Jump to content

Avgasystem 2,5" Ht 1967


Schröder

Recommended Posts

Tjena alla!

Håller nu i vinter på att bygga ny motor och tänkte försöka få till ett bra avgassystem me gött ljud... Hade tänkt använda 2,5" rör och X-pipa, har haft H-pipa och 2,5" tidigare...

Frågor....

-Hade ett vinande ljud med H-pipa vid kraftigt gas pådrag, vart brukar ni som har x-pipa placera den för bästa effekt / ljud :?:

Bilder på placering :?:

-Vad rekomenderar ni för ljuddämpare :?:

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

H-pipan jag hade satt placerad strax bakom utgående på lådan men fick nåt hemskt vinande ljud vi grova gas pådrag. Men kändes det skillnad på bilen, blev skapligt piggare med H-pipan.... Dock var ljudet ur slut piporna rätt mesigt, speciellt på tomgång...... Vill ha mer fastän utan epatraktor ljud....

Link to comment
Share on other sites

:thumbup:

Nascar_ea_sports500.jpg

Såhär gjorde jag på min... Hamnade i bakkant på lådan. (där det fick plats)

p1000953e.jpg

Osäker på vilka ljuddämpare det är (fick med dem) men det går att se genom dem om man håller dem lite snett så det är inte så mycket motstånd igenom, låter rätt försiktigt så länge man inte börjar använda pedalen på allvar. Tror krökarna över bakaxeln gör en hel del. Ryter dock bra när man trycker på lite.

Finns inge fiskebåtsljud kvar iallafall :)

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut den där H-pipan Lars! Mycket lämplig om man ska montera av och på avg massa gånger..... :thumbup:

Det där med att rörböjarna över bakaxeln tar bort en massa ljud på tomgång som Peter skriver om har jag också funderat på....

Lite svårt att bygga bort dom bara om man inte ska ha bilprovnings fientliga sidepipes....

I den bästa av världar skulle avgasystemet kunna dras under bakaxeln för att få det så rakt som möjligt :--

Hmmm.....ska ta en riktig funderare så får vi se vad det blir......

Fortsätt med bra byggtips i tråden så man får inspiration :D

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

När jag ändå bygger nytt funderade jag på att satsa på nya ljuddämpare....

Funderade på om Flowtechs raptor turbodämpare från Hansen kunde vara något..... :?:

Det jag har idag är två ovala Simons dämpare av rakt igenom typ.

Frågan om detta byte gör så mycket :?:

Eller skulle man satsa på två mindre och runda simons dämpare eller blir det kanske epa ljud av det hela då :?:

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

När jag ändå bygger nytt funderade jag på att satsa på nya ljuddämpare....

Funderade på om Flowtechs raptor turbodämpare från Hansen kunde vara något..... :?:

Det jag har idag är två ovala Simons dämpare av rakt igenom typ.

Frågan om detta byte gör så mycket :?:

Eller skulle man satsa på två mindre och runda simons dämpare eller blir det kanske epa ljud av det hela då :?:

MVH Schröder

Som vanligt har jag provat alla kombinationerna...är jag helt galen eller vad är det frågan om.. :lol:

Just nu har jag Raptor och ombyggda simons slim som slutdämpare. Bara raptordämparna gav på min bil ett ganska plåtigt ljud med en fruktansvärt irriterande resonans vid 2000-2500 rpm, med ombyggda simons som slutdämpare blev det bättre men jag tycker fortfarande inte raptor är något att ha.

Problemet med mustangerna är att det är svårt att få plats med tillräckligt stora dämpare långt bak i systemet, ju större volym på dämparen desto bättre dämpning. De bilar där jag har fått till "gött" ljud har haft stora dämpare längst bak i systemet.

Personligen tycker jag att dämpare av absorbtionsprincipen ( perforerat rör tvärs genom, typ simons) ger skönast ljud, höga toner försvinner bara mullret finns kvar.

Nu kör jag 2½" rör vilket ger mer resonanser och funderar på om inte 2,25" är mer lagom.

Mitt sista system är definitivt inte byggt...

Link to comment
Share on other sites

Ja du Janne har nog prövat det mesta kan jag tro, väldigt duktig på det du gör :thumbup: Din tråd är grymt bra att titta på, man blir genast sugen att börja skruva igen när det känns tungt :P

Har klurat ett längre tag på att placera dämparna under bränsletanken, fast det kan nog bli trångt har jag märkt och frågan är hur snyggt det blir.... :?

