Jump to content

Featured Replies

  • 9 months later...
  • Author
comment_88509

Jag har nu testat båda. Största skillnaden är väl att 2:an

tål 12V hela tiden, vilken inte 1:an gör. Så skaffa en 2:a

på en gång så slipper du dom problemen. Dom är MYCKET

enkla att montera. Jag behövde inte ens göra en tändinställning

efteråt.

Mvh.

pools

comment_88511
Jag har nu testat båda. Största skillnaden är väl att 2:an

tål 12V hela tiden, vilken inte 1:an gör. Så skaffa en 2:a

på en gång så slipper du dom problemen. Dom är MYCKET

enkla att montera. Jag behövde inte ens göra en tändinställning

efteråt.

Mvh.

pools

Vilken är den som man monterar i fördelaren istället för brytarspetsar? Ettan eller tvåan?

  • 2 weeks later...
comment_89284
Jag har nu testat båda. Största skillnaden är väl att 2:an

tål 12V hela tiden, vilken inte 1:an gör. Så skaffa en 2:a

på en gång så slipper du dom problemen. Dom är MYCKET

enkla att montera. Jag behövde inte ens göra en tändinställning

efteråt.

Mvh.

pools

Hej,

Varför skulle 1:an inte tåla 12 V? Jag har kört med 1:an i fyra säsonger nu - utan problem. Vid ett tillfälle har jag dragit ur all laddning ur ett batteri (glömt tändningen på :oops: ), med uppbränd tändspole som resultat. Ignitor 1:an klarade sig dock. :D

E J

  • Author
comment_89286
Jag har nu testat båda. Största skillnaden är väl att 2:an

tål 12V hela tiden, vilken inte 1:an gör. Så skaffa en 2:a

på en gång så slipper du dom problemen. Dom är MYCKET

enkla att montera. Jag behövde inte ens göra en tändinställning

efteråt.

Mvh.

pools

Hej,

Varför skulle 1:an inte tåla 12 V? Jag har kört med 1:an i fyra säsonger nu - utan problem. Vid ett tillfälle har jag dragit ur all laddning ur ett batteri (glömt tändningen på :oops: ), med uppbränd tändspole som resultat. Ignitor 1:an klarade sig dock. :D

E J

Varför vet jag inte, men den gör det inte. Allt enligt tillverkaren.

Och min gjorde det inte heller.

Mvh.

pools

comment_89416

E J,

Har du tagit bort resistor wire från spolen till tändningslåset?

Om inte har du nog ca 9V utom när du startar bilen.

Jag har IginitorI i min 67:a med HP dvs ingen vakuum och det med

original resistor wire i kretsen och det har fungerat j8ttebra i många år.

Kör med Pertronix spole också men den största skillnaden gjorde Pertronix

tändkablar.

Mvh bosse

  • 3 weeks later...
comment_90660

Hej

Det jag kan utläsa av informationen som finns om 1 eller 2 så finns det en kamvinkel(slutningsvinkel) styrning i 2 an, vilket innebär att kamvinkeln ändrar sig vid högre varvtal. Detta för att uppladdningstiden på spolen skall vara så oberoende av vartalet som möjligt. Om man tänker att motorn går på 1000 rpm så tänder den ju ett visst antal ggr på en minut, ökar man då varvtalet till 2000 rpm så blir ju uppladdningstiden för spolen till varje tändning hälften så lång och därmed sämre gnista, då finns det vissa system som är konstruerade så att kamvinkeln ändrar sig och uppladdningen blir bättre. Jag tror att man vid "vanlig" körning inte kan märka någon skillnad på 1 och2 men vid höga varvtal så är 2 an att föredra. Jämnfört med brytare så är ju båda bättre

MVH

Kent

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
comment_94219

Stod inget om det i monteringsanvisningarna så jag smällde dit grejerna och det fungerar kanon! 8) Har bara hört från fler som kör Chevrolet (ursäkta) att dom också fått justera avstånd osv. Slängde ur mig detta mest för att höra om det finns fler än jag som kör med trean! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...