Jump to content

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Started by Draken,

Högra blinkers lampan lyser med fast sken i panelen när jag ska blinka och halvljuset lyser svagt även fast lysena inte är på! Blinkersen blinkar på bilen men i panelen lyser den med fast sken! Vänstra är inga beskymmer med! Kan det va jord fel eller?

• 10 svar
    • 2,9k visningar
  2. är de på förgasaren??? sitter 4port på min 65 289..nån kanske har en bild på vart på förgasaren den ska kopplas in ???

• 11 svar
    • 4,5k visningar
  3. Started by Fröberg,

Hej, Kollar på Summits sida men kan inte hitta vad jag behöver för att göra om min fördelare till brytarlös, någon som kan hjälpa mig? Jag har en 351 Cleveland 1973.

4. Started by AndersH,

Hej! Någon som har tips på var man kan införskaffa ett nytt batteri till sin gamla -66a i Stockholmstrackten, eller skicka efter? Jag kan så klart köpa vilket som, var som helst men vill gärna ha ett "tidsenligt". En annan fråga: Räcker det med ett 55Ah, kan man ha mer utan att förstöra ngt? Är det bättre eller kanske sämre att ha starkare eller svagare än specen som säger 55Ah? Om detta ämne redan täcks i ngn annan tråd så ber jag om ursäkt, men jag hittade inget.

• 5 svar
    • 2,2k visningar
  5. Started by Draken,

Vad är detta för något? vänstra kontakten satt så löst att den gick av är den svår att få tag på?

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by pools,

Hej! Går det att byta "circuit braker" som sitter i ljuskontakten eller måste man byta hela kontakten? Mvh.

7. Started by Esa,

Hej alla Jag har ganska nyligen köpt mej en 67:a HT och innan man har hunnit "hunnit gå igenom" bilen så vet man inte så mycket om den. Jag har i ett par veckor funderat på att byta till ett brytarlöst tändsystem, typ Ignitor. Men igår när jag tog bort fördelaren för att kunna byta insugspackning så upptäckte jag till min glädje att Mallorysystemet jag hade i min bil var utav modellen Unilite= brytarlöst (jag hade hela tiden trott att jag hade ett dubbelbrytarssystem) Så nu kommer min fråga....har någon här någon erfarenhet av det systemet? är det något att ha? eller bör jag byta till ett Ignitorsystem? Mvh:Esa

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Draken,

sitter nedanför säkringdosan!

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Mustangmach,

Hej på er, Jag har fåtrt ett problem med mina blinkers. De bara lyser, och blinkar inte längre. Kan det vara blinkers relät som det blivit fel på? Hur ser ett sådant ut och vart är det placerat. Bilen är en mach 1 1969 Eller kan det bero på något annat? Tack för hjälpen Mvh Robban

• 0 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Draken,

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by holme CMC175,

Inför den besiktning som ska göras för att få MHRF-försäkring så krävs det någon typ av batteriavskiljare, har dock problem med att hitta någon sådan. Någon som kan tipsa om inköpsställe?

12. Started by Henke CMC 2232,

Ja nu är jag i farten igen och upptäckte denna när jag fick hem bilen men den har sedan fallit ur minnet. Funderar på vad detta kan vara för kontakt?

• 7 svar
    • 1,9k visningar
  13. Eftersom jag skall köra ner med bilen till wheels i umeå till helgen så skall tändning vara i absolut topptrim.Skulle ställa in den med stroboskoplampan på 6 grader,läste sedan här på forumet att den skulle ställas in på 1500varv,inget vakuum till fördelaren.Sen har jag läst att den skall ställas in på tomgång med vakuum,vad gäller?Kan nämna att det sitter ignitor i den om det spelar roll.

14. Started by AndersH,

Hej allvetare Jag har precis renoverat min värmekammare och haft av det mesta för att komma åt. När jag satte ihop allting igen så hittade jag en "ny" kabel"?!? Jag har ingen bild just här men, det är en kontakt i änden, stifthonor, 4 st som sitter lite assymetriskt. Det går in 2 vita och 2 gröna kablar i denna. Den sitter fast i stora kabelstammen som går bakom panelen och kontakten är mellan radion och handskfacket ungefär. Kan det vara för ngn extrautrustning typ varningsblinkers? Detta är på en -66a.

