mick January 4, 2009 Report January 4, 2009 Har ev fått tag på en 351 c med manuell låda(tänker byta ut 6an)får den plats i en -65 mustang utan att kapa i bilen.Och vart kan man få tag på headers till den kollade på summit men där verkar det bara finnas till windsor motorerna eller passar dom på c motorerna med. Citera
CMC 1061 Berra January 4, 2009 Report January 4, 2009 Hejsan mick. Det blir lite problem. Me detta. Motorn är lite för bred. Det går att få dit med modefiering av stötdämpartornen. Ska du använda headers. Så blir det ännu mer modefeiring av stötdämpartornen. I en 65-66a mustang. Men allt går om man vill. Lycka till.Berra Citera
mick January 4, 2009 Author Report January 4, 2009 Är det mycket som man måste kapa bort för att den ska gå dit för det har varit ganska kul med en 351 o manuell låda. Citera
Tommyax January 4, 2009 Report January 4, 2009 Kolla att det verkligen är en 351c, som sagt det blir tight att få in den.Headers borde nästan vara omöjligt.Summit har se länk: http://store.summitracing.com/egnsearch ... 5&x=30&y=7Se till att du får rätt, det skiljer på 2V och 4V.Kolla på dina toppar i övre vänstra hörnet där anges vad du har 2V alt. 4V.Tänk på att uppdatera allt annat som skiljer 6:a till v8.Styrning, chassi, bromsar,,,,,,,/Tommy. Citera
CMC 1061 Berra January 4, 2009 Report January 4, 2009 Ja det är en hel del jobb. Men visst det går som jag skrev förut. Det beror på dig hur mycket jobb du vill lägga ner. Vill du gå linan ut så tabort allt fram. Sätt dit MC person ben fram. Då får du gått om utrymme. Men det är att ta i. Som sagt det krävs en hel del jobb som måste göras för den ska passa. Varför inte satsa på 351W i stället. Det blir trångt men det går mycket bättre. Att sätta i en sådan motor. Plus att reserv delar till dom. Är både lättare och billigare. 351c är ingen billig pjäs. Att trimma eller att renovera. Jag vet att Australien har man utvecklat dessa motorer. Det är möjligt att det är billigare att köpa därifrån. Glöm inte att du har en massa jobb med att byta ut allt i framvagnen. Eftersom du har en sexa som org. Plus att du behöver en annan bakaxel med. Bara det är mycket jobb tycker jag. Men visst är det utmaning att göra. Allt beror på tid plånbok och kunnande. Sen är det uppp till var och en att avgöra om man vill eller inte. Lycka till.Berra Citera
mick January 4, 2009 Author Report January 4, 2009 Är 351 w motorerna så mycket smalare än C motorerna att man inte behöver kapa(är inte sugen att förstöra bilen mer än nödvändigt).Att man måste byta brommsar o bak axel osv är jag medveten om tänker montera bromsskivor runt om så det är minsta problemet.Har monterat en 460 i en -68 mustang tidigare utan att kapa i den men tänkte inte på att -65 är smalare mellan fjäder tornen.Annars får man stoppa i en 302 istället. Citera
JohnB January 4, 2009 Report January 4, 2009 Har ev fått tag på en 351 c med manuell låda(tänker byta ut 6an)får den plats i en -65 mustang utan att kapa i bilen.Och vart kan man få tag på headers till den kollade på summit men där verkar det bara finnas till windsor motorerna eller passar dom på c motorerna med.Efter lite søkande hittade jag detta. Engine Weight and Dimension Comparison --------------------------------------The following numbers come from an early Ford SVO catalog and are for "typical" engines. The dimensions include such things as air cleaners, oil filters, water pump fan, etc., but not bellhousings. Engine Width Length Height Weight 289-302W 24.0 29.0 27.5 460 302 Boss 24.5 29.0 28.5 500 351W 25.0 29.0 29.0 525 351C 25.5 29.0 29.0 550 351M-400 26.0 29.0 29.0 575Se mera her;http://www.mustangsandmore.com/ubb/DanJ ... eSwap.htmlFins betydlig flera som beskriver montering av 351 W. Troligvis mycket mera smidigt enn 351 C Finns even dom som skohornar ner en 460 , men det medfør ju "lite" mera modifiering John Citera
