Ricki_ May 4, 2009 Report May 4, 2009 Hej jag var och skulle besikta bilen idag. Allt började bra, inga anmärkningar på varken 20-tums fälgarna eller ljudnivån från loudmouth-systemet. Det som däremot inte gick var blinkerslamporna bak. Jag har originalbaklysena) Han sa att blinkerslampora satt för långt in mot mitten på bilen och att jag skulle därför använda mej av utanpåliggande blinkers.Nu är min fråga, hur ska jag göra för att få bilen igenom besiktningen på enklaste billigaste sätt? Jag vill ju slippa köpa dom dyra fula baklamporna med vit rand i mitten bara för att använda dom en dag... Citera
bege May 4, 2009 Report May 4, 2009 Hej jag var och skulle besikta bilen idag. Allt började bra, inga anmärkningar på varken 20-tums fälgarna eller ljudnivån från loudmouth-systemet. Det som däremot inte gick var blinkerslamporna bak. Jag har originalbaklysena) Han sa att blinkerslampora satt för långt in mot mitten på bilen och att jag skulle därför använda mej av utanpåliggande blinkers.Nu är min fråga, hur ska jag göra för att få bilen igenom besiktningen på enklaste billigaste sätt? Jag vill ju slippa köpa dom dyra fula baklamporna med vit rand i mitten bara för att använda dom en dag... Jag hade kopplade ledljus i mina orginal när jag köpte bilen:intryckta under orginallamporna:Köpte sedan dom "fula" med vit rand i mitten.Kanske byter tillbaka nu igen har inte bestämt mig ännu får se efter lackningen Citera
grufman May 4, 2009 Report May 4, 2009 dom här är godkända för utanpåliggande montagehttp://www.autokatalogen.se:80/wls/show ... o?id=88957Dom ska vara E-märkta och ha märkningen 2atänk på att dom måste skruvas fast och att dom inte ska lysa orange när du bromsar. tänk även på att om du kopplar in dom på den främre blinkkretsen så överbelastar du blinkslingan (max 5A) Citera
Chili May 4, 2009 Report May 4, 2009 Jag använder fästkuddar för att sätta fast dom vid besiktning. Sitter stenhårt om du försöker dra av dom, t o m baklykteglaset buktar om du försöker dra loss dom dvs besiktningsmannen kan omöjligt få loss dom utan åverkan, väl hemma vrider man bara blinkersen och kuddarna delar på sig och blinkersen är loss Då du gissningsvis har blinkersen i backljuset idag eftersom dom satt för långt in så kan du använda samma kabel ut till "besiktningsblinkersen" . Jag har en snabbkoppling på insidan av bagageutrymmet samt en jordkabel. tar knappt 5 minuter att koppla in blinkerslamporna, väl besiktat går det mycket snabbare att få av dom då dom är så grymt fula.... Citera
grufman May 4, 2009 Report May 4, 2009 grymmt fula.. plus att det står utanpåliggande i regbev... inge roligt vid flygande. ringer minst en i veckan till oss som fått flygande och trubbel... Citera
Ricki_ May 4, 2009 Author Report May 4, 2009 Tack för hjälpen alla. Jag tycker varianten som du Chili använder verkar vettig Du kanske kan säga mej vars du har köpt dom där grejerna också?Jag antar att detta är den biligaste lösningen på mitt problem. Citera
pineman May 4, 2009 Report May 4, 2009 Hej jag var och skulle besikta bilen idag. Allt började bra, inga anmärkningar på varken 20-tums fälgarna eller ljudnivån från loudmouth-systemet. Det som däremot inte gick var blinkerslamporna bak. Jag har originalbaklysena) Han sa att blinkerslampora satt för långt in mot mitten på bilen och att jag skulle därför använda mej av utanpåliggande blinkers.Nu är min fråga, hur ska jag göra för att få bilen igenom besiktningen på enklaste billigaste sätt? Jag vill ju slippa köpa dom dyra fula baklamporna med vit rand i mitten bara för att använda dom en dag... Men nu blir jag orolig, ska besiktiga den 20/5 och har blinkers i original backljuset idag. Ska inte SBP "bara" kolla funktionen????? Jag tänker fan inte sätta dit utanpåliggande, tar farbror blå mig så applåderar jag dom för att sätta dit mig istället för, rånare, våltäktsmän o mördare.....Nåja vi får se vad dom säger på Högdalens BP den 20 maj..... Citera
parar May 4, 2009 Report May 4, 2009 nåste ju säga att chili hade en frän lösning, ful men frän och enkel Citera
Corvette May 5, 2009 Report May 5, 2009 problemet är ju om de är riktigt nitiska att de ska vara skruvade numera i bilen och får inte va klistrade...men de e som alltid beror på vem som gör besiktningen samt vad han för inställning till muller bilar... min gick igenom med blinkers i backljuset... deras kommentar var att de blinker ju iaf... men nästa gång står man säkert där med skägget i brevlådan... Citera
