laxkungen June 3, 2010 Report June 3, 2010 Jag har en Mustang från 1966 med en V8 C4 automat. Mitt problem är att jag efter varje tur måste jag fylla på nytt kylarvatten. Motorn har också vid krypkörning (crusing) ett problem att den blir varm och stannar men i övrigt när man kör så håller sig tempmätaren sig mellan L och H.Motorn är nyss renoverad med en ny 4 radig kylare med ny termostat, slangar m.m. så vad kan problemet vara?För info har jag kollat slangar och skruvat fast alla anslutningar men utan resultat. Det lucktar inte heller avgaser i kylarvattnet.Tacksam för svar Citera
Ingo June 3, 2010 Report June 3, 2010 en nyrenoverad motor går något varmare än en äldre motor..Alltså har du koktendenser eller är det bara att vatten försvunnit i kylaren du oroar dig för?Kylarlocket kanske inte håller trycket så bra så att vatten pyser ut,sedan när bilen kallnat så sjunker ju vatten nivån.Men en bil utan expensionskärl förlorar alltid rätt mycket vatten...Angående cruisnig problemen så kanske fläkten är lite usel?Lite för varm termostat?För låg tändning? Citera
laxkungen June 3, 2010 Author Report June 3, 2010 Det kan inte vara normalt att behöva fylla på med 1 liter/20 mil. När det gäller termostat och kylarlock så är även dessa helt nya. Tändningen är också helt ok. Citera
laxkungen June 3, 2010 Author Report June 3, 2010 Vad innebär vit ånga från avgasröret isåfall?? Citera
MrTurbo_1645 June 3, 2010 Report June 3, 2010 Att du får ut vatten i avgaserna.Har du grått klägg på oljestickan? Citera
THOMAS June 3, 2010 Report June 3, 2010 Är du övertygad om att du har problem med läckage ?Känner inte till din kompetens angående motorer,men ett mycket vanligt "fel" är att man överfyller kylaren.Då evakuerar den sig själv till rätt nivå.Man ska aldrig fylla fullt upp till locket,utan oftast(om det inte finns någon markering utvändigt) strax över cellpaketet. Citera
laxkungen June 4, 2010 Author Report June 4, 2010 Jag har inget kladd på oljestickan och jag överfyller inte heller kylsystemet. Kanske finns det något okänt läckage någonstans. Citera
Ingo June 4, 2010 Report June 4, 2010 Jag har inget kladd på oljestickan och jag överfyller inte heller kylsystemet. Kanske finns det något okänt läckage någonstans. Jo men i vilket läge fyller du på vatten?När bilen är kall?,varm stående? eller varm på tomgång?är du bara van moderna bilar så är det avsevärd skillnad med en äldre bil trycker den ju ut första skvätten ,sedan håller sig nivån rätt länge.men man måste alltid efterfylla kylsystemen på äldre bilar lite då och då.. Citera
laxkungen June 4, 2010 Author Report June 4, 2010 Jag fyller på med nytt kylarvatten när bilen är kall och innan jag skall påbörja färd. Citera
CMC 1061 Berra June 5, 2010 Report June 5, 2010 Då är frågan fyller du upp till locket eller spara du en bit. Det är där skillnaden kan vara. Vattnet expanderar när dt blir varmt. Har man då fyllt upp till lockets nivå. Så trycker den ur sig vatten. Berra Citera
CMC 1061 Berra June 7, 2010 Report June 7, 2010 Gör det då enkelt för dig. Åk till rn verkstad, be dom provtrycka ditt kylsystem. Då kommer du att se ditt läkage eller åt minstånde se om mätaren sjunker. Det kan vara svårt att se om alla slang klämmor är hundra dragna. Ibland kan dessa vara för hårt dragna med. Berra Citera
laxkungen June 18, 2010 Author Report June 18, 2010 Har nu varit på verkstan och provtryckt kylsystemet och inget utvändigt läckage eller utslag på färgprov kunde ses. Däremot bygger kylsystemet upp ett högt tryck och glykolvattnet är lite missfärgat. Detta trots att motorn är helt genomgången och genomsköld.Verkstan föreslog att kolla om det fanns en spricka i blocket eller en trasig topplockspackning.Vad tror forumet? Hur går jag vidare? Citera
Ingo June 18, 2010 Report June 18, 2010 missfärgning sker nog alltid när man tagit igånge en motor,kanske försvinner den om man genomför några täta byten av kylvätska.Men frågan är hur varm motorn går?,om kylsystemet är volymiöst matchat?,du kanske skulle prova att montera ett expensionskärl på några liter?hur varm termostaten är?funkar vatten pumpen som den ska?är alla slangar dragna på korrekt sätt?är tändningen korrekt?(kan orsaka varmgång med för låg tändning,för högtändning och glödtändningstendenser är inte heller bra)Om hotspotspjäll finns och det inte öppnar korrekt kan bilen gå varm,men framför allt ånglås o dyl brukar väl uppträda då..Du kan ju ha problem i motorn,men tycker inte det låter självklart... Citera
mhdin June 18, 2010 Report June 18, 2010 Har nu varit på verkstan och provtryckt kylsystemet och inget utvändigt läckage eller utslag på färgprov kunde ses. Däremot bygger kylsystemet upp ett högt tryck och glykolvattnet är lite missfärgat. Detta trots att motorn är helt genomgången och genomsköld.Verkstan föreslog att kolla om det fanns en spricka i blocket eller en trasig topplockspackning.Vad tror forumet? Hur går jag vidare? Det där med övertryck låter inget bra.Har varit med om det en gång i mitt fall var det topplockspackningen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.