Jump to content

Featured Replies

comment_72749

Hej jag var och skulle besikta bilen idag. Allt började bra, inga anmärkningar på varken 20-tums fälgarna eller ljudnivån från loudmouth-systemet. Det som däremot inte gick var blinkerslamporna bak. Jag har originalbaklysena) Han sa att blinkerslampora satt för långt in mot mitten på bilen och att jag skulle därför använda mej av utanpåliggande blinkers.

Nu är min fråga, hur ska jag göra för att få bilen igenom besiktningen på enklaste billigaste sätt? Jag vill ju slippa köpa dom dyra fula baklamporna med vit rand i mitten bara för att använda dom en dag...

comment_72753
Hej jag var och skulle besikta bilen idag. Allt började bra, inga anmärkningar på varken 20-tums fälgarna eller ljudnivån från loudmouth-systemet. Det som däremot inte gick var blinkerslamporna bak. Jag har originalbaklysena) Han sa att blinkerslampora satt för långt in mot mitten på bilen och att jag skulle därför använda mej av utanpåliggande blinkers.

Nu är min fråga, hur ska jag göra för att få bilen igenom besiktningen på enklaste billigaste sätt? Jag vill ju slippa köpa dom dyra fula baklamporna med vit rand i mitten bara för att använda dom en dag...

Jag hade kopplade ledljus i mina orginal när jag köpte bilen:

intryckta under orginallamporna:

Köpte sedan dom "fula" med vit rand i mitten.

Kanske byter tillbaka nu igen har inte bestämt mig ännu får se efter lackningen :--:--

comment_72760

Jag använder fästkuddar för att sätta fast dom vid besiktning. Sitter stenhårt om du försöker dra av dom, t o m baklykteglaset buktar om du försöker dra loss dom dvs besiktningsmannen kan omöjligt få loss dom utan åverkan, väl hemma vrider man bara blinkersen och kuddarna delar på sig och blinkersen är loss :D

Då du gissningsvis har blinkersen i backljuset idag eftersom dom satt för långt in så kan du använda samma kabel ut till "besiktningsblinkersen" . Jag har en snabbkoppling på insidan av bagageutrymmet samt en jordkabel. tar knappt 5 minuter att koppla in blinkerslamporna, väl besiktat går det mycket snabbare att få av dom då dom är så grymt fula....

S1050525.JPG

comment_72764
Hej jag var och skulle besikta bilen idag. Allt började bra, inga anmärkningar på varken 20-tums fälgarna eller ljudnivån från loudmouth-systemet. Det som däremot inte gick var blinkerslamporna bak. Jag har originalbaklysena) Han sa att blinkerslampora satt för långt in mot mitten på bilen och att jag skulle därför använda mej av utanpåliggande blinkers.

Nu är min fråga, hur ska jag göra för att få bilen igenom besiktningen på enklaste billigaste sätt? Jag vill ju slippa köpa dom dyra fula baklamporna med vit rand i mitten bara för att använda dom en dag...

Men nu blir jag orolig, ska besiktiga den 20/5 och har blinkers i original backljuset idag. Ska inte SBP "bara" kolla funktionen????? Jag tänker fan inte sätta dit utanpåliggande, tar farbror blå mig så applåderar jag dom för att sätta dit mig istället för, rånare, våltäktsmän o mördare.....Nåja vi får se vad dom säger på Högdalens BP den 20 maj..... :twisted:
comment_72768

problemet är ju om de är riktigt nitiska att de ska vara skruvade numera i bilen och får inte va klistrade...

men de e som alltid beror på vem som gör besiktningen samt vad han för inställning till muller bilar... min gick igenom med blinkers i backljuset... deras kommentar var att de blinker ju iaf... men nästa gång står man säkert där med skägget i brevlådan... :roll:

comment_72771
Tack för hjälpen alla. Jag tycker varianten som du Chili använder verkar vettig :D

Du kanske kan säga mej vars du har köpt dom där grejerna också?