mick January 5, 2009 Author Report January 5, 2009 Efter lite sökande hittade jag dom här..Så det borde gå att få dit en 351 c motor i en -65 mustang utan att kapa i den.Dock låter det lite häfftigt att man måste använda portopower :http://www.mustangsunlimited.com/itemdy00.asp?T1=ES7A+01. Citera
Tommyax January 5, 2009 Report January 5, 2009 En farbror till mig masserade ner en 351C i en Hertz Shelby mustang 66:a . Jag vet att det var med slägga modell stor som modifieringen gjordes.Detta var i början på 70-talet så han är ursäktad, då var orginalrenoveringar inte uppfunnet ännu.Dock lär det bli att lyfta ur motorn när du vill byta tändstift.Då detta är en mardröm på min Cougar -70:a.En annan vanlig modifiering är att bygga om till mustang II framvagn (74-) Då finns det plats./Tommy. Citera
CMC 1061 Berra January 5, 2009 Report January 5, 2009 Ja du Mick. Vad jag vet så måste det masseras ordentligt. I min musse har det suttit en 302boss. Den är väldigt lik en 351c. Den har masserats i stötdämpartornen. Men eftersom jag satt i en 351W. så kunde jag massera tillbaka stötdämpartornen. Så jag skulle vilja se när du klämmer i din 351C i din Musse. Skicka gärna bilder. Så jag får lära mig något nytt.Berra Citera
Per Berglund January 5, 2009 Report January 5, 2009 Håller med Berra att det känns helt galet klämma ner en 351C i bilen.En 347 stroker passar allra bäst och det blir som sagt nog så trångt med en 351W.Kan lova att du kommer spotta och svära över eländet både vid headders bygge och tändstiftsbyte.Faktisk konvertera en 65 med 6-a till V8 är en väldans massa jobb i onödan då som Berra skriver hela framvagn och hela vägen till bakaxel måste bytas.Varför inte sälja bilen som den är och köpa en annan med lämplig motor?Visst om du har intresset att "bara göra eländet" så gör det! Själva byggandet är faktiskt kul det med! (I know! ) Kreativt skapande är alltid roligt nästan oavsett vad man gör:!: Går du vidare med 351C så se till du gör det enkelt för dig och var inte rädd att kapa sönder bilen då det inte är nått att spara på.Kapa ner tornen alternativt byt ut hela skiten som föreslaget Mustang II framvagnen.Man kan dra en parallell med en BB 428 i 1969 års MustangSå här "gott" om plats blir det!!!!Den har aluminiumtoppar som dessutom är större än orginal så bara byta tändstift kräver att man lossar motorfästena!!I det här fallet var man dessutom tvungen lossa headders.Man måste gilla blodiga knogar! Citera
Nenne January 6, 2009 Report January 6, 2009 Man kan dra en parallell med en BB 428 i 1969 års MustangSå här "gott" om plats blir det!!!!Det där är väl en bil utan förstärkningsplåtar på stötdämpartornen ? ... man kan ju kasta in hatten Citera
ThomasFB January 6, 2009 Report January 6, 2009 Varför göra Earlyn så tung i nosen? Bilen blir helt knasig att köra med så mycket obalans. Lägg i en strokad 5.0 eller 302 med alutoppar istället.65-66 är ingen höjdare på vägen i originalutförande, och den blir inte bättre av att man lägger en massa extra gjutjärn i nosen, inte blir den snabbare heller...Det blir att ta till hammaren och banka i karossen, och ändå är det tajt. Dessutom får du en massa extra värme som stannar kvar under huven, vilket ställer till med problem vid cruising runt stan. etc, etc. Citera
mick January 6, 2009 Author Report January 6, 2009 Varför göra Earlyn så tung i nosen? Bilen blir helt knasig att köra med så mycket obalans. Lägg i en strokad 5.0 eller 302 med alutoppar istället.65-66 är ingen höjdare på vägen i originalutförande, och den blir inte bättre av att man lägger en massa extra gjutjärn i nosen, inte blir den snabbare heller...Det blir att ta till hammaren och banka i karossen, och ändå är det tajt. Dessutom får du en massa extra värme som stannar kvar under huven, vilket ställer till med problem vid cruising runt stan. etc, etc. Tänkte bara att