Lindahl CMC1601 January 14, 2009 Report January 14, 2009 HejHar börjat bli klar med vinterns arbete och har börjat lite smått på avgassytemet. Har köpt bakre rören som går över bakaxeln från Hansen i 2".Fram sitter headers med 3" hål. Finns det någon som har någon bild på ett monterat hembyggt avgassytem? Vilka ljuddämpare kan man andvända och storlek på dom? Är det helt uteslutet med feltemas ljuddämpare?Lite osäker över dragning och upphängning av bakre rör då man hört att passformen kan vara sådär. Har även tänkt att ha dolda utblås.Tips emottages tacksamt.Mvh Håkan Citera
JanneJ January 14, 2009 Report January 14, 2009 Jag har tappat räkningen på hur många olika avgassystem jag har provat på min bil ( nu är det en nya slutrör/dämpare av egen konstruktion på bilen, ej provkörda än..)Jag skulle med dina förutsättningar göra en x-pipa och sedan använda så stora ljuddämpare som får plats, simons ovala är helt ok - bra pris -lätt att få tag på.X-pipan är gynnsam för effekten och dämpar ljudet lite.Simonsdämparen är en "raktgenom" dämpare med fullt godkänd dämpning. Jag har åkt med simonsdämpare på tävlingsbil och de håller bra!Min bil har just nu 2,5" flowtechdämpare men de är lite för högljudda för min smak, därav slutrören med dämpning. Citera
Lindahl CMC1601 January 14, 2009 Author Report January 14, 2009 HejHar du något artnr på dämparna? Finns väl på mekonomen antar jag?Är x-pipan svetsad av 2st 90 graders böjar?//Håkan Citera
JanneJ January 14, 2009 Report January 14, 2009 Titta här: http://www.simons.se/Katalog/Universal508.htmjag antog att du skulle bygga systemet i 2" eftersom du hade 2" slutrör.Mät under bilen hur stora dämpare du får plats med, välj de största.. Citera
Pelle cmc 375 January 14, 2009 Report January 14, 2009 Hej Håkan!Här är en bild på mina dämpare från Hansen Racing, lite svårt att se kanske men du har ju inte mer än en mil hit om du vill kika!mvh Pelle Citera
Jonasm January 14, 2009 Report January 14, 2009 Jag kör med Appel Flödesdämpare i 2 å enhalv tum, dom är ovala och har en skönare sång än Simons dämparna. Har kört med Simons för. Men JAG tycker bättre om Appeldämparna... Men de ju jag de... Citera
Janne Holm CMC1740 January 14, 2009 Report January 14, 2009 kommer ihåg då jag hade ett par Simmonsdämpare tyckte inte om soundet plus att de passa illa, kapa av dem en tredjedel. bums blev det bättre "sång" plus att de passa bättre. Kunde kanske köpt nya men "snålvargen" satte in Citera
JanneJ January 15, 2009 Report January 15, 2009 Jag kör med Appel Flödesdämpare i 2 å enhalv tum, dom är ovala och har en skönare sång än Simons dämparna. Har kört med Simons för. Men JAG tycker bättre om Appeldämparna... Men de ju jag de... Jag har också hört gott om Apple dämparna, tyvärr har de bara en ganska liten dämpare med 2" rör. De lite större dämparna finns i 2½"-3½".När jag slänger bort mina flowmaster ligger apple bra till. Citera
JanneJ January 15, 2009 Report January 15, 2009 HejHar du något artnr på dämparna? Finns väl på mekonomen antar jag?Är x-pipan svetsad av 2st 90 graders böjar?//HåkanInte 90, jag tror faktiskt det var 30 gradare...eller om det var 45, inte helt säker.Ganska enkel att göra, lagom garagepyssel Citera
axelg89 January 15, 2009 Report January 15, 2009 HejHar du något artnr på dämparna? Finns väl på mekonomen antar jag?Är x-pipan svetsad av 2st 90 graders böjar?//HåkanInte 90, jag tror faktiskt det var 30 gradare...eller om det var 45, inte helt säker.Ganska enkel att göra, lagom garagepyssel [/quote:4ucvt24r]vad är det svetsat med för svets? TIG? Mycket snygga fogar ser det iaf ut att vara. Citera
Per Berglund January 15, 2009 Report January 15, 2009 Har också tappat räkningen på dämpare men har fastnat för Apple nu som jag inte byter till nått annat.Prövat Hansens vad de nu hette och de sprack med trimmad motor.Simmons låter som en trimmad fiskebåtFlowmaster tyckte jag var för högljudda men bra ändåMina Apple kan du höra på youtube Eller från insidan Med en 289 som "Lindahl CMC1601" har är det lämpligt med dubbelt 2'' hela vägen från collectorn.Det skulle nog jag själv välja just för rätt ljud! Citera
Tommyax January 15, 2009 Report January 15, 2009 Har också tappat räkningen på dämpare men har fastnat för Apple nu som jag inte byter till nått annat.Prövat Hansens vad de nu hette och de sprack med trimmad motor.Simmons låter som en trimmad fiskebåtFlowmaster tyckte jag var för högljudda men bra ändåMina Apple kan du höra på youtube Eller från insidan Med en 289 som "Lindahl CMC1601" har är det lämpligt med dubbelt 2'' hela vägen från collectorn.Det skulle nog jag själv välja just för rätt ljud!Lät skönt om din bil, vilken modell av apple har du?/Tommy. Citera
