Jump to content

Kokande 289 efter kort åktur


rent-a-racer

Recommended Posts

Hej

Spännande att göra sitt första inlägg på ett forum. Ikväll blev det premiärtur på flera sätt för mig. Första turen för våren, första turen med min nya Mustang, första turen någonsin eftersom att det är min första Mustang i hela livet. Jag provkörde den inte ens när jag köpte den. :crazy:

Jag körde i alla fall först ca 11 km med framgång. Sedan stod bilen avstängd i max två timmar. Efter att jag kört ca 13 km hem till garaget och parkerat ser jag att det rycker där fram under huven. Förstår så klart att det är kylarvattenånga som kommer ut. Jag stänger då av motorn eftersom att bilen står exakt där den ska.

Väntar en minut och då har det slutat att ånga. Vrider om startnyckeln och ser att temp-mätaren visar att det är varmt.

Nu tänkte jag fråga er om tips på vad jag ska göra för att säkerställa att inte någonting är helt galet med kylaren, motorn och allt som kan påverka.

Det finns ett reglage till vänster under ratten som jag sköt in innan jag backade in bilen i garaget. Vet inte vad det var för något. (det var mörkt)

Kylaren byttes tydligen i februari 2009 och sedan dess har bilen inte körts. Den har bara startats några gånger i garage.

Har sökt på forumet och hittat några trådar i ämnet men önskar ett mer passande svar i just mitt unika fall.

Vad ska jag göra nu? :)

Edit: Felstavning

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara thermostaten som inte funkar som den ska. Det kan även var felmängd vatten i kylaren alltså för lite. Det kan vara vatten pumpen som inte är okay. Slutligen kylaren som är igensatt. Spjället som du sköt in är troligen friskluftsspjället. Så det har ingenting med kylaren att göra. Kolla om kylar vattnet är klart så det inte är massa skit det första du gör. Är det skitigt är det mycket troligt att det är kylaren som är igensatt igen.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Du har väl en glykolblandning i kylaren? Om du har bara rent vatten blir det

lätt kalkavlagringar som hindrar 100% cirkulation. Det kan också vara en liten

läcka någonstans såsom slangar, lödningar i kylaren etc så att trycket blir fel.

Kan också vara kylarlocket förutom det som nämnts redan.

Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hej, fint du lade in data i signaturen.

När du stängt av motorn, går tempmätaren upp ganska snabbt till sk-t varmt. Detta då vattnet inte cirkulerar. Startar du motorn, går tempen ner till normalt på ca 10 sekunder. Detta är normalt. Har du mer vätska än ca 5 cm under locket, trycker den ut vätskan. Om du inte har en expansiontank, tag evakueringsslangen och stoppa ner den i en stor pet-flaska så ser du om det slutar trycka ut kylarvätskan. Lycka till /Svedis

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min första mustang i början nu i april... Kom inte så långt tyvärr...

Det visade sig att det var fullt med avlagringar och rost i kylsystemet, vilket gjorde att det blev näst intill total stopp efter några mil. Antar att motorn blev lite varmare och allt lossnade i kylsystem, iaf tog jag bort kylar slangarna för kylaren och värme paketet och sköljde med vattenslangen för att trycka bort allt gegg... Sen sköljde jag ur motorn ordentligt... Efter det fungerade den bra, hittils :lol:

Värt att nämna att detta var en 6:a, men antar det är ännu känsligare med V8;a :roll: n.

Link to comment
Share on other sites

När jag öppnade kylarlocket trodde jag direkt att jag såg vad ångningen igår berodde på.

k1.jpg

Det såg ut som att kylarvätskan var vattenutspädd Falu rödfärg när man tittade ner i hålet.

Sagt och gjort så tömde jag all kylarvätska genom den lilla tappkranen i botten på kylaren.

k2.jpg

Men konstigt nog var kylarvätskan väldigt fin. Förstod direkt att det inte var sörja som syntes uppe i kylaren under kylarlocket. Det var taket av själva kylarkanalerna och dess konstruktion med en aning rost, smuts och korrosion som syntes.

Av kylarvätskans färg att döma kan vi även konstatera att det är någon slags vatten- och glykolblandning.

k3.jpg

Jag hällde tillbaka det jag nyss tömt ut.

Dock noterade jag att det bara var 25 deciliter.

Jag ska fylla upp så att vätskenivån kommer upp så att man ser kylarvätskan när man öppnar locket.

Det var väl inte farligt mycket smuts i hinken?

k4.jpg

Till helgen blir det att fylla upp nivån korrekt och göra en ny åktur. Kanske hade jag bara för lite vätska i systemet.

