Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att leta efter en mustang i bra skick där man inte behöver göra något speciellt åt bilen på flera år. Har varit runt och tittat på några stycken, årsmodeller mellan 65-69. Alla mustangägare tycker naturligtvis att deras bilar är den bästa man kan få tag på, vilket inte kanske alltid stämmer med verkligheten. En del har krävt omlackering och en del maskinellt arbete. Tyvärr har jag inte hittat någon som varit bra på båda punkterna. Vad får man vara beredd på att betala för en bil som både går bra och har en schysst lack?

En bil som ser riktigt bra ut på bild kan se hemsk ut i verkligheten och man vill helst inte resa runt hela landet och kolla. Finns det någon som har något tips på bilar i trakten i och runt Dalarna?

Mvh Tobbe

DET ÄR ETT ORD MÅNGA BORDE LÄRA SIG VAD DET BETYDER:-)

MEN TITTA PÅ DE DYRA BILARNA DÅ DE OFTA ÄR VÄLDIGT FINA:-

HT 150000:-

FASTBACK 250000:- ++

CABB 250000:-+

Oj - vilken fråga. Men för den delen ingen ovanlig sådan....

Vad är bra skick i Dina ögon? Vad är Du villig att betala för en bil som möter Dina krav? 100, 200 eller 300 tusen...

Som med allting annat som inte finns att köpa nytt i var o varannat gathörn så gäller det att ordentligt spana av marknaden för att se vad som finns tillgängligt och till vilka priser.

Vilket skick vill man ha på bilen? Duger det med ett gott bruksskick som man kan köra varje dag utan att vara allt för rädd om eller ska det vara renoverat i strikt original, kanske orört/oskruvat osv.

Om vi preciserar lite närmare i vad just Du är ute efter så är det nog lättare att ge en inblick i vad det kan handla om. Prisskillnaderna från 65-69 beroende på modeller och koder kan skilja flera hundra tusen.

Lista upp vad just Du är ute efter så blir det nog lättare att visa ett finger i rätt riktning... ;)

Jag själv köpte min 67a för några årsen efter mycket velande hit o dit men det är inget jag ångrar idag, visst kanske gav jag för mycket men jag fick en bil som jag trivs med och säljaren var ärlig och talade om de ev brister som fanns. Jag kan säkert köra med den i 10år till men nu lider jag av den typen av fingrar som inte gärna ligger stilla och fina. Den hade bra motor, hyfsad lack osv. Vad jag sen gav spelar ju ingen roll men det kändes okej för mig.

Men en sak är säker - det är en väldigt klurig fråga där redan i rubriken ;)

Jag börjar ha kollat på ett antal bilar nu och ska du ha en som är rostfri, med bra lack och bra maskinellt så verkar det inte räcka med 120000:-. Alla jag kollat på i den prisklassen har haft lacksläpp eller rost. Eller båda delarna. Det är för en HT då. Så jag tippar att du måste upp mot 150k som CMC-49 skriver. Motorerna och lådorna är dock oftast helt ok.

Det kan såklart dyka upp en pärla till rätt pris också. Jag missade ett rostfritt objekt i göteborg för 80k. Superfint krom, inte en enda liten rostfläck nånstans på hela bilen (jag letade verkligen NOGA!). Gick bra i motor och låda men lacken var ful (dock inga släpp, bara ful färg och lite matt). Dock ett klipp för 80k. Tyvärr blev det en annan kille som fick köpa den.

Tack för svaren.

En bil i bra skick för mig är en bil som är rostfri och har en bra lack.

Ge ett gott intryck helt enkelt. Motorn och växellåda skall fungera bra.

V8 ej 6:a

Helst automat. Helst årsmodell 65-68.

Den behöver inte vara orginal eller oskruvat.

För mig är det HT eller cab som är det mest aktuella valet.

Jag har tittat på bilar (HT) från 119000 - 180000.

Men inte hittat något ännu.

Har tänkt att lägga ut max 200000.

Jag kan bara hålla med om CMC-49:s prisbild. Jag letade för några år sedan efter min 1:a Mustang & har exakt samma erfarenheter som Tobbe & Dennis. Vill du ha nå´t som inte är ett "projekt" så bör du upp i de högre prisklasserna.

Vet inte om man får göra "reklam" i en sån här tråd, men jag har en tidig svensksåld -65:a med 289:a & 4 vxl. manuell låda i vad jag tycker ett mycket gott skick som kan vara till salu inom din prisbild. Inget rost, schysst lack i originalkulört (lackad nå´n gång för kanske 10 år sedan?) Rangoon Red (tämligen ljusröd) med svart std. inredning.

Skivbromsar & Rally Pac som på alla svensksålda. Dock funkar inte klockan i Rally Pac:et, men den klarar man sig utan :)

Jämfört med många bilar man ser på meets etc, så ser den bra ut. Funkar kanon i motor etc. Litet glapp i 2:ans växel så den "hoppar ur" ibland när man motorbromsar. Annars inget att invända mot i funktion.

