Jump to content

Kompressor på en 95 GT 5.0 - Vilken och vad mer?


Burman

Recommended Posts

Hej! Har lite planer på att bygga om motorn i min 95a till nästa vinter, och behöver ha lite tips och råd på delar!

Har tänkt mig att åka med kompressor, men vilken ska man ha? Behöver ha en som är toppmonterad - dvs inte en som sitter vid sidan (Motorn kommer att sitta långt bak, så stötdämpartornet kommer att vara lite i vägen).

Har kikat lite på Vortech, men det verkar bara finnas sidomonterad enligt deras hemsida, men vissa onlinebutiker verkar saluföra en toppmonterad modell (http://www.latemodelrestoration.com/ite ... FG218028SQ).

Vad behöver man mer? Har lite funderingar på andra toppar, kam, avgas och insug.

Om någon sitter på en bra setup, tips eller länkar där man kan läsa sig till mer, så posta på (Är min första icke förgasarmotor som jag ska trimma)

Har även lite funderingar angående drivlinan. Hur mycket håller automaten för? Finns det shiftkits och dylikt till den? Bakaxeln?

Är mycket tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

du ska prata med proffsen direkt, dvs J:M Tech så löser de allt åt dig... dom kan det där med kompressorer, och då med stor betoning att de kan ALLT om kopmressorer!!

08-57400130 prata med Jan-Erik eller Mattias :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Enda toppmonterade jag kan komma på är Kennebell... Nackdelen är att det inte går att använda intercooler till denna typ av kompressor.

Både Vortech och Procharger monteras vid sidan om motorn.

Varför inte köra turbo? :)

Angående toppar så är gör AFR väldigt fina toppar... CNC portade etc!

Insug så skulle jag köra på ett Edelbrock Victor EFI.

Kam så är väl en customslipad från typ CompCams bra.

Bakaxeln håller väl hyffsat så länge man inte klämmer dit stora slicks och gör kamikazestarter på klistrat... Bärarmarna bak gör stor skillnad att byta, inget hjulhopp och bättre fäste!

Vill du läsa mera så kan du gå in på:

http://www.theturboforums.com/smf/index.php

http://forums.corral.net/forums/

Link to comment
Share on other sites

Glöm Kenne Bell, som Freddan säger så är den inte Intercooled och du kan köra max 8psi utan water/meth injection.

Vortech gör kanonkit till 5.0L motorerna, eller som även Freddan säger kan du köra Turbo!

Ska du köra strip, bana, gata med bilen? Slicks eller gatdäck? Mycket av det beror på hur mycket du måste bygga bakaxel, låda mm.

Vi har två Turbo 5.0L bilar inne nu med automat, den ena ger ca 670rwhp och den andra över 700rwhp ;) Turbo is da shit!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

Bilen kommer bara att rulla på gatan, och kommer inte direkt "vansinnesköras". Vill helt enkelt bara ha lite mer effekt, och överladdat är ju alltid kul!

Jag har funderat lite på turbo, men vill helst köra på kompressor (Mindre bry, och lättare att ändra tillbaka vid besiktning).

Men måste som sagt ha en toppmonterad. Går det inte att köra med en eftermarknads intercooler på Kennebells? Om man bygger om rör osv.

Vill helst slippa bygga om bakaxel, men i värsta fall kan man ju kosta på sig en annan diff och annan utväxling.

Angående bromsar och subframe connectors. Kommer att köra med betydligt bättre bromsar än original, och har ett förstärkt chassie. Kommer att bygga egna subframe connectors med. Blir en ganska speciell bil!

Motorn kommer att hamna 16 cm längre bak än på en vanlig, därav problemet med "sidomonterad" kompressor. Man kan ju eventuellt bygga om fästet för den, och få den till att komma "högre" upp. Men det innebär ju också massa jobb med rör och slangar.

Hur mycket mera effekt kan man räkna med om man bara kör på ett par andra toppar, insug, kam och avgas (grenrör + komplett avgassystem) ?

Behöver man mer saker? Typ throttle body, spridare, chip/mappning osv ?

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Spännande tråd det här...

Om du tittar på min motorspec på min 93a GT via länken till Garaget.org http://www.garaget.org/?car=52453 så låter det ju ganska lika i förhållande till vad jag försöker förstå att du vill ha...

Jag kör ju ett par "lagom" toppar, lite för mycket kam enligt mig själv, KenneBell Blowzilla/Flowzilla på 8psi och sen fullt mappbar dator - och jag måste erkänna att jag är rätt nöjd med både effekter, funktion och ekonomi på denna motor...

