Jump to content

försäkring


cribbe

Recommended Posts

Den frågan är ungefär lika omöjlig som: Hur långt är ett snöre?

För det första, vad menar du med bäst?

Bäst som i absolut bäst villkor?

Bäst som i absolut billigast?

Tänk på att en försäkring är otroligt individuell. Ingen kan komma med tips på priser utan det får du ta reda på själv.

Link to comment
Share on other sites

IF hade iaf halva priset mot folksam på min. =)

Jag hade FORD försäkring(IF) tidigare och böt i år till Folksam, vilka helt plötsiligt var ca 3000:- billigare / år. När jag skaffade bilen för 3 år sedan kostade förskringen via Folksam ca 15.000:- /år(jag tog Fordförsäkring då, ca 10.000:-/år) och nu är den nere på 7900:- Låter helt sjukt så jag frågade vad dom höll på med men säljaren sa att det går bra nu ! Jag påstår dock att bolagen kör med lockpriser för att sedan sakta men säker höja ! Det lönar sig att ringa runt vartannat år !

Link to comment
Share on other sites

IF hade iaf halva priset mot folksam på min. =)

Jag hade FORD försäkring(IF) tidigare och böt i år till Folksam, vilka helt plötsiligt var ca 3000:- billigare / år. När jag skaffade bilen för 3 år sedan kostade förskringen via Folksam ca 15.000:- /år(jag tog Fordförsäkring då, ca 10.000:-/år) och nu är den nere på 7900:- Låter helt sjukt så jag frågade vad dom höll på med men säljaren sa att det går bra nu ! Jag påstår dock att bolagen kör med lockpriser för att sedan sakta men säker höja ! Det lönar sig att ringa runt vartannat år !

Jag skulle bestämt vilja påstå att man bör byta bolag varje år.

Link to comment
Share on other sites

Försäkringar är ju färskvara, priserna kan skilja dag för dag. Gör en rejäl undersökning på 5 olika bolag, jämför villkor osv. Denna fråga kommer flera ggr i forumet varje år, sök på forumet så lär du få fler tips.

Mycket spelar in när du ska täckna förs. ålder, var du bor, skonummer osv, väldigt individuellt alltså.....

Lycka till.....

Jag har IF betalar 10.000:-/helår inkl garageförsäkring.....

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Hej allihopa....jag kan bara berätta hur det gick för mig när jag köpte min 95:a år 2005....jag ringde runt till de flesta försäkringsbolagen.....

Det som var positivt för mig var att man bor på landet 2,5 mil norr STHLM

bor i villa och har mustangen i eget garage....det blir mycket billigare så en bo centralt typ i lägenhet o ha bilen i ett flerbilsgarage där andra har tillträde..

Jag ringde till försäkringsbolagen o frågade vad en helförsäkring skulle

kosta med mil/år upp till 1000 mil, står i eget garage...

De svarade så här:

- Trygg-Hansa, 13000 kr/år men då måste du komma in hit till Warfinges

väg i Stockholm så ska vi besikta bilen på vår skadebesiktningsanlägg-

ning.....

- Folksam sa att det kostar ca 10000 kr/år

-If sa 4500 kr/år ( där tog jag min försäkring) iår betalade jag 5500 kr

/år

Jag har även 2 st VW polo en -97:a, -99:a , o en V40 -98:a för de betalar jag ca 3000 kr/st för helförsäkring/år.....

Är det en sak som jag har förstått så har jag inte råd o flytta till ett centralt boende i kommunen jag bor eller typ in till centrala områden

runt Stockholm.....för då kommer ju försäkringarna stiga dubbelt upp..

Vad styr allt detta då? Jo det är väl att det händer mer i de centrala delarna typ mer av vandalism,inbrott,bilstölder mm...

Så mitt råd flytta ut från stan eller de centrala delarna så sjunker

premierna......

Ring runt till de flesta av försäkringsbolagen o kolla vad det kostar..

Lycka till !!!!

"my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Det är ju rätt konsigt dock att det kan skilja så mkt.

07 när jag köpte min 05a skiljde det drygt 20 000kr mellan den billigaste och dyraste försäkringen.

Länsförsäkringar ville ha ca 40 000:-/år och Sveland då billigaste ca 21 000:-.

Idag har jag i Ford(IF) och betalar ca 16 000:-/år.

Får se vad det blir till våren.

(23, pöjk, Gävle)

Man lär nog nästan ringa varje år och luska runt, och man kan faktiskt pruta :)

Link to comment
Share on other sites

Men man ska ha klart för sig att en försäkring kan varbillig eller dyr

att teckna MEN och DET är stort MEN. :shock:

Det skiljer fett i vad man får ut när det händer något faktiskt det gör det

Alla bolag är inte lika tillmötesgående när man vill utnytja försäkringen.

jag har själv haft olika bolag, vid ett par tillfällen hade jag ett bolag som

har två bokstaver i sitt namn och fått mina bilar repade med

begagnade delar för det var billigare. :twisted:

Senaste skadan när dom stal min Musse och skar sönder caben så fick jag veta att jag lika gärna hade kunnat fått caben lagad i stället för bytt

som jag fick för 16.500 kronor. :D:D

Eller fått betala en del själv efter som caben var 14 år gammal, jag fick höra att den beräknade livslängden på en sufflet var 10 år och med fel bolag hade jag fått åldersavdrag. :shock:

Som lök på laxen så skiljer självrisken ofta ganska mycket. :o

Lägre pris högre självrisk, många bolag har flera prisnivåer och därmed olika självrisker. :shock:

Det är en jungel med försäkringar men som vanligt tror jag att man inte alltid ska ta det billigaste bara för att det är billigt, som vanligt tror jag att man får vad man betalar för.

