Jump to content

hot rod kammar


bb

Recommended Posts

Som Uffe är inne på tryck i E85 det gör en jävla effekt!

TriPak är ju samma sak och bara båg det som dom skryter om.

Den lilla flaskan med alcohol är jag ytterst tveksam att det skulle påverka.....Men prövar du är det ju kul att höra om det funkar!

Jag var och besika min egen bil förra året och råka ut för ombesiktning då värdena slog i taket.

Drog direkt till macken intil och tanka i 25 liter E85

Förvisso är min bil "oldscool" med fugge men förbränningen har inte ändrats sedan T-Forden kom!

När jag ombesika garva dom och titta snett på mig...."Jaha det ser ju bra ut!! Inga värden att läsa överhuvudtaget!! "

Vad som slog mig vad hur bra bilen gick trots att jag inte ens petat på förgasaren.

Hade nog trott den skulle hostat och trislas men nej den slörpa i sig med god min.

Svårt att tänka mig en modern Mustang skulle vara speciellt känslig och varför skulle katten ta skada?

Det är ju förbrända avgaser som kommer ut så det blir inget kvar av E85.

Det är ju dessutom så kort stund du kör med E85 så motorn tar GARANTERAT mer skada av att du trimmat den och leker runt! :thumbup:

Finns massor med moderna Mustanger som kör E85 så mig veterligen funkar det!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad som slog mig vad hur bra bilen gick trots att jag inte ens petat på förgasaren.

Hade nog trott den skulle hostat och trislas men nej den slörpa i sig med god min.

Vet du vad det betyder? Det betyder att din bil går alldeles för fett på bensin och bör justeras ner.

Etanolen har lägre energivärde och motorn måste således ha 30% mer E85 än bensin.

/Robert (Som kört några tusen mil i etanolkonverterade Volvos...)

Link to comment
Share on other sites

Har sct tunad (mm) Gt500 med etanolbox. Kan köra på alla mixar E85 och soppa. Inga problem med avgasvärden.. bilen går minst lika bra på E85. Normalt kan man trycka i 10-15% etanol i en modern bil utan

att problem uppstår utan andra åtgärder- har testat på flera bilar som jag har..Kanon för avgasvärdena..

Link to comment
Share on other sites

Är inte etanol och aluminium en dålig kombination?

Hmm trodde det var gamla bilar som hade fel typ av packningar i bränslesystemet som gjorde att etanolen tog kål på dem efter en period?

Etanol i en Musse där man inte gör annat än o slänger i E85 borde väl bara göra att den blir lite mer svårstartad i kallare väder samt att det som vanligt inte är lagligt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Något mer "tungkallstartad"..Lagligt..tja det är ju inte heller lagligt att trimma bilar i Sverige..

Etanol E 85 angriper inte packningar mer än bensin.. Testats bla i USA E100 däremot..

Link to comment
Share on other sites

Vad som slog mig vad hur bra bilen gick trots att jag inte ens petat på förgasaren.

Hade nog trott den skulle hostat och trislas men nej den slörpa i sig med god min.

Vet du vad det betyder? Det betyder att din bil går alldeles för fett på bensin och bör justeras ner.

Etanolen har lägre energivärde och motorn måste således ha 30% mer E85 än bensin.

/Robert (Som kört några tusen mil i etanolkonverterade Volvos...)[/quote:2nz69bja]

Jodå jag vet det....Motorn är kalibrerad i bromsbänk och för bästa effekt så ligger man på

rätt höga avgasvärden.

Dagsformen, tändning samt kanske slitna tändstift och gammal olja höjde värdena ytterliggare.

Efter vanligt service och justering var man banan igen.

Som sagt har en "hedenhös" motor som inte justerar sig efter omständigheterna utan vill hellre bidra till ökad växhuseffekt! :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Är inte etanol och aluminium en dålig kombination?

Nu handlar det ju om att få igenom dessa hot rod kammar genom svensk bilprovning. Att köra en halv tank etanolblandning är ingenting motorn kommer ta skada av. Långtida effekter är en annan sak.