Kan hålla med Erik att man nog kan glömma en KenneBell om man ser rent ekonomiskt och den biten... Men det funkar väldigt bra, laddar på rakt o fint och du skruvar av å på det hela på några timmar... Jag har själv ett komplett övre insug stående till min motor så skruvar bara av själva kompressorn med insugsrör och allt, flyttar över spjällhuset och dit med a/c pumpen på sin rätta plats samt lägger på originalremmen... laddar i sugmotorprogrammet i datorn sen är vi igång igen... Tog lite över 3 timmar sist och då hade jag inte bråttom då motorn var riktigt varm när jag började...

Men.... KenneBell är dyra... så är det ju bara... så hade jag börjat från noll idag så hade det blivit turbo... helt klart... Om man vänder uppochner på en, ja oavsett Fox eller som i ditt fall SN95 - så finns det ju lite möjligheter att montera ett par lagom snurror akter över vilket börjar bli populärt numera...

Många säger att det är värdelöst att ha bakmonterat turbosystem men minst lika många säger tvärt om.... aggregaten får det relativt svalt och gott vilket gör att den laddade luften är betydligt kallare än på vanligt vis, i vissa fall sägs inte ens intercooler behövas även om ju kallare desto bättre...

Visst du får ha en separat oljetank och en oljepump i skuffen för att smörja aggregaten men det kan man leva med... Det blir ju inte heller jättesvårt att hänga ner "aggen", kroka av tryckrören framåt till motorn och sen hänga dit ett par vanliga slutrör på avgassystemet för att få det att se standard ut då du behöver det...

Jag tror iaf att du kan bygga nästan fyra bilar med denna turbosetup mot vad en med KenneBell kostar...

Men kompressor är roligt... helst en skruv som aldrig tvekar och du slipper vänta på sparken...

Men det är svårt att jämföra äpplen och päron....

Sen tänkte jag på det att du flyttar bak motorn, finns det då inte plats framför maskinen om man skulle vända på en Vortech/Paxton eller vad man nu vill ha... så remskivan blir bakåt alltså och du kan sätta själva kompressorn lite där den passar och sno om remmen.... Nyare Corvetter har jag ibland sett ha denna typ av kompressor på det viset...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tittade lite på din 93a. Är lite utav en sådan setup som jag är ute efter. Men som sagt så kostar ju en Kennebell en hel del. Och ibland får man kanske tänka ekonomiskt istället :)

Har tittat lite på turbo system med, men som jag sade innan så vill jag helst slippa massa bry med besiktning, men det känns ju som att det kanske är vilket som. Tar ju lite tid att mecka bort kompressorn med.

Bakmonterat turbosystem kommer inte fungera då jag kör med sidepipes.

Plats framför bilen finns det massor utav. kommer tillochmed kunna stå framför motorn i motorrummet.

Får kanske bli en vortech och sen får man modifiera för att få dit den. Men om man monterar den "bak och fram", kommer den fungera som den ska då? Den kommer ju att snurra i fel riktning - sug blir tryck och tryck blir sug.

Link to comment
Share on other sites

För mig att de finns för motsatt riktning också...

Btw, jag köpte mitt kompressorkitt av JMtech - kan varmt rekommendera dessa om du ändå blir sugen på en skruv.

Link to comment
Share on other sites

Hade förmånen att förra sommaren köra Andrews Fairlane 500 med 289:a och paxtonkompressor och även få en åktur/provkörning av Johns Fox med Kenne Bell. Kompressor är kul! Kraftflödet är omedelbart utan fördröjning och klart beroendeframkallande.

Andrews lilla 289:a är tämligen standard förutom kompressorn och ger strax runt 400 hp, funkar utmärkt på crusing och ryter till som attan när man vill :--

Johns Fox är en best...sanslös accerelation, smajlet satt klistrat i fejset hela tiden :thumbup: Måste vara 500+ i den bilen.

En fundering bara, hur kommer SBP att reagera om du flyttar motorn, monterar sidpipes mm, kommer det att gå att besiktiga utan problem överhuvudtaget?

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju ett helt annat register i en kompressormatad maskin!

Angående besiktning, så är det inga problem. Min bil kommer nämligen rulla som ett amatörbyggt fordon. Är mitt inne i byggprocessen på den nu!

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju ett helt annat register i en kompressormatad maskin!

