Jump to content

Efterlysning - Historik på -66 GT 350 clone


mats g johansson

Recommended Posts

Hej

Jag köpte i somras en -66 Fastback GT350 clone som jag nu försöker få tag i lite hisotrik på. Den är svensksåld och registrerades första gången i augusti -66

Jag har kontakt med de två senaste ägarna som finns i Linköpingstrakten, dessa har inte varit aktiva i Mustangklubben men bilen har körts på en del banträffar på Mantorp under dessa år.

Ägaren innan dess hette Teuvo Lammi från Stockholm (Bro) och han ägde bilen mellan -82 och -98 och det vara han som lär ha byggt om bilen till Shelbyclone. Honom får jag inte tag på.

Regnummret är CEU 590 men hade under en period "GT350" som personlig skylt.

Bilen har så gott som alla Shelbymodifieringarna samt en tidstypisk Paxtonkompressor, Tremec T5 växellåda, samt skivbromsar runt om.

Om det är någon som känner igen bilen och då speciellt från tiden då den fanns i Stockholmstrakten så skulle det vara intressant att få information.

mvh

Mats J

771_20090727_tpknutstorp_ceu590_053_1.jpg

771_20090816_022_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Mats. Vet vem personen är. Men vet inte var han kan bo någonstans. Men jag vet att han köper reservdelar på BBS. I Spånga.

På min tid så bodde han i Råcksta. Och jobbade som fastighetsskötare. Jag gick ofta och tittade på hans bil. Vi bodde mycket nära varandra. Tycker du ska prova och ringa. Ett tel NR. 4457785. Och fråga efter Anders Örming. Vet att säljer delar till honom. Kanske du får napp där.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att byggde bilen i ett garage som ligger på söderbergagårdsväg i Råcksta. Och sist när jag tittade på denna bil så hade han monterat en paxton kompressor i den. Finns den kvar? Motorn var en 302 på den tiden. Samt att om jag får skryta. Så körde jag ifrån honom innan kompan monterades. Jag vet att han inte var lycklig för det.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Har du provat och ringt nu Mats. Hoppas du fått resultat med att få tag i byggaren.

Berra

Det har varit väldigt mycket att göra på jobbet de senaste dagarna så jag har inte hunnit men lovar att rapportera så fort jag fått reda på något. Tackar för hjälpen jag fått så långt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Teuvo ringde mig på jobbet idag så det fungerade att få kontakt via BBS i Spånga! Tack än en gång Berra :D

Enligt Teuvo har det aldrig varit en 302 i den utan en 289 hela tiden men med 351W toppar. Paxtonkompressorn sitter ju fortfarande kvar och Tremec T5 lådan köpte han ny i USA.

Han berättade också om ett tillfälle i slutet på 80-talet när det kom upp en likadan bil och det blev "lite kappkörning". Det visade sig vara en äkta GT350 och killen var han som har det stora huset i gamla stan och har två döttrar som snart skall gifta sig.......

Enligt Teuvo så slog den där andra killen av vid 200km/h.....

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt att du fick kontakt till slut. Min erfarenhet av honom är att han är inte så särskillt prat sugen person. Men det so kommer ur honom är intressant. Och som jag vet så är han duktig som dom flesta finländarna. som håller på något som dom är intresserade av. Jag har hört om den storyn som du skrev om. Men visste inte att den var sann. 289a. En stor överrasknig där. Har tydligen glömt bort detta. Men den går förbannat bra. Och är rysligt snyggt byggd. Kan bara gratulera dig till din musse.

Berra

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack för all possitiva omdömen :D

Jo, det var jag som körde upp till Varberg i somras, men oj vad blött det var :(

Fick fukt i laddreläet så den gick på batteriet utan laddning hela vägen hem till Lund, nästan.... Motorn dog när det var 30 meter kvar till garaget. Efter laddning och lite solsken så gick den fint igen men det får bli ett nytt relä till våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag kan verifiera storyn om att han faktiskt körde ifrån killen med det stora huset i gamla stan och 2 döttrar som snart ska gifta sig, min tjej dvs teovos dotter va med när det hände så den storyn är garanterat sann. Rickard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...