det är en frän motor.Men det du säger är ju en anledning att inte göra det man vill ju kunna köra bilen i kurvor också.Men man får se inte säkert att han säljer motorn heller och då får det bli en trimmad 302 med manuell istället går nog att få snurr på dom med.Men det projektet tänkte jag börja med nästa vinter så har man tid på sig att skaffa alla grejer.Håller på att renovera en gammal träbåt i garaget som ska vara klar till sommaren så det är rätt fullt där just nu.Tackar för alla tips o ideer men blir det en 351 c så ska jag lägga upp bilder och skriva ut alla svordomar här. Citera
ThomasFB January 6, 2009 Report January 6, 2009 Tänk efter innan, har en nostung bil av annat märke själv. Trots heavyduty chassi, är det en utmaning att åka "sportigt" Citera
gustaf January 6, 2009 Report January 6, 2009 Stoppa i den tycker jag, det fanns en -66 med 351 c här i Enköping i slutet på -70 talet. Det var inte så mycket masserat och inte var den särskilt framtung heller. Själv hade jag en -67 fastback som jag satte i en 429 cj i.Det skulle "alldrig gå". Tog en dag.Det var en 289 svensksåld original med servoskivbromsar. Jag bytte inte ens fjädrar, eftersom den vart lagom låg fram med den tidens "mode" .Tja nå´n banracer blev det väl inte och lite svårt för tjejchaufförerna att fickparkera utan styrservo,men hög fränfaktor.351 c är ju en sju he----tes fin motor. Vi håller ju inte på med denna hobby för att det ska va enkelt.Så lycka till.Mvh Gurra. Citera
CMC 1061 Berra January 6, 2009 Report January 6, 2009 Jag har en polare som åker gatracing. Med en 302W den har bromsats till 600HK utan gas 800med gas. Tycker det är okay med power i den bilen.Man kommer långt med 350-400 Hk med. Utan att ska dra med en massa vikt. Men om du själv vill genomföra detta med clevland. Så då tycker jag du ska följa din känsla. Det är bra som du gör att ta reda på saker innan. Då blir ingen överaskning när man stöter på patrull. Då är det bara att lösa som sagt. Lycka tillBerra Citera
mick January 6, 2009 Author Report January 6, 2009 Stoppa i den tycker jag, det fanns en -66 med 351 c här i Enköping i slutet på -70 talet. Det var inte så mycket masserat och inte var den särskilt framtung heller. Själv hade jag en -67 fastback som jag satte i en 429 cj i.Det skulle "alldrig gå". Tog en dag.Det var en 289 svensksåld original med servoskivbromsar. Jag bytte inte ens fjädrar, eftersom den vart lagom låg fram med den tidens "mode" .Tja nå´n banracer blev det väl inte och lite svårt för tjejchaufförerna att fickparkera utan styrservo,men hög fränfaktor.351 c är ju en sju he----tes fin motor. Vi håller ju inte på med denna hobby för att det ska va enkelt.Så lycka till.Mvh Gurra. Jag stoppade in en 460 i förra mustangen en -68(visst dom är bredare i motor utrymmet) gick bara bra det var likt där många som sa att det inte skulle få plats men det gick.Var nog ganska skeptisk själv att den skulle få plats när (klumpen ) stod på golvet bredvid. Jag upplevde inte den bilen som besvärlig att köra med.Med tanke på att det finns headers till 351 c motorer att köpa :http://www.mustangsunlimited.com/itemdy00.asp?T1=ES7A+01borde det vara fler en jag som gör ett sånt byte.Visst jag skulle kunna sälja bilen och köpa en annan men med tanke på att jag har haft bilen i snart 22 år och det var den första bilen jag gjorde i ordning så känns det fel att sälja den.Janne J cmc303 skrev:Vad ska du använda bilen till?Bränna runt på stan det blir nog inge race bil men jag tycker att ska man byta motor så kan jag lika gärna stoppa i något riktigt o 351c motorerna har alltid legat varm om hjärtat + at jag tycker det är lika roligt att skruva o lösa problem i garaget som att köra mustang. Citera
