Jump to content

Recommended Posts

Åker med original fyrväxlad toploader i min 69:a och det är kul. Men nu är jag ändå sugen på att åka med automat ett tag. Nån som kan ge råd om vad jag behöver utöver lådan och flexplate. Passar vxllådsfästet och befintlig kardan?

Sitter en standardbetonad 351w i bilen. Är inne på en beg. C4, är det klokt, tror ni?

Mycket tacksam för svar.

är det klokt, tror ni?

Nää...

Skulle gärna byta min automat mot en manuell för att få köra bil och inte bara åka.

Men, men, det är en högst personlig åsikt ;)

Hade automat från början i min. Men det är mycket roligare med manuell. Bara en massa dräll jämt med automat. När man byter oljan i den. Sedan är alltid några droppar som kommer då och då från lådan. Blev så trött på detta. Och har alldrig ångrat mitt byte till manuell låda.

Berra

ja tänkte inte byta till automat för gott utan tycker enbart det skulle vara kul att prova en säsong.

Det blir ju en hel del glidande i stan och då är det inte så kul med manuell. Ute på landsvägen är det en annan sak, där kommer den manuella lådan till sin rätt.

Men eftersom jag är inne på att byta, vad krävs och vad ska jag ha för grejer tycker ni?

Tänkte inte köpa nytt, det blir ett för dyrt experiment.

Tja.

Jag har inte gjort det, men det som bl.a. skiljer

Troligtvis annan kardan längd.

Annan hastighetsmätarwire. avigt drev vä/hö roterar annat håll

Tillkommer gör också en neutral safety switch (startspärr), troligtvis är väl kablaget i bilen förberedd för både automat och manuell.

startkrans/startmotor

annan kylare med anslutning för automat kylning alt. en separat oljekyl.

Kickdown reglage/wire.

kom ej på nå mer just nu,,,

/Tommy

Egentligen ska du ha en FMX för den är tryggare och en riktig slitvarg som inte ger upp.

Effektiv är den dessutom och kalibrerad för 351

C4 är vanskligare för vridet på 351cui och egentligen ska du ha en modell som heter C9, C10 eller C5 då det bara är dom som står pall på sikt.

Beteckningen C4 är egentligen bara fram till 1968 men man säger ändå C4 om årsmodellerna efter trots att dom inte är kompatibla med varandra.

C10 är bäst och lättast att hitta. Sitter på större Fordar, Lincoln med 302 eller 351W, 351C

I dagligt tal kallar man denna låda för "Pan filled" men är inte alls kompatibel med C4 -1969

Lättast är ändå en FMX som sagt och för övrigt så har FMX samma storlek som C10 på transmisionskåpa/startkrans (164kugg)

När man ändå inne på FMX så går det inte undå nämna kusinen AOD som i stora drag är just en FMX i grunden.

Då har du ju en 4-e växel på köpet och denna låda finns det "plenty" av.

Finns dock en massa problem bland dessa men de bästa heter AOD-E och är elektroniskt styrd men plättlätt att anpassa för förgasar motor.

AOD-E är en goding som håller och är effektiv!

Billigas, enklast är iallafall FMX om plånboken ska styra

Tony Och Janne ni kan ju byta vxl med varandra så blir ni kanske båda nöjda:-)

Tänkte på det jag också :--

Vill ha 5-växlat om jag skulle ge mig på att byta.

Har just köpt ett shift kit till min FMX för att testa vad det gör, ska meka in det så fort jag får tid.

Ett byte hade ju varit enkelt och bra Janne men jag tänkte behålla min toploader i fall jag vill byta tillbaka. Tack för alla svar och synpunkter. Kanske enklast och billigast då att testa en FMX en säsong, om man nu får tag på de grejer som behövs.

Köp en bil av varje istället... ;)

Förövrigt, manuell i en gammal musse? Jag kan komma på ett antal bilar jag hellre skulle vilja ha som manuella än en gammal 60 talare. ;)

En av varje...bra förslag :D

När lottovinsten ramlar in ska stallet kompletteras med en Mach 1 428 automat 69, en fastback 65 manuell och en 64,5 cab automat :D:D:D En Boss 302 eller en Shelby vore inte fel det heller :D

Fast jag är rätt nöjd med den jag har oxå – besiktad med blankt papper i tisdags och snart kommer det riktiga cabvädret!

Trevlig midsommar!