Jump to content

Recommended Posts

• 2 years later...

Hej.

Vit blinkers fram är OK, för att lösa problemet så får man

helt enkelt byta strålkastarinsatser till sådana med

P ljus och bara ha blikers bakom orange glas fram. 8)

Detta är lätt att koppla om så att du behöver inte göra

åverkan på el, det blir en kabel extra som skall sättas i

eller egentligen bytta plats med en i den dubbla kontakten

med ett rundstift. :?

Kontakten är alltså den som sitter bakom sanplåten fram och

som är strömförsörjning till P-ljus o Blink. ;)

När jag regbesiktade min Californienimport (-66a) för två år sedan sa killen som registreringsbesiktigade bilen att blinkers fram skall vara vita. Mina var gula så han skruvade av plastglasen och påpekade att "nu är dom vita men skaffa dig vita plastglas åtminstone till nästa besiktning".

När jag regbesiktade min Californienimport (-66a) för två år sedan sa killen som registreringsbesiktigade bilen att blinkers fram skall vara vita. Mina var gula så han skruvade av plastglasen och påpekade att "nu är dom vita men skaffa dig vita plastglas åtminstone till nästa besiktning".

ha ha, skön kille!

Problemet är som sagt att parkeringsljuset inte får vara orange, blinkers är ju orange eller vitt som gäller. Alla bes gubbar bryr sig iofs inte kanske men snuten kan göra det på gatan sedan. Sedan e det ju snyggare med vitt med... 8)

På vägverket står på första sidan om fordonsbelysning:

"Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt. Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. "

Fast i illustrationerna är blinkers markerade med gult sken!

Intressant.

/Svedis :--

Jag och en polare med förkärlek till dioder klurade på att bygga en egen lampa i originalhuset där man hade dioder med olika färg i. Han hade tydligen en teori på hur man med hjälp av ett kretskort fick de vita att lysa vid konstant ström och de oranga att blinka vid "pulserande" ström.

Vart inget med det dock...

Var ju tvungen å glassa med lite vägverksinfo:

51 § Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

Senare ändrat till:

Bil av 1976 eller senare års modell skall ha minst två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.

Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.

Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orangegult ljus åt sidan.

101 § Bil vars längd överstiger sex meter skall ha sidomarkeringsreflex-/reflexer som vid belysning återkastar orangegult ljus åt sidan.

106 § Sidomarkeringsreflex får kombineras med sidomarkeringslykta.

Tusan, nu är ju allt glasklart

Som jag tolkar Berne, får du ha dina lyktor, om det oranga glaset går under definitionen gult!

/Svedis :--