Jump to content

351C 2V Bygge förslag


Lemmy

Recommended Posts

Tjena, Har köpt en 351C 2V som sagt och vill nu gärna ha förslag på motorbygge/lätt trim ! OBS! har Manuell låda på.

Detta är låg/medelbudget objekt! :D

Det vi är ute efter är:

CA: 300-400HK

BRA bottenvrid

gärna rapp

När vi köpte motorn fick vi även med ett 4V edelbrock insug typ "TORKER 351 (2760)"

när man läser om det på edelbrocks hemsida så står det "Will not fit 2V heads" så är det bara att strunta i det insuget och sälja, eller går det att åka på bra tillsvidare ?

Och avgassystem, ska man ha headers ? 2½" eller 3" avgassystem ?

Ge gärna förslag på "Hydral-Kam, ev. insug, förgasare samt avgassystem" samt ställen man kan köpa sakerna på till bra priser, gärna i sverige, ev begangnat om nån har ?

MVH Morgan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu är jag ingen motorbyggare men,,,

Avgas 2,5" räcker gott + H/X pipa.

Bottenvrid- Det är det som är bra med 2v, du har all effekt i botten.

Kam- finns lika många profeter som kammar :lol:

Dualkam för avgassidan är det sämsta med cleveland,,,,,

Hedders bör du ha.

Förgasare 600 cfm.

När det gäller insug så finns det speciella 4vinsug-2v toppar.

Men jag har läst historier där man monterat 4v insug på 2v toppar och det fungerat. Det borde inte funka,,,,

"Lite som humlan som i teorin inte borde kunna flyga, men det vet den inte om"

Vidare så är det läge och se till så utväxlingen i bakaxeln är rätt.

Så blir den rätt rapp,,,,,, 3.55 eller högre.

Man bör inte varva en cleveland över 6k, beroende på att originalventilerna brukar ge sig. Annat är det om man sätter i "onepiece"

Experter får fylla på,,,,

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Om jag vill piska den här, kmr effekten att räcka till då ?

Nej skämt å sido :)

tack för svar, vi e inte ute efter varv över 5500-6000 så det är ingen fara

okej, då skall vi ta reda utväxlingen på bakaxeln, eller om någon vet ? är en 8" med en rak 6:a 250cui orginal, om det finns någe ca på vad dom hade för utväxling :)

tacksam för fler förslag/ideér

MVH

Link to comment
Share on other sites

Kolla vilken manuell låda du har. Om det är en Toploader finns close ratio och wide ratio. Det kan avgöra vilken utväxling du bör välja i bakaxeln.

close = högre etta.

wide= låg ettas utväxling.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Välj inte kam själv,utan låt experterna välja.

Kamfirmorna har formulär där man fyller i låda utväxling komp,rullomkrets ,tyngd på bilen insug ,toppar avgas och vilket varvtal man vill att bilen ska jobba i.

Efter någon dag får man mail om lämpligt kamval.

Link to comment
Share on other sites

Tacka o bugar för alla förslag, vi är på gång nu :D

Har sett sen 70 talet H/X pipa. Vad är den bra för?

Insug letas febrilt.

Vi ha 3.0 i vår 8 axel där bak, så vi ändrar nog... finns där diff o hissa i?

3 petad låda, söker en 4vxl.

Link to comment
Share on other sites

H/X pipa jämnar ut trycket från de båda sidorna.

Dessutom blir ljudet lite trevligare/rappare.

H- pipa ger USA- ljud, X-pipa ger Italienskt ljud.

Ang. lamelldiff eller liknande, kolla med stigs axle and parts, det skall inte vara några problem, kolla vilken bakaxel du har, antagligen en 8".

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

H/X pipa jämnar ut trycket från de båda sidorna.

Dessutom blir ljudet lite trevligare/rappare.

H- pipa ger USA- ljud, X-pipa ger Italienskt ljud.

Ang. lamelldiff eller liknande, kolla med stigs axle and parts, det skall inte vara några problem, kolla vilken bakaxel du har, antagligen en 8".

/Tommy.

Då minns jag rätt "tryckutjämnings rör, vissa svetsa dit det på 70talet :)

H pipa & usa ljud låter helt rätt :)

Vi har fått fram att det är en 8 axel, ska kontakta ditt tips om stigs axle om utväxling o diff

Link to comment
Share on other sites

Hej Lemmy!

Jag har skickat dig ett PM, jag har ett Edelbrock Performer LB 351-2V som blir över nu när inte får ihop mitt 351C-projekt. Eftersom jag köpt ny bil kommer pengarna gå till den.

Eventuellt kan du få köpa hela projektmotorn, arbeten gjorda hos Engine Kit Racing. Fattas några grejjer för komplett motor men jag säljer det jag har långt under självkostnadspris.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lemmy!

Jag har skickat dig ett PM, jag har ett Edelbrock Performer LB 351-2V som blir över nu när inte får ihop mitt 351C-projekt. Eftersom jag köpt ny bil kommer pengarna gå till den.

