Jump to content

trepunktsbälte baksätet -73


Fröberg

Recommended Posts

Är det någon som har monterat trepunktsbälten i baksätet på sin 71-73 och kan berätta hur ni gjorde.

Vart har ni satt fästpunkten?

Bilder hur det ser ut monterat?

Någon som har en bild på orginal trepunktsbältet i framsätet, hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Måste du ha trepunktsbälten både fram och bak? :?:

Från vilket år gäller detta isåfall? :?:

Från 71 och framåt är du tvungen att ha även i baksätet OM INTE fästpunkterna skapar stor olägenhet. Dvs bältet måste sitta bra, annars behöver du inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte hur fan jag ska få dit skiten. Dessutom måste det ner ett fäste brevid sätet. Frågan är om sittdynan går på om man sätter en bult i kanten av sätet. Sen blir det ju jävligt snyggt med hålet efter det gamla bältet...

Link to comment
Share on other sites

Ska inte vara krav på trepunktsbälten bak på en 73:a... vad jag vet så är det krav på trepunkt fram men det ska räcka med midjebälten bak. Ring nån besiktningsingenjör på bilprovningen och dubbelkolla. Be om namnet till källan också så att du kan referera, ifall det skulle bli nödvändigt på ombesiktningen...

Link to comment
Share on other sites

Ska inte vara krav på trepunktsbälten bak på en 73:a... vad jag vet så är det krav på trepunkt fram men det ska räcka med midjebälten bak. Ring nån besiktningsingenjör på bilprovningen och dubbelkolla. Be om namnet till källan också så att du kan referera, ifall det skulle bli nödvändigt på ombesiktningen...

Jag har pratat med minst 3 olika tekniker på bilprovningen och ett antal personer hos vägvärket och alla säger samma sak.

Lagen säger:

[k]Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha bilbälten även i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte fr mittplats och annan sittplats fär övre fästpunkt inte utan stor angelägenhet anordnas får vara höftbälte.[/k]

Vad som är stor angelägenhet är upp till besiktningsmannen att bestämma. Jag tolkar er tystnad som att ingen annan har trepunkt i baksätet.

Jag har bokat tid på en annan besiktning nästa tisdag, får se vad dom säger där. Fast nu står det att det ska vara ombesiktning för bl.a. "Bilbälte, bak, båda sidor, inte godkänd typ. Trepunkt erfdras. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 kap.30 §4

Link to comment
Share on other sites

Hur ska man tolka denna text från vägverket gällande importerade bilar

VVFS 2003:25

Utkom från trycket den 29 april 2003

beslutade den 9 april 2003.

Vägverket föreskriver med stöd av 11 kap. 11, 12 och 16 §§ fordonsförordningen (2002:925), 13 kap. 3, 4 och 7 §§ trafikförordningen (1998:1276) samt 11 a § förordningen (1993:1067) om elektromagnetisk kompatibilitet följande.

1 kap. Inledande bestämmelser

1 § Dessa föreskrifter innehåller särskilda undantag från bestämmelserna avseende fordons beskaffenhet och utrust-ning i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar samt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:23) om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar.

2 § Ett fordon som har erhållit undantag enligt 2 eller 3 kap. får inte godkännas för yrkesmässig trafik för personbefordran.

2 kap. Undantag för fordon som utgör flyttsak och fordon som har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente

1 § Ett fordon är att anse som flyttsak om det

1. ägs av någon som flyttar in till Sverige utan att förut ha haft hemvist här, eller som återvänder hit efter att ha vistats utomlands under minst ett år,

2. prövas inte överstiga ägarens eller hans hushålls behov, och

3. under minst ett år innan ägaren flyttat in eller återvänt till Sverige har tillhört honom och därvid begagnats i utlandet av honom eller medlem i hans hushåll.

2 § Frågan om ett fordon är att anse som flyttsak eller har förvärvats genom arv eller testamente prövas av Vägverket.

Undantag från Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar

3 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som utgör flyttsak eller har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente, får brukas i trafik även om

1. bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus,

2. framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus,

3. från sidan synliga körriktningsvisare saknas,

4. belysnings- och reflexanordningar inte är av godkänd typ,

5. bränslesystem för drivmedel i vätskeform inte uppfyller kraven i 6 kap. Kraven i 4 och 5 §§ skall dock vara uppfyllda,

6. styrinrättningar inte uppfyller kraven i 11 kap. Kraven i 3 och 4 §§ skall dock vara uppfyllda,

7. bromsar inte uppfyller kraven i 12 kap. i fråga om fordon av 1972 och senare års modell. Påskjuts-bromsar skall uppfylla kraven i 100 och 101 §§,

