Jump to content

Recommended Posts

Är det något fler företag som inte vill bli oskyldigt inblandat får ni gärna skriva erat företagsnamn här så kan jag underteckna på att det inte är er det handlar om.

Jag ber om ursäkt om det blivit något missförstånd.

Jimmy Lygdman

Avesta

• Svar 52
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Hejsan

så tycker jag klubben borde ta den där importören i örat eller ta bort honom i forumet o klubben som nån typ av importör...

Klubbens och (hör och häpna) medlemmarnas ställning:

Vad jag förstår så har vi en person som vill hjälpa till

med att ta hem delar på ett vettigt sätt och med liten

förtjänst.

Jan Ekström har vi fullt förtroende för då han tidigare

hjälpt till att ta hem delar, vi har heller inte fått någon

påstötning utifrån om att något skulle vara fel. 8);)

När jag frågade vilka "vi" är kom följande svar

VI är cmc medlemmar, moderatorer, Classic Mustang

Club i helhet, vi har alltså inte fått något som tyder på

att det är oseriöst det han gör, alltså inga klagomål.

Bara så ni vet, vi har fullt förtroende, vi får väl se om vi ändar åsikt efter denna tråden :? Bra att det e nån som tycker åt en, så man vet vad man tycker :)

Hejhopp tvärstopp, glad lördagskväll på er, nu blir det krogen.

Givetvis kan containerfrakt dra ut på tiden men 1 år var det värsta jag hört, bara att ge dom ditt kontonummer och be dom sätta tillbaka pengarna omgående. Gör dom inte det så är det bara att gå vidare med det.

Det finns INGEN anledning till att det ska ta så länge.

Ge inte NÅGON ditt kontonummer. Då kan kontot lätt tömmas. Be dom

betala tillbaka kontant. Med utbetalningskort där dom får stå för kostnaden.

Mvh.

Jag är en av många som beställt grejer av en person som annonserar under "Kommersiell annonsering" på detta forum.

Jag betalade grejerna 25/6-07 (ligger ute med 25293kr) och har fortfarande inte fått en pinal bara en massa ursäkter..

Men jag vågar inte gå ut med något namn på vare sig person eller firma eftersom jag hoppas på att mina saker ska dyka upp..

Det som känns tråkigt är att fler kan bli utsatt för samma sak och att "moderatorator/er" på detta forum går i god för denne..

Men jag vågar som sagt inte, han ska få till jul på sig sen kommer det att gå vidare..

Men för att återgå till tråden, så en på hälsning är nog inte fel väg att gå.

Har du bara skriftligt på din beställning och leveranstiden och det gått 1 år utan några delar eller pengar tillbaka,så är det bara att skicka in en ansäkan om betalningsförläggande till KF omgående, kostar bara 350 kr. Finns ingen anledninga att du väntar längre. Ring bara till leverantören och säg att du skicka inom en vecka. Det brukar ta fart :-- ingen vill ha KF i hälarna ;)

Har du bara skriftligt på din beställning och leveranstiden och det gått 1 år utan några delar eller pengar tillbaka,så är det bara att skicka in en ansäkan om betalningsförläggande till KF omgående, kostar bara 350 kr. Finns ingen anledninga att du väntar längre. Ring bara till leverantören och säg att du skicka inom en vecka. Det brukar ta fart :-- ingen vill ha KF i hälarna ;)

Fast om svaranden bestriden kan KF inte göra nåt utan ett domstolsutslag, detta är väl inget undantagsfall?

Att stämma någon, om nu det skulle behövas, är nästan lika enkelt som att begära ett betalningsföreläggande, advokat behövs inte förrän det är dags att åka till domstolen. Domstolarna är mycket hjälpsamma om man ringer och undrar hur man gör.

Men en hotelse om KF kan säkert göra nytta. Det räckte ju att jag kontaktade säljaren i ett tidigare fall för att en annan 'kund' skulle få sina pengar tillbaka.