Eventuellt kan du få köpa hela projektmotorn, arbeten gjorda hos Engine Kit Racing. Fattas några grejjer för komplett motor men jag säljer det jag har långt under självkostnadspris.

Såg ditt pm, är intresserad :--

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen, tänkte bara höra, vi har ju som bekant en 351C 2V, nu har vi fått tag på ett 400C block, med Vev, kolvar & stakar i ! nu till frågan, e de samma block 351C & 400C ? lr kan man åtminstonde plocka över Vev, Stakar & Kolvar till våran 351C så att det blir en 400C ?

när man iaf läser lite om dom så har:

351C: 4,00 x 3,50 (Borr & Slag)

400C: 4,00 x 4,00 (Borr & Slag)

Så det verkar ju bara va slaget som e längre (Låt mej påpeka att både jag & farsan (Lemmy) gillar långt slag, skönare sound :) borde man inte dessutom få något högre i Komp också med 400C Vev, Stakar & Kolvar i våran 351C ?

Tacksam För Svar :)

MVH Morgan

Link to comment
Share on other sites

Vad som skiljer är infästningen mot växellådan,som är av bigblocktyp på 400cleveland ..

vet inte hur det är med vevparti,men tror inte det passar rakt av..

Var inte blockhöjden högre också?,ungefär som Vindsor typ?

Link to comment
Share on other sites

Vad som skiljer är infästningen mot växellådan,som är av bigblocktyp på 400cleveland ..

vet inte hur det är med vevparti,men tror inte det passar rakt av..

Var inte blockhöjden högre också?,ungefär som Vindsor typ?

Har läst nånstans följande:

"The 90 Degree Windsor bolt pattern is found on

the 240-300 big six, The 250 CI small six, the 351C, and some 400's.

The 429/460 385 bolt pattern is also found on the 351M and 400 335

engines(which, interestingly have the same deck height as the 385 series),

and, the 385 series blocks also sport the MEL bolt pattern."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tänkte lufta lite om förgasar funderingar.

Vi skall nu göra en beställning från Summit, men kommer inte riktigt överens om storlek på förgasaren, räknas ju i cfm. Holley blir det dock.

Vi har vår kära 351c kvar, orginal 2v toppar. hade tänk varva max 5500 rpm. Vi vill ha ett bra bottenvrid och kommer nog under nästa vinter skaffa högre komp. med andra toppar 2v o mindre förbränningsrum och då kanske ökar max varvtal ngt.

Skall man göra sitt förgasar val efter max varvtal? Är det så att mindre förgasare ger en mer rapp motor från tomgång, hög hastighet genom förgasar halsarna är väl att eftersträva?

Vi har ett edelbrock "2750" dualplane insug.

Jag är inne på en 600cfm, min son vill ha större.

Tommyvax skrev 600cfm, Per 750cfm men 600 går d med...

Link to comment
Share on other sites

Hej alla

Nu kommer en fråga från en novis.

Jag har nyligen kommit i kontakt med ordet -2v och jag undrar helt enkelt vad som är skillnaden på en -2v och en -4v?

Min Mach 1:a har en -2v.

Mvh Esa

Link to comment
Share on other sites

2V = 2 venturi, eller på svenska 2-portsförgasare. 4V är alltså 4-portsförgasare.

På de flesta motorer skiljer bara insug och förgasare mellan 2V- och 4V-motorerna. På 351 Cleveland är det dock olika kanaler i topparna osv, och insugen passar inte rakt av mellan motorerna. Det är därför det finns speciella triminsug för att sätta 4-portsförgasare på en 2V-motor.

Link to comment
Share on other sites

Aha, då vet jag!

Jag hade gissat att det stod för 2 respektive 4 portsförgasare men sen när jag läste om olika toppar osv. så blev jag osäker.

Tack för infot Ronnie!

Mvh Esa

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du skall lyssna mer på PerB än mig. :oops:

Min 351c-2v ombyggd till 4v och med moderat trimkam klarar sig fint med 600cfm.

Själv har jag funderat på 650dp när jag uppgraderar.

/Tommy.

Okey, större toppar o trimkam har du och den går bra med 600. Vad har du för max varvtal?

Vad får dig att vilja uppgradera till 650?

Alltså om jag fattat förgasarens storlek när man skall välja är hur mycket man vill varva, att ge motorn rätt mängd luft? För stor förgasare gör väl att motorn "dör" för ett kort ögonblick vid stort gaspådrag?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du skall lyssna mer på PerB än mig. :oops:

Min 351c-2v ombyggd till 4v och med moderat trimkam klarar sig fint med 600cfm.

Själv har jag funderat på 650dp när jag uppgraderar.

/Tommy.

För stor förgasare gör väl att motorn "dör" för ett kort ögonblick vid stort gaspådrag?

Kan vara så. Men du kan även ha för stora munstyken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...