Jump to content

Dyr?? Eller???


Recommended Posts

Blocket är en märklig värld.

Jag letar efter lite begagnade grejor ( ej bilrelaterade) och prisbilden runt just de grejorna är också konstig. Det känns som många säljare är helt fel ute, ibland med högre begagnatpris än nuvarande nypris med försvaret att "jag köpte X för xxx:- för ett år sedan och nu vill jag inte förlora något".

Har skickat lite mail med i mitt tycke rimliga bud men möts alltid av totalt oförstånd.

Ägaren kanske har köpt den till ett överpris och försöker få igen så mycket som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna vilja diskutera det här ämnet om en Mustang är för dyr eller inte.

Då jag själv försöker sälja min 66 GT och tycker det är svårt att sätta priset på den så är en diskussion kanske till hjälp hur man skall tänka.

Jag tänker ungefär så här:

Grundpris för en "vanlig" Mustang HT med V8 och om den är besiktrad och ser ok ut, då kostar de runt 100.000 kr. (I USA ligger dessa bilar runt $8-10.000.

OBS, jag pratar om HT, inte fastback eller cabriolet.

Är det 6:a i skall priset vara lägre.

Är det V8 och en C-kod skall priset vara lägre än en A-kod. (Vi lägger K-kod åt sidan)

Är det en GT bör priset ligga ytterligare lite högre om GT-tillbehören finns där.

Har den A/C ? Är det servobromsar ?

Är det Pony-inredning kan man ju plussa lite till, är den dessutom hel och fin samt att träratten är hel (!) vilket den sällan är, då sparar man mycket renoveringspengar.

Är bilen i stort sett rostfri och aldrig rostlagad (Arizona-/California-bil) skall den vara mycket högre pris på jämfört med en svensksåld rostlagad Mustang enligt min mening.

Sedan är det graden av fint skick och vad man önskar sig som avgör slutpriset. Är motor, låda mm renoverat och detaljerat så är det värt i delar och arbete minst 25-30.000 kr. Vi som har renoverat vet vad det kostar och att man aldrig får ut vad man lagt ned.

Fyra snygga fälgar med däck kostar ju en del om man inte tycker originalfälgar och kapslar är tillräckligt häftigt. En bra lack kostar 40-50.000 kr om du inte kan göra något själv.

O.s.v. o.s.v..............

Just nu tror jag att marknaden för Mustanger, och många andra modeller också för den delen, är ganska mättad, vad tror du?

Jag kan ju inte påstå att det är särskilt många som hör av sig angående min Mustang, som jag helst vill byta mot ett renoveringsobjekt (fastback eller cabriolet).

Link to comment
Share on other sites

Jo, visst låter det lite dyrt, men jag hoppas den "sätter priset" på Blocket under våren, så kan jag få ut hyfsat för min -65:a som ska ut till försäljning inom kort... ;)

Prissättning har ju diskuterats livligt här tidigare & det låter som de flesta här anser att alla Mustanger till salu på nätet är för dyra...

100 000 för en HT, som Lasse cmc625, antyder som ett "grundpris" för de "eftertraktade" årsmodellerna i bra "original"-skick låter i lägsta laget, tycker jag! Men visst, marknaden kanske är lite "mättad" för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Prissättning har ju diskuterats livligt här tidigare & det låter som de flesta här anser att alla Mustanger till salu på nätet är för dyra...

Min åsikt är att dåliga bilar/ bilar med renoveringsbehov är alldeles för högt prissatta.

Det ska finnas en stor skillnad mellan vrak och pärla men när vraket värderas till 100' blir marknaden skev.

Link to comment
Share on other sites

Precis som föregående inlägg skriver. Man ser ofta vrak för 75- 100 000 sek. Sedan kan man köpa en i "bruks skick" för 110 000 sek.

Denna blåa som tråden började med finns bara två mil från mig. Känner för att åka och kika på den bara för att se om en musse -65 kan vara värd så mycket.

Link to comment
Share on other sites

I trafik 2009-10-05 enligt annonsen. Ny importerad bil som skall säljas med förtjänst?

Går ej bedöma värdet utan att ha sett bilen.

Många bilar ser ju bra ut på bild och verkar då billiga när man läser annonsen.

Är bilen påkostad mer än man begär för den kanske den är billig?

Priset ser ju dyrare ut än hos bilhandlare.

Har själv nyligen sålt min fars Amazon 1959 påkostad massor total renoverad lågmilare allt nytt omlackad i delar invändigt, utvändigt, undertill och i motorrum.

Hade kvitton på mycket mer än vad begärt pris och fick inte igen pengarna.

Trots detta var det en del som tyckte den var för dyr.

Link to comment
Share on other sites

Om det är samma bil som den jag såg på en träff i Rudskoga i somras, så skulle jag beskriva den som att vara i "gott bruksskick". lacken var väl inte i det bästa skicket med lite "blämmor" här och där.

Skulle själv värdera den till 120-130k

bildlänk nedan:

http://www.countrycruisers.se/rudb38.jpg

ps. väldigt trevlig träff förresten, skall garanterat dit i år igen

Link to comment
Share on other sites

En bild kan ljuga mer än 1000 ord...

Håller med till 100%.

Kollade på en 66 FB innan jag köpte min 70 cab. Bilen såg fantastisk ut på kort men verkligheten avslöjade den undermåliga renoveringen. På 5 meters håll var bilen jättesnygg men när man granskade den amerikanska blanklacken såg man tydligt slipspåren och när jag hittade dubbla skärmkanter ( rostiga original inbankade och ny svetsade utanpå ) vände jag och gick från firman som begärde 220' för den.

Link to comment
Share on other sites

Om det är samma bil som den jag såg på en träff i Rudskoga i somras, så skulle jag beskriva den som att vara i "gott bruksskick". lacken var väl inte i det bästa skicket med lite "blämmor" här och där.

Skulle själv värdera den till 120-130k

bildlänk nedan:

http://www.countrycruisers.se/rudb38.jpg

ps. väldigt trevlig träff förresten, skall garanterat dit i år igen

Bilen till salu har ingen kromlist under dörrarna det har den du såg... ;)

För övrigt kan jag bara hålla med om att dåliga bilar är för dyra och bra är för billiga i detta land. Jag tror helt enkelt att marknaden är för liten i Sverige, det finns inte tillräckligt många bland oss USA-bilsintresserade som har massor med pengar.

Kolla i USA där är dåliga bilar billigare än här, men de bra bilarna är mycket dyrare! Man har vett att ta betalt för renoveringar. Egentligen är det konstigt (men tur) att inte fler veteranbilar i vårt land går på export.

Link to comment
Share on other sites

Ser denna bil inte bra nog ut för under 200000:- så får ni gärna kalla mig för idiot:-)))

http://www.blocket.se/simrishamn/Ford_M ... a=23_9&w=3

Den bilen har jag sett i verkligheten och kollade närmare på den rent allmänt fast inofficiellt för den stod innanför avspärrningen på museét så den verkade helt okej men jag vet inte varför ingen vill köpa den för den har varit till salu länge och priset var då ca 200 000. Sen sjönk priset med tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Bilen till salu har ingen kromlist under dörrarna det har den du såg... ;)

Damn, respekt. :clap:

Här satt jag å jämförde detaljer så som däck, navkapslar, backspeglar, antenn, inredning, torkare osv. Hittade inget alls

som skilde dem åt... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...