8. stöldskydd inte uppfyller kraven i 15 kap. Stöldskydd på bil skall dock utgöras av låsanordning som verkar på styrinrättning, växlingsanordning, transmission eller som förhindrar start av motor,

9. dörrar, dörrlås och dörrgångjärn i personbil inte uppfyller kraven i 16 kap. 17 – 24 §§. Kravet i 21 § skall dock vara uppfyllt,

10. utrymme för förare och passagerare inte uppfyller kraven i 28 kap. Kraven i 1 – 4 §§ skall dock vara uppfyllda,

11. sätesfastsättning i 29 kap. inte är uppfyllt,

12. bilbälte saknar upprullningsdon

13. bilbälte i baksäte utgörs av höftbälte,

14. bilbälte inte är av godkänd typ,

15. bilbältesfästpunkter inte uppfyller kraven i 30 kap. 7 §,

16. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1 – 4 §§ och 7 §,

17. backspeglar inte uppfyller monteringskraven i 31 kap. 15 § och 25 §. Dock skall backspegelhuset i huvudsak ansluta till fordonets karosseri och avståndet mellan spegelhuset och karosseriet får uppgå till högst 50 mm,

18. vindrutespolare inte uppfyller kraven i 31 kap. 26 – 33 §§. Kraven i 31 och 33 §§ skall dock vara uppfyllda.

3 kap. Undantag för fordon importerade för eget bruk

1 § Ett fordon är importerat för eget bruk om det

1. är serietillverkat och har förvärvats i utlandet av en fysisk person som är bosatt i Sverige, och

2. är avsett att brukas här i landet av ägaren.

Fordonet är dock inte importerat för eget bruk om ägaren under de senaste tolv månaderna erhållit beslut om undantag för ett annat fordon.

2 § Fordonsägaren skall för ett fordon som har förvärvats i ett land som är medlem i den Europeiska unionen kunna styrka förvärvet genom

1. köpehandling eller motsvarande, samt

2. bevis om att fordonet varit registrerat i ett land som är medlem i den Europeiska unionen eller en särskild utredning som visar att fordonet kommer från ett sådant land.

Om fordonet har förvärvats i ett land som inte är medlem i den Europeiska unionen, skall frågan om fordonet är importerat för eget bruk prövas av Vägverket. Ett sådant beslut kan meddelas ägaren först när han fått sitt fordon förtullat och anmält till registrering.

3 § Om fordon importerat för eget bruk har godkänts vid första registreringsbesiktning och därefter ändrats så att skyldighet föreligger att inställa fordonet till ny registrerings-besiktning enligt 6 kap. 10 § fordonsförordningen (2002:925), gäller inte undantagen i 4 och 5 §§ beträffande den del av fordonet som ändrats.

Link to comment
Share on other sites

Hur ska man tolka denna text från vägverket gällande importerade bilar

2 kap. Undantag för fordon som utgör flyttsak och fordon som har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente

Gäller för flyttsak. I mitt fal rör det sig om import för eget bruk, då är det helt andra regler.

Detta gäller för importerade för eget bruk:

Undantag från Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar

4 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat för eget bruk, får brukas i trafik även om

1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE,

2. bränslesystem för drivmedel i vätskeform inte uppfyller kraven i 6 kap. 8 §,

3. styrinrättning inte uppfyller kraven i 11 kap. Kraven i 3 och 4 §§ skall dock vara uppfyllda,

4. karosserikonstruktions hållfasthet inte uppfyller kraven i 16 kap. 17 – 24 §§. Kravet i 21 § skall dock vara uppfyllt,

5. inre säkerhet inte uppfyller kraven i 28 och 29 kap. Kraven i 28 kap. 1 – 4 §§ skall dock vara uppfyllda,

6. bilbälte inte är av godkänd typ, - //med detta menas inte midjebälte eller trepunktsbälte etc.

7. bilbältesfästpunkter inte uppfyller kraven i 30 kap. 7 §,

8. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1 – 4 §§ och 7 §,

9. backspeglar inte uppfyller monteringskraven i 31 kap. 15 och 25 §§. Dock skall backspegelhuset i huvudsak ansluta till fordonets karosseri och avståndet mellan spegelhuset och karosseriet får uppgå till högst 50 mm,

10. vindrutespolare inte uppfyller kraven i 31 kap. 26 – 33 §§. Kraven i 31 och 33 §§ skall dock vara uppfyllda.