Jag antar att detta är den biligaste lösningen på mitt problem.

Dom finns hos de flesta biltillbehörsfirmor tex

HansenRacing/Mekonomen

Nåkab

TruckParts

Grufman kanske har dom (för att skruva på ngn FordTruck)???

Mfl

Se till att du får glas för bakblinkers, Det finns nämligen en modell för framblinkers och har då en annan E-märkning

Sen ang fastskruvade eller ej: Det är ju upp till besiktningsmannen att skruva loss glaset för att i så fall se hur blinkersen är fastsatt, sannolikheten att detta skulle ske är nog minimal.

Sen är det ju som Corvette skriver beroende på vilken besiktningsman man får vilket kan avgöra om man får igenom bilen eller ej, när jag besiktade tyckte besiktningsmannen att det var synd att förstöra bilen med dom fula blinkerslyktorna och tyckte att jag skulle koppla in blinkersen i backljuset istället........

comment_72772

dom ska vara märkta 2a, då är det för bakbruk. om dom är märkta med 1 så är det bara fram.

Vid regbes så kontrolleras märkning och fastsättning, vid kontrollbesiktning görs bara en funktionskontroll, och då slinker oftast blinkers i backljuset igenom

comment_72801

I mitt reg.bevis står det:

FORDONET GODKÄNT VID REG.BESIKTNING MED E-MÄRKTA POSITIONSLYKTOR FRAM SAMT KÖRRIKTNINGSVISARE BAK.

Undrar vad farbror blå kan göra åt detta?

Besiktad blev den i alla fall... utan gnäll......

comment_72811

DOM FULA ?? :shock: Får stå för Er, tycker det ser fan så mycket bättre ut med EU bakljusen än att sätta blinkers i backljusen som jag tycker bara ser hemgjort ut eller alla andra NÖD lösningar som att hänga på traktorblinkers på en fräck bil :lol:

comment_72868
Jag vet fortfarande inte vad jag tycker om de röd,vit,röd Eu ljusen :)

Kan inte bestämma mig i frågan, rullar dock själv med eu ljusen på.

Fast nog gillar jag dom bättre nu än i början helt klart.

Fast eg borde alla lamporna va svarta som natten ;)

När jag fick hem min bil tidigare i år var jag övertygad om att sätta tillbaka originalljusen efter reg.besiktningen, men jag ångrade mig.

EU-ljusen kommer att sitta kvar. Dom är faktiskt helt ok tycker jag.

Tänk också på funktionen - det är ju faktiskt en fördel för dig själv att andra ser vad du har för avsikt i trafiken. Tänker då på blinkers och backljus.

/M-O

comment_72899

Jaa...

Man skulle ju slippa hela denna diskution om man bara kunde godkänna USA-blinkers... Om en amerikanare kan förstå att när ena sidans bromsljus blinkar så menas det med att man ska svänga, hur kan det då komma sig att andra folkslag har svårt att förstå det???

Förstår inte alls hur man tänker då :roll:

comment_72901

det roliga är att dom inte är konsekventa i usa heller. där är det huller om buller. Personligen tycker jag det är bra med orange blinkers, för då ser man om någon ska svänga om man ligger många bilar på raken, och inte ser hela bakpartiet framför, för det är ju bara då du kan avgöra om bilen bromsar eller blinkar.

comment_73714

Önska mig lycka till. Ska besiktiga 05:an i morgon onsdag i Högdalen 10.00. Får se vad dom säger om blinkers i original backlamphållaren.

Pratade med Exclusive Cars om detta och får jag en tvåa så lovade dom att hjälpa mig med utanpåliggande, ombesiktning, samt kostnaden för detta

MOT att jag köper en Dodge Challenger 6,1 Hemi SRT8, sugen blir man, måste provköra en snart...

/Pineman :twisted:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...