Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Hur tusan får man isär dessa bussningar? Dom verkar ju inte va delade i mitten.

Är det ett genomgående rör eller? Och vad heter strut rod på svenska?

MVh.

pools

Hej och tack för svaren!

Då blir det nog till att skära bort gummit och sen vinkelslip. 8)

Casterstag verkar som en bra benämning.

Mvh.

pools

Hej ! Lossade mina i går faktist dom satt som f-n, jag sprutade rostolja

lät det krypa lite, sen daskade jag på ordentligt framifrån med gummiklubba några gånger då får man dom att flexa ! Sen släppte det galant, kan vara värt ett fösök !

MVH

Problenet löst!

Att dom rostat ihop var ju inte så konstigt. Med den konstruktionen. Två rör

som går i varann. Efter 41 år så är dom massiva. Det blev kniv för gummit

och vinkelslip för metallen. Fast man får använda en liten skiva annars slipar

man i ubalken.

Mvh.

pools

Problenet löst!

Att dom rostat ihop var ju inte så konstigt. Med den konstruktionen. Två rör

som går i varann. Efter 41 år så är dom massiva. Det blev kniv för gummit

och vinkelslip för metallen. Fast man får använda en liten skiva annars slipar

man i ubalken.

Mvh.

pools

Du hade inga problem med att få bort muttrarna, jag fick skära bort en av dem sedan var det ett he...te att hitta nya med rätt gängor

Du hade inga problem med att få bort muttrarna, jag fick skära bort en av dem sedan var det ett he...te att hitta nya med rätt gängor

Nej, det var inga som helst problem. Men jag saknar en kronmutter. Har aldrig

brytt mej om det tidigare. Men nu ska jag fixa en ny. Är det inte UNC?

Du kommer att märka stor skillnad med nya bussningar Very Happy

Glöm inte framvagnsinställningen efter.

Jag har inte gjort nån framvagnsinställning efteråt. Det är ju bara castervinkeln

som ändras, jag har bara ställt den på känn.

Mvh.

pools

Ändrar du castervinkeln så ändras även både camber och toe samtidigt.
OK, jag är ingen expert men, det kan väl inte ändra sej särskillt mycket?

Men jag får väl göra en inställning efter helgen. Det blir väl kört 15-20 mil i

helgen. Och det kan väl inte nöta så mycket på däcken.

Mvh.

pools

• 1 year later...

Har hört ett klonk mellan varven men tycker det har blivit värre med tiden och upptäckte felet idag. Visade sig att mina vänstra rodbussningar fram är helt slut... glappar några millimeter och klonkar när man rycker fälgen i sidled.

Nu till det stora problemet... Wheels National Älvdalen går av stapeln i morgon... törs man cruisa lite ändå i helgen trots att det klonkar och vibrera en aning i ratten vid högre farter eller ska jag låta kärran stå? Är tveksam att jag hinner fixa detta tyvärr Däcken fram ska bytas iaf. så dom är jag inte rädd om... finns det några andra risker?

Plocka bort muttern och brickan, skär till en bit gummi eller något liknande som en ring med ca 5 cm ytterdiameter och ett hål i mitten stort nog att passa på staget och lägg mellan bussningen och brickan, dra åt muttern igen. Då borde du ha klämt till såpass att det inte glappar mera.

Fick inte in nåt gummi som stannade kvar så jag drog ett slangklammer runt varje bussning och klämde åt :lol: blev rätt bra även om framvagnsinställningen inte blev den bästa. Klarade helgen iaf. 8)

Nu blir det till att byta bussningar... ;)

• 2 weeks later...

Nu har jag bytt bussningarna på min 68:a och tänkte dela med mig av mina erfarenheter från detta ifall någon hittar den här tråden i framtiden och bävar inför bytet. :D

Det första jag har att säga är att detta va långt mycke lättare an jag kunde ana. Visserligen satt muttrarna som i sten men rostolja och envishet räcker för det mesta.

När de främre muttrarna väl var lösa så satt ju givetvis rören som går i varandra ihop som att de hade samma kropp precis som fler har påpekat. Tog en hammare och knackade till den främre bussningsbrickan i nedrekant några gånger. Precis lagom för att kunna knacka in en liten huggmejsel. Brickan sitter pressad på röret men presskanten är lätt att knacka rak så att man får lös brickan. När väl den främre brickan och bussningen är lös så är det bara att demontera casterstaget från undre bärarmen. Tänk på att bultarna här har splines så försök inte dra runt bultskallen från ovansidan. :oops:

Två bilder som kanske förklarar bättre än ord!

Kämpigt med rör på axel, Trägen vinner :D

Ibland får man ta till svetsen..Min 65a var det lite lättare inga rör ..

Monterade Polyuretan och resultatet blev kanon bra sedan..

Länkarmsstag är också ett bra namn.. Hälsn Dan