Lindahl CMC1601 January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Med en 289 som "Lindahl CMC1601" har är det lämpligt med dubbelt 2'' hela vägen från collectorn.Det skulle nog jag själv välja just för rätt ljud!HejMenar du utan dämpare?Var köper man Apple dämpare? Är det hansen som gäller?//Håkan Citera
Per Berglund January 15, 2009 Report January 15, 2009 Lät skönt om din bil, vilken modell av apple har du?/Tommy.Kommer ej ihåg faktiskt.Kolla på deras hemsidahttp://www.nitroz.se/apple/Den jag har finns inte kvar utan det verkar som dom utvecklat nya.Alla har dessutom in-/utlopp centrerade vilket inte mina ärDom jag har är det offset på ena änden och centrum i andra.Dom kanske gör på beställning eller har större sortiment än det på nätet Citera
Per Berglund January 15, 2009 Report January 15, 2009 Med en 289 som "Lindahl CMC1601" har är det lämpligt med dubbelt 2'' hela vägen från collectorn.Det skulle nog jag själv välja just för rätt ljud!HejMenar du utan dämpare?Var köper man Apple dämpare? Är det hansen som gäller?//Håkan[/quote:8gv6pwo0]Nej dämpare ka du ha.Jag menade att det är nog lagom med 2'' rör hela vägen från grenrören och ända bak.Lättast att få dit ocksåApple har för 2''http://www.nitroz.se/apple/Jag tror Hansen Racing säljer deras produkter också Citera
Tommyax January 15, 2009 Report January 15, 2009 Lät skönt om din bil, vilken modell av apple har du?/Tommy.Kommer ej ihåg faktiskt.Kolla på deras hemsidahttp://www.nitroz.se/apple/Den jag har finns inte kvar utan det verkar som dom utvecklat nya.Alla har dessutom in-/utlopp centrerade vilket inte mina ärDom jag har är det offset på ena änden och centrum i andra.Dom kanske gör på beställning eller har större sortiment än det på nätetOk får lyssna med dem, då det är gott om dåligt med utrymme för dämpare, på våra klenoder,,,,/Tommy. Citera
Lindahl CMC1601 January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Var o hämtade 2st Simons dämpare på Mekonomen nu, verkar vara väldigt små. mått 100x165x315 - är det någon idé att sätta dit?hur kan det tänkas låta?//Håkan Citera
JanneJ January 15, 2009 Report January 15, 2009 Jag har faktiskt haft exakt det du har hämtat, liten oval 315 mm och x-pipa, allt gjort i 2" rör. Det låter ganska mycket, eller hur man nu ska uttrycka sig..svårt att beskriva ljud märker jag.Hur som helst, jag tyckte det var lite högt och satte dit "micro" ljuddämpare som slutrör men då blev det för lågt!Skulle nog satsa på en större oval dämpare under bilen, typ medium eller big.Det är svårt att hitta det där "rätta" ljudet, jag letar och letar... Citera
Lindahl CMC1601 January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Janne, du har haft 315cm dämparen säger du. Den verkar passa bra under bilen i allafall, vet inte hur jag ska förklara det men passar det med längre dämpare? Då kommer den ju under "inbuktningen" till baksätet och hamnar lägre ner. Det kanske inte är några problem med markfrigång ändå?//Håkan Citera
JanneJ January 15, 2009 Report January 15, 2009 Janne, du har haft 315cm dämparen säger du. Den verkar passa bra under bilen i allafall, vet inte hur jag ska förklara det men passar det med längre dämpare? Då kommer den ju under "inbuktningen" till baksätet och hamnar lägre ner. Det kanske inte är några problem med markfrigång ändå?//HåkanUndrar om det är någon skillnad på 65 och 70?Jag var just ute och mätte på min bil och hålrummet ( eller vad man ska kalla det?) under baksätet är 45 cm långt. Min nuvarande dämpare är 33 cm och det finns gott om plats kvar i längsled.Volymen i dämparen är avgörande för hur mycket den dämpar ljudet, det kanske finns någon med större bredd/höjd? Citera
Lindahl CMC1601 January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Mitt "hålrum" är c:a 40cm, jag tror jag testar med denna simons dämpare så får vi se. Går ju alltid att ändra sedan.//Håkan Citera
ThomasFB January 16, 2009 Report January 16, 2009 Det är Apple som gäller. Jag har kört med modifierade Apple i ett större antal bilar sedan början av 90-talet.Varumärket handhas numera av Turbocenter. Turbo Center Stockholm ABSkyttbrinksvägen 35, TumbaKlipper väldigt lite från toppeffekten, och ger vanligtvis några Nm mera toppvrid på en tämligen frisk veeåtta. Citera
Lindahl CMC1601 September 23, 2009 Author Report September 23, 2009 Hej igen...Efter att ha varit på End of summer 2009 i Borås i Lördags har jag börjat tänka på avgassystem igen, hörde flera -65 - 66 som lät hur gött som helst jämfört med min , bla CMC621, gul 66 cupé från Nässjö.Jag fick inte tillfälle att prata med dig men jag antar att det är orginalsystem på den?Rolands mustang har ju sänkt priserna med 10% så är det någon som har ett sådant system på sin bil?Låter det Ok? Vill gärna ha lite dovare muller - min låter mest som en MC nu tycker jag.//Håkan Citera
Recommended Posts