Jump to content

Vilka motorer passar i -66 HT?


Christ -CMC 2405-

Recommended Posts

Jagat och sökt en del på forumet, men hittar inte direkt någonstans..

Har tänkt mig att pigga upp motorrummet litegrann, & vad jag har läst så är det ganska dyrt att ge sig på och trimma 289:an alltför mycket.

Vad får man plats med i en -66 HT med 289 2p ?

351? 302? 460 ( (; )?

Passar dom direkt på original C4-låda?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du får plats med 260, 289, 302 dessa är i stort

samma motorer och det går nästan att plocka

delar mellan dessa till en och samma motor. :)

Vill du ha en motor med lite mer vrid och fortfarande

få plats utan större ombyggnad skall du satsa på

en 351W, tyvärr är dessa lite svåra att få tag på

av rätt årgång. :?

Jag har alltid haft som första val 351W men smaken

är som baken delad i ämnet motorer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Detdär med att sätta dit 351w toppar tycker jag låter lite konstigt..

Förstår ju att det är större ventiler, men ingen brutal skillnad direkt.

+ Att man förlorar komp. Självklart kan man ju plana topparna och insuget.

Kollar man igenom listorna så är det ju egentligen ett par Boss 302/351 toppar man ska få tag i.

Annars så är ju nästan resten från fabrik skit? :roll::--

(I jämförelse med aluminium)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

351W i 65-66 går utan större åverkan att montera OM

original gjutjärnsgrenrör används, möjligen någon

mindre plåtjustering på stötdämpartorn. :?

Har man för avsikt att montera headers så behövs

en större koll, detta pga att det oftast blir väldigt

ont om plats runt stötdämpartorn :roll: , problemet

går givetvis att bota med lite knack och bank. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

I stort är det samma, köp delar som passar 289-302,

skillnaden ligger på vevaxel och delar runt denna. :)

Det nämdes tidigare och det var detta med vattenpump

och in-ut lopp höger-vänster, allså nedre vattenslang. :?

Men problemet är egentligen inget problem det heller

då det lätt går att fixa med rätt modell på vattenpump. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag stoppade i en 351W i min förra Musse, en 65HT, kopplad mot orginal C4'a, funkade perfekt. Det blev dessutom ett dj***a drag i den (lite vässad motor) :-- . Lådan passade rakt av men jag fick modifiera gaslänkage, kickdown-stag och kylarslangar. Dessutom så fick jag byta grenrör på förarsidan mot ett som (enligt säljaren) var till en fullsize FORD med 289.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Men Tobias CMC 1505 på min sitter det 351w toppar orginal

( på min 302a) så att förhoppnings vis så hade Ford någon tanke bakom

eller vad tror ni. :P:P

Eller hade dom bara ett stort jäkla lager av 351w toppar som bara

låg och skräpade. :roll:

Visserligen är den slö men om det beror på förlorat komp vet jag ej. :?:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

302 og 351 har samma toppar från och med ca -75 dom har dom størsta forbrenningsrummen, 69-70cc, og er rena antiperformancetoppar :!:

I frågan om 351 i 65/66 kaross så gjør i allafall Hedman "conversion headders" som passar fint.

Har selv hatt en -66 med 351W som gikk 12.60 på 402m med Hedman shorty headders. Ingen modifiseringar av støtdempartorn behøvs, men det blir ingen plats til overs ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...