Om min fru får som hon vill så är den till salu, men endast för att jag "bytt upp" mig till en -69:a Mach I. Funderar på att behålla den, men har helt enkelt inte tid att hålla efter & köra två Mustanger.

Finns i Motala - 25 mil från södra Dalarna...

Tobbe, hör gärna av dig via e-post om du är intresserad: ronnie[snabel-a]lintzen[punkt]se så tar vi ett snack vidare.

Lycka till i din jakt på en schysst Mustang!

/Ronnie

Edit; Lägger till några bilder:

IMG_0548.jpg

IMG_0549.jpg

IMG_0556.jpg

Vill du ha en riktigt fin bil så kan du ju satsa på att köpa av idioter som mig som lägger 5 år av sin tid och över 300´ i delar på en super renovering där inget absolut inget lämnats åt slumpen och bara de bästa bitarna använts.

När allt börjar bli klart (till hustruns lättnad) skelar blicken redan mot nästa objekt (hustruns blick hårdnar igen) och helt plötsligt är pärlan till salu.

Slår du till så har du fått mig att jobba för dig i fem år för 50 öre i timmen sådär exklusive kontinuerliga mutor till familjen och snälla kompisar som ställt upp under tiden. Dessutom ser du till att jag återigen blir omyndigförklarad av mina vänner när jag släpar in ett nytt vrak i garaget som enligt alla är omöjligt på alla sätt och vis.

/Terner

Vill du ha en riktigt fin bil så kan du ju satsa på att köpa av idioter som mig som lägger 5 år av sin tid och över 300´ i delar på en super renovering där inget absolut inget lämnats åt slumpen och bara de bästa bitarna använts.

När allt börjar bli klart (till hustruns lättnad) skelar blicken redan mot nästa objekt (hustruns blick hårdnar igen) och helt plötsligt är pärlan till salu.

Slår du till så har du fått mig att jobba för dig i fem år för 50 öre i timmen sådär exklusive kontinuerliga mutor till familjen och snälla kompisar som ställt upp under tiden. Dessutom ser du till att jag återigen blir omyndigförklarad av mina vänner när jag släpar in ett nytt vrak i garaget som enligt alla är omöjligt på alla sätt och vis.

/Terner

:lol::lol::lol::lol::lol: Kanonbra beskrivning. For många år sen sålde jag ett tokrenoverad GM produkt......Inte direkt med forlust men timpenningen var vel 1 krona. 58 sekunder efter avslutat handel stod jag i aviskiosken og bladrade i diverse bilmagaziner efter neste prosjekt. Av og til tror jag man måste ta STORA minnestestet :oops:

John

Jo du Bakke de så sant. Dessutom sviker man alla vänner som vänligt tagit med en på alla träffar "eftersom man inte tagit sig ur garaget" haha. Förmodligen hade dom trott dom skulle åka med mig dom nästa 5 åren men....jajaja.

Nu ska jag i alla fall ta mig till Hot Rod reunion eller vad det heter på Meka i Malmö till helgen. Men vad händer ? Corvettekompisen racar på Mantorp och Hot Rod kompisen är i 31:an på Husie nånting run. Jaja vi ses i Malmö hoppas jag. Kanske inte du Bakke du har ju en bit att åka men ändå.

:)

/Terner

IMG_0548.jpg

Det är min gamla 65:a du har Rock'N'Ron. Skoj, kanske kan vara intresserad att köpa hem den till familjen igen ;) Skicka gärna ett PM med vad du begär.

Har du kvar build-sheetet och den knubbiga luftburken som jag bytte ut till "rätt" modell? Hoppas det, har lite intressant info om den luftburken som jag tror suttit på från fabrik.

Viktigt att vara enveten och tålamodig... jag köpte en fin 69 ht för 120 000, det var väl 2 år sedan...

Sedan sålde jag min -68 cabbe för 200 000... och köparen kan intyga att den var i väldigt bra skick.

Så vänta och ha tålamod så kommer kan det dyka upp något klipp.

Jag kan bara instämma....När jag började leta efter en fin mustang 67-68 så var min och min frus tak ca 100000:- Men snabbt insåg vi att kan troligtvis aldrig hitta det man söker för den "låga" summan. Vi höjde ribban ett par steg och fick tag i en 67:a men hel och fin inredning, skapligt fina fälgar, bra däck. 289 motor som går hyfsat bra dock en 2 portare. En C4 automat som växlar fint. Lacken (Candy apple red) var vi hemskt dåligt skick men INGEN ROST!!! *phu!* varken på kaross eller under! Fick faktiskt beröm av besiktiktningsgubben som besiktade den som sa att det var otroligt fin under och väldigt välhållen! Men tyvärr slog han ner på bromsarna som tog dåligt och ojämnt. Men jag fick med 4 nya bromscylindrar som jag bytt och då gick den igenom galant!