Hejhej

Givetvis kan containerfrakt dra ut på tiden men 1 år var det värsta jag hört, bara att ge dom ditt kontonummer och be dom sätta tillbaka pengarna omgående. Gör dom inte det så är det bara att gå vidare med det.

Mvh.

Hmm är du säker på det? Vad jag vet kan man inte ta ut några pengar utan att visa giltigt ID kort. :roll::?:

Det är ju värre att ge ut kreditkortsnummer i såna fall..

Hmmm- Om man läser trådskaparens inlägg, tror inte jag det är samma "företag" det handlar om som Lygdman tex. Men jag kan ha fel.

Upplägget stämmer inte, det finns fler företag som inte riktigt håller vad de lovar.

Sedan är det märkligt detta med tangentbordets makt, vissa kan skriva saker och tycka samt vräka ur sig saker de inte känner till all fakta eller har någonting med att göra överhuvudtaget.

Tex, denne ThomasX som är så feg att han inte vågar skriva ut sitt namn eller var han bor, men vräka ur sig åsikter samt sitta och lusläsa trådar, klippa och klistra det verkar han tycka om,,,

Skaffa dig ett liv. :roll:

Fortfarande verkar inte sign. Min_lilla_ Häst och andra inte förstå skillnaden på Företag och andra verksamheter som erbjuder plats i container eller liknande,,,,, :?

Jag försvarar inte den person som senare delen av tråden handlar om, men jag har handlat av honom flera ggr under åren och träffat honom personligen.

Jag varker vill tro eller tror att han lurat någon, däremot är det tråkigt att han "misshandlat sina kunder och sitt eget anseende" med så långa leveranstider som över ett år.

Någon nämnde att man skulle "uppsöka vederbörande med en stor kille".

Det kan bli svårt att hitta nån jämnstor eller nån som är större än Ekström. ;)

Hoppas det löser sig för berörda parter.

mvh Tommy.

Tommy Axelsson

Sunnerö Stigsryd

355 96 Kalvsvik.

0470-14670

010-5166442.

Hejsan

Sedan är det märkligt detta med tangentbordets makt, vissa kan skriva saker och tycka samt vräka ur sig saker de inte känner till all fakta eller har någonting med att göra överhuvudtaget.

Tex, denne ThomasX som är så feg att han inte vågar skriva ut sitt namn eller var han bor, men vräka ur sig åsikter samt sitta och lusläsa trådar, klippa och klistra det verkar han tycka om,,,

Skaffa dig ett liv.

Du har ju själv använt mitt namn! Min fysiska adress har du ingen användning av så det finns ingen anledning att skylta med den. Vill du ha den av någon anledning så är du välkommen att be om den.

Jag har en del kunskap om konsumentköplagen, och blev ombedd av en person att bistå honom i hans försök att få tillbaka sina pengar av det företag han försökt handla av. Så jag har både fakta och något med saken att göra. Hur är det med dig!?

De citat jag använt är direkta svar på frågor jag ställt, någon lusläsning behövs inte. Jag tycker att konsumenträtt är ett intressant ämne, och det finns fog för det mesta i denna tråden, till skillnad från ditt OT-påhopp. Mina inlägg är åtminstone sakliga, man kan undra vem som borde skaffa sig ett liv. Diskutera sådant som intresserar dig istället för att hoppa på mig!

Specificera gärna lite mer konkret vad det är med mina inlägg som du tycker inte är ok eller felaktiga i fakta!

Fortfarande verkar inte sign. Min_lilla_ Häst och andra inte förstå skillnaden på Företag och andra verksamheter som erbjuder plats i container eller liknande,,,,, :?

Då kan väl du förklara för honom, mig och alla andra som undrar vad "andra verksamheter" är för något, och vilka lagar och regler som gäller för dom!? Och varför ekströms företag inte är att anse som ett företag!?

Jag försvarar inte den person som senare delen av tråden handlar om,

Det är annars väldigt lätt hänt att tolka din kommentar om "andra verksamheter" som ett försvar av just den personen.

men jag har handlat av honom flera ggr under åren och träffat honom personligen.