Chili May 5, 2009 Report May 5, 2009 Tack för hjälpen alla. Jag tycker varianten som du Chili använder verkar vettig Du kanske kan säga mej vars du har köpt dom där grejerna också?Jag antar att detta är den biligaste lösningen på mitt problem.Dom finns hos de flesta biltillbehörsfirmor texHansenRacing/MekonomenNåkabTruckPartsGrufman kanske har dom (för att skruva på ngn FordTruck)???MflSe till att du får glas för bakblinkers, Det finns nämligen en modell för framblinkers och har då en annan E-märkningSen ang fastskruvade eller ej: Det är ju upp till besiktningsmannen att skruva loss glaset för att i så fall se hur blinkersen är fastsatt, sannolikheten att detta skulle ske är nog minimal.Sen är det ju som Corvette skriver beroende på vilken besiktningsman man får vilket kan avgöra om man får igenom bilen eller ej, när jag besiktade tyckte besiktningsmannen att det var synd att förstöra bilen med dom fula blinkerslyktorna och tyckte att jag skulle koppla in blinkersen i backljuset istället........ Citera
grufman May 5, 2009 Report May 5, 2009 dom ska vara märkta 2a, då är det för bakbruk. om dom är märkta med 1 så är det bara fram.Vid regbes så kontrolleras märkning och fastsättning, vid kontrollbesiktning görs bara en funktionskontroll, och då slinker oftast blinkers i backljuset igenom Citera
Mightyjochen May 5, 2009 Report May 5, 2009 Man kan luras lite också.Jag regbesiktiga med de "fula" och besiktiga med blinkers i backlampan, dvs i regbesiktningen står det Helbilsgodkänd, och besikningsmannen på vanliga besiktningen kan inte säga ett skit. Man vill inte ha en regbesiktigad bil med utanpåliggande. Citera
uffeg May 5, 2009 Report May 5, 2009 I mitt reg.bevis står det:FORDONET GODKÄNT VID REG.BESIKTNING MED E-MÄRKTA POSITIONSLYKTOR FRAM SAMT KÖRRIKTNINGSVISARE BAK.Undrar vad farbror blå kan göra åt detta?Besiktad blev den i alla fall... utan gnäll...... Citera
Sa-Malmoe May 5, 2009 Report May 5, 2009 Härnere saknar 90 % av alla fordon blinkers så jag tror inte bilprovningen kollar så noga. Citera
Morgan May 5, 2009 Report May 5, 2009 DOM FULA ?? Får stå för Er, tycker det ser fan så mycket bättre ut med EU bakljusen än att sätta blinkers i backljusen som jag tycker bara ser hemgjort ut eller alla andra NÖD lösningar som att hänga på traktorblinkers på en fräck bil Citera
Alabama Grill May 6, 2009 Report May 6, 2009 Stör inte mig det minsta heller. Har massor med andra prylar på Mustanger som jag får magont av. Citera
Daniel Linde May 6, 2009 Report May 6, 2009 Jag vet fortfarande inte vad jag tycker om de röd,vit,röd Eu ljusen Kan inte bestämma mig i frågan, rullar dock själv med eu ljusen på.Fast nog gillar jag dom bättre nu än i början helt klart.Fast eg borde alla lamporna va svarta som natten Citera
MOS May 6, 2009 Report May 6, 2009 Jag vet fortfarande inte vad jag tycker om de röd,vit,röd Eu ljusen Kan inte bestämma mig i frågan, rullar dock själv med eu ljusen på.Fast nog gillar jag dom bättre nu än i början helt klart.Fast eg borde alla lamporna va svarta som natten När jag fick hem min bil tidigare i år var jag övertygad om att sätta tillbaka originalljusen efter reg.besiktningen, men jag ångrade mig.EU-ljusen kommer att sitta kvar. Dom är faktiskt helt ok tycker jag.Tänk också på funktionen - det är ju faktiskt en fördel för dig själv att andra ser vad du har för avsikt i trafiken. Tänker då på blinkers och backljus./M-O Citera
SakariV8 May 7, 2009 Report May 7, 2009 Jaa... Man skulle ju slippa hela denna diskution om man bara kunde godkänna USA-blinkers... Om en amerikanare kan förstå att när ena sidans bromsljus blinkar så menas det med att man ska svänga, hur kan det då komma sig att andra folkslag har svårt att förstå det???Förstår inte alls hur man tänker då Citera
grufman May 7, 2009 Report May 7, 2009 det roliga är att dom inte är konsekventa i usa heller. där är det huller om buller. Personligen tycker jag det är bra med orange blinkers, för då ser man om någon ska svänga om man ligger många bilar på raken, och inte ser hela bakpartiet framför, för det är ju bara då du kan avgöra om bilen bromsar eller blinkar. Citera
Lars Gävle May 7, 2009 Report May 7, 2009 Visst är det väl märkligt att originalblinkers syns bra och säkert om det står att bilen imporerats som flyttsak i ett papper som ligger i handsfacket! Lasse Citera
RoTe May 7, 2009 Report May 7, 2009 Visst är det väl märkligt att originalblinkers syns bra och säkert om det står att bilen imporerats som flyttsak i ett papper som ligger i handsfacket! LasseMycket märkligt! Citera
PjuklarveN May 14, 2009 Report May 14, 2009 Har monterat utanpåliggande blinkers å så långt allt väl. Men hur kopplar ja bort dom röda orginalen utan att förlora bromsljuset. Sitter ju dubbellampor i dom två yttre lysena. Ska besigtiga imorn så de är bråttom nu.... Citera
pineman May 19, 2009 Report May 19, 2009 Önska mig lycka till. Ska besiktiga 05:an i morgon onsdag i Högdalen 10.00. Får se vad dom säger om blinkers i original backlamphållaren. Pratade med Exclusive Cars om detta och får jag en tvåa så lovade dom att hjälpa mig med utanpåliggande, ombesiktning, samt kostnaden för detta MOT att jag köper en Dodge Challenger 6,1 Hemi SRT8, sugen blir man, måste provköra en snart.../Pineman Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.