Jump to content

Byta klump till en lamelldiffad.


Recommended Posts

Hej!

Igår skulle jag byta bakaxelklump till en lamelldiffad jag har köpt. Det var ju bara att muttra dit den och sätta tillbaks drivaxlarna tänkte jag.

Sagt och gjort men den vänstra drivaxeln (den kortare) gick inte in helt. Det verkar som att den är 10mm för lång!

Måste man alltså ha andra drivaxlar om man har en lamelldiffad klump?

Det är en 8" axel det handlar om!

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Tomas !

inga problem det ska passa, Hade samma problem med min musse när jag monterade en nybyggd "diffad" klump, eftersom jag redan hade plockat bort den gamla (odiffade) klumpen för att byta lager tidigare, utan problem med att få tillbaka drivaxlarna, blev jag förvånad när jag monterade den nya och det verkade helt omöjligt att få dit den vänstra axeln, den högra gled på plats nästan av sig själv men den vänstra gick bara att få in en bit senn var det stopp ca 10mm kvar. efter ca 1h av svärande gav jag upp, i ren ilska sparkade jag på drivaxeln och med ett "klonk" gled den på plats.

Vad som gjorde att den vänstra axeln krånglade vet jag inte,

men axlarna ska passa oavsett klump i dom böker jag har läst.

Link to comment
Share on other sites

ANVÄND ALDRIG VÅLD !

ANLEDNINGEN TILL ATT DU INTE FICK I DRIVAXELN BEROR PÅ ATT PÅ LAMELL DIFFAR SITTER DET TVÅ DREV PÅ DEN SIDAN.KONTROLLERA ALLTID INNAN DU SÄTTER I DIFFEN ATT SPLINESEN PÅ DE BÅDA DREVEN SITTER I LINJE ( PARALLELT MED VARANDRA ) OM INTE SÅ GÅR DET ATT VRIDA DET YTTRE DREVET OM DU SÄTTER I EN AXEL PÅ MOTSVARANDE SIDA ATT HÅLLA MOT MED. JAG BRUKAR MONTERA IHOP DIFFARNA MED EN BIT DRIVAXEL SOM STYRNING. BÖRJA SEDAN ALLTID MED ATT MONTERA DRIVAXELN PÅ DEN SIDA DÄR DU HAR TVÅ DREV.

LYCKA TILL !

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt som Thomas säjer. Du behöver inte ta dän klumpen be en kommpis att hålla imot den andra drivaxlen samtigt som du vrider din någon mm så att splinsen kommer mittför varandra tryck samtidigt på axlen så ska du se att den ramlar in lycka till :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...