Jag varker vill tro eller tror att han lurat någon, däremot är det tråkigt att han "misshandlat sina kunder och sitt eget anseende" med så långa leveranstider som över ett år.

Kan inte påminna mig att jag sett någon påstå att han lurat någon, fast om man betalat många tusentals kronor och mer än ett år senare inte sett en pinal men hört många ursäkter ligger det nog ganska nära till hands att känna sig lurad, eller vad tycker du själv?

Ekström skrev själv till mig att han inte fått containerplats under hela denna tid, själv fick jag en på ett par veckor i våras. Avgör själv om han luras eller inte.

OBS! Skilj på OP's problem och det senare.

Mvh Thomas

Guest my little pony

Hej.....håller med föregående skrivare helt o hållet.....

Varför inte vända på den här steken....jag har för mig att han skrev i en annan tråd här att han hade drygt 300 kunder som beställer genom honom i sitt företag...men hur många är nöjda med de beställda leveranser att fixar...hur många får sina grejer till ett containerdatum eller flygfraktsdatum han skriver här på forumet eller på sin hemsida...

vore kul o veta...

Jag va i varje fall inte nöjd med att vänta up till ett halvår o helår på att få de grejer jag beställde på samma orderdatum.....hade även betalat i förskott....jag kommer inte att beställa något mer av honom.....

Hur många har varit nöjda då med sina beställningar????????

MVH "my little pony"

Hej.

Jag känner mig tillräckligt insatt och inblandat.

Själv bedriver jag 2 verksamheter ett företag och ett momsregistrerat bolag,

tyvärr kan jag inte importera eller dra momsen på reservdelar genom dessa beroende på dess inriktning, enligt min revisor.

Konsumentköplagen är inte särskilt avancerad, kan vilken normalbegåvad svensk som helst förstå, även jag.

Du utger dig för att vara påläst i ämnet samtidigt som du är anonym.

Anonyma personer som försöker briljera i ämnen som detta tycker jag bara är för mycket.

När det gäller "andra verksamheter" som jag ser det.

Detta menar jag är en förmedlings/transporttjänst.

(Självklart gäller KKL även dem, men man måste se hela bilden.)

Dessa företag/momsregistrerade personer som bedriver tjänster såsom transport av delar "oversea" gör detta i princip ideellt.

Därav vill de ha pengar i förskott då x antal hundratusen inte är roligt att ligga ute med.

De tjänar inte direkt på delarna utan de eventuella besparingar på transporten beroende på hur mycket de kan pressa in i en container samt eventuella rabatter hos företagen "over there",

samt kanske att de kan dra momsen. Vad vet jag.

Jag har inga åsikter eller betänkligheter om detta, då jag endast är intresserad av att få rätt del till lägsta pris inom rimlig tid.

Att åka snålskjuts på andras transporter, billigare kan det inte bli om man vill ha hem skrymmande delar som kanske kostar 20-30% mer om man själv skulle importera.

Att detta sen gynnar/finansierar dragracingsporten i landet är ju bara bra.

Att först anlita ett sånt företag och komma billigt undan, slippa moms, tull miljöavgifter, slippa ha kontakt med företag (med språkförbistring om man har problem med det)

m.m för att sedan vilja ha garantier på delarna verkar lite konstigt.

Går man i de fantasierna -

"anser jag att man inte kan ha plogat riktigt ända fram".

De gånger jag beställt delar har jag blivit varskodd att delarna kan komma allt från 2 månader - ett halvår, beroende på hur snabbt containern fylls.

Vill man ha garantier så får man väl importera själv, då får man i princip inga garantier heller, eller vända sig till riktiga företag och vara beredd att betala 50% mer. Svårare är det inte.

Allt detta får man reda på om man pratar med tex. Ekström

Att det tagit över ett år , är rent ut sagt dåligt, men jag tror fortfarande att han inte sas blåst någon, detta skadar bara honom själv.

Här är vi överens,,,,,

Ekstöm har 2 containers på ingående en i slutet Nov, en i slutet Dec då allt inte fick plats i en enligt honom själv, då jag frågade honom nyligen.

