Jump to content

Bakaxeln viner


ulfa

Recommended Posts

  • 1 year later...

Hur byrt brukar de ungefär vara att renovera en bakaxel? Frågar då min också börjat vina lite i dag. Käns som om jag har en del spel i den när jag släpper och trycker till på gasen och så. Märkte jag i dag när jag undersökte lite efter lite gaspådrag.. Undefär på hur många drader borde/bör orginalspelet vara på en 9" i bra skick? Nätt på ingående axel från kadan då?

Vet någon om någon renoverar som gör ett bra jobb nära alingsås?

Link to comment
Share on other sites

Har kollat knutkorset och så och de verkade må bra för 4 dagar sen iallafall. Faktiskt inget glapp överhuvutaget där. Måste vara så att de är ingående axel i diff sm glappar bra mycket över orginal. Får kolla närdmare på de när de slutat pissa massa vatten från himlen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glappet måste inte ligga mellan pinjong och kronhjul. Sådant vinande ljud brukar komma långsamt.

Alternativet är glapp i "planetväxeldreven". Antingen beroende på att dreven är slitna eller att axlarna som håller dreven glappar i sin infästning. detta typ av ljud kommer snabbare, gärna efter en par burnisar eller en dag på banan.

Om felet är det senare rekomenderar jag en Auburn limited slip diff isf. att hitta en original. Samma pengar i alla fall.

Stigs axel och parts kan fixa, ca: 6000 kr skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Mitt glapp verkar inte vara i bakaxeln, jag snurrade lite på trumman idag nu när kardanaxel är lös och uppfattade inget glapp i själva bakaxeln. Mitt glapp verkar komma längre fram. Mina kors verkar också fräscha, dock glappade det i utgående axel på lådan. Den skall in på renovering nu så det borde ju bli bättre...

Link to comment
Share on other sites

Hmm får la kolla upp dedär med lådan då kanske. Hur kollar du lättast de? Är även intreserad av om någon vet ungefär hur många grader man skall kunna vrida pinjongen (ingående axel) fram och tillbaka och de fortfarande betraktas som mindre sliten diff. Då givetvis när båda bakhjulen står på backen (låsta).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Va ute och kände på bakaxeln i dag igen. Kände inget större glapp i den. Käns som om de bara kan vara lådan kvar nu som kan glappa.

Twenty, Per B eller någon som var grejjat mycket med lådor, skulle inte kunna ta och visa lite bilder eller beskriva lite mera i detalj hur de axlarna bara kan börja glappa i lådan och hur riskfritt de är att köra med de i längden. För va jag fatta de som så kom de markanta glappet efter en "liten" burnout på blöt assfalt. Som ni vet så går de ju väldigt lätt att spinna på våt assfalt så de blev änna att lådan växlade upp en gång under hjulspin och slutade spinna precis innan 3 hoppade i. SÅ va kan ha hänt? Är de axlarna till dreven i planetväxeln som flyttat på sig tro? Beskriv gärna hur de kan hända i sådana fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla med vinande bakaxlar!

Varför inte bara riva ur klumpen och konstatera skick på drevsats diff lager m,m så slipper ni undra det är inga konstigheter att skruva ihop den

sen bara man är noga och har tillgång till en indikatorklocka för justering av kuggflankspel o en momentnyckel samt är noga med lager förspänningen. Det blir oftast billigare o kolla upp det med en gång då kanske man slipper "stor ras" det kanske räcker med att byta lager vem vet?

Mvh Håkan Linder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...