suger trät åt sig bensinen och som resultat blir att plywooden expanderar och förgasarfoten kan då knäckas.Det finns även spacer i plast som är effektiv barriär mot värmenSjälv sågade jag en egen platta ur POM Acetalplast.Men de lönar sig inte om man inte behöver en särskilld tjocklek.En ny ½'' platta kostar några hundringarMen plywood går annars utmärkt! Citera
Janne Holm CMC1740 August 8, 2008 Report August 8, 2008 Om jag fattat Micke rätt så dör den då motorn går och blir varm då känns det som ånglås inte är den primära orsaken väl även om den kan bidra lite, kanske är flottören feljusterad så det är för lite soppa i förgasaren så att säga då kanske det kan bli ånglåsfenomen.Hmm snillen spekulerar på fredagskvällen Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 8, 2008 Report August 8, 2008 Hej.Beställ från Hansen, Divided heat Insulator, finns i olika utföranden en typ för delat insug, två ovalahål, nr Edelbrock Divided heat insulator # EDE9266. Jag kan garantera att den gör undervärk om duhar problem med ånglås eller en ojämn förgasarfot,effektiv mot tjuvluft också. Citera
Micke Jarhl August 8, 2008 Author Report August 8, 2008 ok tack alla för era svar värmer en gröngöling hehe.. men kan bilen verkligen baktända av Ånglås?? smäller ibland så man får skrämsel hicka .Ska se vad man kan hitta på som en fot till förgasaren är för övrigt en 2port orginal..köpte en renoveringsats idag bytade ut allt utom på choken för den funkar inte ändå vad jag har sett iaf så sluter inte bi metallen alls..ska kika på det längre fram men inte nu vill få bilen att gå rejält först.. Citera
1096 August 8, 2008 Report August 8, 2008 Om Du är säker på att det är bränslet som försvinner så okej... Om inte - koppla på en tändningslampa (strobelampa) och kolla så det verkligen är så eller om det är tändningen som ger upp när det är varmt... Har skruvat till och från med en bil som lägger av efter en stund och det yppar sig så att gnistan helt enkelt försvinner när den blir riktigt varm... vid belastning börjar bilen missa för att till slut dö även på tomgång... med bibehållen kamvinkel så det var inte fel på fördelaren... däremot spolen... med en tändningsinställningslampa är det lätt att se vad som falerar... om det är gnista eller inte... till att börja med... Bensinen är ju dock dålig idag och kokar nästan direkt i värmen så kan säkert vara det som spökar med... men aldrig fel och kolla... Citera
Pelle cmc 375 August 9, 2008 Report August 9, 2008 Kom felet helt av sig själv? Har du gjort något tex service strax innan? Citera
Micke Jarhl August 9, 2008 Author Report August 9, 2008 Hej igen alla mustang vänner idag har det hänt bilen går som en mustang ska göra!! bytade stiften sen funkade det klockrent märkligt men skönt bilen är lysande nu går som ett spjut inga tjuv stop eller andra konstigheter 2 stift såg väldigt svarta blöta ut precis som om den inte har gott alls på dom..visst den har ju varit lite ojämn på tomgång med mera men jag tänkte att så är kanske gamla bilar men nu vet jag bättre .. den rök en del blå rök ibörjan när jag provkörde första rundan men det upphörde efter en stund, har nog varit lite fel länge det här med stiften var väl det ända jag inte har rört på den för förra ägaren sa att dom var nya.. men nu känns det kanon Citera
Janne Holm CMC1740 August 9, 2008 Report August 9, 2008 Skönt att det inte var värre ut och gasa nu Citera
berne August 10, 2008 Report August 10, 2008 Bara intressant att veta, vad det satt för stift i bilen och vad du satte i för nya , som gjorde susen? Citera
Micke Jarhl August 10, 2008 Author Report August 10, 2008 där satt i Bosch som jag bytade till accel men vad dom heter i modell beteckning har jag dålig koll på just nu... fått låna dessa av en kompis som är mera insatt och som lär mig ett annat om bilen hehe.. ska köpa egna nu iveckan Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 11, 2008 Report August 11, 2008 Hej.Accel U-Groove är ett av dom bästa stift som gjortsoch görs till våra gamla motorer. Citera
Per-Åke Kjellberg August 11, 2008 Report August 11, 2008 Hej varför använder ni inte original autolite stift? Citera
CMC 1061 Berra August 11, 2008 Report August 11, 2008 Jag har andvänt orginal autolite. Dom ät okay på en standard motor. Men vill man få bättre förbränning. Så har jag sett accel Ugrove är bättre. Dessutom så har dom inte lika lätt att bli sura. Dvs blöta.Berra Citera