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  15. Tja! Mina mätare verkar inte funka som dom ska.. Bensinmätaren sköter sig bra, men oljetemp, ladd, & vattentemp är döda. Vad jag funderade på var att spänningsregulatorn var paj, men bensinmätarn funkar? Har ingen vidare möjlighet att meka där jag bor, så jag får vänta till helgen med att kolla. Tänkte höra om ni har någon aning om vad som skulle kunna vara fel, om jag skulle skaffa några delar. Typ givare. /Christian

16. Started by nitro240,

hej ska det vara vacumklocka på mustang 289 65a?? är ingen på min..

• 7 svar
    • 2,3k visningar
  17. Started by Patryk,

Var ute och körde en student i det regniga vädret i fredags. Helt plötsligt dör halvljuset (helljuset också för den delen). Ställde in bilen i garaget över natten och på morgonen när jag tittade på den så fungerade lyset igen. Någon som har en aning vad detta kan bero på?

18. Started by u43jln,

Har problem med att få kupebelysningen att fungera.Det händer inget vid öpppnande av dörrar eller när jag vrider på belysningsknappen. Har testat lampor,dörrkontakter Ok. Är ej så väl bevandrad i elsystemets uppbyggnad så jag skickar ut en förfrågan till forumet Mvh/cmc 2048 Janne L ägare av en 67:an cab

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Tobias CMC1505,

Ännu en till tråd om laddningsproblem. Har ett relativt nytt laddningsrelä. Det har väl varit med i ca; 500mil. Genaratorn hade jag inne på renovering och den är uppmätt, så den laddar. Ändå så dras batteriet ur? Vet inte helt om jag gjort rätt när jag monterat allting igen.. men då det funkar "till och från" så undrar jag om det kan ha med jordningen? Ska det gå en jordkabel från laddningsrelät direkt in i karossen? Svårt när man inte har bilen i närheten men ska ta med mig den till Norge så då får den gärna funka innan resan. Mvh / Tobias Ps. Nu när jag kollar på bilderna innan nedmontering så ser jag att det inte går någon direkt jord till relät. Men jordar den sigsjä…

• 19 svar
    • 3,5k visningar
  20. Hej! Tutan har lagt av på min 71:a. Jag har kollat och det går inte fram någon ström till signalhornen. Är det en säkring som har gått? Någon som har några bra tips? Det börjar närma sig besiktning och jag vill helst inte bli underkänd på grund av tutan.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by Svedis,

Jaha, uppstart av 289:an på min -68. Dags att finputsa inför Ponytour. Men startmotor bara gick och gick, även när jag vred av tändningen. Knackade på relät och samma sak vid nästa start. Sedan ramlade underdelen av!! Nå, var hittar jag nytt imorgonbitti? Stockholm eller norr därom. Är det Hancen racing som gäller?

• 54 svar
    • 8,8k visningar
  22. Started by Draken,

Fick batteritorsk i dag Mätte upp batteriet och den ger 12.6V på tomgång kan laddningsrelät ha pajat när jag fick lite kortis på ena kabelstammen som hamnade på grenröret? Vart sitter relät?

• 25 svar
    • 6,9k visningar
  23. Started by Kent cmc 1162,

Instrumentbelysningen funkar inte så jag undrar om det kan vara reostaten i ljusknappen som är slut eller om det ät något annat? Någon som kan ämnet! MVH Kent

• 16 svar
    • 4,6k visningar
  24. Started by oskar1966,

Hej! Jag märkte att instrumentbelysningen hade lagt av när jag tog ut den för rastning. Är det någon som har koll på vad det är för lampor och hur man lättast byter dom? Det är ju rätt så trevligt med lite lyse när man åker på kvällen. Tacksam för svar/ Oskar

• 13 svar
    • 3,1k visningar
  25. Started by Klang,

Halloj musselovers jag tog ut kärran i helgen och konstatera en rad elproblem som jag hoppas få rätsida på med hjälp av er. Blinkersen fungerar inte höger fram om jag använder den normalt men den funkar om jag sätter på varningsblinkersen??Sen slocknar ibland klockan och belysningen till stereon men den funkar ändå?? och sist men inte minst så fugerar inte spolaren till rutan. alla säkringarna är kontrollerade och är hela. Tacksam för tips.

• 1 svar
    • 877 visningar