Jump to content

Chassinummer -73


Fröberg

Recommended Posts

Ringde bilprovningen och frågade vad jag var tvungen att ordna före registreringsbesiktningen. Nämnde reflexer, hastighetsmätare m.m. men inget om chassinummret, så jag frågade.

Han sa att det redan ska finnas instansat på denna modell. Jag glömde att fråga VART man såg dessa. Någon som vet.

Jag behöver kontrollera detta OMEDELBART, annars blir det att köpa stansar i morgon förmiddag!

Springer ut i garaget för att montera ihop instrumentpanelen (har gjort en km/h tavla).

Tack i förväg!

Link to comment
Share on other sites

Är inte det instansat vid vänster (om du står framför bilen så höger) fjäderfäste? Upphöjda plåten där. Där står min instansad iaf, har jag för mig. :)

Minnet börjar bli ruttet men ska titta. Ska ut å åka nu, skriver om en timme när jag är tillbaka. (Antagligen så har gubbarna hunnit före då, men vadå. :D )

Link to comment
Share on other sites

Är inte det instansat vid vänster (om du står framför bilen så höger) fjäderfäste? Upphöjda plåten där. Där står min instansad iaf, har jag för mig. :)

Minnet börjar bli ruttet men ska titta. Ska ut å åka nu, skriver om en timme när jag är tillbaka. (Antagligen så har gubbarna hunnit före då, men vadå. :D )

Du menar där jag har ringat in på bilden?

Har inget nr där och inte på andra sidan heller. Är det bara att dunka in nummret där?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Egentligen finns det inget synligt chassinr mer än plåten

i framrutan och på klisterlappen på förardörrens gavel. :shock::?

Dom som har chassinr stansat gällande 71-73 är till

99% hemtagna privat eller av firma på senare år. :roll:

Tag kontackt med bilprovningen för att det skall bli rätt

från böjan, eller kanske det går att fota av en godkänd

stansning, bara för att det skall bli rätt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Egentligen finns det inget synligt chassinr mer än plåten

i framrutan och på klisterlappen på förardörrens gavel. :shock::?

Dom som har chassinr stansat gällande 71-73 är till

99% hemtagna privat eller av firma på senare år. :roll:

Tag kontackt med bilprovningen för att det skall bli rätt

från böjan, eller kanske det går att fota av en godkänd

stansning, bara för att det skall bli rätt. ;)

Tack för svaret, jag ringer dem direkt i morgon bitt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt är definitivt instansat när den kom till Sverige, syns att det inte är gjort för alltför längesen.

Och det är med 99.999% säkerhet gjort av en privatperson. Med tanke på att instansningen ser ut som skit.

Hoppas du förstår vart jag menar, bilden blev lite dålig då det är kolmörkt ute och mobilkamera.

Och du får ursäkta rosten, för sånt har väl inte du på din pärla. :--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jättebra bilder, tänk på att alltid stansa nummret som det

är i regbeviset, det händer ibland att dom som skriver

nummret glömmer en siffra eller bokstav. :shock:

Ett tydlig sådan miss ses här på bilderna, man har inte

angivit startsiffran som är årsmodelstypen. :roll:

Alltså för en 71a, 1F05F ------. = 1 årsmod, F tillverkningsplats,

05 sportroof Mach1, F 302 2V. 2F 1972, 3F 1973. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag stansade in VIN nummret på en kompis -70 ht inför hans regbesiktning tidigare i år.

Enligt SBP så skulle det stansas in ovanpå vänster fjäderbenstorn och stansarna skulle vara min. 5mm höga, helst 7 mm.

Vi slipade även ner plåtrent där vi skulle stansa och målade efteråt, gav ett bättre resultat tyckte vi.

Jag hade turen att hitta 5 mm stansar på jobb, så det fick bli den storleken.

Lycka till, din bil ser jättefin ut.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Hej.

Egentligen finns det inget synligt chassinr mer än plåten

i framrutan och på klisterlappen på förardörrens gavel. :shock::?

Dom som har chassinr stansat gällande 71-73 är till

99% hemtagna privat eller av firma på senare år. :roll:

Tag kontackt med bilprovningen för att det skall bli rätt

från böjan, eller kanske det går att fota av en godkänd

stansning, bara för att det skall bli rätt. ;)

Är det verkligen så att det inte finns något instansat från fabrik?

vet när jag besiktade dotterns 73 frågade besiktningsmannen om jag visste om något nummer,men eftersom det är lagat rejält med rost så räknade vi det som fruktlöst att finna något ,och han nöjde sig ju med plåten innanför rutan,men börjar ju vara 10 år sedan ,nu hör jag att VISSA besiktningsmän gormar om dom inte hittar något nummer. fabrikerna brukar ju gömma chassienummer på lite skumma platser,corvetten har ju ett ovanpå ramen som bara syns med en spegel..

Link to comment
Share on other sites

Läste om detta i senaste numret av Wheels Magazine. Det som hänt är att besiktningsorganen i höstas fick ett förtydligande om hur fordonet skall identifieras. I föreskriften står: "Identifiering sker genom kontroll av att fordonets instansade chassinummer (skylt i vissa fall) överensstämmer med uppgift i vägtrafikregistret." Hittills har man tolkat det som att skylten (den popnitade skylten i vindrutans nederkant) är den som gäller om man inte hittar det stansade numret. Men i formuleringen "skylt i vissa fall" avser endast de fallen där fordonet är av årsmodell 1968 eller äldre. På 69:or och nyare SKA det instansade numret vara läsbart.

Själv fick jag hicka när jag läste detta. Jag har ingen aning om var det instansade numret sitter. Som väl är ska jag inte besiktiga i år utan först nästa år.

Finns lite mer info i denna tråd: http://www.mustangclubsweden.org/threads/23001-Chassinummer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Mitt är definitivt instansat när den kom till Sverige, syns att det inte är gjort för alltför längesen.

Och det är med 99.999% säkerhet gjort av en privatperson. Med tanke på att instansningen ser ut som skit.

Hoppas du förstår vart jag menar, bilden blev lite dålig då det är kolmörkt ute och mobilkamera.

Och du får ursäkta rosten, för sånt har väl inte du på din pärla. :--

Precis där sitter numret på min -73:a också (troligen svensksåld). Jag har haft bilen i fyra år, men upptäckte numret först idag! Det satt under tjocka lager färg och kunde precis anas, så jag slipade ned färgen med en Scotch-trissa och sprayade över tunt med svart färg. Det kanske var där svenska Ford brukade stansa in chassinumret? Skönt att ha det fixat till besiktningen!

Link to comment
Share on other sites

Om intresse finns kan jag erhålla stämpling med metallstämplar.Jobbar som besiktningsman på Gasflaskkontroll i Haninge

6 mm höga siffror och bokstavs stämplar.

OBS , lånas ej ut .

PM:a mig vid intresse

Viktigt att tänka på där är att dessa stämplar endast kan användas på bilar från 1981 eller tidigare (minst 5 mm texthöjd). Från och med 1982 krävs minst 7 mm texthöjd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...