Jump to content

Bankörning


Chili

Recommended Posts

Jag kommer.

Bankörning!

Sviesta sliter på bromsarna! Ordentligt. Det går riktigt fort på rakan efter chikanen samt på start/mål rakan.

Ny bromsvätska är ett måste. Och riktigt bra belägg/backar.

Tre klasser tror jag. Det är riktigt smalt och svårt att köra om.

mvh, Calle

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kommer självklart !

Men; "50 bilar så kostar det bara 500:-\st ? "

Vad är det för skräcksumma?

Måste prata med grabbarna grus här i stan.

Dom brukar åka iväg ett gäng med sina Evo, Supras, Imprezas etc etc och köra en hel dag.

Förvisso är det några mil Norr om Bollnäs (Där det knappt finns Mustanger)

Men vet att dom betalade 4.000:- för en dags körning på riktig bana.

Ska forska lite i det.

Så, färdigforskat.

Ljög tydligen lite om priset då det är under högsäsong kostar 6.000:- för 08.00 - 17.00

http://www.motorpark.se/index.asp

Mittsverigebanan

6000:- För en heldag.

Banan är 1950 meter.

Belägen 40km norr om Sundsvall.

Vilket är det negativa då de flesta av Mustangägarna befinner sig Söderut.

Men det är ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Kommer självklart !

Men; "50 bilar så kostar det bara 500:-\st ? "

Vad är det för skräcksumma?

Måste prata med grabbarna grus här i stan.

Dom brukar åka iväg ett gäng med sina Evo, Supras, Imprezas etc etc och köra en hel dag.

Förvisso är det några mil Norr om Bollnäs (Där det knappt finns Mustanger)

Men vet att dom betalade 4.000:- för en dags körning på riktig bana.

Ska forska lite i det.

Så, färdigforskat.

Ljög tydligen lite om priset då det är under högsäsong kostar 6.000:- för 08.00 - 17.00

http://www.motorpark.se/index.asp

Mittsverigebanan

6000:- För en heldag.

Banan är 1950 meter.

Belägen 40km norr om Sundsvall.

Vilket är det negativa då de flesta av Mustangägarna befinner sig Söderut.

Men det är ett alternativ.

Bra platts tycker jag då kan vi från Norrland komma också, iofs skulle jag nog även komma om det var i sthmls krokarna.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det låter gött mos.

Nästan så vi borde låta Stockholmarna få åka några mil nu. ;)

Var uppe och hälsade på i din hemstad i helgen. Riktigt trevlig och mysigt stad! !

Blir nog någon vända dit med Mussen i sommar så ni som har kollen där uppe får samla ett gäng tycker jag. :)

Link to comment
Share on other sites

"Mittsverige" är en kul bana. Klubben hyrde den 2005 (tror jag) och då blev vi hela 5 bilar (plus några till från andra klubbar). Kan bero på avståndet kanske... :?

Sen så tycker inte jag personligen att en 5-hundring är speciellt dyrt för en heldag med tanke på att man får betala 300 för en timme på Gotland Ring... ;)

Link to comment
Share on other sites

Verkar som det finns lite alternativ :D:D

Beträffande innehållet oberoende vart det blir någonstans så hänger jag på "Edeson", (blir väl samma kriterier om man har en nyare bil eller en äldre det är ju prylar som man är jävligt rädd om oavsett ålder)

"Liten lagom bana där man inte kommer upp i allt för höga farter, bra för oss med lite äldre bilar

Lite hints:

¤ Instruktör som, i bil , kan visa hur man tar sej runt banan på bästa sätt, (Frasse, du har väl någon "på lut" ?)

¤Två klasser (har använts tidigare på Gelleråsen) "Prova på" och "Avancerat" med 15 min. körning vardera , bra att kyla bromsar en stund.

¤Vi borde hinna med konkörning o.s.v på en heldag också.

¤Partaj på kvällen ?"

Link to comment
Share on other sites

¤ Instruktör som, i bil , kan visa hur man tar sej runt banan på bästa sätt, (Frasse, du har väl någon "på lut" ?)

Allan, min svärfar är en gamal räv inom utbildning, kurvtagning etc. Skulle säkert kunna köra lite teori och praktiska övningar... Han drev en räjsskola för X antal år sedan. Hojta till så slänger jag ut frågan till honom.

Fick några tips och råd av honom när jag hade min lilla kurvpiskare (Fiesta ST). Piskade många snabba bilar med betydligt fler HK och turbos på en konbana tävlig :) - KUUUUUUUUUUUUUUUUL

Link to comment
Share on other sites

Det vore kalas om det går att få till lite instruktörer :D, Det kanske finns förmågor i klubben som har lust att lära ut lite av sina erfarenheter???

Tillbringade 9 timmar på Arlanda för några år sedan där jag körde Porsche från morgon till kväll, då det var deras bilar (tyskregade) så fick man åka med först och sen köra själv med instruktör bredvid sig. Attans vad mycket man lärde sig när man hade en "lärare" bredvid sig :D

Link to comment
Share on other sites

"Mittsverige" är en kul bana. Klubben hyrde den 2005 (tror jag) och då blev vi hela 5 bilar (plus några till från andra klubbar). Kan bero på avståndet kanske... :?

Sen så tycker inte jag personligen att en 5-hundring är speciellt dyrt för en heldag med tanke på att man får betala 300 för en timme på Gotland Ring... ;)

Det är klart att det är en bit men jag säger hellre det än gotland det är en lite längre bit för oss i norrland men annars kan vi ju alla åka till Nürburg i sommar det hade jag ändå tänkt, det är långt men säkert skit kul.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det låter gött mos.