Jag har alltid fått faktura när jag beställt, med alla uppgifter om så vore vet jag hur bete mig för att få hjälp,,

behöver ingen "no-name besserwisser".

Jag har själv även anlitat Mustangparts med mycket gott resultat.

Skriv inget på nätet du inte kan skriva ditt namn under eller säga mellan 4 ögon.

Det övriga lämnar jag obesvarat,,,,

/Tommy. 8)

Hejsan

...

ROTFLMAO :D

Tips 1: Läs inte mina inlägg, så slipper du reta upp dig på mina besserwisserfasoner :roll:

Tips 2: Be din revisor förklara lite om moms, tull och importregler, jag tvivlar på att ekström ägnar sig åt smuggling. (Läser du detta har du redan glömt tips 1) ;)

Tips 3: Tommyax, lägg ut bilder på dina bilar, så vi vet vem du är på träffarna, om du nu inte vill va anonym, vill säga. (Hallå! Se tips 1) :lol:

Gosh

PS Om ni undrar vem de e som åker omkring i en blå musse-cab 66 med maskerade nummerplåtar och rånarluva, så e de bara anonyme-no-name-besserwisse-lilla-jag. Thomas va namnet förresten, om nån ännu inte greppat det 8)

[quote="cmc2999"]Min grabb har hamnat i en mindre trevlig situation. Han köpte genom ett annat bilforum delar av en privatperson till sin hobbybil. Säljaren lovade att skicka delarna så fort pengarna satts in på säljarens konto. Pengarna satts in för snart två månader sedan men än har inga delar setts till. Säljaren är mycket svår att nå både per telefon, sms och e-mail men vid något enstaka tillfälle har det lyckats och han skyller på än det ena och det andra att inte delarna skickats men lovar ändå att de ska skickas. Men inget händer. Köparen har även fått tag på säljaren far som också har lovat att skicka grejerna. Fortfarande händer ingenting. Nu har det alltså gått nästan två månader och att göra en polisanmälan i Sverige har jag en känsla av inte hjälper ett enda dugg. Vad gör man? Ska man verkligen acceptera att forumsmedlemmar behandlar varandra på detta sätt? Värdet på delarna är avtalat till något under 10 000:-

Någon som har något tips att komma med hur man ska gå vidare?

Hej

Tommy, i all välmening.

Eftersom jag överväger att anlita det företag där jag får anta att du är anställd, eftersom du refererar till det i din profil, så bör du antingen tänka lite på vad du skriver, eller ta bort referenser till din arbetsgivare. Tvivlar på att de vill ha sitt namn förknippat med dina inlägg. Och jag kan ju tänkas fundera en gång till över vem jag ska anlita då jag förväntar mig en besiktningsman ha en betydligt mer strikt syn på regelverk.

Detta sagt i all välmening!

Mvh Thomas

Fortfarande för feg att tala om vem du är,,,, :lol:

Om du läser mitt inlägg ett par ggr till kanske du förstår vad jag skrev ang tull, moms etc.

Jag skrev att (tex) jag själv inte behöver tulla och momsa varorna,

hur de som tar in delarna gör, bryr jag mig inte ett dugg om,

det är deras huvudvärk eller vinst.

Och jag har importerat tillräckligt många ggr för att veta hur importlagarna ser ut och hur de kan undvikas.

Jag har 3 projekt på gång om du vrider på blicken åt vänster så ser du den bil uppdaterad i går som snart är ute på vägarna.

Jag både tycker det är kul och kan mecka med bilar, köper inte färdigt USA-renoverat. ;)

Håll ögona :shock: öppna, vi kanske möts till sommaren.

/Tommy. 8)

Hej

Tommy, i all välmening.

Eftersom jag överväger att anlita det företag där jag får anta att du är anställd, eftersom du refererar till det i din profil, så bör du antingen tänka lite på vad du skriver, eller ta bort referenser till din arbetsgivare. Tvivlar på att de vill ha sitt namn förknippat med dina inlägg. Och jag kan ju tänkas fundera en gång till över vem jag ska anlita då jag förväntar mig en besiktningsman ha en betydligt mer strikt syn på regelverk.