ThomasFB January 7, 2009 Report January 7, 2009 Jag upplevde inte den bilen som besvärlig att köra med.Allting är relativt- Det relevanta är vad bilen skall användas till ("quote" Janne). sen kommer följande: Ryms det headers, styrservo, bromsservo, kan värmen avledas förnuftigt, ryms lådan i tunneln utan att banka, måste motor monteras stumt för att inte vagga omkring vid pådrag. Det blir vibrationer, resonans och skrammel- vilket man tröttnar på efter en tid.Frun vill varken låna eller åka i bilen, för att det är en högljudd skrothög, och ungarna vägrar känna dej på stan. Det är fritt fram.... Citera
SCJ - 205 January 8, 2009 Report January 8, 2009 Haft en 66a Fastback med 351CL/4man.+headers (FYB491) å den bilen var det inga som helst problem med tvärt om mycke trevlig och pigg utan skrammel å vibrationer å sånt...lite blodiga knogar vid byte av stiften blev det.....men det är ju en del av hobbyn!!?! bula in lite på fjädertornen så ska det inte va några större motgångar.....Bygg bilen precis som du vill ha den för det är ju du som ska använda den å det är ju en stor tilfredställelse att lyckas......Å lossa motorfästen på 428CobraJet behövs inte det går förvånansvärt bra om man använder en tändstiftshylsa med ringnyckelfattning till nåt av stiften å kanske en liten rispa på nån knoge men desto större lycka när det är klart...brukar gå på max en timme me lite klurighet.....HaDeBraFolks//"Micke" :boss Citera
ThomasFB January 8, 2009 Report January 8, 2009 Det är fråga om prioriteringar, inte skall jag lägga mej i....Jag föredrar mera användbarhet och goda egenskaper i mina hobbybilar, vill inte söndra knogarna. Det får jag tillräckligt av i professionen. Jag vill bara att det skall funka och kunna lita på att bilen tar mej från punkt A till punkt B. Man bör kunna göra en europaturné (via både autobahn+ alpvägar) med bilen, utan att vara det minsta orolig för tekniken.Ingen vll ha en bil som låter så här: Hehh Citera
mick January 8, 2009 Author Report January 8, 2009 Det är fråga om prioriteringar, inte skall jag lägga mej i....Jag föredrar mera användbarhet och goda egenskaper i mina hobbybilar, vill inte söndra knogarna. Det får jag tillräckligt av i professionen. Jag vill bara att det skall funka och kunna lita på att bilen tar mej från punkt A till punkt B. Man bör kunna göra en europaturné (via både autobahn+ alpvägar) med bilen, utan att vara det minsta orolig för tekniken.Ingen vll ha en bil som låter så här: Hehh Inte jag heller men det där är ju en BMW (dom låter så där ).Jag förstår vad du menar med skrammel ljud o vibrationer osv.Men det var vad alla tycker om en sådant motor byte vad det kan bli för problem med plats o dylikt som jag frågade och nu har jag fått en massa förklaringar vilket jag är tacksam för. Citera
JanneJ January 8, 2009 Report January 8, 2009 Det är fråga om prioriteringar, inte skall jag lägga mej i....Jag föredrar mera användbarhet och goda egenskaper i mina hobbybilar, vill inte söndra knogarna. Det får jag tillräckligt av i professionen. Jag vill bara att det skall funka och kunna lita på att bilen tar mej från punkt A till punkt B. Man bör kunna göra en europaturné (via både autobahn+ alpvägar) med bilen, utan att vara det minsta orolig för tekniken.Ingen vll ha en bil som låter så här: Hehh Instämmer till 100% med föregående talare.Sedan kan man fundera på vad man vill ha ut av projektet?Är det just att ha en 351c i en 65 musse som är målet så kör på bara!Är det att ha en 65 musse som går utav bara he..ete rakt fram så kan man ju fundera på alternativa lösningar ( låg vikt på ekipaget är mer betydelsefullt än vad man kan tro.)Ska det gå att svänga också?Varför inte hinka i BMW's 4 liters lättmetall V8? ( 420 hp, 202 kg!) Citera
gustaf January 8, 2009 Report January 8, 2009 Finns en del sidor om motorvikter enl.dessa väger 351 C ca250 kg och en 302 ca 209 kg visst det är en del. skillnaden mot BMW är väl försumbar, men fy f-n vilket ljud Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.