pools June 8, 2009 Report June 8, 2009 Hej!Är det nån som testat båda och jämfört? Är det högre priset för Ignitor II motiverat?Blir det nån skillnad alls? Eller är 2:an bara en uppdaterad vesion av 1:an?Mvh,pools Citera
Jonasm June 8, 2009 Report June 8, 2009 De va de ja tyckte att de har vart upp för... http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... ht=ignitor Citera
Draken March 10, 2010 Report March 10, 2010 De va de ja tyckte att de har vart upp för... http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... ht=ignitor Länken funkar inte =(Någon som har svar på Pools fråga?Tänkte själv skaffa Ignitor =) Citera
pools March 10, 2010 Author Report March 10, 2010 Jag har nu testat båda. Största skillnaden är väl att 2:antål 12V hela tiden, vilken inte 1:an gör. Så skaffa en 2:apå en gång så slipper du dom problemen. Dom är MYCKETenkla att montera. Jag behövde inte ens göra en tändinställningefteråt.Mvh.pools Citera
Gtttggg March 10, 2010 Report March 10, 2010 Jag har nu testat båda. Största skillnaden är väl att 2:antål 12V hela tiden, vilken inte 1:an gör. Så skaffa en 2:apå en gång så slipper du dom problemen. Dom är MYCKETenkla att montera. Jag behövde inte ens göra en tändinställningefteråt.Mvh.poolsVilken är den som man monterar i fördelaren istället för brytarspetsar? Ettan eller tvåan? Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 10, 2010 Report March 10, 2010 Hej.Båda monteras under fördelarlocket, i stället förbrytare, köp Ignitor II, är bättre än 1an. Citera
ThomasX March 10, 2010 Report March 10, 2010 Några rekommendationer om var man bäst inhandlar en. På nätet eller i götet, yankee parts kanske? Citera
Equus March 25, 2010 Report March 25, 2010 Jag har nu testat båda. Största skillnaden är väl att 2:antål 12V hela tiden, vilken inte 1:an gör. Så skaffa en 2:apå en gång så slipper du dom problemen. Dom är MYCKETenkla att montera. Jag behövde inte ens göra en tändinställningefteråt.Mvh.poolsHej,Varför skulle 1:an inte tåla 12 V? Jag har kört med 1:an i fyra säsonger nu - utan problem. Vid ett tillfälle har jag dragit ur all laddning ur ett batteri (glömt tändningen på ), med uppbränd tändspole som resultat. Ignitor 1:an klarade sig dock. E J Citera
pools March 25, 2010 Author Report March 25, 2010 Jag har nu testat båda. Största skillnaden är väl att 2:antål 12V hela tiden, vilken inte 1:an gör. Så skaffa en 2:apå en gång så slipper du dom problemen. Dom är MYCKETenkla att montera. Jag behövde inte ens göra en tändinställningefteråt.Mvh.poolsHej,Varför skulle 1:an inte tåla 12 V? Jag har kört med 1:an i fyra säsonger nu - utan problem. Vid ett tillfälle har jag dragit ur all laddning ur ett batteri (glömt tändningen på ), med uppbränd tändspole som resultat. Ignitor 1:an klarade sig dock. E JVarför vet jag inte, men den gör det inte. Allt enligt tillverkaren.Och min gjorde det inte heller.Mvh.pools Citera
Nenne March 27, 2010 Report March 27, 2010 Ignitor III släpptes ju för ett tag sedan, kanske ett ännu bättre val. Innehåller även en varvtalsregulator. Citera
bosewallius March 28, 2010 Report March 28, 2010 E J,Har du tagit bort resistor wire från spolen till tändningslåset?Om inte har du nog ca 9V utom när du startar bilen.Jag har IginitorI i min 67:a med HP dvs ingen vakuum och det medoriginal resistor wire i kretsen och det har fungerat j8ttebra i många år.Kör med Pertronix spole också men den största skillnaden gjorde Pertronixtändkablar. Mvh bosse Citera
Equus March 28, 2010 Report March 28, 2010 HejJodå, jag har har kopplat bort resistorkabeln och kör därmed med 12 V. E J Citera
bige April 1, 2010 Report April 1, 2010 http://www.mustangmonthly.com/howto/173 ... index.html Citera
KENI April 20, 2010 Report April 20, 2010 HejDet jag kan utläsa av informationen som finns om 1 eller 2 så finns det en kamvinkel(slutningsvinkel) styrning i 2 an, vilket innebär att kamvinkeln ändrar sig vid högre varvtal. Detta för att uppladdningstiden på spolen skall vara så oberoende av vartalet som möjligt. Om man tänker att motorn går på 1000 rpm så tänder den ju ett visst antal ggr på en minut, ökar man då varvtalet till 2000 rpm så blir ju uppladdningstiden för spolen till varje tändning hälften så lång och därmed sämre gnista, då finns det vissa system som är konstruerade så att kamvinkeln ändrar sig och uppladdningen blir bättre. Jag tror att man vid "vanlig" körning inte kan märka någon skillnad på 1 och2 men vid höga varvtal så är 2 an att föredra. Jämnfört med brytare så är ju båda bättreMVHKent Citera
Draken May 6, 2010 Report May 6, 2010 Måste man byta tänspolen också när man sätter i Ignitor ? Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 6, 2010 Report May 6, 2010 Hej.Nej det behöver du inte, men det är ett lyft attäven byta spolen, viktigast att byta spole är om du byter till Pertronix II Citera
Draken May 6, 2010 Report May 6, 2010 Hej.Nej det behöver du inte, men det är ett lyft attäven byta spolen, viktigast att byta spole är om du byter till Pertronix II Fick ignitor i dag av polarn som köpte det åt mig från Hansen Racing.Det står inte ifall det är 1 eller 2!? Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 6, 2010 Report May 6, 2010 Hej.Jag skall erkänna att jag har IIan och kör medoriginal 1970 spole, bytte till 8mm silikonkablaroch nya stift mm, vagnen går faktiskt rätt bra. Citera
Equus May 6, 2010 Report May 6, 2010 HejApropå Pertronix tändspole. Så här ser innanmätet ut (efter det att jag bränt den, se tidigare inlägg 25 mars). Citera
KENI May 11, 2010 Report May 11, 2010 HejNär jag köpte min Ignitor så följde det med en plastskiva (ca 0,3-4 mm) som man skulle använda som distans mellan axeln och Ignitorn. Det medföljde utförlig intruktion i satsen om hur man skulle göra. Kent Citera
Dr Frelin June 21, 2010 Report June 21, 2010 Monterade Ignitor III i min och den funkar super! Blev dock lite fundersam då jag läser här bla. för det följde inte med någon distans till "trean" men det kanske inte ska vara någon till den nya modellen? Nån fler än jag som monterat trean? Citera
CMC 1061 Berra June 28, 2010 Report June 28, 2010 Borde inte det stå i mont anvisningen? Berra Citera
Dr Frelin June 28, 2010 Report June 28, 2010 Stod inget om det i monteringsanvisningarna så jag smällde dit grejerna och det fungerar kanon! Har bara hört från fler som kör Chevrolet (ursäkta) att dom också fått justera avstånd osv. Slängde ur mig detta mest för att höra om det finns fler än jag som kör med trean! Citera
ThomasX June 28, 2010 Report June 28, 2010 Jag tänkte jag skulle stoppa i en trea i min, köper nog en nästa vända till usa i mitten juli, om jag får tag på en.Var köpte du din, pris?Mvh Thomas Citera
Recommended Posts