Jump to content

Recommended Posts

Hej

Har börjat bli klar med vinterns arbete och har börjat lite smått på avgassytemet. Har köpt bakre rören som går över bakaxeln från Hansen i 2".

Fram sitter headers med 3" hål. Finns det någon som har någon bild på ett monterat hembyggt avgassytem? Vilka ljuddämpare kan man andvända och storlek på dom? Är det helt uteslutet med feltemas ljuddämpare?

Lite osäker över dragning och upphängning av bakre rör då man hört att passformen kan vara sådär. Har även tänkt att ha dolda utblås.

Tips emottages tacksamt.

Mvh Håkan

Jag har tappat räkningen på hur många olika avgassystem jag har provat på min bil ( nu är det en nya slutrör/dämpare av egen konstruktion på bilen, ej provkörda än..)

Jag skulle med dina förutsättningar göra en x-pipa och sedan använda så stora ljuddämpare som får plats, simons ovala är helt ok - bra pris -lätt att få tag på.

X-pipan är gynnsam för effekten och dämpar ljudet lite.

Simonsdämparen är en "raktgenom" dämpare med fullt godkänd dämpning. Jag har åkt med simonsdämpare på tävlingsbil och de håller bra!

Min bil har just nu 2,5" flowtechdämpare men de är lite för högljudda för min smak, därav slutrören med dämpning.

avgas013b.liten.jpg

avgas_013liten.jpg

Jag kör med Appel Flödesdämpare i 2 å enhalv tum, dom är ovala och har en skönare sång än Simons dämparna. Har kört med Simons för. Men JAG tycker bättre om Appeldämparna... Men de ju jag de... :roll:

Jag kör med Appel Flödesdämpare i 2 å enhalv tum, dom är ovala och har en skönare sång än Simons dämparna. Har kört med Simons för. Men JAG tycker bättre om Appeldämparna... Men de ju jag de... :roll:

Jag har också hört gott om Apple dämparna, tyvärr har de bara en ganska liten dämpare med 2" rör. De lite större dämparna finns i 2½"-3½".

När jag slänger bort mina flowmaster ligger apple bra till.

Hej

Har du något artnr på dämparna? Finns väl på mekonomen antar jag?

Är x-pipan svetsad av 2st 90 graders böjar?

//Håkan

Inte 90, jag tror faktiskt det var 30 gradare...eller om det var 45, inte helt säker.

Ganska enkel att göra, lagom garagepyssel :--

Hej

Har du något artnr på dämparna? Finns väl på mekonomen antar jag?

Är x-pipan svetsad av 2st 90 graders böjar?

//Håkan

Inte 90, jag tror faktiskt det var 30 gradare...eller om det var 45, inte helt säker.

Ganska enkel att göra, lagom garagepyssel :--[/quote:4ucvt24r]

vad är det svetsat med för svets? TIG? Mycket snygga fogar ser det iaf ut att vara.

Har också tappat räkningen på dämpare men har fastnat för Apple nu som jag inte byter till nått annat.

Prövat Hansens vad de nu hette och de sprack med trimmad motor.

Simmons låter som en trimmad fiskebåt

Flowmaster tyckte jag var för högljudda men bra ändå

Mina Apple kan du höra på youtube

Eller från insidan

Med en 289 som "Lindahl CMC1601" har är det lämpligt med dubbelt 2'' hela vägen från collectorn.

Det skulle nog jag själv välja just för rätt ljud!

Har också tappat räkningen på dämpare men har fastnat för Apple nu som jag inte byter till nått annat.

Prövat Hansens vad de nu hette och de sprack med trimmad motor.

Simmons låter som en trimmad fiskebåt

Flowmaster tyckte jag var för högljudda men bra ändå

Mina Apple kan du höra på youtube

Eller från insidan

Med en 289 som "Lindahl CMC1601" har är det lämpligt med dubbelt 2'' hela vägen från collectorn.

Lät skönt om din bil, vilken modell av apple har du?

