ken500xl January 24, 2009 Report Share January 24, 2009 har en 351c 2v med oljerestriktorer och hv oljepump.bör man även byta fjädern i pumpen för att höja trycket eller funkar standard fjädern i pumpen.kör med mekanisk rullkam.vill gärna ha åsikter om oljerestriktorer i cleveland.nödvändigt eller inte? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS January 25, 2009 Report Share January 25, 2009 Kan inte säga om fjädern behövs men undrar om den inte finns med i kittet med restriktorerna och därför bör användas. Jag blev rekomenderad att använda restriktorer om jag skulle gå över 6.500rpm med min original bottendel, med restriktorer och balanserad bottendel tyckte min mentor att 7.500 var max....vid något enstaka tillfälle, ej vid seriös racing. Hur mycket tänker du varva maskinen?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo January 25, 2009 Report Share January 25, 2009 Ska man verkligen ha en högvolympump till restriktor kitet?Har blivit avrådd högvolympumpar,men nu är det snart dags att handla så man får ju allt bestämma sig.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ken500xl January 25, 2009 Author Report Share January 25, 2009 kommer troligen inte varvas mer än 6500rpm,ska annvändas på gatan mestadels. undrar därför om restriktorerna kan vara en nakdel på lågvarv,med tanke på smörjning till kam o vippor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS January 26, 2009 Report Share January 26, 2009 Jag TROR inte att restriktorerna är någon nackdel på låga varv, har inte LÄST något om att det skulle vara det, och med rullkam så har väl oljemängden ännu mindre betydelse?? Din motor är möjligtvis inte byggd i Hofors av en kille som heter Andreas??Det var länge sedan jag skruvade ihop min cleveland och jag köpte då en högvolymspump pga. jag blev varnad för högtryckspumpar.. Stoppar man i en fjäder så får man väl en högtryckspump?? Men eftersom det finns hårdare fjädrar att köpa så borde det väl finnas någon fördel?? Det kanske behövs om man kör seriös racing och startar på 7000rpm och växlar på 8000 som "gubbarna" gjorde förr i tiden med sina cleveland motorer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS January 26, 2009 Report Share January 26, 2009 Lite infohttp://www.network54.com/Forum/136503/m ... c+oil+modshttp://www.network54.com/Forum/119419/ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo January 27, 2009 Report Share January 27, 2009 Jag TROR inte att restriktorerna är någon nackdel på låga varv, har inte LÄST något om att det skulle vara det, och med rullkam så har väl oljemängden ännu mindre betydelse?? Din motor är möjligtvis inte byggd i Hofors av en kille som heter Andreas??Det var länge sedan jag skruvade ihop min cleveland och jag köpte då en högvolymspump pga. jag blev varnad för högtryckspumpar.. Stoppar man i en fjäder så får man väl en högtryckspump?? Men eftersom det finns hårdare fjädrar att köpa så borde det väl finnas någon fördel?? Det kanske behövs om man kör seriös racing och startar på 7000rpm och växlar på 8000 som "gubbarna" gjorde förr i tiden med sina cleveland motorer.Vete sjuttonSnackade med Lampan och han sa att dom alltid höll sig från högvolymspumpar eftersom de stal mer effekt.Ett annat problem lär vara vid dailydrive och kallstart vintertid då det händer att drivaxeln till pumpen vrids av.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS January 27, 2009 Report Share January 27, 2009 Har Lampan sagt det så är det så, folk med erfarenhet av den klassen lyssnar man på, jag fick mycket hjälp och råd av Matti Rajamäki när jag höll på. Självklart så anstränger man väl inte en kall V8 med varv och det är väl då riskerna för brott på drivningen ännu större. Högvolymspumpen köpte jag inte när jag plockade ihop motorn utan senare när jag knäckt oljepumpen på en trottoarkant..