Men det är bara mina erfarenheter och tankar.

Själv betalar jag ca 5520 helförsäkrat 1500 mil inkl hyrbil, man 46år på Ekerö

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig med dessa lite "udda bilar" att det har betydelse hur försäkringsbolagen "klassar dem"??

Tycker t.ex försäkr#1 att det är en sportbil så blir den dyr och om försäkr#2 betraktar den mer som en entusiastbil så kanske den blir billigare?

Köper man t.ex en R-hoj o ringer runt så skiljer det inte makalösa summor mellan olika försäkringar (iaf inte i mitt område). d.v.s om man inte tutat i något mindre företag att den bara är på 35kw för att den varit godkänd som mellantung hem från mc-handlaren, men då gissar jag att man lika gärna kan ha trafik om det skulle hända något.

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera sidor på Internet som kan erbjuda billiga försäkringar. Gör en

sökning på Google. Gjorde en nu för att kolla, men dom är för många för att

lägga ut här. Och tänk på en sak, försäkringspremier är lika förhandlingsbara

som nånting annat. Kolla med nån av dom sidorna som erbjuder billiga försäkringar,

dom hjälper så gärna till. Gör en anmälan och ni blir uppringda snart.

Jag talar av erfarenhet. Tro mej! :!::!:

Lycka till! ;)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jag växlar mellan If och Länsförsäkringar varje år för min brukskärra. De vill alltid höja! försäkringen år 2, annars tycker man ju försäkringen borde gå ner när bilen blir äldre. Alla andra har alltid varit många tusen dyrare.

Hejhej

Link to comment
Share on other sites

If, är inte det gamla Skand(al)ia? Jag har haft en tvist med Skandia för 12 år

sedan. Och Folksam på den andra sidan. Kommer aldrig nånsin att ta en försäkring

där.

Som jag sa i tidigare inlägg, kolla på internet. Flera företag, inte försäkringsbolag,

hjälper er att få den lägsta premien med bästa villkor.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har gammelbilar har väl entusiast försäkringar. :D:D:D

Dom där företagen som försöker sälja på dig försäkringar är

skojare enligt min åsikt. :twisted:

Jag kollade en gång med ett sådant, käringen släpade med mig till

ett sånt där skojarföretag, gav inte ett skit förutom ytterligare en girig hand som vill klå dig på pengar. :twisted:

Dom kunde inte ge mig någon billigare försäkring någonstans, men dom

var jävligt sugna på att sälja på mig både det ena och det andra. :twisted::twisted:

Nä lägg ett par timmar på att kolla runt det kan nog löna sig allt beror på var och hur man bor och hur man har bilen förvarad.

stockholm svindyrt vindeln borde väl vara billigt finns ju mindre skurkar där tror jag, men vet ej. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ledsamt att du haft dåliga erfarenheter av dessa företag. Själv har jag bara

bra erfarenheter. Jag har försäkringar för runt 30 000:- per år. Så för mej är

det viktigt att hålla koll på kostnaderna. Jag anlitar en försäkringsmedlare för

att kolla premierna. Jag byter bolag oftare än jag själv kan hålla koll på. Så

därför får min agent hålla den kollen. Men, mitt tips är ändå att testa mäklarna

på internet, ingen kommer att bli besviken. Det är min erfarenhet. 8)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Det har ju till och med varit TV-program om folk som känner sig lurade av internet-försäkrings-mäklarna. Några av de första sakerna man ska kolla upp om man vill anlita en sån är om dom är köpta/betalda av försäkringsbolagen och vilka bolag de tar med / inte tar med i sin mäkling.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det är bra med mäklare, en uppfattning som jag alltid haft är att mäklaren tjänar sina penger på att byta oavsett om det är bra för mig som kund, men efter ett par år så känns det väldigt bekvämt att slippa förhandla själv. De är med väldigt bra att slippa ev tvister mellan bolagen allt detta sköter mäklaren.

Har i dag IF ford försäkring 6774kr/år helförsäkring

Link to comment
Share on other sites

Jo det är sant är man nöjd så akall man självklart fortsätta

så är det. :D:D:D

Men ibland får man försäkringar på konstiga ställen. :roll:

När jag lät installera bergvärme i villan på Ekerö så följde det med en försäkring på den i ett schweiziskt bolag tror det hett Winterthur

eller något sådant, det bolaget hade jag alldrig hört talas om förut. :?:

Bergvärmen var för övrigt den bästa investering jag någonsin gjort

( förutom köpet av villan) jag sparade mellan 30-40000 kronor per

år och värdet på villan gick upp med 350 000kronor , det kan man kalla besparing. :D:D:D:D

Kan stark rekomenderas.

MVH Lasse. 8)

:D

Link to comment
Share on other sites

Hej på er jag är helt färsk men köper en mustang -07 i dagarna, och kommer självklart att bli medlem. Jag undrar var man bäst försäkrar sin ögon sten?

du försäkrar den bäst där du har din hemförsäkring får då kan du pruta mest... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...