WilleNemo May 10, 2010 Report May 10, 2010 Jag fick inte min mustang gt roush godkänd vid registreringbesiktningen idag!Jag hade beställt ett bullerintyg för en vanlig mustang gt (DEKRA), vilket inte godkändes!Så nu måste jag ha tag i ett intyg för en roush modell! Finns det någon som vet hur jag får tag på ett sådant, för jag vet att det finns roush godkända i sverige!? Citera
Tredjespolare May 10, 2010 Report May 10, 2010 Tråkigt när ett relativt onödigt papper sätter käppar i hjulen sådär.Kanske kan en trådrubrik som beskriver din fråga bättre göra att de som vet kan svara.Lycka till med Intyget , hoppas det löser sig snabbt Citera
WilleNemo May 10, 2010 Author Report May 10, 2010 Ja det känns oerhört tråkigt med alla svenska regler ibland! Tack för tipset, lägger in en ny tråd! Citera
HD-Man May 10, 2010 Report May 10, 2010 Kolla med Birf (www.birf.org) De brukar kunna fixa de mesta... I annat fall så kan jag intyga att den låter "gött" och det borde även en beiktningsman höra Min musse är bestyckad med dubbla 4" Boomtube och ljudet är maffigt när man gasar i annat fall så låter den bara "grov" Citera
WilleNemo May 11, 2010 Author Report May 11, 2010 Jag har kollat med birf, och har redan beställt ett intyg till en vanlig gt men det funkade inte! ska försöka få tag i nån som har en roush! Ja, det är ruggigt skönt ljud, speciellt när kompressorn viner Citera
Micke Wendel May 11, 2010 Report May 11, 2010 WilleNemo,Har du kompressor på din Roush? Min Roush har inte det och den gick igenom reg.besiktningen som "vanlig" GT. Sitter det en stressfläkt på din Roush så är nog alternativet att montera bort den och reg.bes och sen på med den igen Jag vet - inget kul - och samma sak igen vid kontroll.bes - puhh mycket jobb. Om det nu inte går att skaka fram ett DEKRA intyg. Detta om du har kompressor.../Micke Citera
WilleNemo May 11, 2010 Author Report May 11, 2010 Jo, dem tankarna har jag haft, att skruva bort den men inge kul =/ Går det att få tag på ett dekra intyg på roushen?Eller va är det för dekra du menar? Tack! Citera
RoTe May 11, 2010 Report May 11, 2010 Först låter det som du fick nerslag på avgassystemet. Nu låter det som du fick nerslag på kompressorn?! Hur var det egentligen? Citera
HD-Man May 11, 2010 Report May 11, 2010 Ja de blir lite knepigare om man tvångsmatar rovan de blir som lillbabbs en gång utrykte sig "karar låter som hästar, i båda ändarna" så jo kompressorn påverkar även bullerintyget men SFRO (tror att det kostar 2500kr) kör bullertest på rullande barna så hör med dem.// Per Citera
rullebull May 12, 2010 Report May 12, 2010 tja! det är nog inte bara som det låter ett buller intyg! det är väl ett avgas certifierings intyg! det innebär att den motortypen inte är certifierad med kompressor!!! dom som lyckats fått igenom sin har nog bara haft tur eller en okunnig besiktningsman (läs ouppmärksam) det är bara gt500 an som är certifierad med kompressor!!! Citera
WilleNemo May 13, 2010 Author Report May 13, 2010 Där har vi nog problemet! Besiktningsmannen har skrivit en rapport utförligt med vilka problem det var,men den har jag inte fått än så därför har jag inte varit 100 på vilket felet va! Men det är nog avgas certifierings intyget somhan pratat om! Om det är det som står i rapporten så är alltså kompressorn problemet? eller måste avvgassystemet fixas även om kompressorn tas bort? Citera
Corvette May 13, 2010 Report May 13, 2010 finns inget helbilsgodkännande från Roush så det blir att sätta på originaldämpare och ta bort kompressorn för att tillfredställa dem på regbesiktningen Citera
WilleNemo May 13, 2010 Author Report May 13, 2010 aha.. har nästan anat det i dagsläget! Tack för all hjälp! Citera
WilleNemo May 18, 2010 Author Report May 18, 2010 Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättreän orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet! Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen! Tack för alla tips och råd! Citera
Slycke Johan May 19, 2010 Report May 19, 2010 Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättreän orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet! Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen! Tack för alla tips och råd!Hallå där, byta från kompressor till vanligt insug förstår jag om du måste göra ett ganska snabbt avklarat jobb jag varit med om att göra inför besök hos SBP.Däremot förstår jag inte varför du ska byta bromsar osv inga som har haft problem med SBP för att dom haft bättre saker på bilarna. Citera
Tommyax May 19, 2010 Report May 19, 2010 Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättreän orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet! Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen! Tack för alla tips och råd!Hallå där, byta från kompressor till vanligt insug förstår jag om du måste göra ett ganska snabbt avklarat jobb jag varit med om att göra inför besök hos SBP.Däremot förstår jag inte varför du ska byta bromsar osv inga som har haft problem med SBP för att dom haft bättre saker på bilarna.Det är skillnad på regbes o vanlig bes.Bilen skall överensstämma med dokument. Dvs bilen skall vara original./Tommy. Citera
Daniel Linde May 19, 2010 Report May 19, 2010 Men kan det verkligen vara så att bromsar o allt måste vara orginal!Då tycker man ju isf att vingar, kjolar spoilers o allt ska vara orginal?!Jävla skit land!Hoppas det löser sig på ett rätt smidigt sätt!// Danne Citera
WilleNemo May 20, 2010 Author Report May 20, 2010 Ja tyvärr gäller det bromsar och alla bytta motordelar! Allt utom kaross behöver ställas till orginal vid reg. besiktning! Men ett liten leende kunde jag ge idag då jag ringt ungefär 30 samtal! Kan finnas ett/två kryphål!Kommer uppdatera om hur det går med den saken, men jag har iaf. kontaktat roush i staterna! Citera
Chili May 21, 2010 Report May 21, 2010 Vad sitter det för bromsar på nu?Jag har ett GT set om du skulle behöva Citera
aahrling May 29, 2010 Report May 29, 2010 Har funderat lite på hur detta land fungerar... det går tydligen att få in Roush m kompressor i England och Tyskland för att nämna få.. vilket är EU-land... import från ett EU-land skulle det göra ngn skilldad?! Om de är ok i ett EU-land så borde de vara Ok för våra knöliga vägar i svedala osså Citera
WilleNemo June 16, 2010 Author Report June 16, 2010 Ja, jag har hört att i Tyskland ska man kunna regga den! Då ska man ta sig dit och regga den sen föra in den i sverige alltså!?Ska kolla upp den vägen med! Det som är tänkt nu är att jag ska e85 konvertera den! Får se hur det går! Tack för tipset! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.