Link to comment
Share on other sites

Det du refererar till är ju bilar som dras av annan bil

Då jag regbesikta min var det inget tal om bältena, har bara midje i min 70ia

Undantag från Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar

Nej det står "bil ELLER släpvagn som dras av bil", dvs. släpvagn som inte dras av bil utan av häst gäller undantagen inte. :--

Link to comment
Share on other sites

uh... vilken soppa! Kolla men Leif Silbersky för säkerhets skull... :) På vissa ställen är det tydligt skrivet, sen kommer undantag och sen undantag till undantagen beroende på hur det är undantaget från början.

Ja det är galet :--

Link to comment
Share on other sites

Jag talade med Mats Biltjänst Gislaved som har hållit på i 30 år med USA bilar och regesikting. Han har aldrig monterat något trepunktsbälte bak.Så du fick en fel besiktningsman troligtsvis från början,nu är det försent när du redan har besiktigat den och fått anmärkning.

Det beror ju på vad den nya besiktningsmannen säger och tycker, han kanske tycker att fästpunkterna inte är tillräkligt bra?

Jag tänker inte ge mig utan strid. Får jag nedslag på tisdag gör jag en överklagan. Går inte det blir det en ansökan om dispens hos vägverket.

Link to comment
Share on other sites

Jag talade med Mats Biltjänst Gislaved som har hållit på i 30 år med USA bilar och regesikting. Han har aldrig monterat något trepunktsbälte bak.Så du fick en fel besiktningsman troligtsvis från början,nu är det försent när du redan har besiktigat den och fått anmärkning.

Nu är det torsdag Västbo har du fått hem pärlan?

Varför behövs 3 punkt i baksätet med 1 passagerare? :?

Link to comment
Share on other sites

Jag talade med Mats Biltjänst Gislaved som har hållit på i 30 år med USA bilar och regesikting. Han har aldrig monterat något trepunktsbälte bak.Så du fick en fel besiktningsman troligtsvis från början,nu är det försent när du redan har besiktigat den och fått anmärkning.

Nu är det torsdag Västbo har du fått hem pärlan?

Varför behövs 3 punkt i baksätet med 1 passagerare? :?

VADÅ med 1 passagerare? Det är en passagerare i framsätet och två i baksätet? Vad får du en passagerare ifrån?

Link to comment
Share on other sites

De flesta av oss har säkert inskrivet "1 passagerare" i regpapperen vilket helt enkelt omöjliggör användningen av baksätet och därmed spelar inte säkerhetsbältena där bak någon roll alls. Fast du kanske får ha fler passagerare?

Min bil gick igenom helt utan baksäte alls men de brydde sig inte för enligt mina papper så får jag bara ha en (1) passagerare ändå..

Link to comment
Share on other sites

Jag talade med Mats Biltjänst Gislaved som har hållit på i 30 år med USA bilar och regesikting. Han har aldrig monterat något trepunktsbälte bak.Så du fick en fel besiktningsman troligtsvis från början,nu är det försent när du redan har besiktigat den och fått anmärkning.

Nu är det torsdag Västbo har du fått hem pärlan?

Varför behövs 3 punkt i baksätet med 1 passagerare? :?

VADÅ med 1 passagerare? Det är en passagerare i framsätet och två i baksätet? Vad får du en passagerare ifrån?[/quote:475zge2s]

Jag har letat efter en likadan och dom flesta har just detta med 1 passagerare när man kollar upp i vägverket via bilnummer.Men det är väl bättre att få pärlan besiktigad med möjlighet att ha 3 passagerare.

Vad händer om man sätter ett midjebälte i mitten bak får man den klar för 4 passagerare då?

Att tänka på när det blir aktuellt med regbesikting framöver.

Var hittar du 3-punktsbälten? Kostnad?

Link to comment
Share on other sites

Fan inte klokt va det kan vara olika vi besiktning! Jag lyckades besiktiga min Superstock Mustang med blankt papper... Den är ju fullt race byggd med: stegar, wheelie bars, bur, inget baksäte, ingen parkbroms, inga fungerande torkare, rejält trimmad maskin...ja listan kan göras lång! Blev i.o.f ganska överaskad själv att det gick, men det bevisar bara att bilprovningen ibland är ett rent skämt!!! Hopppas det ordnar sej med bältes frågan!

//M

Link to comment
Share on other sites

Var ute och skruvade loss panelen ovanför hatthyllan. Med lite tur går det att få snygg montering... Går eventuellt att montera säkerhetsbältet så att "bältet" kommer ut precis i skarven mellan panelen och taket.

Jag har beställt bälte utan rulle (vill slippa klumpen och så ser det lite sportigare ut ;) hos Mekonomen, kostar 240 kr per bälte.

Ska beställa två till baksätet och montera dessa i helgen... Så att lilla bilen går igenom besiktningen på tisdag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...