fast66 March 6, 2009 Report Share March 6, 2009 Behöver assist med en fråga jag själv fått men inte hinner grotta ner mig i...tacksam för hjälp.Har ett 160 kuggs svänghjul vars startkrans har ätits upp tämligen effektivt av startmotorn, kuggarna är numera hälften så spetsiga. Hittar ingenstans uppgifter om antal kugg på startmotor (och jag har suttit i timmar o letat). Vissa uppgifter säger att samma startmotor går till 157 och 160 kugg. Andra hittade uppgifter pratar om att shimsa in avstånd mellan start motor o svänghjul, att det kan bli skavningar. Ullman (farbror Sven, har haft fastighetskötseln där han har sin affär, han tycker det är lite roligt att bli kallad så har jag märkt) kan trots all sin litteratur heller inte reda ut varför det har skavts eller om det skall vara olika antal kugg på startmotorn beroendes på vilket svänghjul/antal kugg det är. Så vitt jag har förstått skiljer inte centrumavståndet mellan 5 och 6 bultkåporna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo March 6, 2009 Report Share March 6, 2009 Husen skiljer mellan de olika ford startmotorerna.man ser på att infästningen motkopplingskåpa/automatlåda skiljer bla.det går alltså ibland att använda fel typ av startmotor.(kommer inte ihåg vilken väg)framöver kan jag mäta upp men just nu har jag inte tillgång båda sorterna.Har för mig att automatmodellen har ena hålet gängat till skillnad från manuell verision?och 160 kugg?visst är det 157 eller 164 kugg? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius March 6, 2009 Report Share March 6, 2009 Hej Classe!Startmotorerna ar olika for manuell och automatlada.Alla 65-66 hade 160 kuggar i original pa kuggkransenmen Ford replacement har 157. Gor ingen skillnad i praktiken.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo March 7, 2009 Report Share March 7, 2009 Hej Classe!Startmotorerna ar olika for manuell och automatlada.Alla 65-66 hade 160 kuggar i original pa kuggkransenmen Ford replacement har 157. Gor ingen skillnad i praktiken.Mvh BosseOk alltid lär man sig något nytt.Har haft ett svagt minne av 160 kuggar,men litteraturen i kataloger nämner ju bara 157 och 164så jag trodde att man förväxlat med någon annan koncern..Minns att det var en 289 mustangmotor som satt i en ford custom,med uppäten kuggkrans.Har för mig att man löste på problemet på raggarvis,man sprättade lös startkransen och vred efter den ett kvarts eller halvvarv,och vips gick bilen att starta igen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 March 7, 2009 Report Share March 7, 2009 Men alltså. Nu är jag inte med. Det finns ju olika stora startkransar (automat) med? Har de samma startmotor? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo March 8, 2009 Report Share March 8, 2009 Men alltså. Nu är jag inte med. Det finns ju olika stora startkransar (automat) med? Har de samma startmotor?husen skiljer ute vid bendixdrevet.Automat har väl något tjockare gods i anslutningsfästet och invändig gänga i ena hålet bla.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 March 11, 2009 Report Share March 11, 2009 Jag hade ett liknande problem med min mustang jag hade tidigare. Startmotorn käkade upp kuggarna eftersom den missade kuggarna ungefär var 5:e startförsök.Tror jag hade 157 kuggar krans med en lilla ruggen låda. Jag hade också en startmotor som skulle passa till manuell med 157kuggar. Men det funkade inte trots att jag renoverade startmotorn.Det visade sig att startmotorn var för kort så startmotorns kugghjul kom inte helt in till kuggkransen.Efter lite utforskande märkte jag att en startmotor för en automat låda gick längre in mot kuggkransen och funkade perfekt för min kuggkrans, underligt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 June 24, 2009 Report Share June 24, 2009 Tar upp den här tråden igen.Min bil är en –66:a med 289 och 4-vxl man låda och den har samma felsymptom som mikeo beskriver Motorn går inte alltid runt när man försöker starta. Startmotorns drev bearbetar istället startkransen med ett skärande oljud.Demonterade startmotorn och inspekterade startkransen. Kunde inte upptäcka några avhyvlade kuggar utan kransen verkar snarare axiellt jämnsliten. Startmotorns drev går alltså inte tillräckligt långt in i startkransen. Startmotorns kol verkar ok.Tilläggas kan att både startkrans och startmotordrev är bytta sedan tidigare pga samma problem. Det fanns tydligen en orsak till att de slets upp Skulle vara tacksam för tips på hur man åtgärdar detta. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.