Ett annat alternativ är att köpa de små runda simonsdämparna och placera dom mellan bränsletank och bakskärm "det finns ju ett litet utrymme där" men kanske blir det ett hemskt styggt ljud med de små som enda dämpare på hela bilen.... :?:

Bifogar en bild på mitt nuvarande avg innan jag byggde H-pipa, de röda markeringarna är där jag funderade att placera de små simonsdämparna eventuellt....

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Raptor och tycker det är bra ljud i dessa, har

fått fler posetiva reaktioner angående ljud, det är i allafall

inte ångbåtsdunk i avgasljudet 8) .

Inga dämpare eller rör under tanken tycker jag :thumbdown: ,

ser konstigt ut, tyvärr tror jag inte heller att du får plats med

dämpare vid fjäderpacketet heller, väldigt dåligt med utrymme

på förarsidan :cry: .

Förresten vill du ha ett ljud som toppar det mästa så

tycker jag att du skall prova glaspackdämpare, RED

DEMON :thumbup: , nackdelen med dessa är att dom

blir ganska toma efter några år men det är en härlig sång

i dessa 8) .

Sedan finns det slutdämpare av samma typ som heter

IPC slutljudämpare, kolla in dessa också ;) .

Link to comment
Share on other sites

De dämpare som du föreslog Lars såg inte dumma ut, bara det lilla att de vara röda gjorde ju sitt till :twisted: Nackdelen är ju att de bränns ut fort men man kan ju inte få allt här i världen tyvärr :-| Att bygga det "ultimata systemet" verkar inte vara lätt, antar att man får börja snickar ihop nåt man tror på och modifera det om man inte blir nöjd helt enkelt... Janne har ju tillverkat många utan att bli 100% nöjd och så flitig som han är lär det bli några till misstänker jag....

Ska iväg till verkstan min på tisdag, ska mäta och fundera lite då så får vi se vart det leder. Har ju inte motorn i heller än så det blir lite svårt att börja bygga nåt runt grenrören men det är aldrig fel att börja smida planer....

Ni får jätte gärna lägga upp bilder och info om era system här på tråden.

Får även beskriva hur dom låter på tomgång och under gas, fastän det kan vara svårt med ord.....

Huvudsaken det inte slutar som på denna bil stackare nedan :wtf:

MVh Schröder

Link to comment
Share on other sites

Har surfat runt på diverse avgasrörs firmor och studerat lite för att få bästa ljud :crazy:

Det jag kommit fram till är att man ska välja så stora dämpare som möjligt, tycker en stor dämpare borde dämpa mer "ta bort det god ljudet", men men.....

Sen ska man akta sig att montera för långa rör på slutet pga eventuell resonans.

Får man likt förbaskat resonas i systemt kan man tydligen sätta dit en bit flexibel avgasslang på systemet.

Placering av dämparen långt bak i systemet ska leda till mer gott ljud.

Finns lite bygg tips här på simons hemsida : http://www.simons.se/NH/bygg.htm

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

Kom precis hem från verkstan, har mätt, klurat och måttat lite till.... :--

Kan säga att det är synd att platsen för dämpare på förar sidan längst bak är begränsad, däremot på passagera sidan rymdes hur mycket som helst :evil:

De eventuella dämpare jag ska avsluta med får nog modifieras lite för att få plats mellan tank och fjäder :--

Mina planer:

-2,5" avg system

-X-pipa

-Simons Tubex som dämpare mitt under /100 mm omkrets, 625mm lång

-Simons handy som slutdämpare "blir nog ett hemskt bröl annars" /125mm omkrets, 250mm lång

Några som har erfarenhet av Simons modell Tubex :?:

Letat på både youtube och google utan nåt vidare resultat....

De dämpare jag haft tidigare är Simons Big63 / 115/185 mm omkrets, 420mm lång.

Anledningen till bytet är främst för att de gamla dämpade för mycket på tomgång, däremot när man varvade lät det utav bara fan. Inbillar mig att det blir ändring på tomgångs ljudet nu, sen borde det bli ett trevligare "dovare" ljud med slutdämpare istället för att bara avsluta med ett rör när man gasar. Motorn som just nu byggs kommer b.la: få en värre kam och mer komp "10.5:1" så det borde också bidraga till hårdare/hårigare tomgång.... :twisted:

Om ni tycker / tror att jag är helt ute och cyklar åt fel håll så kasta in ett inlägg :!:

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...