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ken500xl January 27, 2009 Author Report Share January 27, 2009 tack för era tips. anledningen varför jag har funderingar om mitt olje system är att jag ska byta kam eftersom lagringen till rullen på två lyftare har pajat.och de lustiga tycker jag är att rullarna på avgaslyftarna är mer glapp än insugslyftarna.men kanske är det bara vanligt slitage.kammen har gått ett antal säsonger.tyvärr vet jag ej vem som byggt motorn då det var länge sen den plockades ihop från början. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo January 28, 2009 Report Share January 28, 2009 De kan ju fara illa om man exempelvist övervarvat,eller att det kanske inte monterats ordentligt.Men Lampan exempelvis avråder ju från rulle men samtidigt har ju dessa utvecklats tämligen mycket,så det borde ju fungeraMen om oilrestrictor kitet funkar till traditionella kammar borde det inte vara något problem till rullkammar o rullyftare,men vete sjutton.Ford har ju haft en svaghet i smörjningen upp till ventilerna på vissa motorer(typ V4),tydligen var det tvärtom på cleveland att den gav för mycket upp till topparna så att bärfilmen på lagren blev för svag.Samtidigt måste vi ju skilja på dragrace motorer och runt runt.Tydligen tappar cleveland väldigt lätt oljetrycket om man kör lite hårt på bana,så kanske bafflar i tråget är nog så viktigt som att begränsa oljan upp till topparna.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS January 30, 2009 Report Share January 30, 2009 Det är inte så att det är olika utväxling på vipporna?? 1:8 istället för 1:73 borde väl teoretiskt belasta/slita lite mer?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ken500xl January 30, 2009 Author Report Share January 30, 2009 Det är inte så att det är olika utväxling på vipporna?? 1:8 istället för 1:73 borde väl teoretiskt belasta/slita lite mer??har kollat men de är 1:73 på alla Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gresse February 5, 2009 Report Share February 5, 2009 Andreas motor från Hofors innehöll:Halvbetongat block 0.30 borr speed-pro kolvar 12:1.2v toppar openchamber med avgasplattor.2.19-1.71 ventiler 1.7 rullvippor 10.7:1 comp.Comp cam hyd flat tap.252@050 lobe sep 108 588 lift.Insug Ford motor sport singel plane high port med enHolley 750 proform.Melling hv pump.Gresse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
72Jönsson June 26, 2009 Report Share June 26, 2009 Hej,Har en massa års erfarenhet av Cleveland maskiner och här är min synpunkt på det hela.Som ni vet så är inte oljesystemet det bästa på en Cleveland, en motorbyggare i USA som bygger uteslutande Cleveland maskiner sa ungefär så här till mig när jag pratade med honom."det enskilt viktigaste i en Cleveland gällande oljesystemet är att ha så stor oljevolym som möjligt + ett "windage tray" dvs avgränsning i tråget så att oljan stannar där den skall vara vara under accelerationDet är också en skillnad mellan högt tryck och hög volym gällande pumpen menar jag, en med högt tryck ger nödvändigtvis inte mer volym.Definitivt skulle jag rekommendera en bra Melling pump eller ett torrsumpssystem om man har råd med det.Oil restrictors i kombination med högvolymspump har jag aldrig haft problem med och i synnerhet med rullkam så bör det absolut inte vara några problem.Bra också att bearbeta oljekanalerna och framförallt i galleriet så att oljan rinner tillbaka. En Cleveland mår också bra av lite mer olja än max på oljestickan.//Magnus Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
John June 29, 2009 Report Share June 29, 2009 OLJERETUR: Vid varvtal över 6000 rpm är en största boven vad gäller retur till oljetråget är INTE lyftargalleriet utan oljereturen från topparna som nästan alltid måste bearbetas så den stämmer med blocket, detta gäller även topp packningen. Enl en av konstruktörerna av 351C så ville man ha en hel del oja i topparna för att kyla ventilfjädrarna och smörja vipparmarna vilket var helt rätt med dåtidens material. +30 års erfarenhet och flera hundra 1/4 med 351C på +7500 rpm PS.Lampans uttalande vad gäller mek roller stämmer till stor del även idag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.