Jag körde som sagt min gamla Volvo som hade insprutning på 100% E85 i flera år. Det enda som hände var att bränslepumpen dukade under pga ålder och det ökade bränsletrycket samt att spridarna satte igen pga det j-vla färgämnet dom har i E85. Men detta var ju bara några tusen mil, jag vet inte hur effekterna blivit på 30 000 mil.

Link to comment
Share on other sites

Efter helgen åker kattarna på. besiktning den 1 Sep. då med E85 och Tripak i tanken är tanken ;).

Så vi får hoppas det fungerar, för det är några med Hot rod kammar monterade, som är lite oroliga för SBP :sick: .

/Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
:thumbup: Sådär nu är det löst :thumbup:

Billy dax för dig att träda fram och förklara för resten av alla Mustangägare med Hot-Rod kammar att du fick fina siffror.

härligt!

Jag prov körde med min nya mapp i söndags.

Bilen går men inte lika bra som innan tändningen sänktes. Men vad gör det hehe.

Senast måndag ska jag besiktiga. Och ska försöka provmäta innan. Kommer även ha i tripak har inte tid med några fler chansningar!

Men perfekt att det verkar va löst.

Link to comment
Share on other sites

ja idag la jag in tunen jag fick från håkan åkte sedan ner till bilprovningen och bad dem kolla avgasvärdena altting var jättebra bilen vart lite mer svårkörd håkan talade om för mig att de kan finjustera lite till hos brenspeed om man vill men huvudproblemet är ju löst nu tack håkan

Link to comment
Share on other sites

ja idag la jag in tunen jag fick från håkan åkte sedan ner till bilprovningen och bad dem kolla avgasvärdena altting var jättebra bilen vart lite mer svårkörd håkan talade om för mig att de kan finjustera lite till hos brenspeed om man vill men huvudproblemet är ju löst nu tack håkan

Härligt! :)

Vad hade du för värden innan tändningen sänktes?

Jag märkte oxå att bilen va lite känslig o lite tvär o köra med.

Men vad gör det, man byter ju endå tebax efteråt.

// Danne

Link to comment
Share on other sites

jag har ju inte kollat dom eftersom jag inte besiktat än men nu vet man ju att det funkar har besiktning i oktober första gången

Link to comment
Share on other sites

jag har ju inte kollat dom eftersom jag inte besiktat än men nu vet man ju att det funkar har besiktning i oktober första gången

okaj.

Jag är försiktigt positiv :) Därför jag va nyfiken på om du hade lika högt som jag hade. Min HC låg ju på mellan 1400 - 1900. :roll:

Micke ska besiktiga imorrn får se hur det går för han.

Tror jag åker in innan helgen, ska endå köra Cheva på cruisingen här i Gävle så mussen kan i princip ställas av till den sista.

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga på det här ämnet då.

En katalysator mår väl inge bra av att spys ner med oförbränt bränsle? Är det verkligen bra att köra med katalysator tillsammans med hot rod kammar?

Link to comment
Share on other sites

Var in på SBP i dag. Gick klock rent :thumbup: väldigt trevlig besiktnings man, pratade Mustang hela tiden.

Co 0,0 (0,3)

Hc 0,82 (100)

Co 2500 rmp 0,0 (0,3)

Lambda 1,05 (0,95-1,09)

Ändrade tändningen -10 grader och körde med 50% E85. vet inte om jag har behövt tanka i Etanolen.

Men undrar om inte bil fa* gick bättre med E85 :think:

Men nu är det gjort :D.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Var in på SBP i dag. Gick klock rent :thumbup: väldigt trevlig besiktnings man, pratade Mustang hela tiden.

Co 0,0 (0,3)

Hc 0,82 (100)

Co 2500 rmp 0,0 (0,3)

Lambda 1,05 (0,95-1,09)

Ändrade tändningen -10 grader och körde med 50% E85. vet inte om jag har behövt tanka i Etanolen.

Men undrar om inte bil fa* gick bättre med E85 :think:

Men nu är det gjort :D.

/Micke

Skönt att det Löste sig för dig Micke Hoppas resten får ordning på sina kammar.