/Tommy.

Hej

Menar du utan dämpare?

Var köper man Apple dämpare? Är det hansen som gäller?

//Håkan

/Tommy.

Kommer ej ihåg faktiskt.

Kolla på deras hemsida

http://www.nitroz.se/apple/

Den jag har finns inte kvar utan det verkar som dom utvecklat nya.

Alla har dessutom in-/utlopp centrerade vilket inte mina är

Dom jag har är det offset på ena änden och centrum i andra.

Dom kanske gör på beställning eller har större sortiment än det på nätet

Hej

Menar du utan dämpare?

Var köper man Apple dämpare? Är det hansen som gäller?

//Håkan[/quote:8gv6pwo0]

Nej dämpare ka du ha.

Jag menade att det är nog lagom med 2'' rör hela vägen från grenrören och ända bak.

Lättast att få dit också

Apple har för 2''

Jag tror Hansen Racing säljer deras produkter också

/Tommy.

Kommer ej ihåg faktiskt.

Kolla på deras hemsida

Den jag har finns inte kvar utan det verkar som dom utvecklat nya.

Alla har dessutom in-/utlopp centrerade vilket inte mina är

Dom jag har är det offset på ena änden och centrum i andra.

Dom kanske gör på beställning eller har större sortiment än det på nätet

Ok får lyssna med dem, då det är gott om dåligt med utrymme för dämpare, på våra klenoder,,,,

/Tommy.

Jag har faktiskt haft exakt det du har hämtat, liten oval 315 mm och x-pipa, allt gjort i 2" rör. Det låter ganska mycket, eller hur man nu ska uttrycka sig..svårt att beskriva ljud märker jag.

Hur som helst, jag tyckte det var lite högt och satte dit "micro" ljuddämpare som slutrör men då blev det för lågt!

Skulle nog satsa på en större oval dämpare under bilen, typ medium eller big.

Det är svårt att hitta det där "rätta" ljudet, jag letar och letar...

Janne, du har haft 315cm dämparen säger du. Den verkar passa bra under bilen i allafall, vet inte hur jag ska förklara det men passar det med längre dämpare? Då kommer den ju under "inbuktningen" till baksätet och hamnar lägre ner. Det kanske inte är några problem med markfrigång ändå?

//Håkan

Janne, du har haft 315cm dämparen säger du. Den verkar passa bra under bilen i allafall, vet inte hur jag ska förklara det men passar det med längre dämpare? Då kommer den ju under "inbuktningen" till baksätet och hamnar lägre ner. Det kanske inte är några problem med markfrigång ändå?

//Håkan

Undrar om det är någon skillnad på 65 och 70?

Jag var just ute och mätte på min bil och hålrummet ( eller vad man ska kalla det?) under baksätet är 45 cm långt. Min nuvarande dämpare är 33 cm och det finns gott om plats kvar i längsled.

Volymen i dämparen är avgörande för hur mycket den dämpar ljudet, det kanske finns någon med större bredd/höjd?

Det är Apple som gäller. Jag har kört med modifierade Apple i ett större antal bilar sedan början av 90-talet.

Varumärket handhas numera av Turbocenter.

Turbo Center Stockholm AB

Skyttbrinksvägen 35, Tumba

Klipper väldigt lite från toppeffekten, och ger vanligtvis några Nm mera toppvrid på en tämligen frisk veeåtta.

• 8 months later...

Hej igen...

Efter att ha varit på End of summer 2009 i Borås i Lördags har jag börjat tänka på avgassystem igen, hörde flera -65 - 66 som lät hur gött som helst jämfört med min , bla CMC621, gul 66 cupé från Nässjö.

Jag fick inte tillfälle att prata med dig men jag antar att det är orginalsystem på den?

Rolands mustang har ju sänkt priserna med 10% så är det någon som har ett sådant system på sin bil?

Låter det Ok? Vill gärna ha lite dovare muller - min låter mest som en MC nu tycker jag.

//Håkan