Detta sagt i all välmening!

Mvh Thomas

Var exakt har jag refererat till min anställning.

Jasså du skriver i egenskap av ditt företag/ alt. det företag du är anställd på?

Intressant! Bra att veta,,,, ;)

Ohja, jag representerar min anställning 24 timmar om dygnet,

Jag går aldrig mot röd gubbe.

Kör aldrig över hastighetsbegränsningarna.

Upptäcker jag nått fordon/objekt på min fritid som inte är besiktat så anmäler jag dem ögonaböj.

Jag kan skilja på fritid och proffession, vilket tydligen inte alla kan.

För övrigt så är detta ett fritt land du kan anlita vem du vill,,,

/Tommy.

Mvh.

Hmm är du säker på det? Vad jag vet kan man inte ta ut några pengar utan att visa giltigt ID kort. :roll::?:

Det är ju värre att ge ut kreditkortsnummer i såna fall..[/quote:16c91iyc]

Jag menar att det är lättare att komma åt ett konto om man har numret.

Det är ju därför man hat t.ex. bankgiro, för att skydda kontonumret. En del

bluffmakare kan säkert tömma ett konto om dom har tillgång till numret.

Att lämna ut kreditkortsnumret är inte heller bra. Om man inte vet att man

kan lita på personen/företaget i fråga.

Mvh.

Jag ber om ursäkt för att jag "stal" tråden men jag vill oxå veta hur det går för trådskaparen och hans son..

[quote="cmc2999"]Min grabb har hamnat i en mindre trevlig situation. Han köpte genom ett annat bilforum delar av en privatperson till sin hobbybil. Säljaren lovade att skicka delarna så fort pengarna satts in på säljarens konto. Pengarna satts in för snart två månader sedan men än har inga delar setts till. Säljaren är mycket svår att nå både per telefon, sms och e-mail men vid något enstaka tillfälle har det lyckats och han skyller på än det ena och det andra att inte delarna skickats men lovar ändå att de ska skickas. Men inget händer. Köparen har även fått tag på säljaren far som också har lovat att skicka grejerna. Fortfarande händer ingenting. Nu har det alltså gått nästan två månader och att göra en polisanmälan i Sverige har jag en känsla av inte hjälper ett enda dugg. Vad gör man? Ska man verkligen acceptera att forumsmedlemmar behandlar varandra på detta sätt? Värdet på delarna är avtalat till något under 10 000:-

Hur gick det med inlägget som startade den här tråden?

Jag ber om ursäkt för att jag "stal" tråden men jag vill oxå veta hur det går för trådskaparen och hans son..

Undrar detsamma. Om nu flera beställt delar och inte får sina delar till, låt säga 31/12, kan man gemensamt vända sig till aktuellt företag och på så sätt få fram en lösning?

Dock tror jag att delarna är på väg, om än allt för sent.

/Tommy.

Ser att det varit full fart i ämnet men bara skummat igenom sidorna.

Men som sagt, till cmc2999.

Det ni kan göra är att polisamnäla personen i fråga och sedan gå till banken (med polisanmälan) å dra tillbaka överföringen.

Om ni nu inte har några personuppgifter på personen ni handlat av så får ni uppge kontonumret i polisanmälan så får dom i

sin tur ta reda på vem som äger kontot. Du kan aldrig få uppgifter om ett kontonummer från banken. (Om du nu inte känner någon där).

Däremot så kan denna procedur, med tanke på dagens polisstyrka, troligtvis läggas ner pga "låga" beloppet, tyvärr.

Om inte annat så är det bara att bita i det sura äpplet och inse att man blivit blåst.

I 98% av fallen med handel mellan privatpersoner så kan man inte räkna med att få någon hjälp tyvärr.

Just denna typ av bedrägerier förkommer extremt mycket på annonssidor såsom blocket etc.

