Jump to content

Recommended Posts

Jag fick inte min mustang gt roush godkänd vid registreringbesiktningen idag!

Jag hade beställt ett bullerintyg för en vanlig mustang gt (DEKRA), vilket inte godkändes!

Så nu måste jag ha tag i ett intyg för en roush modell!

Finns det någon som vet hur jag får tag på ett sådant, för jag vet att det finns roush godkända i sverige!?

Tråkigt när ett relativt onödigt papper sätter käppar i hjulen sådär.

Kanske kan en trådrubrik som beskriver din fråga bättre göra att de som vet kan svara.

Lycka till med Intyget , hoppas det löser sig snabbt :thumbup:

Kolla med Birf (www.birf.org) De brukar kunna fixa de mesta...

I annat fall så kan jag intyga att den låter "gött" och det borde även en beiktningsman höra ;)

Min musse är bestyckad med dubbla 4" Boomtube och ljudet är maffigt när man gasar i annat fall så låter den bara "grov"

Jag har kollat med birf, och har redan beställt ett intyg till en vanlig gt men det funkade inte! ska försöka få tag i nån som har en roush!

Ja, det är ruggigt skönt ljud, speciellt när kompressorn viner :)

WilleNemo,

Har du kompressor på din Roush? Min Roush har inte det och den gick igenom reg.besiktningen som "vanlig" GT. Sitter det en stressfläkt på din Roush så är nog alternativet att montera bort den och reg.bes och sen på med den igen :problem: Jag vet - inget kul - och samma sak igen vid kontroll.bes - puhh mycket jobb. Om det nu inte går att skaka fram ett DEKRA intyg. :? Detta om du har kompressor...

/Micke

Jo, dem tankarna har jag haft, att skruva bort den men inge kul =/ Går det att få tag på ett dekra intyg på roushen?

Eller va är det för dekra du menar?

Tack!

Ja de blir lite knepigare om man tvångsmatar rovan de blir som lillbabbs en gång utrykte sig "karar låter som hästar, i båda ändarna" så jo kompressorn påverkar även bullerintyget men SFRO (tror att det kostar 2500kr) kör bullertest på rullande barna så hör med dem.

// Per

tja! det är nog inte bara som det låter ett buller intyg! det är väl ett avgas certifierings intyg! det innebär att den motortypen inte är certifierad med kompressor!!! dom som lyckats fått igenom sin har nog bara haft tur eller en okunnig besiktningsman (läs ouppmärksam) det är bara gt500 an som är certifierad med kompressor!!! :roll:

Där har vi nog problemet! Besiktningsmannen har skrivit en rapport utförligt med vilka problem det var,

men den har jag inte fått än så därför har jag inte varit 100 på vilket felet va! Men det är nog avgas certifierings intyget som

han pratat om! Om det är det som står i rapporten så är alltså kompressorn problemet? eller måste avvgassystemet fixas även om kompressorn tas bort?

finns inget helbilsgodkännande från Roush så det blir att sätta på originaldämpare och ta bort kompressorn för att tillfredställa dem på regbesiktningen :thumbdown:

Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!

Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättre

än orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.

Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-

Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet!

Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen!

Tack för alla tips och råd!

Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!

Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättre

än orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.

Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-

Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet!

Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen!

Tack för alla tips och råd!

Hallå där, byta från kompressor till vanligt insug förstår jag om du måste göra ett ganska snabbt avklarat jobb jag varit med om att göra inför besök hos SBP.

Däremot förstår jag inte varför du ska byta bromsar osv inga som har haft problem med SBP för att dom haft bättre saker på bilarna.

Jag har nu fått reda på vad för 2 alternativ jag har gällande godkänt vid regbesiktningen!

Antingen bygger jag om bilen till orginalutförande, då måste bromsar bytas, orginaldämpare bytas, kompressor bort och lite andra delar som är mycke bättre

än orginal! Efter det måste jag få den godkänd via en ford återförsäljare, jag har idag inte fått reda på om det funkar med en svensk ford återförsäljare.

Andra sättet är att göra ett avgastest i haninge, där de provar avgasvärdet och bränsleförbrukning, det kostar 25.000:-

Jag måste ytterligare fixa 3 intyg till efter att jag fått godkänt vid avgastestet!

Känns rätt tungt att få reda på dem kompliserade valen!

Tack för alla tips och råd!

Hallå där, byta från kompressor till vanligt insug förstår jag om du måste göra ett ganska snabbt avklarat jobb jag varit med om att göra inför besök hos SBP.

Däremot förstår jag inte varför du ska byta bromsar osv inga som har haft problem med SBP för att dom haft bättre saker på bilarna.

Det är skillnad på regbes o vanlig bes.

Bilen skall överensstämma med dokument. Dvs bilen skall vara original.

/Tommy.

Men kan det verkligen vara så att bromsar o allt måste vara orginal!

Då tycker man ju isf att vingar, kjolar spoilers o allt ska vara orginal?!

Jävla skit land!

Hoppas det löser sig på ett rätt smidigt sätt!

// Danne

Ja tyvärr gäller det bromsar och alla bytta motordelar! Allt utom kaross behöver ställas till orginal vid reg. besiktning!

Men ett liten leende kunde jag ge idag då jag ringt ungefär 30 samtal! Kan finnas ett/två kryphål!

Kommer uppdatera om hur det går med den saken, men jag har iaf. kontaktat roush i staterna!

  • 2 weeks later...

Har funderat lite på hur detta land fungerar... det går tydligen att få in Roush m kompressor i England och Tyskland för att nämna få.. vilket är EU-land... import från ett EU-land skulle det göra ngn skilldad?! Om de är ok i ett EU-land så borde de vara Ok för våra knöliga vägar i svedala osså :crazy:

  • 3 weeks later...

Ja, jag har hört att i Tyskland ska man kunna regga den! Då ska man ta sig dit och regga den sen föra in den i sverige alltså!?

Ska kolla upp den vägen med! Det som är tänkt nu är att jag ska e85 konvertera den!

Får se hur det går!

Tack för tipset!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...