Micke Jarhl August 17, 2008 Author Report August 17, 2008 Hej bilen trilskades igen nu i helgen felet kom tillbaka..vi mätade späningen till tändspole var skiftande mellan 6.5v-12,6volt hmm,, plockade isär tändlåset hittade en kabel till ett av rundstiften som var riktigt dåliga hade smällt en aning dålig isolering bytade rund stiftet klämde ihop dom andra så kontakten blev bättre + lite kontakt spray satte ihop grejorna--testade forfarande knappt 9 volt men vi tog en testrunda och bilen gick hur bra som helst tillbaka och nu hade vi 12v på tändspolen och det har förblivit så bilen funkar klockrent ,,men nu så har jag hört att brytarna inte tål 12v kör med brytarspetsar nämligen,,stämmer detta på alla årsmodeller+ att man bara ska ha 12v på brytarlöst system hmm bilen är -68,,289 2v Citera
CMC 1061 Berra August 17, 2008 Report August 17, 2008 Kabeln som kommer från tändlåset ska vara en motståndskabel. Alltså det är inbyggt som orginal. Vissa tar bort denna. Då är det att montera ett motstånd istället. Brytarna brukar bli brända. av ren 12V. Oftast brukar motstånd användas för brytarlöst. Men vissa kan ha innbyggt. Det gäller att läsa noga vad som står och följa beskrivningar. Har man inte det. Så är det viktigt och fråga runt. Tills man hittar någon med samma system som man har. Skönt att du hittade detta problem. Det kan ha varit en stor bov i dramat. Hoppas det funkar bra nu. Men håll koll på saker och ting. Så inget annat händer.Berra Citera
Micke Jarhl August 18, 2008 Author Report August 18, 2008 Kabeln som kommer från tändlåset ska vara en motståndskabel. Alltså det är inbyggt som orginal. Vissa tar bort denna. Då är det att montera ett motstånd istället. Brytarna brukar bli brända. av ren 12V. Oftast brukar motstånd användas för brytarlöst. Men vissa kan ha innbyggt. Det gäller att läsa noga vad som står och följa beskrivningar. Har man inte det. Så är det viktigt och fråga runt. Tills man hittar någon med samma system som man har. Skönt att du hittade detta problem. Det kan ha varit en stor bov i dramat. Hoppas det funkar bra nu. Men håll koll på saker och ting. Så inget annat händer.BerraTackar för dit svar Berra! På min bil sitter det ingen resistor kabel vanlig svart 1,5mm och något motstånd har jag heller inte sett till.. ska test köra lite nu se vad som händer med brytare och bil Citera
Svedis August 18, 2008 Report August 18, 2008 När startmotorn drar så har du 12 V dvs spänningen går från startrelät direkt till spolen. I körläge har du reducerat, ca 9 V ( då kopplas ju matningen från startrelät bort) Citera
Micke Jarhl August 18, 2008 Author Report August 18, 2008 Vetifan något som inte stämmer här...hittade rosa kabeln från tändninglåset den sitter där iaf,,, sätter jag på tändningen och bara mäter strömmen vid tändspolen så är där bara 8,8volt ca så är ju allt ok..men när bilen går så har jag 12v kontinuerligt något som inte stämmer här skit åxo... för jag har väl fattat det rätt nu bara 12v i start ögonblicket!? Citera
CMC 1061 Berra August 18, 2008 Report August 18, 2008 Ja du har fattat rätt bara vid start 12v.Berra Citera
Svedis August 18, 2008 Report August 18, 2008 Du har 2 stift på startrelät, ena är startläget från tändlåset ( ta bort och kolla med voltmätaren). Det andra går till spolen. Lätt att kolla. När relät drar, får du 12 V ( eller batterispänning) från detta stift. Enklast att kolla med att koppla bort tjocka kabeln till startmotorn och be polaren vrida på nyckeln. Lycka till Citera
Micke Jarhl August 19, 2008 Author Report August 19, 2008 Har mätt kollat nu nyckeln i tändning läget har jag 8.8v Motorn ej igång,,,i start ögonblicket får jag direkt ca 12,6v(förbli så ), bilen startar .. detta är samma späning både på stiftet på start relä och tändspolen... när bilen går har jag en batteri spänning på runt 14,4v!? Problemet satt i Tändlåset förmodligen för efter jag hade isär det och fixade en sleten kabel + tryckte ihop rund stiften (sitter några stycken där) var väldigt dålig kontakt på dom flesta så har bilen bara gott kört ca 6 mil idag med den gått som en klocka.. ska byta ut tändnings låsets elektronik del till helgen för jag tyckte det så väl använt ut ..I höst eller vinter ska jag riva instrument panelen fixa till elektroniken där går att förbättra betydligt... Byta en del lampor mm fläkten ska ses över ja reglagen ska jag kontrollera tror inte allt funkar som det ska där hehe ... köpte en Basic report från Marti Autoworks ..bilen är helt intakt från den förrutom att bilen hade vita hjul sidor vid leverans vilken åxo var 13 dagar försenad stod det,Skulle kanske valt en deluxe report(mer info) istället men det kan man ju ta senare kanske...Kanske brytarna ger upp som ni säger i förtid ska hålla koll på dom nu det ger sig... orkar inte bry mig mer nu bilen stannar iaf inte längre iaf inte än vi får se vad som händer hittade ett brytarlöst system som ville ha 12v, får kanske bli ett sånt i framtiden det ger sig ..Bilen är ju min ögonsten Citera
Dr Frelin August 26, 2008 Report August 26, 2008 Fråga, är det inte så enkelt att tändspolen blir för varm? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.