Har faktiskt två kompisar som helst plötsligt blivit nerringda av förbannade personer som undrat; "Varför har du inte skickat mitt PS3!?".

Då har personen tagit personuppgifter från en random person i landet, lagt ut dennas uppgifter förutom email och haft kontakt med köparna via en falsk email.

När köparen satt in pengar på kontot men aldrig får sitt PS3 så ringer dom såklart, till en helt ovetande person.

Konton under falska namn gör att man aldrig kan få tillbaka pengarna heller.

Tänk själv, ca: 3-4000:- per vara och runt 10-20 köpare på varan. Pengar pengar.

Jobbarkompis trodde att han kommit över en 42" platt-tv i början när det var så jäkla populärt, för det superbilliga priset av 8.000:-.

När utredningen var klar så visade det sig att 47 personer hade satt in pengar på ett konto under falskt namn.

Någon sate gick iväg med över 350.000 medans polisen står och kliar sig huvudet.

Nu vart det massa svammel, skyller på sjukdom och trötthet.

Men för att summera det när man handlar av privatpersoner;

BETALA ALDRIG I FÖRVÄG VIA INTERNET !

Vare sig det är 10.000 eller 100:-.

JA där ser man, hur vissa är stingsliga .

Först en "whichhunt" i flera trådar anonymt.

Sen, när man får mothugg, förtäckta hotelser.

Det bästa med "nätet" är dock att det är lätt att hitta den som är anonym.

Så i e.m. vet jag vem denne ThomasX från GBG är.

Det fegaste jag vet är folk som sprider rykten utan att själv berätta vem de är,

hur skulle du själv ställa dig om nån påstod saker om dig/ditt företag som inte stämde.

Den som söker den finner.

Over and out/Tommy. 8)

JA där ser man, hur vissa är stingsliga .

Först en "whichhunt" i flera trådar anonymt.

Sen, när man får mothugg, förtäckta hotelser.

Det bästa med "nätet" är dock att det är lätt att hitta den som är anonym.

Så i e.m. vet jag vem denne ThomasX från GBG är.

Det fegaste jag vet är folk som sprider rykten utan att själv berätta vem de är,

hur skulle du själv ställa dig om nån påstod saker om dig/ditt företag som inte stämde.

Den som söker den finner.

Over and out/Tommy. 8)

Hej på er alla där ute.

Jag tycker vi skall lägga ner alla privata påhopp i detta forum. Är det så att det finns saker som man är oense om mm, så ta då det privat. Det första innlägget handlade ju inte om företagsköp/importer etc, utan om ett privat köp. Jag vill inte mena att vissa gör något fel i att rekomendera vilka företag som är bra kontra dåliga mm, men vill påstå att detta ämne håller på att spåra ur.

Om jag har trampat någon på tårna ber jag om ursäkt, ingen nämd ingen glömd.

MvH: Peter

Hej på er alla, det är jag som är trådskaparen och jag vill tacka alla för den respons och de tips som erhållits i detta ämne. Verkligen roligt att så många brytt sig.

Läget f.n. är så här. Efter att min grabb återigen inte fått tag i säljaren så fick han kontakt med säljarens far vilken gav min grabb en rejäl utskällning eftersom han tyckte att grabben tjatade så. Min grabb har talat med "gubben" kanske 4 gånger!!! I fredags ringer dock gubben upp och lämnar ett ID-nummer på försändelsen och vi väntar och hoppas att ett paket (med de grejer som affären handlar om) ska dyka upp vilken dag som helst. Min grabb har också varit i kontakt med både polismyndighet och kronofogemyndigheten men avvaktar till i slutet av denna vecka för ytterligare åtgärd.

För övrigt kan meddelas att affären gjordes upp mellan privatpersoner och har ingenting med någon kommersiell verksamhet att göra överhuvudtaget.

När detta ärende anses avslutat kommer både jag och mina söner (som är lika biltokiga som de flesta av oss) att varna på de bilforum vi besöker att göra affär med den person som orsakat (oss) dessa problem.