Nästan så vi borde låta Stockholmarna få åka några mil nu. ;)

Var uppe och hälsade på i din hemstad i helgen. Riktigt trevlig och mysigt stad! !

Blir nog någon vända dit med Mussen i sommar så ni som har kollen där uppe får samla ett gäng tycker jag. :)

jasså trevligt, Ja du får säga till så ska det nog ordna sig men grejen är att det finns bra många mustanger nu i umeå men det är inte så många som verkar vara medlemmar här, det är synd men dem som är regionansvariga brukar vara mycket duktiga på att ordna träffarna. synd bara att det bara är 2st relativt stora träffar här per år. men men man kan ju alltid träffas på kajen och bara snacka o titta, kanske dra någon sväng det går ju alltid att ordna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har full förståelse för att Mustangkollegorna från norr inte vill sitta å åka 80-140 mil för att kana runt på bana under en dag. Bara bränslet till och från skulle ju med dagens bensinpris bli ca 2100:- svenska pengar.

Eftersom intresset verkar vara lika stort i norr som i "nästan söder" kan man ju faktiskt tänka sig att de som vill åka till Mittsverigebanan straxt söder Härnösand, själva precis som jag gjort, bokar Mittsverigebanan för att få möjlighet att köra under en dag. Om det sedan skulle visa sig 19 Kkr billigare, beror det förmodligen på att marknadskrafterna styr och efterfrågan på banor i söder vida överstiger tillgången.

Min ambition har aldrig varit att täcka hela Mustangklubbens behov av bankörning utan min enkla utgångspunkt har varit att möjligen täcka regionerna Mälardalen, Vätterbygden, Värmland/Närke, Småland/Blekinge samt även i någon mån norra Skåne och östra Västkusten med Skaraborg d.v.s. Linköping med en radie av 300 km.

Jag har varken tid eller avsikt att ta strid för eller emot att köra på Sveistad i Linköping. Skulle det på något vis innebära någon form av interna stridigheter, tar jag mig rätten att lägga ner hela projektet.

Min förhoppning är att vi skall kunna ges möjlighet till en trevlig och lärorik dag på en bana där vi under sakkunnig ledning ska kunna ges grunderna för hur man bäst och effektivast utnyttjar våra "kära ägodelar" på en ganska krävande bana. Detta tillsammans med diverse tänkta kringarrangemang för resten av familjen.

Priset för banan är som det är, "take it or leave it" dessutom kraftigt reducerat mot ordinarie. Istruktörer (licensierade) finns tillgänliga, banan ligger där den ligger, jag har två datum tillgängliga. Nästa säsong ligger oklanderligt orörd ... "dä ä bar å åk"

Citat: "It's 106 miles to Chicago, we have a full tank of gas, half a packet of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses... HIT IT"

med vänliga hälsningar/ frasse

"it's NOT a matter of horsepower - It's more due to your mind"

Link to comment
Share on other sites

Det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Det finns säkert de som vill åka långt från både norr och söder så absolut Frasse fortsätt med ditt prospekt och om någon från norr har kontakt med banan där så kanske man kan köra olika datum (och de som vill får då 2 tillfällen att åka bana :D:D )

Om det finns intresse för det så kanske vi ska starta en tråd för respektive aktivitet?

Link to comment
Share on other sites

Låter kul! Vi kan vara behjälpliga som insruktörer även om vi inte är några proffs men vi har kört de flesta av Sreiges banor under drygt 10 års tid. Det går också att hyra en bra instruktörer. Oftast lär man ju ut det säkraste spåret till dem som inte kört så mycket och det är inte det snabbaste. Det gäller att ha några som har lite koll och lär ut lite regler så det inte händer något. Jag har sett allt för många banmöten där det nästan inte finns några regler och det slutar alltid med avåkningar och tillbud. Detta gör att försäkringsbolagen inte gillar övningarna något vidare.

Porsche Club Sverige räknar sina banmöten som förarträning och då krävs inte licens och då godkänner även en del försäkringsbolag det hela.

Undrar hur många varv Mustangbromsarna pallar, bilen är ju rätt tung. Eller så får man montera Shelbygrejor :D .

Man ska veta att Sveistad är rätt smal. Alla banor går ju att hyra och det skiljer rätt mycket i pris om man väljer en vardag eller helg.

Ps. Vet en Shelby som kommer rulla på R-däck och med diverse annat kul säsongen -09...

Link to comment
Share on other sites

Jag är riktigt sugen på att köra bana med bilen. Jag har varit med på flertalet banträffar där "vår" klubb blev inbjudna av andra klubbar. Det kan ju vara ett alternativ att kontakta någon annan klubb om vi har svårt att få ihop ett startfält...

Jag hade hoppats på att hinna få bilen i ordning för att hinna med STACC till Gotland härom veckan men det får bli deras resa i vår istället.

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Frasse cmc 1862.

Det var inte alls meningen att göra dig upprörd på något vis.

Enda jag gav var ett förslag blandat med min dåliga sarkasm.

Jag hänger med om det blir körning i Linköping iaf, bara jag hunnit få ihop bilen tills dess.

Ska bli kul att åka med rutan nere, armbågen ute och få höra när alla andra med vassa motorer som kör om. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara ett alternativ att kontakta någon annan klubb om vi har svårt att få ihop ett startfält...

Jocke

En första underhandskontakt har tagits med TACS, CCS samt EFCS.

Men det är svårt att fortsätta planera när datumet inte är spikat av banchefen ännu. :roll:

mvh/frasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...