Angående besiktning, så är det inga problem. Min bil kommer nämligen rulla som ett amatörbyggt fordon. Är mitt inne i byggprocessen på den nu!

Vill inte vara taskig men finns det inte någon regel för maxeffekt i en amatörbyggt fordon?

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju ett helt annat register i en kompressormatad maskin!

Angående besiktning, så är det inga problem. Min bil kommer nämligen rulla som ett amatörbyggt fordon. Är mitt inne i byggprocessen på den nu!

Vill inte vara taskig men finns det inte någon regel för maxeffekt i en amatörbyggt fordon?

Jo, givetvis så finns det. Det är beräknat på vikten utav fordonet. Det är därför som jag vill att det ska vara hyffsat enkelt att återställa den för besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Johns Fox är en best...sanslös accerelation, smajlet satt klistrat i fejset hela tiden :thumbup: Måste vara 500+ i den bilen.

Tackar för det Janne - det var du som sa det...

Om man gämför lite... Jag har för tillfället (om man kan kalla ett pågående under 3 år för tillfälle) förmånen att skruva Porsche 930 (911 Turbo) åt en god vän och där är ju turbokänslan hela bilens karaktär.... I det fallet älskar jag effekten av när turbon sparkar igång och särskilt ljudet precis innan...

Vad man än väljer så blir det ju bra på sitt vis... men med lite olika karaktär...

En turbo eller två på en femnolla är betydligt snällare mot bottendel och drivlina än en kompressortyp som ger mycket redan på låga varv... lågt varvtal och massivt vridmoment är inte nyttigt... varken för T5 eller AOD... men detta går ju givetvis åtgärda... Turbon går ju in mycket mjukare på det sättet...

Kommer du bara åt headersen smidigt vilket man borde göra om motorn är så långt bak o inga stötdämpartorn ivägen så är ju inte en turbosetup värre att plocka ner eller? Några timmars skruvande om året är väl inga problem så sett...

Link to comment
Share on other sites

Johns Fox är en best...sanslös accerelation, smajlet satt klistrat i fejset hela tiden :thumbup: Måste vara 500+ i den bilen.

Tackar för det Janne - det var du som sa det...

Om man gämför lite... Jag har för tillfället (om man kan kalla ett pågående under 3 år för tillfälle) förmånen att skruva Porsche 930 (911 Turbo) åt en god vän och där är ju turbokänslan hela bilens karaktär.... I det fallet älskar jag effekten av när turbon sparkar igång och särskilt ljudet precis innan...

Vad man än väljer så blir det ju bra på sitt vis... men med lite olika karaktär...

En turbo eller två på en femnolla är betydligt snällare mot bottendel och drivlina än en kompressortyp som ger mycket redan på låga varv... lågt varvtal och massivt vridmoment är inte nyttigt... varken för T5 eller AOD... men detta går ju givetvis åtgärda... Turbon går ju in mycket mjukare på det sättet...

Kommer du bara åt headersen smidigt vilket man borde göra om motorn är så långt bak o inga stötdämpartorn ivägen så är ju inte en turbosetup värre att plocka ner eller? Några timmars skruvande om året är väl inga problem så sett...

Det är förvisso sant, men har fortfarande rattstång och andra pinaler nära grenrören. Men jag får nog ta och ta mig en rejäl funderare, och försöka bestämma mig vad man ska satsa på. Om någon sitter på någon matnyttig info, tex en bra sida eller bok, så tar jag gärna emot tips.

Håller på att kika lite på forumen som freddan302 länkade till. Finns ju en hel del kul läsning där!

Tänkte också ge er en smygtitt på mitt bygge ;)

DSC05515.JPG[/attachment:11jalpga]

Link to comment
Share on other sites

Aa, det ska bli kul när man väl får ut den på vägarna. Tycker att 67an är en betydligt trevligare bil att beskåda, men komforten och tillförlitligheten är ju en annan på de nyare. Så tänkte att då borde det ju bli prima att slå dem tillsammans!

Link to comment
Share on other sites

Jo visst... dess kaross är ju inte mycket att anmärka på... Å med en modern framvagn och hela köret så blir det nog skitbra.... Tar du bakvagnen också?

Link to comment
Share on other sites

Har tagit i stort sett hela bilen. Det är hela bottenplattan ifrån 95an, så det enda som är "gammalt" är karossen. Kommer att bli modern inredning med. Ska bli kul att se sen hur den kommer att uppföra sig på väg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...