Jump to content

Featured Replies

comment_91919

Jag fick inte min mustang gt roush godkänd vid registreringbesiktningen idag!

Jag hade beställt ett bullerintyg för en vanlig mustang gt (DEKRA), vilket inte godkändes!

Så nu måste jag ha tag i ett intyg för en roush modell!

Finns det någon som vet hur jag får tag på ett sådant, för jag vet att det finns roush godkända i sverige!?

comment_92033

WilleNemo,

Har du kompressor på din Roush? Min Roush har inte det och den gick igenom reg.besiktningen som "vanlig" GT. Sitter det en stressfläkt på din Roush så är nog alternativet att montera bort den och reg.bes och sen på med den igen :problem: Jag vet - inget kul - och samma sak igen vid kontroll.bes - puhh mycket jobb. Om det nu inte går att skaka fram ett DEKRA intyg. :? Detta om du har kompressor...

/Micke

comment_92063

Ja de blir lite knepigare om man tvångsmatar rovan de blir som lillbabbs en gång utrykte sig "karar låter som hästar, i båda ändarna" så jo kompressorn påverkar även bullerintyget men SFRO (tror att det kostar 2500kr) kör bullertest på rullande barna så hör med dem.

// Per

comment_92096

tja! det är nog inte bara som det låter ett buller intyg! det är väl ett avgas certifierings intyg! det innebär att den motortypen inte är certifierad med kompressor!!! dom som lyckats fått igenom sin har nog bara haft tur eller en okunnig besiktningsman (läs ouppmärksam) det är bara gt500 an som är certifierad med kompressor!!! :roll:

  • Author
comment_92140

Där har vi nog problemet! Besiktningsmannen har skrivit en rapport utförligt med vilka problem det var,

men den har jag inte fått än så därför har jag inte varit 100 på vilket felet va! Men det är nog avgas certifierings intyget som

han pratat om! Om det är det som står i rapporten så är alltså kompressorn problemet? eller måste avvgassystemet fixas även om kompressorn tas bort?

  • Author
comment_92469

Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!

Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättre

än orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.

Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-

Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet!

Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen!

Tack för alla tips och råd!

comment_92496
Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!

Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättre

än orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.

Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-

Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet!

Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen!

Tack för alla tips och råd!

Hallå där, byta från kompressor till vanligt insug förstår jag om du måste göra ett ganska snabbt avklarat jobb jag varit med om att göra inför besök hos SBP.

Däremot förstår jag inte varför du ska byta bromsar osv inga som har haft problem med SBP för att dom haft bättre saker på bilarna.

comment_92502
Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!

Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättre

än orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.

Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-

Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet!

Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen!

Tack för alla tips och råd!

Hallå där, byta från kompressor till vanligt insug förstår jag om du måste göra ett ganska snabbt avklarat jobb jag varit med om att göra inför besök hos SBP.

Däremot förstår jag inte varför du ska byta bromsar osv inga som har haft problem med SBP för att dom haft bättre saker på bilarna.

Det är skillnad på regbes o vanlig bes.

Bilen skall överensstämma med dokument. Dvs bilen skall vara original.

/Tommy.

  • Author
comment_92565

Ja tyvärr gäller det bromsar och alla bytta motordelar! Allt utom kaross behöver ställas till orginal vid reg. besiktning!

Men ett liten leende kunde jag ge idag då jag ringt ungefär 30 samtal! Kan finnas ett/två kryphål!

Kommer uppdatera om hur det går med den saken, men jag har iaf. kontaktat roush i staterna!

  • 2 weeks later...
comment_92970

Har funderat lite på hur detta land fungerar... det går tydligen att få in Roush m kompressor i England och Tyskland för att nämna få.. vilket är EU-land... import från ett EU-land skulle det göra ngn skilldad?! Om de är ok i ett EU-land så borde de vara Ok för våra knöliga vägar i svedala osså :crazy:

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...