Priset då? Ja, det är ingen hemlis...vi gav 125000:- för den och det var absolut inte förhandlingsbart. Men jag slog till för att jag frågat runt här på forumet och fått tipset att söka efter en tämligen rostfri bil. Visst det behövs en omlackering av bilen för att den skall bli tipptopp...men tackolov så slipper jag ägna vintern till att slipa rost!! :D

Så...mitt tips (som oxå nybliven Mustangägare)...Vänta på rätt tillfälle och låt magkänslan tala! Vill du ha en fin bil utan att behöva göra nämnvärt så får du nog räkna med minst 150'000:- ! Vi var oxå inne på Cab, men som tidigare talare sa....under 200' finns det ingen fin bil att få!

Lycka till i bilsökandet och skynda långsamt!!! ;)

Jag kan bara instämma....När jag började leta efter en fin mustang 67-68 så var min och min frus tak ca 100000:- Men snabbt insåg vi att kan troligtvis aldrig hitta det man söker för den "låga" summan. Vi höjde ribban ett par steg och fick tag i en 67:a men hel och fin inredning, skapligt fina fälgar, bra däck. 289 motor som går hyfsat bra dock en 2 portare. En C4 automat som växlar fint. Lacken (Candy apple red) var vi hemskt dåligt skick men INGEN ROST!!! *phu!* varken på kaross eller under! Fick faktiskt beröm av besiktiktningsgubben som besiktade den som sa att det var otroligt fin under och väldigt välhållen! Men tyvärr slog han ner på bromsarna som tog dåligt och ojämnt. Men jag fick med 4 nya bromscylindrar som jag bytt och då gick den igenom galant!

Priset då? Ja, det är ingen hemlis...vi gav 125000:- för den och det var absolut inte förhandlingsbart. Men jag slog till efter att jag frågat runt här på forumet och fått tipset att söka efter en tämligen rostfri bil. Lack och motor till viss del var bagateller att fixa! Men INTE ROST!! Visst det behövs en omlackering av bilen för att den skall bli tipptopp...men tackolov så slipper jag ägna vintern till att slipa den förbövlade rosten!! Och kan ägna mig åt att lacka om den och uppgradera motorn lite :D

Så...mitt tips (som oxå nybliven Mustangägare)...Vänta på rätt tillfälle och låt magkänslan tala! Vill du ha en fin bil utan att behöva göra nämnvärt så får du nog räkna med minst 150'000:- ! Vi var oxå inne på Cab, men som tidigare talare sa....under 200' finns det ingen fin bil att få!

Lycka till i bilsökandet och skynda långsamt!!! ;)

Tack för alla som bidragit och gett sin syn i detta ämne samt alla tips om bilar.

Nu är min jakt slut. Hittade en 65:a cab med 289:a. Den fungerar bra i motor och växellåda. Lacken ser bra ut, inte nylackad men den kommer att hålla och se fin ut under flera år. Lite rost som kommer att fixas under vintern.

Ett tag tänkte jag att jag skulle ha ett renoveringsobjekt, men eftersom jag börjar på ett nytt arbete nu så kändes inte det aktuellt. Så denna bil kommer att passa bra.

Nu är det bara en sak kvar att göra och det är att bli medlem här på riktigt.

Tobbe

Tack för alla som bidragit och gett sin syn i detta ämne samt alla tips om bilar.

Nu är min jakt slut. Hittade en 65:a cab med 289:a. Den fungerar bra i motor och växellåda. Lacken ser bra ut, inte nylackad men den kommer att hålla och se fin ut under flera år. Lite rost som kommer att fixas under vintern.

Ett tag tänkte jag att jag skulle ha ett renoveringsobjekt, men eftersom jag börjar på ett nytt arbete nu så kändes inte det aktuellt. Så denna bil kommer att passa bra.

Nu är det bara en sak kvar att göra och det är att bli medlem här på riktigt.

Tobbe

Det gick undan! Grattis till inköpet. Hoppas du blir nöjd!

Får man vara så ofin att fråga ungefär vad du fick ge?

Och som man säger på ett annat forum som jag hänger på: "Bilder - annars har det inte hänt" :--

Det är min gamla 65:a du har Rock'N'Ron. Skoj, kanske kan vara intresserad att köpa hem den till familjen igen ;) Skicka gärna ett PM med vad du begär.

Har du kvar build-sheetet och den knubbiga luftburken som jag bytte ut till "rätt" modell? Hoppas det, har lite intressant info om den luftburken som jag tror suttit på från fabrik.

Tjena Jocke,

Jag har fragment av buildsheet & kopia på original registreringsbevis eller likande. Tyvärr ingen luftburk som du nämner. Dock en hel del andra delar, både NOS & repro som förra ägaren anskaffade för grundlig genomgång innan han ångrade sig & bytte den mot en modern cab. Då köpte jag den av en tredje part som hade cabben... Krångligt, men enkelt att förklara IRL 8)

Jag skickar ett PM, funkar inte det är du välkommen att maila på adress som anges i mitt första inlägg!

Hörs!

/Ronnie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...