Hur mycket vätska brukar det krävas för att fylla kylaren?

Link to comment
Share on other sites

Här får du ett tips till,börja med att byta ut kylarlocket ,låter kanske konstigt men om inte locket kan hålla övertryck i kyl systemet kan det lätt bli exakt som du beskrev felet.Göran

Link to comment
Share on other sites

Jag hade problem med våran 73,a.

på våren funkade allt fint och så rasade lådan,när lådan monterats så var det högsommar och bilfan gick varm.

kollade allt möjligt och satte dit elfläkt,blev bättre men inte bra.

Så kom jag på att motorn kom ju från en pickis som gått i en gruva.

I en gruva är det jämn temperatur och inte speciellt varmt,så man hade monterat en vintertemostat.

med en vanlig 82 graders termostat fungerade allt perfekt,så kolla så inte din termostat är för varm..

men kylarlocket också..

Link to comment
Share on other sites

I mitt kylsystem, så var det mycket värre... Fast jag skölde ur det flera gånger samt varm körde motorn i mellan så kom det ut gegga....

Men sköljer man med vattenslangen så ser man att det flödar bra genom värmepaketet och kylare, samt motor...

Hoppas du får ordning på det :D

Link to comment
Share on other sites

Va bra att det löste sig för dig. Hade ytterliggare en ide annars.

Den lägre kylarslangen dvs från botten av kylaren till vattenpumpen skall

alltid ha en fjäder invändigt som hindrar den att kollapsa. Många nytillverkade

slangar saknar denna fjäder och man måste flytta över den från den gamla slangen

till den nya om man vill unvika kylproblem.

Bara ett tips,

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Va bra att det löste sig för dig. Hade ytterliggare en ide annars.

Den lägre kylarslangen dvs från botten av kylaren till vattenpumpen skall

alltid ha en fjäder invändigt som hindrar den att kollapsa. Många nytillverkade

slangar saknar denna fjäder och man måste flytta över den från den gamla slangen

till den nya om man vill unvika kylproblem.

Bara ett tips,

Mvh Bosse

Nja.....

Från http://www.martiauto.com/faqfocus.cfm?qid=20

I need a spring for my radiator hose. Where can I find one?

The thought that a spring is needed in a radiator hose is a common misconception, that springs (pun intended) from two events.

The first is that many (although not all) lower radiator hoses on the production assembly line had springs in them. The reason for this was the method by which the assembly lines filled the cooling systems. To save time, a special vacuum/fill fitting was placed over the radiator fill connection (the place where the radiator cap would eventually be placed. A vacuum machine was turned on to evacuate most of the air out of the cooling system. Once completed, the fill portion was turned on to introduce the coolant into the system. This process avoided entrained air preventing the system from being completed filled. The purpose of the hose spring was to prevent collapse during the vacuum portion of the fill cycle.

The second part of the story that has led to the "I need a spring" myth is that some people have observed their lower hose collapsing when they rev the engine. This is the result of a clogged radiator or a cooling system that has not been brought up to standard operating temperature. If an engine is revved up while still cool, there is only atmospheric pressure in the system. It is possible for the lower hose to collapse slightly due to the water pump drawing water out of the lower hose faster than the gravity-fed water from the radiator replaces it. Once the engine has been warmed up, the coolant system operates under pressure and this condition doesn't exist in a properly maintained cooling system. However, if the radiator tubes have restrictions, as the engine is revved, the water pump pulls coolant from the lower hose faster than water can trickle past the clogged tubes. This can result in a reduction in internal pressure that would cause the hose to collapse.

Note that the events that lead to the thought that "I need a spring" are based on either an insufficiently warmed up engine or a clogged radiator. The spring does not take care of these events. It merely masks a symptom. If, after your vehicle has reached normal operating temperature but you experience a collapsing hose, have your radiator tested.

As an additional thought, have you ever wondered where your original spring went? Did you ever find bits and pieces of it scattered throughout the cooling system? Being made of ordinary steel, they corrode with time, small pieces gradually breaking off and either scoring the water pump impeller, tearing the water pump seal, or clogging the radiator. They aren't necessary for the functioning of a properly maintained cooling system.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja Marti säljer slangar utan inre fjäder. Om detta var en en grej för

påfyllningen vid fabriken, skulle de som såldes över disk i många år

inte haft någon fjäder, eller hur? Jag har läst om klagomål på Martis slangar

just på grund av detta. Själv har jag alltid en fjäder i mina nedre slangar.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...