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog ställa mig i kö för ett byte hos håkan jag med :clap: ..

Har någon här bänkat sin bil med vässad pinne samt med eller utan portad topp + CAI + throttel + grenrör ? eller ska man tro på håkan's effektsiffror på hans sida ?

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog ställa mig i kö för ett byte hos håkan jag med :clap: ..

Har någon här bänkat sin bil med vässadpinne samt med eller utan portad topp + CAI + throttel + grenrör ? eller ska man tro på håkan's effektsiffror på hans sida ?

Det är ju Fords siffror han har skrivit.

En nypa salt tror jag allt man får ta i beräkningarna.

Men nog e det kul alltid.

Jag har inte effektmätt fast jag hade tänkt göra det iår.

Har varit rätt less på bilen mest hela sommaren, beroende på avgaserna. Men nu känner jag mig som en ny människa!

hinns väl inte med iår, men nästa :)

För mäta ska jag göra vill verkligen veta.

Link to comment
Share on other sites

Lite rolig o nyttig information.

HC = Kolväten (H=väte, C=kol), är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden.

CO - Koloxid (kolmonoxid) bildas när syret inte räcker till under förbränningen. Höga kolmonoxidnivåer (mätt i procent av avgaserna) kan förorsakas av för fet blandning, lågt tomgångvarv, felaktig flottörnivå, igensatt luftfilter, dåligt fungerande PCV-ventil eller felaktigt inställd förgasning eller insprutning. Låga syrgasnivåer tyder på att det finns mer bränsle än som kan förbrukas med det syre som är tillgängligt. Detta kan kallas syrebrist. Lösningen är att minska mängden bränsle.

CO2 - Koldioxid, (mätt i procent av avgaserna) är en viktig ledtråd för att ställa diagnos på hur effektiv förbränningsprocessen är. Kolmonoxid (en del kol på en del syre) blir resultatet om det finns för litet syre vid förbränningsprocessen. Koldioxid (en del kol, två delar syre) blir resultatet vid en mer effektiv förbränning. Ju större andel CO2 i avgaserna, desto effektivare arbetar motorn. Ett värde på 13-15% ansesidealiskt, med CO och HC på eller nära noll och syrgas inom 1-3%.

O2 - Syre (dioxid, mätt i procent) visar hur väl inställd förgasaren, sprutet är. Om syrgasinnehållet mäts då luft/bränsleförhållandet ändras från fet till mager, eller från mager till fet, visar ett hopp i värderna på åtminstonde 0,5% vid den punkt där övergången sker mellan fet och mager. O2-mätning kan också användas för att upptäcka vacuumläckor och tändningsproblem som ger upphov till misständning samt felaktiga provvärden på grund av att avgasgivaren inte är korrekt insatt och/eller att avgassystemet läcker. Syrgasvärden på 1,5% eller mindre anses idealiska med HC och CO på eller nära noll och CO2 inom 13-15%.

NOx - Kväveoxider. Ungefär 80% av luften vi andas består av kväve (N), övriga ca 20% är syre. En förbränningsmotor förbrukar syrgas (O2) när den går och släpper ut kvävetsom avgaser. Kväveoxider (NOx) bildas när förbränningstemperaturen överstiger 1370oC. Även om NOx-föreningarna inte direkt påverkar motorns gång, förorsakar de under vissa atmosfäriska förhållanden smog tillsammans med oförbränt bränsle (HC). Det är av detta skäl som NOx (mätt i gram per kilometer) används när en bil skall typgodkännas.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man varit borta några månader. (Sålde Mussen för en större v8 båt. :thumbdown: Men nu är den såld. V8:or skall vara på land.

Funderar på Musseåterfall och ser att det är sig likt på forumet, d.v.s. bra information och drag.Men en sak är nytt konstaterar jag när jag läser denna tråd.

Fler av er har blivit kemister.

HC,CO2,NoX m.m.

Nåväl, grattis till godkänd bil LInde! Antar att man får lyssna på lördag. :clap:

Lasse (f.d. ljusblåmet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...