pools May 12, 2009 Report May 12, 2009 Hej!Hur tusan får man isär dessa bussningar? Dom verkar ju inte va delade i mitten.Är det ett genomgående rör eller? Och vad heter strut rod på svenska?MVh.pools Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 12, 2009 Report May 12, 2009 Hej PO.Det är faktiskt två delar mot varandra med ett rör som förbinder, ofta så är dessa rör så jäkla ihoprostade att man tror något annat, det ärlite bök att få isär men med lite uppfinningsrikedomså går det. Citera
Nenne May 12, 2009 Report May 12, 2009 Och vad heter strut rod på svenska?Jag har sett benämningen casterstag på en del ställen. Citera
pools May 13, 2009 Author Report May 13, 2009 Hej och tack för svaren!Då blir det nog till att skära bort gummit och sen vinkelslip. Casterstag verkar som en bra benämning.Mvh.pools Citera
Jeno May 13, 2009 Report May 13, 2009 Hej ! Lossade mina i går faktist dom satt som f-n, jag sprutade rostoljalät det krypa lite, sen daskade jag på ordentligt framifrån med gummiklubba några gånger då får man dom att flexa ! Sen släppte det galant, kan vara värt ett fösök !MVH Citera
pools May 14, 2009 Author Report May 14, 2009 Problenet löst!Att dom rostat ihop var ju inte så konstigt. Med den konstruktionen. Två rörsom går i varann. Efter 41 år så är dom massiva. Det blev kniv för gummitoch vinkelslip för metallen. Fast man får använda en liten skiva annars sliparman i ubalken.Mvh.pools Citera
Janne Holm CMC1740 May 15, 2009 Report May 15, 2009 Problenet löst!Att dom rostat ihop var ju inte så konstigt. Med den konstruktionen. Två rörsom går i varann. Efter 41 år så är dom massiva. Det blev kniv för gummitoch vinkelslip för metallen. Fast man får använda en liten skiva annars sliparman i ubalken.Mvh.poolsDu hade inga problem med att få bort muttrarna, jag fick skära bort en av dem sedan var det ett he...te att hitta nya med rätt gängor Citera
JanneJ May 15, 2009 Report May 15, 2009 Du kommer att märka stor skillnad med nya bussningar Glöm inte framvagnsinställningen efter.Hälsningar Citera
pools May 15, 2009 Author Report May 15, 2009 Du hade inga problem med att få bort muttrarna, jag fick skära bort en av dem sedan var det ett he...te att hitta nya med rätt gängorNej, det var inga som helst problem. Men jag saknar en kronmutter. Har aldrigbrytt mej om det tidigare. Men nu ska jag fixa en ny. Är det inte UNC?Du kommer att märka stor skillnad med nya bussningar Very HappyGlöm inte framvagnsinställningen efter. Jag har inte gjort nån framvagnsinställning efteråt. Det är ju bara castervinkelnsom ändras, jag har bara ställt den på känn.Mvh.pools Citera
THOMAS May 15, 2009 Report May 15, 2009 Ändrar du castervinkeln så ändras även både camber och toe samtidigt. Citera
pools May 15, 2009 Author Report May 15, 2009 Ändrar du castervinkeln så ändras även både camber och toe samtidigt.OK, jag är ingen expert men, det kan väl inte ändra sej särskillt mycket?Men jag får väl göra en inställning efter helgen. Det blir väl kört 15-20 mil ihelgen. Och det kan väl inte nöta så mycket på däcken.Mvh.pools Citera
lennart lundberg May 16, 2009 Report May 16, 2009 Hej!Jag tror att det är en UNF gänga.9/16-1818 gängor /tum utv.diam/mm 14,3Lennart CMC 1507 Citera
Dr Frelin August 11, 2010 Report August 11, 2010 Har hört ett klonk mellan varven men tycker det har blivit värre med tiden och upptäckte felet idag. Visade sig att mina vänstra rodbussningar fram är helt slut... glappar några millimeter och klonkar när man rycker fälgen i sidled. Nu till det stora problemet... Wheels National Älvdalen går av stapeln i morgon... törs man cruisa lite ändå i helgen trots att det klonkar och vibrera en aning i ratten vid högre farter eller ska jag låta kärran stå? Är tveksam att jag hinner fixa detta tyvärr Däcken fram ska bytas iaf. så dom är jag inte rädd om... finns det några andra risker? Citera
JanneJ August 11, 2010 Report August 11, 2010 Plocka bort muttern och brickan, skär till en bit gummi eller något liknande som en ring med ca 5 cm ytterdiameter och ett hål i mitten stort nog att passa på staget och lägg mellan bussningen och brickan, dra åt muttern igen. Då borde du ha klämt till såpass att det inte glappar mera. Citera
Dr Frelin August 16, 2010 Report August 16, 2010 Fick inte in nåt gummi som stannade kvar så jag drog ett slangklammer runt varje bussning och klämde åt blev rätt bra även om framvagnsinställningen inte blev den bästa. Klarade helgen iaf. Nu blir det till att byta bussningar... Citera
Dr Frelin August 25, 2010 Report August 25, 2010 Nu har jag bytt bussningarna på min 68:a och tänkte dela med mig av mina erfarenheter från detta ifall någon hittar den här tråden i framtiden och bävar inför bytet. Det första jag har att säga är att detta va långt mycke lättare an jag kunde ana. Visserligen satt muttrarna som i sten men rostolja och envishet räcker för det mesta.När de främre muttrarna väl var lösa så satt ju givetvis rören som går i varandra ihop som att de hade samma kropp precis som fler har påpekat. Tog en hammare och knackade till den främre bussningsbrickan i nedrekant några gånger. Precis lagom för att kunna knacka in en liten huggmejsel. Brickan sitter pressad på röret men presskanten är lätt att knacka rak så att man får lös brickan. När väl den främre brickan och bussningen är lös så är det bara att demontera casterstaget från undre bärarmen. Tänk på att bultarna här har splines så försök inte dra runt bultskallen från ovansidan. Två bilder som kanske förklarar bättre än ord! Citera
dana August 27, 2010 Report August 27, 2010 Kämpigt med rör på axel, Trägen vinner Ibland får man ta till svetsen..Min 65a var det lite lättare inga rör ..Monterade Polyuretan och resultatet blev kanon bra sedan..Länkarmsstag är också ett bra namn.. Hälsn Dan Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.