Jump to content

72 Mach1 Spårar/vandrar på vägen


72Jönsson

Recommended Posts

Hej, slänger ut en fråga och ser om någon har eller har haft samma problem.

Åker 72 Mach1, 351C+C6 och upplever stora problem med att att bilen spårar/vandrar över tex vita linjer eller andra ojämnheter i vägen, ibland är det t.o.m svårt att hålla henne kvar på vägen!

På jämn väg går bilen spikrakt,kan släppa ratten och det drar inte åt något håll, styrningen har högst måttligt glapp och framvagnen är helt renoverad med ställbara Koni+620 fjädrar, hämmare och bussningar.

Har också gjort framvagnsinställning.

Servon fungerar bra, går lätt utan hack åt båda håll och inga andra konstigheter.

Jag undrar om det kan vara däcken som ställer till det, åker med BF Goodrich radial T/A 235/60 fram, nästan nya med 2,5 i tryck?

Tacksam för alla synpunkter!

mvh/Magnus

CMC852

Link to comment
Share on other sites

Har du breda däck kan det vara så att dom fastnar i spåren på vägen och när däcken kommer ur spåren så känns det som att bilen kastas åt ena sidan.

Otäckt som bara den om man inte är van att det kan hända.

Link to comment
Share on other sites

Det första jag hade kollat är om hjulen sitter där de ska. Mät hjulbasen på höger och vänster sida. Kontrollera övre och under kulbult mot någon referens i karossen, jämför höger-vänster. Sitter t.ex en bärarm 10mm fel kan man få konstiga fenomen.

Kolla så att inte krängningshämmaren är belastad när bilen står i neutralläge på hjulen. Lossa stagen till undre bärarmarna och mät hur långt det är till respektive bärarm, skiljer det kommer krängningshämmaren att spänna när du skruvar fast den. Anpassa hylsorna mellan bussningarna i så fall. Ju kraftigare krängningshämmare man har desto mer påtagligt blir felet.

Jag har haft precis samma problem som du och har lagt mycket tid på att fixa till det. Det går att lösa även om det kan vara lite detektivarbete.

Link to comment
Share on other sites

Sitter t.ex en bärarm 10mm fel kan man få konstiga fenomen.

Om över bärarm inte sitter helt rätt, hur flyttar man den då?

Sätta brickor bakom?

Och hur vet man vad som är "rakt" ?

Om den ena, för exempel. Sitter 34cm från en punkt och den andra sitter 35cm från en punkt.

Ska man då försöka få båda på 34.5cm eller ska man på något vis mäta ut vilken som är rak i förhållande till bilen och följa den?

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Sitter t.ex en bärarm 10mm fel kan man få konstiga fenomen.

Om över bärarm inte sitter helt rätt, hur flyttar man den då?

Sätta brickor bakom? flytta hålen i innerskärmen om det är den övre, är den nedre fel, borde det finnas spår efter krock/dålig reparation

Och hur vet man vad som är "rakt" ? kryssmätning av ramen är första steget om man misstänker att bilen är sned. Uppgifter om hjulbas finns i manualen. Hjulets placering i hjulhuset kan ge viss ledning ( lite varning dock för att lita på repro skärmar, bättre att mäta mot torpedväggen )

Om den ena, för exempel. Sitter 34cm från en punkt och den andra sitter 35cm från en punkt.

Ska man då försöka få båda på 34.5cm eller ska man på något vis mäta ut vilken som är rak i förhållande till bilen och följa den? kolla vilken som passar bäst mot fjädringstoppet och sitter bäst centrerad, utgå från den sidan. Huvudsaken är att bilen är "fyrkantig" mellan alla hjulen, hjulbas höger-vänster och kryss. Ska man vara riktigt noga är det mätning i riktbänk som gäller

[/quote:22eh8x9e]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade samma problem tidigare. Det visade sig att jag hade lite väl mycket camber för att åka på gatan. Efter att jag ställde om så kår bilen hur stadigt som helst. Tyvärr så kommer jag inte ihåg några gradtal, men jag har fortfarande mer camber än orginal, och jag har samma bredd på däcken som du fast lägre profil.

Link to comment
Share on other sites

Däcken är det absolut inte iaf. Jag brukar använda just de på mina Mustanger för att de inte spårar. Det är skuldrans utformning som avgör om det spårar eller ej. Dessa är lagom runda så de funkar perfekt.

Det som möjligtvis kan ge problem är om man inte har samma bredd fram och bak i kombination med olika offset fram och bak. Då kommer däckcentrum inte "i rad" och kan få lustiga konsekvenser. Man kan testa med spacer fram eller bak kan göra enorm skillnad.Det är bara att labba på

En korrekt hjulinställning är ju naturligtvis som många påpekat här nödvändig

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Funderade lite på Janne J:s svar tidigare då han skrev att det ska bli som en rektangel. Med risk för att jag blir osams med janne men ska man inte helst ha en mindre spårvidd bak en fram för att få bättre köregenskaper eller är jag ut och cyklar (där har vi ju bara två hjul ;) )

Link to comment
Share on other sites

Funderade lite på Janne J:s svar tidigare då han skrev att det ska bli som en rektangel. Med risk för att jag blir osams med janne men ska man inte helst ha en mindre spårvidd bak en fram för att få bättre köregenskaper eller är jag ut och cyklar (där har vi ju bara två hjul ;) )

Det är naturligtvis hjulbasen och diagonalmåtten jag menar :oops:

Att bilar har olika spårvidd fram/bak är ganska vanligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

hade samma problem med vår bil,orkade inte forska så mycket i det så jag köpte nya däck o fälgar,å sen var det problemet borta. körde i från varberg (w&w) till höganäs med ungarna i bilen o det regnade blev lite nervös när bilen stod och studsade i mot mitt linjen :roll: . senare sa min kollega att har du belt radial däck så släng dom så långt du kan , livs farliga. han har jobbat med däck i helsingborg i 24 år, bilen även vibbrerade. Nu ligger bilen som ett strykjärn på vägen,det e lite lägre profil på däcken nu dessutom.Mvh t.302.

Link to comment
Share on other sites

Åkte diagonal tidigare i sommras och hade ett h-vete att hålla mussen på vägen. Köpte nya Cooper radialdäck 235-60x15 fram 255-60x15 bak

Blev mycket bättre men är fortfarande spårkänslig precis som 72 Jönsson/ Magnus beskrev. Är det någon som dom rätta måtten om man vill göra en hjulinställning på Mussen som är en 71 Mach 1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...